Tweede kitten erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:18

Koper schreef:
Niet elke kat vindt kattenkruid (catnip) aantrekkelijk. Matatabi werkt wel voor alle katten en daar worden ze ook rustiger van.

Mbt het opsluiten in de gang: het ligt er maar net aan waarom je kat onrustig is. Als hij gewoon wil spelen en een jonge adonis vol energie en zelfbewustzijn is is opsluiten in de gang wel een beetje sneu. Bij mijn katje helpt het juist wél heel goed om haar even op een rustig plekje te zetten, zonder licht. Zij raakt snel overprikkeld en weet dan geen raad meer met zichzelf. In een prikkelarme omgeving komt ze tot rust. Ze is nog steeds hoogsensitief maar het gaat een stuk beter met d'r nu ze gewend is en ook een fijne speelmuis heeft (ze heeft veel meer speelgoed natuurlijk maar deze ene muis is favoriet. Ook tuigt ze de krabpaal af en toe af :D )

Precies, ik heb soms het gevoel dat hij niet meer weet wat hij aan moet met zichzelf. Dan zit hij zo gek te doen dat hij nog van zichzelf zou schrikken(Dat doet hij ook.. xD). Twijfel soms ook tussen spelen of overprikkeld zijn. Want in het begin speelt hij vrij normaal met speeltjes en tuigt hij de bank soms ook af, maar na een tijdje wordt het echt een bommetje. Dan weet ik nooit of dat nou echt spelen of overprikkeling is.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:24

Een kat is geen hond, ik zou mijn kat niet overal mee naar toe nemen... (we hebben hier 4 rondlopen). Dan moeten ze in elk huis weer hun plek vinden. Ik vind 's nachts opsluiten omdat het 'jullie even niet uit komt' helemaal geen probleem. Het is en blijft een huisdier ;)

Maar ja, hier ook vanaf het begin altijd minimaal 2 katten gehad. Sommigen zoeken gezelschap, anderen niet, maar dan kunnen ze samen 'Kat' zijn :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:12

is dat weer iets nieuws ?? " overprikkeld zijn "?
bij mensen twijfel ik daar al aan, maar bij dieren geloof ik daar niet in. :n
Een jong dier is nu eenmaal druk, en speels ,maar kunnen daarna weer ff goed slapen.
onderdruk je dat,gedrag, door ze op te sluiten in een donkere( >;) )gang, dan hebben ze ook geen slaap.
en verstoor je het speel/slaap ritme wat jonge dieren nu eenmaal hebben.
zou je dat ook doen met een speelse pup, een veulen, of een kind ?
ze spelen ff flink, en dan gaan ze slapen..
ik heb tijden gehad, had ik 10 smezen ,-ik heb er nu 4, en een sphynx -die is pas druk - en ik heb er nog nooit eentje hoeven opsluiten.
dieren sluit je niet op, omdat het je ff niet uitkomt.
ze zijn onderdeel van het gezin , daar kies JIJ (algemeen ) voor. het dier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:17

spicegirl schreef:
een gang is wel sneu, Jolien.
het is een dier, en die sluit je niet op.
hij is jong,vol energie en alleen.
dan hoef je m ook nog niet eens te isoleren.
daar word ie niet rustiger van, integendeel!!
zeker een smees, die gaan bleren, tot ze aandacht krijgen
beter een kapotte bank, als een gefrustreerd, zielig baby kat.
hangt er maar vanaf wat je belangrijker vind dan ..

Heeft niks met isoleren te maken, maar met een veilig eigen plekje bieden. Mijn bloterikje heeft zijn eigen slaapkamer, die gaat snachts altijd dicht, maar overdag kan hij van de zolder tot de hal beneden, hij kan alleen niet onze slaapkamer in en de woonkamer, want de bank sloopt ie en hij zweet in de lakens :P
Dus niks zieligs aan. Er wordt juist aangeraden om katten hun eigen veilige plek te bieden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 15:20

spicegirl schreef:
is dat weer iets nieuws ?? " overprikkeld zijn "?
bij mensen twijfel ik daar al aan, maar bij dieren geloof ik daar niet in. :n
Een jong dier is nu eenmaal druk, en speels ,maar kunnen daarna weer ff goed slapen.
onderdruk je dat,gedrag, door ze op te sluiten in een donkere( >;) )gang, dan hebben ze ook geen slaap.
en verstoor je het speel/slaap ritme wat jonge dieren nu eenmaal hebben.
zou je dat ook doen met een speelse pup, een veulen, of een kind ?
ze spelen ff flink, en dan gaan ze slapen..
ik heb tijden gehad, had ik 10 smezen ,-ik heb er nu 4, en een sphynx -die is pas druk - en ik heb er nog nooit eentje hoeven opsluiten.
dieren sluit je niet op, omdat het je ff niet uitkomt.
ze zijn onderdeel van het gezin , daar kies JIJ (algemeen ) voor. het dier niet.

Ja! Ok, het veulen dan weer niet, omdat dat gewoon om praktische redenen niet te doen is. Maar sommige dieren weten niet van ophouden en gaan niet slapen na het spelen. Daardoor worden ze druk en vervelend, soms zelfs agressief. Je hebt pups die zelf gaan slapen, en pups die dat niet doen. Die moet je daar echt toe dwingen. De lijn is heel dun tussen spelen en overprikkeling en dan ook moeilijk te herkennen. Ik heb een hond die regelmatig overprikkeld was en dan prikkelbaar werd. Ik geloof er dus wel in, ik denk dat het combinatie is van de twee in dit geval (:

Hoe dan ook, ik ga een dier niet opsluiten. Dat is gewoon tegen mijn principes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:23

Het is maar goed dat mijn meisje niet bij jou woont Spicegirl.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:25

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:30

zoals ik al aangaf valeriaan druppels van het kruidvat op de paal doet wonderen :7

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 15:30

jiperdepip schreef:
zoals ik al aangaf valeriaan druppels van het kruidvat op de paal doet wonderen :7

Had het gelezen! Ik ga sowieso iets doen met alle tips in dit topic, bedankt voor je advies! (:

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:36

een hond word aangeraden zijn eigen plek te geven, niet bij katten.
van boven naar beneden,maar geen woonkamer, of slaapkamer ..
blijft over ? de gang en de trap ?
en dan lekker de hele dag weg, en s avonds opgesloten..

@ koper- je weet niet wat je zegt. ik heb altijd smezen gehad, en nu een sphynx EN een overactieve smees.
dusik weet waar ik over praat.
ik miep alleen niet over mijn spullen, en als ik er niet tegen zou kunnen, kan ik beter overstappen op kattenbeeldjes. wat voor sommige mensen sowieso een aanrader zou zijn.
je hebt nu eenmaal "last "van dieren, en jonge dieren zijn extra druk.
Ieder jon (kat/hond/kind ) heeft een slaap/speel ritme.
het zijn de onbezonnen eigenaren, die dat verstoren.
waar ze normaal s nachts spelen, worden ze opgesloten voor de nachtrust. en dan gaan ze overdag spelen, en dat word ook te druk..
ergo :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:40

spicegirl schreef:

@ koper- je weet niet wat je zegt. ik heb altijd smezen gehad, en nu een sphynx EN een overactieve smees.
ik miep alleen niet over mijn spullen, en als ik er niet tegen zou kunnen, kan ik beter overstappen op kattenbeeldjes. wat voor sommige mensen sowieso een aanrader zou zijn.
waar ze normaal s nachts spelen, worden ze opgesloten voor de nachtrust. en dan gaan ze overdag spelen, en dat word ook te druk..

Ik heb kattendeskundigen vaak genoeg horen zeggen dat ook katten een eigen plekje nodig hebben omdat ze stress gevoeliger zijn dan honden. En nu doe jij net alsof ik mijn kat mishandel, beetje open minded mag ook wel hoor. Dat het niet jouw ding is ok, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en mijn kat is hartstikke happy hoor :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 15:42

spicegirl schreef:

Daar ben ik het mee eens, denk er hetzelfde over. Vind het niet erg als er iets kapot gaat, maar het huis hoef niet afgebroken te worden. Wil hem dan ook absoluut niet opsluiten omdat het me even niet uitkomt. Katten zijn nou eenmaal 's nachts actief, ik ben het enige (naast mijn vriend dan :+ ) levende wat hij heeft. Logisch dat hij dan 's nachts -als hij wilt spelen- naar me toe komt en me wakker maakt met zijn geluiden. Daarom gun ik hem gewoon een vriendje wat er voor hem kan zijn op die momenten dat ik er niet ben voor hem. Dat verdiend hij. Ik opende dit topic om te horen of dat een goed idee is, en eventuele tips. Vind het fijn dat ik die gekregen heb, inclusief een paar hele waardevolle! Ze worden allemaal meegenomen. Heb het beste voor met hem, en dat is wat telt (:
Of je in overprikkeling geloofd of niet, is bijzaak. Ik geloof er wel in, maar dat veranderd niks aan de situatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:43

Ik heb totaal geen enkele last van d'r SG, ze heeft last van zichzelf. Hád moet ik zeggen, ze is een stuk stabieler geworden.

Het zou erg prettig zijn als jij mij geen woorden in de mond zou leggen en ik ben er al helemaal niet van gediend dat jij mij onbezonnen noemt.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:50

@spicegirl, nee hoor, niet opgesloten, maar 's nachts buiten in de schuur muizen vangen (energie kwijt) en overdag gezellig in huis bankhangen.

Maar ieder zijn eigen mening daarover, wij zijn overdag ook thuis dus dan is de situatie anders.

Hier heeft een kat zijn eigen plekje en kat-eigen kiezen ze dat plekje zelf wel uit (maar in de ruimte die ik aangeef) :Y)

Maar terug komen op het topic, Ja ik zou een vriendje nemen, dan is je kat niet meer afhankelijk van jou en je vriend ;)

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:02

Denk dat het voor je kat idd erg leuk is als hij zich kan vermaken met een maatje, lijkt mij helemaal geen slecht idee!
Wij hebben ook twee katertjes die heel erg gek met elkaar zijn. Ze schelen een half jaar.
Weet nog wel dat onze katertjes idd in die periode van 4-6 maand soms echt knettergek waren, hoort denk ik ook wel bij leeftijd :D . Wij hebben ze beiden laten castreren toen ze een maand of zes waren, dat scheelt ook daarna worden ze echt rustiger.