Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:19

In zijn ogen zal het inderdaad weinig geld kosten, en zal hij er zelfs aan verdienen.
Dan is het leuk als het goed gaat...
Ts, heb je er al aan gedacht hoe je gaat reageren als het niet goed gaat?

Ik zou ook niet dreigen met het einde van een relatie, lijkt me ook niet bevorderlijk.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 26-06-14 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:20

Zijn de vrouwtjes niet al gesteriliseerd in de opvang? Of is dat bij fretten niet gebruikelijk?

Molfre

Re: Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:25

Deze twee waren net binnen en nog niet gestiriliseerd, de rest allemaal wel. We hebben ze toch meegenomen omdat 1 van mijn mannen ook gesteriliseerd is, die kan en wil dus nog dekken, eigenlijk doe ik het liever niet vanwege de stress die het voor het vrouwtje opleverd. Hij had een afspraak staan voor 2x steriliseren maar heeft zich bedacht...

Furrow, mijn voornemen is het hem zelf te laten uitzoeken, maar ik weet nu al dat ik dat niet zou kunnen :(

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:27

Jeetje wat een mentaliteit zeg, verschrikkelijk. Misschien heel sneu voor de fretjes maar ik denk dat hij het pas leert als het hartstikke fout gaat..

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:32

Als hij toch niet besluit om te fokken, is steriliseren van essentieel belang ivm beenmergdepressie die het moertje dan oploopt, door het langtijdig bloeden tijdens de loopsheid.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:33

Een flinke schop onder z'n hol misschien? Verschrikkelijk dat een volwassen vent zo koppig, naïef en onverantwoordelijk kan zijn zeg... Chapeau voor jou dat je er nog zo kalm mee omgaat!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:35

Even van een andere kant af bekeken...Wonen jullie samen? In dat geval vind ik eigenlijk dat je dit soort dingen sowieso in overleg doet. Extra dieren aanschaffen of fokken is een beslissing die je dan toch samen maakt lijkt me en ik vind dat hij jou daarin wel heel simpel passeert nu....Zou me dan toch eens afvragen hoeveel waarde jouw mening in huis heeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:39

Kun je t vrouwtje waar ie mee wil fokken niet stiekem.laten steriliseren? _O-

dan is ze gewoon onvruchtbaar :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-06-14 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:40

Hoeveel fretten wil hij en kan hij houden? Nu 2 plus man plus 8 jongen?

Wat moet hij met 11 fretten? Kost geld, ruimte en wat dacht je vd stank.

Heeft hij een huurhuis? Zo ja mag dit wel? Vaak een maximum aantal dieren.

Echt heel kinderachtig.
Daarbij had jij een goede naam bij de opvang die hij nu te grabbel gooit. Erg egoïstisch.

Ik zou me oprecht afvragen of hij wel echt mijn partner kan zijn.

Sorry maar ik ben daar wellicht iets te hard in.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:45

SenZ, nou dan heb ik hem zitten hoor :')

We wonen inderdaad samen en eigenlijk gaat alles wel in overleg maar hier is gewoon geen deuk in te krijgen!

Ik weet van die beenmerg depressie, we hebben ze 2 weken geleden een hormoon spuit laten geven, dus nu kunnen ze er sowieso weer minstens 3 maanden tegenaan zonder vruchtbaar te worden. En als andere nood oplossing hadden we dus mijn gesteriliseerde man, maar dat zorgt voor zoveel stress, dat moet je eigenlijk niet willen.
Ik ga zeker proberen die sterilisatie door te zetten, maar het is alsof ik tegen de muur praat.

Het gaat inderdaad om een huurhuis, maar ze zitten buiten. We hebben er op dit moment 6, ik 2, hij 4. Ik zie het ook niet zitten hoor, als er straks 11 jongen bij liggen, maar hij tovert er wel een oplossing voor zegt ie.
Ik snap je wat dat betreft ook echt wel. Maar ik ga om dit ene ding niet bij mijn vriend weg :n Ik snap hem namelijk ook wel, ze zijn zo vreselijk schattig!! En daar kan hij helaas niet omheen kijken.

*zo, nu eerst even pauze :') ben met 15 minuten terug :) *

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:48

Ik dacht ook al, ik zou gewoon een afspraak maken bij de DA voor sterilisatie. Misschien snapt hij dan dat het menens is.

Wat een hork zeg, heeft hij niet door dat je met levende beesten te maken heeft? Ik hoop dat ie geen kinderwens heeft, als hij daar ook zo mee om zou gaan :=

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:49

Pff jeetje, wat heb jij een koppige en naïeve vriend zeg. Ben het met 0000 eens dat je dergelijke dingen zoals het aanschaffen en het fokken van dieren met elkaar overlegt. Verder: ik moet me inhouden om geen nare dingen te zeggen. :o Ik hoop oprecht dat je je vriend kan overtuigen vooral niet te gaan fokken met deze diertjes.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:55

ik heb niet het hele topic gelezen maar ik ving wel wat op over wat het allemaal kost en dit is zeker waar maar heeft hij ook al nagedacht over dat hij dan wel frettenpups moet gaan opvoeden? hij zal echt niet de eerste zijn die met fretten zit zonder fatsoenlijke opvoeding en daardoor bijten, niet zindelijk zijn en waarschijnlijk weer gedumpt worden bij de opvang.

eerlijk gezegd zou ik, wannneer mijn vriend zo zou doen, de fretten zonder overleg terug brengen naar de opvang. gewoon ter bescherming van de fretjes en de pups die waarschijnlijk volgen. misschien dringt het dan ook door dat je het echt wel meent? :+ eventueel kan je met de opvang afspraken maken dat je ze wel terug kan nemen wanneer de gemoederen gezakt zijn.

staat er in het contract dat je er niet mee mag fokken? misschien kan je hem daar nog mee overtuigen?
(edit: zie nu dat, dat er niet is)
Laatst bijgewerkt door 2001 op 26-06-14 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:57

Tsja ik had er 1 die moest en zou een husky. Advies, koop er een bij de fokker.

Nee dan moest ie wachten. Hij wou n hond voor t geld dat ie had. De hond waar we voor gingen kijken wou die al meenemen van een broodfokker. Ik heb m omgekregen via zn moeder ( hoe erg ) toen ik later thuis kwam had ie al een hond opgehaald.

Die aan de diarree was en wormen van een meter uitpoepte. Hoge da rekening.. er even ingewreven dat ie voor dat geld een stamboom hond had kunnen kopen.

twee weken later heeft zn moeder gezegd dat dw hond er uit ging. Hij deed er niets mee (zat boven achter pc terwijl hond alles bij elkaar jankte/alles sloopte en overal scheet uit nijd. Meneer deed gewoon zn koptelefoon op.

Eenmaal samenwonende wou meneer persee huisdieren. Uiteindelijk werden het drie ratjes. Heeft er nooit naar omgekeken want ze bleven niet bij m stilzitten. Ik draaide voor de verzorging op. Hij wou ze omdat je ze truukjes kon leren.. nou.. iets anders dan schooieren kunnen ze niet.

Na een jaar grootste ruzie gehad. De ratten moesten er uit want ze stonken,10 min later mochten ze blijven maar dan wou die een kat. Heb gezegd de kooi buiten te zetten en gratis af te halen want ik ging echt niet ook nog iedere dag de kattenbak legen en horen hoe die schelden zou als zn stoffen bank als krabpaal fungeerde.

Enkele maanden later ben ik bij m weggegaan (niet alleen daarom) Heb de ratten meegenomen. Later nog ruzie gehad dat ie ze had willen houden.

En dat wou kinderen voor ie 30 werd.. :') mnee.. zo werkt het leven niet. Ik hield veel van die jongen maar ik ben niet helemaal koekwaus dat ik zijn rommel ga opruimen.

Koppigheid en naïef is vaak geen goede combi. Als dat zich nu al uit in t fokken met een fretje hoe moet dat straks dan?

Zeg absoluut niet dat je bij m weg moet gaan. Maar als je samenwoont geldt niet alleen zijn mening. Zeker niet als je al zat dieren hebt zitten.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:01

k snap dat je niet meteen vertrekt maar het echte probleem is hier ook niet een nestje maar dat je vriend zo handelt terwijl jullie SAMEN wonen. Daarbij heeft hij niet eens werk. *moet me idd ook inhouden niet lelijk te worden*

Hier hebben we de wel of geen nieuwe hond discussie. Ik wil wel, ml twijfelt en neigt naar nee.
Moeten we samen uitkomen maar ook allebei achter staan. Het huis zou te klein zijn als ik zomaar een hond zou ophalen. En terecht

En buiten geeft misschien geen overlast voor jou maar wat dacht je van buurtbewoners. Ik zou dat niet grappig vinden

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:07

En even een belletje naar de opvang? Dat hij niet gaat steriliseren (zoals beloofd, woordelijk dan toch) maar zelfs van plan is te fokken? Ik kan me zo voorstellen dat ze er daar niet al te blij mee zijn..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:12

Zoals we ze nu hebben geeft het eigenlijk geen overlast, het hok wordt 2x per dag schoon gemaakt, daarnaast zijn ze goed zindelijk, dus dat is 2x 3 minuten werk op z'n hoogst. Maar inderdaad, dat wordt wat als er jongen zijn.
Ik denk dat ik gewoon voorlopig mijn mond houd en hoop dat hij zich bedenkt en anders laat ik hem wel flimpjes van dekkingen zien, als DAT niet werkt weet ik het echt niet meer :')

Ik moet zeggen de koppigheid zit er bij hem wel goed 'ingefokt' hoor :Y) Hoort bij zijn oorsprong en het enige dat werkt is tact, maar dat is bij de meeste mannen zo :D Maar makkelijk is anders...

Ik zal inderdaad nog eens de opvang bellen over het hoe en wat.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:15

Als je samenwoont moet je er samen uitkomen....dit geld voor jou en voor hem en vooral in het belang van de dieren. Ik zou ze terug brengen naar het asiel, of laten steriliseren. Weg gaan om die reden zou ik nooit doen..... Of dreigen dat als hij ze weg brengt naar een manneke (of er een haalt) ze eruit vliegen?

De reactie's van hem verlaten vind ik echt over de top, maar daarom zijn er tegenwoordig steeds meer scheidingen en break ups.
En we weten ook de reden niet dat hij geen werk heeft, kunnen er zoveel zijn.
Mijn man heeft 9 maand thuis gezeten en echt wel gezocht en gezocht en gezocht.

Ga gewoon eens rustig met hem om de tafel zitten, print dit forum uit, show de filmpjes van het dekken, laat m informatie lezen. Wil hij daarna echt nog, sta hem dan bij met het gene wat je weet om te zorgen dat de diertjes er niet de dupe van worden.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:24

Wijkhuis ik denk juist dat juist door dit soort dingen te negeren en laten gebeuren er juist vaker scheidingen etc komen. Mensen blijven dingen slikken en door de ogen zien waar ze het niet mee eens zijn of niet achter staan. Tot de bom barst na lange tijd.

Juist in het begin moet je op veel belangrijke zaken op 1 lijn zitten. Is dat niet het geval dan is het niet de juiste partner (ff niet persoonlijk op ts omdat ik niet meet hoe de rest vd relatie is) En ja is jammer maar helaas

Ja ik heb weleens een meningsverschil met mijn man maar dat gaat over kleine stomme dingen niet over zoiets. Daarbij praten wij daar over en komen tot een oplossing. Wij doen niet zo iets zonder dat we er beide achter staan. Dat heet samen in een relatie zijn.

ontopic; zou ze ook terug brengen ivm niet nakomen vd afspraken

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:26

Oja ik zit vanaf volgende maand ook werkloos thuis en dat is tegenwoordig geen schande. Maar ik ga geen dure hobby starten

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:32

Nee maar als je samenwoont, is ook het inkomen (ale vind ik) samen, dus zolang het "haalbaar" is.
(in geval van ts anders wat is niet doordacht, dus moet het gewoon niet gebeuren)
Ik ben altijd werkloos, nou ja eerder gewoon bewust huismoeder, maar ga ook hobbymatig NSPS shetlanders fokken en keuringen doen, verschil is wel ik doe het doordacht en mijn man steunt mij.

Ik zeg niet dat ze het moet negeren, lees dit stukje van mij maar eens:
Ga gewoon eens rustig met hem om de tafel zitten, print dit forum uit, show de filmpjes van het dekken, laat m informatie lezen. Wil hij daarna echt nog, sta hem dan bij met het gene wat je weet om te zorgen dat de diertjes er niet de dupe van worden.

Tuurlijk wij hebben ook wel eens meningsverschillen, die worden uitgepraat, ik zeg altijd een relatie zonder ruzie is geen relatie, want dan wordt er niet gepraat.
Wat je zegt over in het begin over de belangrijkste dingen op 1 lijn zitten is helemaal waar, maar hetgeen waar het topic over gaat is geen reden voor mij dan enigzins om een relatie af te knappen, is geen "belangrijk" dingen. Hiermee is in mijn ogen financieel (dus beide zelfde over geldzaken denken), Kinderen, toekomstplannen)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:34

Is het hebben van relaties niet het sluiten van compromissen? Niet negeren, niet toelaten, maar erover praten?

Klein voorbeeld: Vriend wil (opnieuw) een Mechelaar als traininghond (politiepakwerk). Ik vond dat hij bij de vorige hond 1 groot ding vergat, namelijk rust. Daarbij wil ik liever een knuffelhond dan een mechelaar. De compromis: ik neem een knuffelhond, leer vriendlief dat niks doen met een hond ook prima kan (niet continue met dat beest bemoeien) en als die eenmaal volwassen is mag hij zijn mechelaar.

Kan je hierbij ook niet een compromis sluiten?

Je vriend wil zo te horen heel graag een keer een nestje. Jij vind dat hij dit onderschat en dat het eigenlijk niet mag.

Volgens mij moet je hier gewoon eisen stellen. Oke, hij mag een nestje fokken. Op voorwaarde dat hij eerst met een ervaringsdeskundige praat en het diertje laat testen. Daarbij moet hij als de diertjes wat mankeren zelf een spaarpot voor de dierenarts klaar hebben liggen. Ja natuurlijk kan het nog steeds mis gaan. Maar als jij alleen maar nee zegt en alleen maar ja dan gaat het niet goed komen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:36

wijkhuijs; Dus als hij persé zijn (ontzettend kinderachtige) zin wil doordrijven en toch met die diertjes gaat fokken, moet jij maar voor hem klaarstaan met je steun en kennis? Juist niet; Hij wilde het tegen beter weten in, hij zoekt het dan ook maar uit hoe hij het klaarspeelt. Mocht hij hulp willen flikker je al die fretten in de achterbak en rijd je linea recta naar de opvang, dát is de hulp die je geeft.

Ongelofelijk, je woont samen, hij drijft zijn zin door en jij moet dan de rotzooi opruimen? Dan zou hij toch echt van mij die fretten ergens mogen stoppen waar de zon niet schijnt. Zoiets heet verantwoordelijkheid nemen voor je eigen fouten en niet een ander ermee opzadelen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:36

Ben ik met je eens. Ik vind het nest opzich ook geen relatiebreker maar wel het koppige, naïeve en koste wat kost doorzetten over ts wensen.

Daar zou ik zelf goed over nadenken. Nu gaat het om fretten maar wat is het volgende.

Jouw man staat achter je hobby. Maar hoe zou hij het vinden als je het toch doet terwijl hij het echt niet ziet zitten. Neem aan dat jou man dit ook niet kan waarderen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:48

Hij is nu werkloos. Maar wat als straks de jongen er zijn en hij werk heeft. Waar haalt ie dan de tijd vandaan voor het opvoeden en schoonmaken?