Teef accepteert dekreu niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:55

kohtje schreef:
Diablo schreef:
Ja, de meeste reuen weten precies hoe het werkt hoor. Als ze zo ver is, wil hij echt wel ;) .

Daar ben ik het dus niet mee eens. De meeste reuen moeten leren dekken. Als de eerste dekking niet goed gaat bv omdat de teef weg loopt als ze bv gekoppeld zitten dan kan het zo zijn dat de reu nooit meer dekt.
Meeste oudere reuen die nooit hebben gedekt kunnen het dan ook niet.

Uiteraard moet je er wel bij blijven en als ze gekoppeld staan de teef vasthouden.
Een reu hoeft niet te leren dekken, de natuur regelt dat prima zelf, wij mensen willen veel te graag nodig zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:06

Mikkiej schreef:
Progesteron prikken... Dat is mijn antwoord.
Wellicht is ze nog niet op haar punt of er al overheen. En heb je een 2e dekreu achter de hand? (Is volgens mij ook verplicht bij de meeste rasverenigingen voor je goedkeuring krijgt)

Mijn mening is dat een goede dekreu niet hoeft leren dekken.
Ik ken talloze voorbeelden van reuen van nog geen jaar oud die al loopse teven wilden dekken.
Als een reu niet wil dekken moet je naar mijn mening hier ook niet mee door mosteren. Dekmeester, tja, dat is naar mijn inzien idd verkrachting (ja KI dus ook) helemaal als de teef niet wil.

Het is zonder stamboom. Tussen willen en kunnen zit nog heel wat. Ben het met je eens dat een reu die niet wil dekken je niet meer in moet zetten.

NZ92

Re: Teef accepteert dekreu niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 22:21

Het is niet zozeer dat hij niet WIL denk ik.. hij likt en ruikt namelijk wel.. maar echt springen niet. Teef laat zich wel dekken door andere reuen en deze willen er ook allemaal bovenop. Heb dit natuurlijk voorkomen maar wel gezien..Heb wel een 2e optie reu. Maar heb liever de 1e. Teef laat z

Wat zeggen jullie; Wachten met de 1e reu, misschien is ze nog niet klaar? Of naar de 2e reu. De 1e reu is waarschijnlijk niet geschikt.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:55

kohtje; ben ik het gedeeltelijk mee eens.. Als een reu wel wil, maar niet kan, is het dus geen geschikte dekreu..

Ts: Wat ik zou doen, zoals meerderen aan hebben gegeven, progesteron prikken bij de dierenarts. En dan toch voor je 2e keus gaan, gezien die haar wel wil dekken.
Zou zonde zijn als ze over haar punt heen is, dan heb je helemaal geen pups.
Morgen nog naar de dierenarts. Teefjes zijn maar een paar dagen op hun "hoogtepunt"

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:15

Mikkiej schreef:
Progesteron prikken... Dat is mijn antwoord.
Wellicht is ze nog niet op haar punt of er al overheen. En heb je een 2e dekreu achter de hand? (Is volgens mij ook verplicht bij de meeste rasverenigingen voor je goedkeuring krijgt)

Mijn mening is dat een goede dekreu niet hoeft leren dekken.
Ik ken talloze voorbeelden van reuen van nog geen jaar oud die al loopse teven wilden dekken.
Als een reu niet wil dekken moet je naar mijn mening hier ook niet mee door mosteren. Dekmeester, tja, dat is naar mijn inzien idd verkrachting (ja KI dus ook) helemaal als de teef niet wil.

een reu de goede kant op wijzen is dus al verkrachting? apart :+
als je idd een reu op een onwillige teef gaat hijsen ben je verkeerd bezig, maar een reu en teef door een ervaren persoon elkaar leren kennen en "in the mood krijgen" lijkt mij toch geen fluit met verkrachting of wat dan te maken hebben

er zijn genoeg reuen die het dekken echt niet direct snappen of er gewoon te excited voor zijn , of onder de indruk van de teef, ook goede dekreuen hebben de eerste keer soms een handje nodig .
dat zegt niets over wel of geen goede dekreu zijn of iets
als een hond het niet kan! is het idd een ander verhaal :j

ben trouwens wel benieuwd naar welke rasverenigingen het zijn waar je toestemming van moet krijgen om met een bepaalde combi te dekken of daadwerkelijk een tweede reu achter de hand moet hebben etc.
klinkt mij als nieuws in de oren , de fokkers die ik ken van verschillende rassen zoeken zelf een fokklare reu en teef bij elkaar die lijfelijk, bloedlijn technisch passen en niet verwant zijn , die laten ze dekken en geven door aan de rasvereniging dat er een dekking heeft plaatsgevonden.
ik heb nog nooit gehoord van toestemming moet krijgen voor een dekking

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 05:40

Bij de tatraclub in Nederland.... Uiteraard kunnen ze het je niet verbieden, in die zin dat je een "boete" krijgt of iets. Ik vind het wel een goede zaak dat er gecontroleerd wordt of een bepaalde combi kan of niet, uiteraard zal de fokker dit (mits je een goede fokker hebt) ook allemaal uitzoeken. Meestal wordt er dan ook gewoon goedkeuring gegeven voor een dekking. Maar helaas, ook binnen de tatraclub worden er wel combinaties afgewezen.

Ik denk dat het een eindeloze discussie is over de dekmeester.
Maar ik blijf erbij, een goede dekreu heeft geen dekmeester nodig. Ook binnen de tatraclub heb je ze. Zit de hond niet binnen 10 min gekoppeld? Hup naar de dekmeester..
Natuurlijk scheer ik niet alle dekmeesters over 1 kam, er zullen ook vast goede dekmeesters zijn die met veel geduld werken. Maar nee, als je het mij vraagt, geen dekmeester :n
Heb al een aantal jaar "ervaring". Nee, ik fok zelf niet met honden, maar heb járen stage gelopen bij een kennel en kom er nog steeds wekelijks. En het is pas sinds de laatste jaren dat mensen zo idolaat zijn over dekmeesters...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 05:43

Jawel hoor, bij ons moet je min een maand van te voren je aanvraag indienen met het hele dossier dus gezondheidsuitslagen, en alle eisen van het land waar hij vandaan komt, is het een Nederlandse reu moet hij de mag test gehaald hebben bijv
Een reserve reu is niet verplicht

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:09

Dekmeester???? wat is dat nu weer??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:51

Alle dekkingen die we zelf hebben gehad en ook waar ik bij geassisteerd hebben gingen geen van allen geheel zonder hulp. Teven zijn de eerste keer vaak onzeker lopen veel heen en weer. En veel reuen zijn dan erg terughoudend. Dat is heel normaal en belangrijk dat er iemand bij is met ervaring want ook met dekken kan veel mis gaan. Waardoor de reu misschien wel nooit meer dekt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:57

Apart, maar ook wel weer interesting om te weten, bij ons dus niet het geval, zolang de dieren maar fokklaar zijn(foto's , testen , shows etc met de bijbehorende correcte resultaten ) is het goed ( en natuurlijk verwantschap , daar zitten ook regels aan) m
Maar dekmeester als concept ken ik eigenlijk ook niet, puur dat als je dieren met weinig ervaring hebt en zelf als eigenaars weinig ervaring hebt je er gewoon een ervaren persoon bij haalt die kan helpen.
Dat zie ik dan maar even als dekmeester
maar nogmaals... Ik zie niet in wat een handje helpen/ onervaren dieren de goede kant op wijzen voor slechts is. of wat dat af zou doen aan de betreffende dieren

Dwang is wat mij betreft sowieso ten alle tijden een no go.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:11

Hmmm,.... KI is ook dwang een merrie, koe of zeug krijgen ook de vaderdieren vaak niet te zien.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:26

Ben zeker niet voor vasthouden, maar vind de (onervaren) teef vasthouden bij binnendringen reu wel normaal. Verder laat ik de dieren hun gang gaan. Als de reu wil springen lijn ik haar aan en hou haar eventueel vast bij dr halsband.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:31

Heb je nog bloed laten prikken TS? Wat zijn de plannen nu?

Een beetje hulp vind ik ook goed, maar ik heb wel eens filmpjes van dekmeesters gezien die een teef gewoon klem zetten tussen schutting en zichzelf en dan de reu er nog net niet zelf in duwen. Dat is voor mij echt een stap te ver.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:38

Wat ik lees van dekmeesters is dat ze gewoon een beetje helpen...

De gemiddelde puber van tegenwoordig zoekt toch ook op op het internet waar dat gaatje nu precies zit :=

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:49

Heb geen bloed meer laten prikken. Mijn dierenarts die zelf ook toevallig fokt met labradors haha, vertelde dat dit niet altijd betrouwbaar is.. aangezien zijn teef op dag 17 een nog hoger percentage had als op dag 13. Dus ik ga vanavond ook mijn 2e reu proberen. En vanmiddag eerst kijken nog met mijn 1e reu. En elke dag kijken... wat ze doet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:58

Komt hier aardig wat onzin advies voorbij...

Wat hij beschrijft is dat de reu niet dominant is...misschien nog erg jong en te veel respect heeft voor de teef...dus durft hij niet echt verder te gaan.

Je hebt soms reuen die de chameur uithangen <<)

Je hebt type we blikken of blozen niet en hup dekken die hap :+

En je hebt ook reuen die niet dekken...om wat voor reden dan ook.

Je kunt door rommelen met deze reu..en je loopt een dekking op het juiste moment mis...

Of je gaat naar een andere reu.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:03

ThreeFingers schreef:
Komt hier aardig wat onzin advies voorbij...

Wat hij beschrijft is dat de reu niet dominant is...misschien nog erg jong en te veel respect heeft voor de teef...dus durft hij niet echt verder te gaan.

Je hebt soms reuen die de chameur uithangen <<)

Je hebt type we blikken of blozen niet en hup dekken die hap :+

En je hebt ook reuen die niet dekken...om wat voor reden dan ook.

Je kunt door rommelen met deze reu..en je loopt een dekking op het juiste moment mis...

Of je gaat naar een andere reu.

Precies dit is er aan de hand! Ik vermoed zelf dat de reu, niet mans genoeg is! Het is een echte gentleman en mijn teef kan behoorlijk dominant zijn en heeft hem ook al een aantal keer weggesnauwd. Dus ik denk dat hij niet meer durft.. hij likt wel en snuffelt en teef staat gewoon klaar maar springen doet ie niet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:31

Denk dat je beter naar de andere reu kunt gaan....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:40

Wij hadden ook een reu die precies hetzelfde deed. Likken, beetje haar aandacht trekken, maar verder niet. De teef stond wel klaar, maar hij sprong gewoon niet.
We dachten al dat we het punt op de één of andere manier gemist hadden, maar een paar dagen later veranderde de reu opeens en had hij geen enkel probleem meer. Er zijn dertien pups van gekomen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:42

Kan heel goed Diablo! Er zijn reuen die heel goed weten wanneer de tijd rijp is.

Maar of je dat risico wilt nemen....?

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:31

Hoezo progesteron niet betrouwbaar? Dektijdstip bepalen enkel en alleen op gedrag is veel minder te betrouwen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:38

yarrah schreef:
Hmmm,.... KI is ook dwang een merrie, koe of zeug krijgen ook de vaderdieren vaak niet te zien.

ik gebruik sowieso geen KI bij mijn dieren, de veulens die ik gefokt heb zijn ook via de natuurlijke weg geproduceerd, dus merrie en hengst gewoon een paar maanden bij elkaar op de wei , laat maar gaan .(meestal hengst met een paar merries er bij)

progesteron prikken is btw gewoon heel betrouwbaar , alleen moet je dat wel een aantal keer achter elkaar blijven doen zodat je je echt weet waar ze zitten op welke dag , een keer prikken heeft idd geen klap zin, maar als je gewoon netjes blijft checken, weet je heel goed wanneer het beste moment zou moeten zijn.
de meeste fokkers om me heen prikken tegenwoordig prog,
je dierenarts moet er alleen wel goed bekend mee zijn, gelukkig heb ik een kliniek in de buurt die erg goed is met oa vruchtbaarheidszaken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:44

Maar het kan nog wel gebeuren dat de progesteron zegt dat er gedekt moet worden, maar de teef vindt van niet. ;) Of de reu. Dat heb ik de laatste maanden meerdere keren meegemaakt, was dan wel maar een kwestie van één of twee dagen, maar de 1e keer wilden ze of beide niet of één van de twee niet, terwijl bloed toch goed was. Dus ik zou op beide vertrouwen, hoewel het bij een onervaren teef en onervaren reu wat lastiger kan zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:22

joketje schreef:
Hoezo progesteron niet betrouwbaar? Dektijdstip bepalen enkel en alleen op gedrag is veel minder te betrouwen.

Goh, dat honden dan al zoveel jaren rondlopen op deze aardkloot. Hoe hebben ze het toch gered zonder progesteron prikken vanaf de oertijd... }:0

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:28

_O- +:)+