Welke brokken zijn goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Welke brokken zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:56

Het beste voer voor je hond of kat is dat voer waar hij het het beste op doet. Etiketten wordt veel op gelogen.. Bijvoorbeeld de hoeveelheid vlees. Je hebt namelijk geen idee welk gewicht ze gebruiken! Gebruiken ze het gewicht van de levende koe? Waar nog 80% vocht uitgehaald wordt? Of het al tot poeder verwerkt gewicht? Wat veel minder is?

Merken als Royal Canin en hills werken met voeding op eiwitniveau. Een hele tarwe of mais kan een hond niet verteren. Maar als je die verkleint naar een ander niveau gaat dat weer prima :)) Dan heb je een voer die precies past op eiwit niveau! Etiket zegt dan gewoon niets...

Probeer voer en blijf bij het voer waar hij het goed op doet en wat ie tevens ook lekker vind!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:48

Magrathea schreef:
* Honden zijn geen carnivoren :) Vind het grappig dat ze vertellen hoe dus blijkbaar een hond volledig vlees zou moeten eten terwijl er ook gewoon 20% plantaardige bestanddelen in hun voer zit.

eigenlijk bestaan er gewoon helemaal geen carnivoren...want elk roofdier zal bij het opeten van een herbivoorprooi de maag opeten en dus granen/grassen of wat dat beestje gegeten heeft binnen krijgen...

slaat natuurlijk nergens op,tuurlijk is een hond een carnivoor,dat wij mensen er zelfs inmiddels omnivoren van maken,ten gunste van goedkope brokken in een hond te kunnen stoppen,kan alleen maar jammer genoemd worden..

overigens heb ik nu zo'n 35 jaar honden,en deze eten geen groentes en zeker geen vruchten,alleen maar 100% puur vlees...mogen zij dan wel "carnivoor" genoemd worden??

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:50

Eten carnivoren perse het hele dier dus ook de maag+ inhoud?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:56

Ik ben zelf erg positief over dogloversgold. De normale zit rijst in, de passion versies zijn allebei graanvrij. Er is inmiddels ook een geperste brok van, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:59

Oh please, kunnen we het wel bij het onderwerp houden?

Honden zijn zeer zeker geen carnivoor... In de natuur zullen honden/wolven namelijk ook gerust besjes, grassen etc. eten.
Ook als je naar het gebit van een hond kijkt zie je dat het niet lijkt op dat van een kat (carnivoor) maar dat het de kenmerken van een omnivoor heeft.

Overigens defineer je een dier op basis van het grootste deel van hun voedsel (pakweg 90% ), het voedsel waarop hun metabolisme is ingericht. Koeien in de vee-industrie die slachtafval te eten krijgen zullen heus niet dood neervallen, maar of het goed is? Ik betwijfel het.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:24

nou dan mag jij de omnivoor kenmerken van het honden gebit laten zien,want echt dat is 100% carnivoor,honden hebben géén maalkiezen!! iets wat nodig is om granen te vermalen,en wat een kenmerk aan een omnivoren gebit is...

branka16,áls je uitgaat van een natuurlijke prooi,dan eten ze deze met huid en haar op en dus met maginhoudt,wat dan weer de zoveel % graan/gras verhouding is in een dieet,natuurlijke prooien zij voor hondachtigen vooral kleine dieren : konijnen/muizen/cavia's/gevogelte en bij uitzondering zullen ze een schaapachtige doden en opeten,en ja daar eten ze de pens van op,maar...geef een hond een pens en doe dat vooral niet in huis,want ze schudden ze echt leeg :D

koeien en paarden zullen over het algemeen genomen niet eens prooidieren zijn voor hond/wolf achtigen,bij uitzonderlijke honger en in roedelverband zullen ze er misschien aan beginnen maar in hun uppie :n

dus om nu door dat beetje graan/gras wat in een muis/cavia of konijn zit meteen te veronderstellen dat een hond een omnivoor is... :n

overigens vreten honden hier ook gras,meestal kotsen ze daarna,maar om nu voor die 3 stengels gras mijn honden omnivoor te noemen,gaat me een beetje tever :D

een hond is gewoon een carnivoor,gekke is dat zelfs brokkenmakers dat meestal wel op hun websites netjes vermelden,en hier gewoon keihard er omnivoren van gemaakt worden,nog ff,dan zijn het herbivoren...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:26

Een hondenvoer is goed waar jouw hond het goed op doet!

Ik heb in het verleden altijd kvv en barf gevoerd omdat ik vond dat dit het beste voor mijn honden was.
Helaas nu eentje met problemen ondanks ze altijd rauw gevoerd kreeg.
Na heel veel zoeken en proberen is voor haar de Noblesse de beste brok. Merken als Cavom, RC, Pro Plan, Kenner, Fokker deed ze het gewoon slecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:38

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/

Dus, nee, ik ben niet van mening dat een hond een carnivoor is.

Overigens vind ik het leuk om wat verschillende merken voorbij te zien komen :j mijn vriend wil niet aan de KVV als we later een hond hebben, en barf zeer zeker niet, dus misschien dat we op deze manier tot een compromis kunnen komen

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:43

Ik heb op dit moment niet echt tijd, maar ik zal later reageren hierop. Honden zijn carnivoor, maar dat betekend niet dat ze nooit planten eten. Carnivoren kunnen planten niet verteren vanwege de celwand die om plantaardige cellen heen zitten. Indien planten al (deels) afgebroken zijn, zoals in een maag van een planteter, dan kunnen bepaalde stoffen wel opgenomen worden. Dit is echter maar een heel klein percentage. Wat voor een invloed dat op voer en bepaalde brokken heeft zal ik vanavond uitleggen ^^

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:48

dus omdat er misschien 5% tot 15% groentes en fruit al dan niet gepureerd aan een maaltijd toegevoegd kunnen( beslist níet noodzakelijk dus) worden,maakt dat een hond meteen geen carnivoor meer is ( dus katachtigen die zijn eigenlijk ook helemaal geen carnivoren,ook zij eten nl een klein percentage granen/grassen enz op)??

eigenlijk bestaan er uberhaupt geen carnivoren op deze wereld,daar elke carnivoor weleens planten/vruchten resten zal eten.... :)*

een beetje groente of fruit eten maakt niet dat een dier meteen een omnivoor is...

een hond zijn basis behoefte is vlees,en op dit moment zie je ook een groei in brokkenmakers dat er steeds meer vleesaandeel in brokken gaat komen..en dat is wat mij betreft een goede ontwikkeling... +:)+
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 25-06-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:49

hond is een carnivoor, heeft met het schaargebit te maken.
maar ook honden hebben vitaminen nodig, die alleen in planten en fruit zit.
daar een hond het ten dele kan verwerken eten ze eerst de maaginhoud van andere dieren op, dit omdat het al voorverwerkt is.

brokken, allemaal leuk en aardig dat graanvrij, wat is het bindmiddel dan?
Ooit de mensen in de dierentuin de wolf en de tijger brok zien voeren??
zegt genoeg he.
Katten en honden bestaan inwendig exact hetzelfde als de tijger en de wolf
Alleen de buitenkant hebben wij mensen veranderd naar onze smaak.

http://www.hoefdiertotaal.nl

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:37

Even bijgelezen via mijn gsm. Bindmiddel is niet noodzakelijk: er zijn meerdere processen waarmee brokken gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld geperste brokken. Daar is geen bindmiddel voor nodig. Ik heb eens een brokje van Royal Canin in een glas water gedaan, en eentje van Orijen. Die van Orijen viel meteen uit elkaar in stukjes, die van Royal Canin bleef drijven en zoog zichzelf vol. Uiteindelijk zonk hij naar de bodem, maar viel niet uit elkaar. Zegt imo al genoeg over de kwaliteit en voedingswaarde..

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:45

Ik heb even mee gelezen omdat ik overweeg om een andere brok voor onze katten aan te gaan schaffen.
Ik snap hier niet veel van maar zal onze situatie even schetsen.

Wij hebben 3 katten waarvan er 2 altijd buiten wonen. Nr 3 leeft 's nachts buiten en slaapt overdag binnen.
Ze krijgen alleen brokjes royal canin fit 32. Hier doen ze het al jaren goed op maar wat wil nu . Mijn 2 buiten katten hebben besloten om " vriendjes " mee naar huis te nemen zwerfkatten. Allemaal prima alles is welkom maar die zitten nu mijn dure brokken te eten.

Is er een goedkoper alternatief voor royal canin wat eigenlijk net zo goed is ?
Het zijn bij ons alles eters ze eten alles wat ze tegen komen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:51

Als je wilt gaan voor goedkoop en RC kwaliteit: koop bij de Lidl of Aldi brokken.

Als je wilt gaan voor goedkoop en goede kwaliteit: koop een fatsoenlijke brok(zal zo kijken voor een relatief goedkope) en om de kosten te drukken geef je af en toe een pak smuldier(50 cent ongeveer per 500gr). Een kat eet tussen de 50 en 100 gram hiervan op een dag, dus dat is heel goedkoop en relatief goed!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:42

Ik wil dat ze gewoon goed eten krijgen maar volgens mij kan het een stuk goedkoper dan RC.

Maar zijn lidl en aldi brokken net zo goed als RC :wow:

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:20

:j

Heb even op internet gezocht, iemand heeft de samenstelling vd brokken van de Aldi voor honden op internet gezet:

granen, vlees en dierlijke bijproducten (o.a. 20% kip), oliën en vetten, plantaardige bijproducten (o.a. 0,4% inuline), vis- en visbijproducten, gist, groenten, mineralen.

Royal Canin Medium Adult(Heb voor de juiste vergelijking ook hondenbrokken gebruikt):

maïs, gevogelte-eiwit (gedroogd), maïsvoermeel, tarwevoermeel, vlees gedroogd (rund, varken)*, dierlijk vet, tarwe, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gedroogde bietenpulp, visolie, mineralen, gist, sojaolie, gisthydrolysaat (rijk aan mannan-oligosaccharide).

Eerste ingrediënt:
Granen VS Maïs. Beide vulmiddel, beide eerste plek. Even goed.

Tweede ingrediënt:
Vlees en dierlijke bijproducten(20%kip) vs Gevogelte eiwit

Dierlijke bijproducten is waziger, dit kan alles inhouden. Maar er wordt vervolgens gezegd dat er 20% kip in zit. Een relatief hoog percentage. Bovendien weet je bij Royal Canin niet hoeveel % er in zit. Alles wat bij de Aldi er in zit, is vrij algemeen. Bijvoorbeeld 'groenten'. Bij RC staat er bietenpulp. Aldi heeft ook nog vis er in zitten, dus in totaal waarschijnlijk een hoger percentage vlees.

In de Analytische bestanddelen zijn de verhoudingen eigenlijk hetzelfde. Raar genoeg het eiwit ook, dus ik vraag me af waar RC dat eiwit vandaan tovert. Maar goed, we gaan er dus maar vanuit dat er wel een gelijk aantal vlees/eiwit in zit.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:41

Zoals ik al zei: honden zijn zonder twijfel carnivoren en moeten in eerste instantie zo behandeld worden. Vlees moet het grootste gedeelte van hun dieet uitmaken.

Graan, wat als vulmiddel wordt gebruik in goedkoper(e) brokken, is juist slecht en alles behalve noodzakelijk. Een hond heeft hier niks aan, bovendien is het een grote veroorzaker van tandsteen:
Wij hebben een enzym in ons speeksel, amylase, wat zetmeel omzet in suiker. Daarom wordt brood -als je er een langere tijd op kauwt- zoet in je mond. Bij honden ontbreekt dit, daarom slaat het zetmeel neer op de tanden in de vorm van tandplak en uiteindelijk tandsteen.

Een brok waar chemische bestanddelen op staan genoemd zou ik bij voorbaat al niet gebruiken.

Groenten zijn niet noodzakelijk voor honden omdat honden -in tegenstelling tot ons- vitamine C zelf kunnen produceren uit glucose/suiker. Zij hebben hier enzymen voor die bij ons ontbreken. Vitamine C is zoals we allemaal wel weten de belangrijkste vitamine, het wordt namelijk in ons lichaam gebruikt in de vorm van collageen: noodzakelijk voor de aanmaak van haar en huid. Ook is het noodzakelijk voor de opbouw van bloedvaten. Andere vitamines zijn veel minder nodig, een hond kan zijn hele leven in feite op alleen vlees leven. Echter kunnen andere vitamines uit de magen van prooidieren gehaald worden. Meegenomen, maar niet noodzakelijk.

Verder is het een belangrijk verschil of een brok gebakken of geperst is. Bij een gebakken brok is de temperatuur altijd hoger dan 100 graden. Zoals je wel kan bedenken is dat sommige bestanddelen verloren gaan. Heb dit even gekopieerd van een site:

"Vooral de vetten zijn, naast bepaalde vitaminen (o.a. van het B-complex), zeer gevoelig voor verhitting boven 100°C. Wanneer vetten “gebakken” worden (verhitten boven 100°C), ontstaan o.a. vele vrije vetzuren die bijv. een zeer nadelige invloed hebben op de stofwisseling (lever). Zeer veel huid- en vachtproblemen liggen hieraan ten grondslag. Bij de geperste brok vindt deze vet verandering niet plaats."

Een geperste brok is dus veel gezonder, alles blijft intact. Nadeel van een geperste brok is dat er bindmiddel nodig is: graan. Dan kom je weer terug bij het begin. Orijen is een gebakken(hier zijn twee soorten in, maar we houden het even eenvoudig) brok, daarom zit er geen graan in.

Helaas bestaat dé perfecte brok nog niet, maar Orijen komt in de buurt.
Verder is er ook nog een verschil tussen het eitwit percentage van vleesmeel en echt vlees. Ik zal twee informatieve site's geven waar je alles zelf op kunt lezen:
http://www.sjaansdierenparadijs.nl/geperste-brok/
http://www.angies-barf-express.be/waaro ... n-de-brok/

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:20

Jammer dat etiketten vergelijken geen enkele zin heeft :+ Daarbij zegt het ook nog eens helemaal niets over de kwaliteit van de ingrediënten :Y)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 06:30

_Ananas_ schreef:
Jammer dat etiketten vergelijken geen enkele zin heeft :+ Daarbij zegt het ook nog eens helemaal niets over de kwaliteit van de ingrediënten :Y)

Tuurlijk heeft dat wel zin :+

Ik kies liever voor voer waar Vitamine E in zit, dan een chemische anti-oxidant.
Ik kies liever voor voer waar specifieke diersoorten op staan, dan voer waar 'vlees en dierlijke bijproducten' op staat.
Ik kies liever voor voer waar een hoger percentage vlees in zit, dan voer waar een laag percentage in zit.
Ik kies liever voor voer waar geen graan in zit, dan voer waar wel graan in zit.

Denk dat dat nogal logisch is dat dat wel degelijk uitmaakt :')
Als je dan tussen de overgebleven voeren gaat kijken, is het een kwestie van voorkeur en het financiële plaatje.
Een fabrikant die specifieke diersoorten noemt op de achterkant waarborgt zeker een hogere kwaliteit dan een fabrikant die 'vlees en dierlijke bijproducten' gebruikt. Dat kan namelijk álles zijn. Natuurlijk kunnen ze overal over liegen, maar hier is in beperkte mate wel controle op. Bovendien kan je dan nergens meer van uit gaan...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:43

Ik begrijp anders wel wat Ananas bedoeld. Etiketten vergelijken geeft je wel info maar geen echte waarden die je in een tabel kan vergelijken. 20% "nat" vlees heeft niet dezelfde voedingswaarde als 20% gedroogd vlees...

heb ooit in mijn opleiding is een eiwitbepaling moeten doen op - je raad het vast wel- honden en/of kattenbrokken. "Ons team" had ter beschikking Hills feline c/d en Aldi brokjes voor katten. Onze staalname van elk "soort" brokje uit het Aldi en een gelijke hoeveelheid brokjes van de Hill's voeding.
Nu is het wel zo dat die c/d speciaal voor katten met blaasgruis (dacht ik) was. De brokjes zijn op dezelfde manier behandeld en we hebben "gelijke hoeveelheden" gescheiden op een speciale eiwitgel. Maar het was opmerkelijk dat het aantal verschillende eiwitten bij de hill's voeding "telbaar" was en bij de aldi voeding niet (veel meer soorten en groottes dus). 't ding is alleen, is meer verschillende soorten eiwit "nuttig" of niet. We hebben niet getest of de eiwitten van dierlijke en plantaardige afkomst waren. plantaardige worden in vergelijking met dierlijk in mindere mate verteerd en opgenomen gezien ze een andere aminozuursamenstelling hebben en een andere "opvouwing" dan dierlijke.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:48

petitparis schreef:
Ik begrijp anders wel wat Ananas bedoeld. Etiketten vergelijken geeft je wel info maar geen echte waarden die je in een tabel kan vergelijken. 20% "nat" vlees heeft niet dezelfde voedingswaarde als 20% gedroogd vlees...

heb ooit in mijn opleiding is een eiwitbepaling moeten doen op - je raad het vast wel- honden en/of kattenbrokken. "Ons team" had ter beschikking Hills feline c/d en Aldi brokjes voor katten. Onze staalname van elk "soort" brokje uit het Aldi en een gelijke hoeveelheid brokjes van de Hill's voeding.
Nu is het wel zo dat die c/d speciaal voor katten met blaasgruis (dacht ik) was. De brokjes zijn op dezelfde manier behandeld en we hebben "gelijke hoeveelheden" gescheiden op een speciale eiwitgel. Maar het was opmerkelijk dat het aantal verschillende eiwitten bij de hill's voeding "telbaar" was en bij de aldi voeding niet (veel meer soorten en groottes dus). 't ding is alleen, is meer verschillende soorten eiwit "nuttig" of niet. We hebben niet getest of de eiwitten van dierlijke en plantaardige afkomst waren. plantaardige worden in vergelijking met dierlijk in mindere mate verteerd en opgenomen gezien ze een andere aminozuursamenstelling hebben en een andere "opvouwing" dan dierlijke.

Dus je hebt helemaal niks aan de proef omdat je in het belang van beter of slechter geen conclusie kan trekken in dit geval. Ik snap ook wat ze bedoeld, maar je kan toch echt wel kwaliteitsverschil eruit halen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:53

nee, ons doel was ook niet een kwaliteitsbepaling te doen maar leren hoe en wat. Maar vond het wel echt opvallend wat een verschillen er waren...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:03

Tja percentages zeggen al niets, wordt het gewicht van de koe genomen met vocht en alles erin dan kom je misschien op 80% vlees!! Wow! Maar wat zit er werkelijk qua gedroogd vlees in? En welke kwaliteit vlees is dit?

Pakt de producent de noemer graan? En valt daar alles onder dan moet het vermeld worden aan het begin. Verdeeld hij het onder bv. mais en tarwe en komt dit daardoor minder veel voor dan hoeft hij het niet meer op t etiket te zetten. Net als toegevoegde vitamines. De regels qua etiketten slaan nergens op..

Beste voer is waar je dier t t beste op doet. Slecht voer is er niet, ze gaan nergens dood van.

Toch kan je zelf wel bedenken dat kwaliteit meer geld kost. Maar van t etiket kan je t niet aflezen.