petitparis schreef:Ik begrijp anders wel wat Ananas bedoeld. Etiketten vergelijken geeft je wel info maar geen echte waarden die je in een tabel kan vergelijken. 20% "nat" vlees heeft niet dezelfde voedingswaarde als 20% gedroogd vlees...
heb ooit in mijn opleiding is een eiwitbepaling moeten doen op - je raad het vast wel- honden en/of kattenbrokken. "Ons team" had ter beschikking Hills feline c/d en Aldi brokjes voor katten. Onze staalname van elk "soort" brokje uit het Aldi en een gelijke hoeveelheid brokjes van de Hill's voeding.
Nu is het wel zo dat die c/d speciaal voor katten met blaasgruis (dacht ik) was. De brokjes zijn op dezelfde manier behandeld en we hebben "gelijke hoeveelheden" gescheiden op een speciale eiwitgel. Maar het was opmerkelijk dat het aantal verschillende eiwitten bij de hill's voeding "telbaar" was en bij de aldi voeding niet (veel meer soorten en groottes dus). 't ding is alleen, is meer verschillende soorten eiwit "nuttig" of niet. We hebben niet getest of de eiwitten van dierlijke en plantaardige afkomst waren. plantaardige worden in vergelijking met dierlijk in mindere mate verteerd en opgenomen gezien ze een andere aminozuursamenstelling hebben en een andere "opvouwing" dan dierlijke.
Dus je hebt helemaal niks aan de proef omdat je in het belang van beter of slechter geen conclusie kan trekken in dit geval. Ik snap ook wat ze bedoeld, maar je kan toch echt wel kwaliteitsverschil eruit halen!