Hamsters?! HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Hamsters?! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:17

Het gepiep van de cavia is juist leuk.Zelfs van het gekraak van een zakje begonnen ze te piepen.Wel altijd het zelfde gekraak.En de cavia man die een neef van mij had,rook altijd als de cavia sexsuel opgewonden was.Hij had geen vrouwtje.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:17

Geen hamsters samen kopen! Nooit een goed idee(tenzij je een miljoen hamsters wilt op langere termijn...).
Ga dan voor ratjes of muizen, kunnen prima in koppels of grotere groepjes en die zijn overdag wakker, véél speelser dan hamsters(kun je de hele kooi zo leuk volhangen met al het speelgoed dat je kan vinden) en zijn gewoon veel leukere kijk-beestjes in mijn ogen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:22

Zonder vrouwtje is er toch helemaal geen opwinding Britta31? Ook sproeien ze niet ofzo wanneer er wel een vrouwtje in de buurt is, ik heb die ervaring niet. 2 mannen samen kunnen juist zo leuk zijn, de meeste mensen hebben het idee dat 2 zeugjes beter gaat. Wanneer je een volwassen man en een jong diertje uit het nest of 2 uit een nestje neemt, kan dat prima (uitzonderingen altijd daar gelaten). Ik heb er een persoonlijke voorkeur voor, ze zijn vaak veel rustiger en knuffeliger dan de dametjes.

Toen ik jong was kochten mijn ouders 2 hamsters onwetend, deze hebben elkaar echt doodgevochten, vreselijk, was zo met een dag gebeurd, zou meerdere hamsters dan ook niet aanraden. De hele kleine Roborovski's hoor ik idd ook van dat deze wel samen zouden kunnen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:26

MightyMike schreef:
Zonder vrouwtje is er toch helemaal geen opwinding Britta31? Ook sproeien ze niet ofzo wanneer er wel een vrouwtje in de buurt is, ik heb die ervaring niet. 2 mannen samen kunnen juist zo leuk zijn, de meeste mensen hebben het idee dat 2 zeugjes beter gaat. Wanneer je een volwassen man en een jong diertje uit het nest of 2 uit een nestje neemt, kan dat prima (uitzonderingen altijd daar gelaten). Ik heb er een persoonlijke voorkeur voor, ze zijn vaak veel rustiger en knuffeliger dan de dametjes.

Toen ik jong was kochten mijn ouders 2 hamsters onwetend, deze hebben elkaar echt doodgevochten, vreselijk, was zo met een dag gebeurd, zou meerdere hamsters dan ook niet aanraden. De hele kleine Roborovski's hoor ik idd ook van dat deze wel samen zouden kunnen.

Ook dat niet. Ik had 2 robbie mannetjes, broertjes, en die hebben zich ook van de ene op de andere dag in de haren gehangen. Was er net op tijd bij, maar als 10 jarig meisje iedere dag de wonden van een miniscule hamster te moeten schoonmaken is geen pretje :')

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:33

Hee mense,

Volgens mij hebben we de luekste vergeten hihi.
Gerbils :D

Zijn erg active beesjes, leven altijd met ze 2e. En zijn erg zelfstandig. Dag en nacht dieren.
Maar geen knuffel dieren, wel kun je ze erg tam maken en zelfs kunstjes leren :)

Moeten wel in glas leven, plastic hebben ze zo stuk

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:36

Niet bij elkaar doen haha, dan heb je 1 grote hamster eind vd dag :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:36

Hee ts

Dat hamsters alleen nachtdieren zijn is flauwekul hoor. Russische dwergen zijn minstens 1x in de 4 uur wakker. Maar haal hem alsjeblieft bij een hobbyfokker. Echt waar, dit levert je zoveel meer plezier op.

Mijn vorige hamster kwam van de dierenwinkel en was tam genoeg om op mijn hand te gaan zitten maar hij wilde nog wel eens bijten. Verder was hij denk ik achteraf veel te jong bij de moeder weg gehaald. Maarja dat weet je niet zeker want je hebt totaal geen gegevens. Hij rende ook constant, als ik hem bij me had en anders in zijn wieltje

Mijn huidige hamster komt van een hobby hamstery. Ik had hem voor de geboorte besteld en weet dus exact hoe oud hij is, wat zijn afstamming is, kreeg veel beter advies, is netjes tam gemaakt en hij mochtpas weg toen hij op gewicht was en oud genoeg. Ik kreeg ook elke 3 dagen fotos en info van mijn kleine vriendje over de mail. Het is echt een heerlijk diertje. Staat te wachten als ik wakker word! Als ik hem roep wordt hij wakker en loopt hij zo mijn hand op. Heeft nog nooit gebeten en kan heerlijk rustig bij je zitten.

Kijk anders even op het hamsterforum voor info. Gewoon even googlen!

Er is hier trouwens ook een hamstertopic op bokt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:41

Oja, kijk alsjeblieft voor een flinke kooi. Minstens 50x30x30 voor een rusje aan vloeroppervlak!

Ik heb de mijne in een terrarium zitten van 100x50x50 dat is nog leuker want dan zie je veel natuurlijk gedrag als ze door hun kooi lopen! Loopradje moet volgens mij minimaal 16 cm doorsnee zijn maar dat weet ik nier zeker. Kan ook meer zijn, is zeker te weten niet minder!

En met voer opletten dat het echt voor hamsters is. Ook voor de hardheid en grootte van de brokjes

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:42

SuperAssie, jak, idd, ik was als klein kind ook erg perplext, ze hadden elkaar echt zo toegetakeld, dat wil je idd niet meemaken. Dan zou ik voor veiligheid gaan en er zeker geen twee nemen.

Gerbils heb ik ook gehad, vond ze erg leuk om naar te kijken! En dat ging idd prima per 2! Toch had ik er minder mee dan de hamsters.

Sababber, hier is de hamster echt alleen 's nachts wakker, ik heb een ren voor hem gekocht met speelgoed en voor de kids halen we hem er echt af en toe overdag uit om van hem te kunnen genieten, anders laat hij zich niet zien. Wellicht per hamster verschillend, maar er zijn er dus die echt alleen 's nachts zich vertonen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:47

lieveli schreef:
Aw jammer dat je ze eng vindt, ze zijn echt enorm lief! Maar ik denk echt dat als je leven in huis zoekt, je bij hamsters aan het verkeerde adres bent. Enkel omdat ze er schattig uit zien zou ik ze niet nemen.

Ja, maar ratjes stinken :')

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:48

Je kunt een hamster overdag ook gerust zachtjes wakker maken als je zin heb om te knuffelen.

Wel altijd maar eentje, de roborovski's waar ik (vanuit de winkel van mijn moeder) ervaring mee heb gehad waren veel minder makkelijk tam te krijgen en flink bijterig. Itt de rusjes. Was altijd frappant met de kooien schoonmaken, was altijd een robje die in je vingers hing.

En dan ook persoonlijk nog ervaring dat een goudhamster net wat goediger en relaxter is dan een rus. Plus nog eens dat ze wat groter zijn en dus beter te pakken enz.

veel succes met je keuze!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:13

Roborovski zijn idd erg snel en springerig, die kregen we ook slecht handtam, met name door hun beweeglijkheid, maar die wij hebben gehad waren niet bijterig. Heb wel Russische dh's gehad die bijterig waren. Wellicht bij een fokker kun je het karakter al wat beter beoordelen, bij de dierenwinkel altijd maar afwachten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:45

MightyMike schreef:

Oh en zeker wel dat cavia mannetjes sproeien := Vroeger had ik zowel vrouwtjes als mannetjes gewoon als knuffel dieren maar als ze elkaar roken zat ik dus elke keer onder 'spul'. Maar ik neem aan dat ze dit wel echt alleen zullen doen wanneer er vrouwtjes in de buurt zijn..

En het piepen vind ik zelf ook heel leuk, maar ik kan me voorstellen dat als er iemand ligt te slapen dat dat echt niet fijn is.. Hier piepen ze ook niet alleen als de koelkast open gaat maar gewoon als ze degene die voert zien en ze vinden dat ze wat mogen, want vrij vaak op een dag is :+ Eentje heeft op het dak de uitkijk ziet ze iets slaat ze aan en dan gaan de andere meedoen en dan steeds harder :')

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:26

Ik heb het echt van de mannen nooit zo gezien, wel van de zeugjes, die sproeien nog wel eens om de avances van een mannetje op die manier te ontwijken. Weet niet wat je met spul bedoeld, volgens mij sproeit een cavia door naar elkaar te urineren. Ze willen nog wel eens op schoot plassen, zindelijk zijn ze niet zoals een konijn zou kunnen worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:35

Ik heb mannetjes gehad die echt sperma sproeide, tenminste ik denk dat het dat was aangezien het wit was en vreselijk stonk := Cavia's worden idd niet zinnelijk, al schijnt het wel te kunnen maar hier is het nog nooit gelukt..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:39

Dat lijkt mij dan de uitzondering Melody7, sproeien is normaal urine, zaadlozing, jakkie.. Klinkt niet lekker op je handen, haha. Gelukkig herken ik dat hier niet van de beren, die wel als fokbeertjes ingezet worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:42

Nee dat was niet al te fris :+ En mijn mannen deden het allebei, maar aangezien ik niet fok heb ik daarna gewoon alleen nog maar vrouwtjes gehad en die plassen wel eens maar dat is een stuk minder ranzig :P

Ohh en die mannetjes fokte niet eens, dus het is niet zo dat ze hun werk aan het uitvoeren waren ofzo, ik had dan gewoon een vrouwtje vast gehad en daarna een mannetje en dan zat het dus lekker allemaal op mij :')

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:14

Hamsters zijn echt enorm leuk! Ik heb al járen hamsters. Nu even niet dan, maar mijn zusjes wel. Als ze eenmaal tam zijn en aan je gewend zijn geraakt, kun je er zo goed als alles mee. Mijn vorige hamster was echt geweldig. 's Ochtends als ik wakker werd, dan maakte ik de koelkast open om eten en drinken te pakken. Hamster hoorde dat en was ook meteen wakker en wachtte bij het deurtje tot hij ook wat lekkers kreeg. Hij kreeg dan vaak iets van een blaadje rucola, stukje wortel, pijnboompitje, maar net wat in de koelkast lag. Ik had allerlei ritueeltjes met hem :D En veel los laten lopen, het hok zelf is sowieso al leuk om te doen: lekker ruim en heel veel speeltjes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:21

mavantos schreef:
Een hamster kan niet met z'n tweeën. Ze slapen overdag dus dan zijn ze niet gezellig.

Of ze overdag wel of niet gezellig zijn maakt me niet zo veel uit, meer om het feit dat hier wat meer leven in huis komt. [/quote]

Geloof me.... dat gebeurt niet. :+
Hamsters zijn enorm suf en geven echt weinig leven in huis.

Mijn ex had hamsters, ik heb er nooit een seconde plezier aan beleefd terwijl ik echt gek op beesten ben.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:23

Doe eens gek en neem een bidsprinkhaan!

Helemaal stijlvol is natuurlijk de orchidee bidsprinkhaan:
Afbeelding

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:26

Ik had twee 'vrouwtjes' roborovski (?) hamsters als kind (7), nou dat waren dus geen vrouwtjes want binnen de een paar week liepen er 8 hamstertjes in m'n kooi...
Gelukkig voor de jongen een goed huisje gevonden, en voor één van de hamstertjes ook, dus wij dachten geen kans meer op kleintjes. Maar het mannetje had dus al weer gedekt voor dat ie wegging, dus had ik wéééér baby's.
Mn ouders zeiden toen dat één hamster zielig was, dus we hielden er 2, een baby gehouden dus.
Bleek natuurlijk dat het weer verkeerd ging, inteelt en weet ik veel wat.
Op den duur had ik 7 niet tamme hamsters en 3 kooien, wat een werk. Ik was blij toen ze allemaal dood waren (wat was ik een afschuwelijk kind }:) )

Ze worden ook niet echt handtam ofzo, ze liepen steeds mn mouw in en dan over me heen :')

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:28

looprat om in te lopen voor in het hok
drinkbakje/fles
voorbakje
veel klim en klauterspul ( onze hamsters klommen in de tralies van het hok en hingen zelfs op de kop;))
een holletje ergens onder
een tunneltje
een rolbal is ook erg leuk! daar doe je de hamster in en dan kunnen ze door de kamer rollen in die bal:)
een knaagblokje
er is bij de welkoop of discus of misschien een andere winkel ook een soort hout te koop die de hamsters zelf open kunnen knagen en dan komt er zacht spul uit waar ze een nestje van kunnen bouwen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:29

Maartje1990 schreef:
Overigens TS, mijn hamsters vonden het altijd leuk om te klauteren, dus ik zou gaan voor een kooi waarin ze dat ook kunnen doen. Ik liet ook regelmatig mijn hamster loslopen in een hamsterveilige ruimte. Dus niet in een bal, zo'n bal schijnt ook niet zo fijn te zijn voor ze? Maar pin me daar niet op vast.

Goed advies joh. Een goudhamster is heel anders dan een dwerghamster. Goudhamsters zijn inderdaad klimmers, maar als je dan advies geeft, geef dat dan goed :P

Dwerghamsters kunnen geen hoogte en diepte inschatten, dus die doe je geen plezier met klauteren!

Dwerghamsters, hartstikke leuk. Maar verdiep je er goed in en ga je goed inlezen. Welke kooi heb ik nodig, welke soort pas het beste bij mij, etc.
Robo's, ook hartstikke leuk - maar echte kijkhamsters.

Vlas is in mijn ogen overigens geen geschikte bodembedekking. Het is niet stevig (dus geen gangen en tunnels bouwen) en vaak erg stoffig voor de hamster.
Maar dat is mijn visie :) Dont hate me.

En nooit maar dan ook noooooit! Hamsterwatten! }>
Laatst bijgewerkt door xDenies op 21-06-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:29

Mijn hamsters waren regelmatig wakker overdag. De syren beten net zo vaak als de rusjes. Maar ik had ze allemaal meer als kijkhamsters.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:31

onze hamsters waren overdag ook wel wakker hoor! en als ze sliepen en je rammelde even tussen het zaagsel dan kwamen ze meteen!
(onze hamsters heetten Misty, Mickie en Wuppie)