Zo kan hij absoluut niet bij andere reutjes en tot nu toe ken ik geen enkele (ongestreerde) tjech reu die dat wel kan tenzij ze samen zijn opgegroeid en dan loopt het soms ook nog wel eens verkeerd. Dus loslaten in losloopgebied .... of meelopen met je paard op buitenrit zal er niet inzitten vrees ik.
Als je in je hoofd hebt van zacht op te voeden met enkel beloning, zet dat maar uit je hoofd met een tjech...die hebben in de meeste gevallen een demonstratieve opvoeding nodig. Stalen hand in satijnen handschoen zoals vaak wordt gezegd.
Andere karaktertrek die bij de meeste wolfhonden van toepassing is is verlatingsangst. Zo een hond doe je echt geen plezier door 8u te gaan werken en hem ergens op te sluiten. Dan vraag je om problemen. Of uitbreken of hele dag huilen om maar een voorbeeld te geven. Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar beter dat je zoiets nu hoort als later, want fokkers gebruiken liever hun succesverhalen als hun moeilijkere gevallen, maar het hoort een beetje bij hun. Je kunt ze absoluut niet gaan vergelijken met een dobermann of collie. Die kunnen best eigenzinnig zijn, maar dat is peanuts tegenover het gros van de wolfhonden.
Dan nog een laatste punt: je kunt nooit meer buitenstappen met je hond zonder aangesproken te worden. iedereen wil de "wolf" aaien en wilt weten waar hij vandaan komt tot hoeveel je ervoor betaald hebt (grof hé). Vergelijk het maar met toeren in ferrari, veel aandacht en bekijks, maar dat wordt je snel beu, zeker als je gehaast bent