Jonge kauw gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:57

Wat een gemiep hier allemaal zeg, je doet je best om het beestje te helpen, juist alleen maar goed toch!
Ook kun je bij een dierenwinkel/reptielenzaak meelwormen kopen, kochten wij ook altijd als we een gewond of verzwakt vogeltje hadden gevonden, zijn lekker vet!
Geven ze nu ook aan de kippen (en soms ook aan de hamster :+ ) en die vallen erop aan, doosje kost iets van 1,50 dus valt ook nog reuze mee!

Top dat je je zo inzet en je best doet.
Succes!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:58

Oh ik zie nu dat je al meelwormen had! Heb niks gezegt haha!

Mioux

Re: Jonge kauw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:00

TS bedoeld het misschien wel goed,maar soortgenoten onder elkaar is wel beter als een mens die een kraai of kauw opvoed. Die leren elkaar dingen,en worden vaak in groepen uitgezet.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 15:01

Haha ja de meelwormen zelf was hij niet zo gek van, maar ze zijn dan een week of 2 blijven staan en toen ik merkte dat ze verpopt waren (dus echt het stadium vlak voor ze motten werden) heb ik er zo eens een paar gegeven en die heeft hij met veel smaak zelf opgegeten. Ik heb er ook voor gezorgd dat hij het zelf deed, ze zelf kapot beet zodat hij de smaak ervan leerde kennen. De maden gaan er ook goed in, dus als het zo blijft verder gaan zie ik het nog volledig goed komen :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:03

@Ts je kan ook kijken in tussentijd voor buffalo wormen ? Heb je al wel een opvang geinformeerd of die hem/haar op wil nemen ?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:08

Buffalo's zijn wel eeeerg klein, morio's zou ik persoonlijk ook niet doen, of je moet eerst hun hoofd afknippen (klinkt een beetje cru maar sorry) anders kunnen ze zich vastbijten in de keel en dan stikt het dier.

Het is ook wennen, eerst snapte de kippen er ook niks van en als ik nu met het schaaltje aankom kunnen ze ineens vliegen uit het niets haha

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:10

Hammeke schreef:
Maar waar halen jullie het dat ik hem ga houden? Bedoeling is om hem zo snel mogelijk vrij te laten en ik heb vernomen dat ze vrij goed terug verwilderen. Hij wordt hier ook niet in huis gehouden en hij zit meestal rustig op zijn gemak in de garage met zijn hoofd in zijn veren. (er ligt een handdoek op zijn kooi zodat hij rustig zit)
Ook neem ik aan dat ze in vogelopvangen niet zo scheutig zijn op een kauw (er zijn nu eenmaal kauwen met hopen en aangezien ze elk jaar voor een hoop overlast zorgen ben ik bang dat als hij weinig kans maakt, ze er ook niets voor gaan doen. Moest het nu een buizerd of een andere roofvogel zijn dan kan ik me voorstellen dat ze hem met open armen aannemen).
Ik heb trouwens meermaals vogels naar de vogelopvang gebracht en ze hebben het geen van allen overleefd. Dus dan probeer ik nu nog wel even thuis zolang het gaat en hoop ik dat ik binnenkort kan melden dat hij is vrij gelaten en zich heeft aangesloten bij een nieuwe 'kudde'.

persoonlijk heb ik juist gehoord en gezien dat ze niet goed verwilderen..

als je met verwilderen bedoelt dat het in leven blijft en zijn eigen voer kan zoeken, dan ja..
maar verwilderen houdt in mijn boekje toch echt in dat het uit de buurt van mensen blijft..

de ervaring is dat jonge kauwtjes die in handen van mensen zijn geweest, totaal geen respect meer hebben voor mensen (en hun huisdieren).. Ze zijn zo brutaal als de nete, dat in combinatie met 'geen angst' voor mensen betekent vaak dat het dieren worden die van de rand van schuttingen katten gaan vervelen gewoon voor de lol. ongegeneerd een huis durven binnen te gaan om wat bling bling te scoren, en als ze eens trek hebben en geen zin om te zoeken zijn ze er ook niet vies van het op een schreeuwen te zetten.
----

wat je aangaf: hij zat als een bolletje en s avonds was hij er nog.. is volgens mij meer een teken van een zojuist 'uitgevlogen' kauw.. over het algemeen storten/tuimelen/dwarellen ze uit het nest voor ze echt kunnen vliegen. de meeste vogeltjes gaan dan stilletjes in de struiken zitten.. Kauwtjes zijn wat brutaler en landden gewoon waar het ze het beste uitkomt (bij ons zat er een op de imperial _/-\o_ ). Vol in het zicht vertrouwend op hun brutaliteit.. en inderdaad, mijn kat wilde echt niet bij dat schreeuwende ding in de buurt komen..

deze fase duurt een kleine 2-3 dagen, de ouders houden het wel in de gaten en voeren ze bij als ze denken dat het veilig is.

wij vonden ook zo'n bolletje van het voorjaar.. op de imperial van onze auto toen we net wegwilde.. gewoon op vinger meegenomen naar de struik.. daar bovenop gezet.. einde van de middag zat hij er nog wel, volgende ochtend was hij weg. s avonds wel gemerkt dat er gevoerd werd.
---------------------

als je m in een open doos/behuizing buiten ergens houdt waar hij weg kan vliegen, kan het geen kwaad om hem te voeren overigens.. waarschijnlijk heb je door alle aandacht de ouders nu echt afgeschrikt, dus die zullen niet meer willen komen voeren.. geen aandacht, alleen voer en dan kan het zijn dat je net op tijd je handen eraf getrokken hebt. goed om te lezen dat hij in ieder geval nog/weer aggressie toont en geen aanhankelijkheid wenst.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:24

Hij zat naast de grote weg, geen teken van de ouders te bespeuren en aan zijn magerheid te voelen werd hij niet gevoerd. (je kon letterlijk heel zijn borstkastje voelen, vel over been was hij) En zoals ik al zei, achteraf zagen we dat zijn staart echt was afgeknipt dus vliegen had hij zowieso niet direct gekunnen, ook al had het om een 'uitgevlogen' kauw gegaan.
Hij vliegt nu ook maar je merkt dat hij geen richtings gevoel heeft en overal tegenaan vliegt.

Ooh nee aanhankelijkheid wil hij echt niet, als we hem in de tuin zetten springt hij ons wel wat achterna, maar komt dan ook geregeld pikken, ook vraagt hij niet echt uit zichzelf meer om eten, we voorzien hem regelmatig van kattenbrokjes en maden en daar trekt hij voorlopig goed zijn plan mee.
Dus nog een weekje of 2 en dan mag hij van de vrijheid gaan genieten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:00

Hammeke schreef:
Hij zat naast de grote weg, geen teken van de ouders te bespeuren en aan zijn magerheid te voelen werd hij niet gevoerd. (je kon letterlijk heel zijn borstkastje voelen, vel over been was hij) En zoals ik al zei, achteraf zagen we dat zijn staart echt was afgeknipt dus vliegen had hij zowieso niet direct gekunnen, ook al had het om een 'uitgevlogen' kauw gegaan.
Hij vliegt nu ook maar je merkt dat hij geen richtings gevoel heeft en overal tegenaan vliegt.

Ooh nee aanhankelijkheid wil hij echt niet, als we hem in de tuin zetten springt hij ons wel wat achterna, maar komt dan ook geregeld pikken, ook vraagt hij niet echt uit zichzelf meer om eten, we voorzien hem regelmatig van kattenbrokjes en maden en daar trekt hij voorlopig goed zijn plan mee.
Dus nog een weekje of 2 en dan mag hij van de vrijheid gaan genieten.

ohh lekker is dat, dan is het dus een uit een nest geroofd kauwtje..
afgeknipte staart..

driemaal raden hoe hij buiten kwam.
hij werd te lastig, zat maar te schreeuwen (verkeerd voer gegeven door diegene) of zat achter het tafelzilver aan..

hoe vaak jonge kauwen, zelfs nog voor de tijd dat ze uitvliegen, niet over een schutting wordt gepleurd of elders wordt achtergelaten is onvoorstelbaar.

dat zijn echt mensen die denken ohhh leuk, jonge kauw.. en vervolgens merken dat het geen huisdier is..

dan idd zo schuw mogelijk houden, goed voer geven, weinig mee bemoeien en dan vliegt hij vanzelf wel uit.. dat doet de vogelbescherming niet anders.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:06

Wij hebben ook een jong kauwtje gehad. Deze heeft een mixje/pap van brood en meer gehad (ik weet niet meer precies wat), wat ik hem voerde. Hij zat elke dag in een boompje in de tuin en 's nachts in de schuur. Op een dag vloog hij gewoon weg, buiten, is nooit teruggekomen en nooit last van gehad. Dus als je hem gewoon eten geeft en met rust laat vliegt hij op een dag wel uit.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:01

Ik ben er niet zeker van, want ik heb ook nog nooit gehoord dat ze de staart eraf knippen, dat ze een vleugel kortwieken wel, maar een staart?

Hier in de straat woont een meneer die ook al jaren met vogels bezig is, heeft regelmatig parkieten en andere vogeltjes en die heeft nu blijkbaar ook een kauw. En een 2 tal weken geleden was de onze ook even ontsnapt en buurman had hem al direct in het snuitje, ik kreeg ook direct een aanbod om de kauw met hem mee te geven... Eum nee bedankt dat hoeft niet. Hij kende nog een man die aan de zee woonde en ook altijd een kauw had die hij dan los liet, maar hij vond het wel fijn dat de kauw nog een tijd boven de camping bleef vliegen en de laatste kauw was ineens weggevlogen. Ik heb fijn bedankt en kreeg dan lekker te horen :'ooh maar dan is het niets, mijn vriend ging morgen toch naar een boer voor een nieuwe kauw te roven' :? :r

Aaaarhgg! Het zijn dus zo'n mensen die het verpesten voor mensen zoals ik die alleen maar willen dat het beestje terug een kans krijgt in het leven.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:15

Heb je een foto van de staart?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:31

Ik zal proberen er eentje te maken.

Afbeelding

Dit is het beste dat me lukt aangezien hij altijd wegspringt of probeert te pikken :D

En ondertussen denk ik toch ook dat het geen kauw meer is, maar dat het een kraai'tje gaat worden.

Nog wat foto spam :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding