Kat is veel van nest kittens weg -> kitten drinkt niet genoe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:39

Maar de kleine kitten is ook een goede 100 gramzwaarder geworden in een week, eigenlijk is er niks mis, blijkbaar voed ze ggenoeg zodra jij wegbent of slaapt.

Liiszle

Re: Kat is veel van nest kittens weg -> kitten drinkt niet genoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 11:51

Kleine kitten is in 3 dagen niet zwaarder geworden.. donderdag ochtend 171, avond 168, vrijdag 172 vanochtend 5 u 170 en net 174. denk dat poes wel melk geeft, maar niet voldoende..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:52

Dan is het makkelijk, da bellen en vragen voor advies.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:58

Wat voor eten krijgt mams? En hoe oud is ze?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:06

Als je andere kitten wel goed aan komt. Is de zuigreflex van de kleine kitten miss niet goed. Ofmiss mankeert de kkitten dan wat. Het hoeft niet percee bij de moeder te liggen. Je ziet vaak dat er een zwakker en kleiner jong tussen zit.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:33

Goed nieuws!

na het wegen vanochtend woog ze slechts 2 gram meer dan gister avond en ook grote poes woog maar 4 gram meer..

dus ik ben naar dierenwinkel gegaan, melk en ander voer gehaald..

kom ik thuis, toch nog even wegen.. en warempel woog ze ineens 6 gram meer! en ook grote poes woog nu weer 220.

mama poes lag nu ook rustig in de bench en heb kwartier bij ze gezet terwijl kleine poes aan het drinken was en grote poes bij mij op schoot lag (die schopt kleine poes gewoon weg bij de tepels..)

ik kijk het even aan hoe de progressie dit weekend verder zijn. is het niet voldoende dan maandag dierenarts/bijvoeren

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:35

F_Orumster : Ze is +- 1.5 jaar en krijgt over het algemeen Whiskas, zowel nat als droog voer.
Inmiddels krijgt ze ook Kitten/moeder brokken. onbeperkt natuurlijk :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:37

Is jou weegschaal wel precies genoeg of doet ie maar wat?

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:53

goede digitale keuken weegschaal :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:01

liggen de kittens wel warm genoeg als moeders weg is ? daar kunnen ze ook veel energie aan kwijt raken. Zorg er voor dat moeder poes goed eet zodat de melkproductie ook optimaal is.
het liefst vlees of ander goed natvoer eventueel wat geitenmelk vaak hebben ze erg behoefte aan calcium .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:02

Liiszle schreef:
F_Orumster : Ze is +- 1.5 jaar en krijgt over het algemeen Whiskas, zowel nat als droog voer.
Inmiddels krijgt ze ook Kitten/moeder brokken. onbeperkt natuurlijk :)

Whiskas is echt een van de allerslechte voeding die je kunt geven.
Een kat is een vleeseter en als je gaat kijken wat er in zit schrik je je dood....maar en paar procent vlees.

Ik zou echt overgaan op een beter voer met meer vlees en voedings waarde.
Ook beter voor de kleintjes en vooral voor mams want die moet de melk produceren.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 18:04

Dit heb ik nooit geweten.. Welk merk raad je aan?

Kittens liggen goed warm, geen tocht en van 3 kanten afgesloten.

Kleine woog net 180. Dus vooruitgang!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:20

Liiszle schreef:
mama poes lag nu ook rustig in de bench en heb kwartier bij ze gezet terwijl kleine poes aan het drinken was en grote poes bij mij op schoot lag (die schopt kleine poes gewoon weg bij de tepels..)

ik kijk het even aan hoe de progressie dit weekend verder zijn. is het niet voldoende dan maandag dierenarts/bijvoeren

Als de kleinste wel goed drinkt als die de kans krijgt en de hebberigheid van de ander dus het probleem is, kan je het beste de grote bijflessen/bijvoeren. Moedermelk is altijd de eerste keuze nl. Grote zal kleine ook makkelijker bij de tepel laten als zijn buikje al vol zit.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:23

Nog meer goed nieuws, kleine woog 192 vanochtend tegenover 174 gister ochtend. Haar alleen laten drinken bij mama werkt dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:28

Ik zou ook kittenbrokjes van een premiummerk halen, dat kan de moeder ook eten. Evt wat vers vlees of vis erbij of kattenmelk voor de moeder. Er zijn speciale kitten/puppykruiken voor in de magnetron, of van die electrische voor baby's, die worden niet te heet. Als je die in een hoek ligt kunnen ze zelf kiezen of ze er tegenaan willen liggen of niet.

Komt vast goed

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:21

gourmet gold , porta21 , blikje AD van de dierenarts , natures menu , als er maar een hoog vlees gehalte in zit en niet te veel suikers en granen en dergelijke dus goed de verpakking lezen.

ik zou ook voor een brok gaan met een goed percentage aan vlees dus bijvoorbeeld Orijen of sanabelle zooplus heeft vaak leuke aanbiedingen

een kittenbrok is grote onzin , en heeft totaal geen toegevoegde waarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:12

Kittenbrokjes is geen onzin. Eiwitten kan de moeder goed gebruiken. En door het kleine formaat en de smakelijkheid nemen de kleintjes het ook goed op.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:51

Ik heb kitten brok in huis, krijgt ze dus ook de hele dag.

Kleine woog net weer 188. Maakt dat iets uit? Ochtend 192 en halve dag later 4 gram minder?

Grote kitten woog ruim 230 vandaag..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:56

Kan ook het verschil tussen een flink plasje zijn, is maar 4 gram maar gewoon goed in de gaten houden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:08

Is het dan niet verstandig om elke dag op dezelfde tijd te wegen? Of maakt dat niks uit? Roep ook maar ff wat hoor ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:32

Liiszle schreef:
Ik heb kitten brok in huis, krijgt ze dus ook de hele dag.

van welk merk heb je kittenbrok in huis? Niet ook van Whiskas hoop ik?
Neem Royal Canin of ander premium merk. RC heeft ook speciale Queen brokken voor drachtige zogende poezen, dat zet wel aan maar is hoog in voedingsstoffen.

Hou ook eens in de gaten of die grotere kitten soms steeds de beste tepel pakt, vaak hebben ze voorkeur voor een tepel, leg daar die kleine dan ook eens aan als je de kans krijgt.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:59

Ik weeg ze ochtend zodra ik wakker ben, door de weeks dus rond om 8u. en avond rond 10u.
in het weekend zal dat iets variëren ;)

Ze krijgt geen kitten broek van whiskas, maar van een duurder merk (weet ik niet uit mijn hoofd, witte zak iig)

klopt hoor, grote kitten weet precies welke tepel ze moet hebben.. en duwd kleine kitten gewoon weg.
nu dus 2x pd kleine lekker laten drinken terwijl in grote kitten even bezig houd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:31

Normaal gesproken zijn er meerdere kittens, dan worden ook alle tepels flink gebruikt met als gevolg dat overal veel melktoevoer is, nu zijn dat misschien maar 1 of 2 tepels, probeer het grote kitten aan te leggen bij de niet ontwikkelde tepels om zo de boel op gang te helpen, waar niet word gezogen krijg je ook geen melk.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 23:10

kleine poes is vandaag weer niets aangekomen en op sommige momenten zelfs lichter dan gisteren...
ook voelde ze vandaag kouder dan andere kitten. heb er een kruik in gelegd waar ze nu fijn tegen aan kruipt.

aan leggen bij mama wil ze niet, ze blijft vol weg draaien van de tepel..
wat kan dit zijn?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:23

Dan is het echt tijd om bij te voeren als ze zelf niet meer drinkt! Een spuit pakken en in haar mondje druppelen zodat ze toch wat binnenkrijgt.

Is ze overdreven kalm? Bij kittens op die leeftijd komt hypoglycemie erg vaak voor, zeker als ze ff niet genoeg gedronken hebben. En dan kan het snel gaan. Opvanggezinnen hebben altijd glucose in huis om deze kittens glucosewater te geven, maar als je dat niet hebt of als het kitten al te lusteloos is, is het beter om naar de DA te gaan! Zij kunnen glucose en vocht rechtstreeks toedienen met spuitjes en dan is de overlevingskans het grootst.