omheind losloopgebied Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:35

anneliesdj schreef:
Kaus schreef:
Misschien eens vragen of je bij een manege in de binnenbak de hond los mag laten?
Niet optimaal, maar dan weet je wel of hij weg rent of niet.

@Anneliesdj, en als ie niet terug komt? Wat dan...?

Dan is het terrein overzichtelijk en kun je hem achterna met de auto.
Maar als hij al enige tijd bij ts in huis woont en er zijn meer honden bij die niet weglopen, lijkt het me niet aannemelijk dat hij er echt vandoor gaat.

Haha :') geen ervaring met Husky's of wel? Geboren weglopers. Die gaan gewoon, wie er ook bij loopt.
En niet omdat ze een hekel aan de baas hebben maar omdat de wijde wereld roept.
Overigens zijn er natuurlijk uitzonderingen, maar het is een zelfstandige hond die jaagt op zicht én reuk. Volgen alleen een commando op als ze er zelf nut van in zien, en dat ene konijn opsporen heeft véél meer nut dan een muf koekje krijgen bij de baas.

Ik ken je probleem TS, gelukkig heb je wat plekjes gevonden. Gewoon volhouden en vooral positief blijven, ook in de training, dan gaat het uiteindelijk echt een stuk beter.
Bij mijn hond heb ik van alles geprobeerd en het enige wat het voor ons doet is een gelukkige baas zijn. Als hij komt is hij zo blij dat ik blij ben. Ik steek wel eens stukjes kaas in mijn zak en voor het afleiden gaat dat prima, maar om hem terug te krijgen? Neh-eh.
Ik oefen nog steeds op omheinde gebieden en inmiddels kan ik hem ook op overzichtelijke stukken loslaten en komt hij betrouwbaar terug. Ogen op stokjes wel.

Gewoon laten gaan en achtervolgen met de auto vind ik veel te gevaarlijk.
Sowieso voor het verkeer, maar de mijne heeft bijvoorbeeld ook wel eens in een kippenhok gezeten en een ree bij de keel gegrepen. Geloof me, dat wil je niet. En je kunt roepen wat je wil maar als die hond dat eenmaal in het zicht heeft of op het spoor zit is er echt niets wat hem tegen houdt. Je moet het voor zijn.

Lisafox

Re: omheind losloopgebied Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:23

we zijn gisteren op het omheind veld geweest in Beilen.
Heeeerlijk!!

Hij heeft kunnen rennen, snuffelen en gewoon even lekker zichzelf kunnen zijn.
De omheining was niet heel erg hoog en in het begin is hij los geweest met riem en al, maar na een tijdje helemaal los.

We zijn er nu achter dat hij nooit zomaar ergens los kan, hij gaat gewoon zijn neus achterna.
Na een uurtje was hij toch heel erg moe en liep aardig kreupel. Ook begon hij toen de omheining te onderzoeken, we moeten dus wel voorzichtig zijn.

lisitano: nee, ze zou hem ook nooit zomaar los doen. ze kent deze hond goed en gaat ook lekker zijn eigen weg. En als hij rent dan rent hij toch hard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:29

Lisitano schreef:
Haha :') geen ervaring met Husky's of wel? Geboren weglopers. Die gaan gewoon, wie er ook bij loopt.
Overigens zijn er natuurlijk uitzonderingen, maar het is een zelfstandige hond die jaagt op zicht én reuk. Volgen alleen een commando op als ze er zelf nut van in zien, en dat ene konijn opsporen heeft véél meer nut dan een muf koekje krijgen bij de baas.

Dank voor je denigrerende opmerking.
Wel ervaring met slede/trekhonden en ken een aantal mensen met husky's en geen van alle voldoen aan het beeld wat jij schetst.
Ze hebben wel degelijke een connectie met de baas, gaan dan wel de neus achterna maar blijven in de buurt en/of komen na verloop van tijd terug. Uitzonderingen daar gelaten.
Of deze hond een uitzondering is kom je pas achter als je het probeert.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:03

anneliesdj schreef:
Lisitano schreef:

Dank voor je denigrerende opmerking.
Wel ervaring met slede/trekhonden en ken een aantal mensen met husky's en geen van alle voldoen aan het beeld wat jij schetst.
Ze hebben wel degelijke een connectie met de baas, gaan dan wel de neus achterna maar blijven in de buurt en/of komen na verloop van tijd terug. Uitzonderingen daar gelaten.
Of deze hond een uitzondering is kom je pas achter als je het probeert.

Sorry, ik bedoelde het absoluut niet denigrerend! Ik moest lachen omdat ik het absoluut niet voor me zag en meer mezelf met mijn hond uitlachte. Ik zou het namelijk graag willen zoals jij schetst maar helaas is de werkelijkheid anders en ik hoor het van veel meer Husky eigenaren.
Ik heb namelijk heel wat met mijn handen in het haar gestaan, en dan zag ik dat mooie krullende pluimstaartje verderop verdwijnen. En leuk dat mijn hond het had *\o/* Terwijl ik in volle paniek al snikkend mijn hond op de website voor vermiste honden aan het plaatsen was.

Ze hebben zeker een connectie met de baas, een hele goede, maar als er iets anders is wat ook zo verschrikkelijk interessant is, sta je als eigenaar toch wel gauw in je eentje :')
Het is zelfs een genoemde eigenschap in de rasomschrijvingen. Niet voor niets dat Husky's vaak gevonden worden en die blijken dan van 20km verderop te komen.
Mijn hond is gek op me, en gelukkig heeft hij een heel actief bestaan met mij. Maar er zijn er natuurlijk zat die aan uitdaging niet genoeg hebben en het dan zelf maar zoeken. En toch, zelfs dan, zijn ze soms gewoon foetsie.
Als je trouwens op terrein bent waar je goed overzicht hebt en er zit vrijwel nooit wild kun je best oefenen met loslopen. Ik heb echter eerst op omheind terrein geoefend nadat ik mijn hond dus kwijt geweest ben.
En geloof me, hij kan luisteren als de beste. Daar ligt het niet aan. Het is een heel leuk ras, maar af en toe wat apart en tenenkrommend :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:12

Dat zal ook wel zo zijn, het is idd wel iets wat je vaak hoort. Maar de mensen die ik ken en er daadwerkelijk eentje hebben, die vertellen andere verhalen. Hebben zij dan de uitzonderig, of heb jij die? ;)

Een vriendin van me heeft er 2 en vangt regelmatig herplaatsers op, zij laat ze bijna allemaal regelmatig loslopen en heeft daar geen problemen mee. (misschien ligt het dan ook weer aan het roedelgevoel)
En ik heb dus zelf een aantal kruisingen van soortgelijken gehad en idd gingen die ook hun neus wel achterna en hard ook, maar die waren dan 15-30 minuten later ook doodmoe weer terug. (en als ik ze dan niet aanlijnde gingen ze paar minuten later weer maar evengoed kwamen ze wel terug). En naast de fiets bleven ze wel goed bij me, dan ging het op tempo en moesten ze opletten om mij niet kwijt te raken ipv andersom, werkte veel beter.

Daarom dat ik zeg, zorg dat je overzicht hebt en kijk dan eens wat er gebeurd. Want in paniek raken als hij om de eerste bocht verdwijnt heeft natuurlijk geen zin, wacht het gewoon eens af en blijf zitten waar je hem bent kwijt geraakt (of laat hem bij huis los) en kijk of hij terug komt.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 20:44

anneliesdj schreef:
Dat zal ook wel zo zijn, het is idd wel iets wat je vaak hoort. Maar de mensen die ik ken en er daadwerkelijk eentje hebben, die vertellen andere verhalen. Hebben zij dan de uitzonderig, of heb jij die? ;)

Een vriendin van me heeft er 2 en vangt regelmatig herplaatsers op, zij laat ze bijna allemaal regelmatig loslopen en heeft daar geen problemen mee. (misschien ligt het dan ook weer aan het roedelgevoel)
En ik heb dus zelf een aantal kruisingen van soortgelijken gehad en idd gingen die ook hun neus wel achterna en hard ook, maar die waren dan 15-30 minuten later ook doodmoe weer terug. (en als ik ze dan niet aanlijnde gingen ze paar minuten later weer maar evengoed kwamen ze wel terug). En naast de fiets bleven ze wel goed bij me, dan ging het op tempo en moesten ze opletten om mij niet kwijt te raken ipv andersom, werkte veel beter.

Daarom dat ik zeg, zorg dat je overzicht hebt en kijk dan eens wat er gebeurd. Want in paniek raken als hij om de eerste bocht verdwijnt heeft natuurlijk geen zin, wacht het gewoon eens af en blijf zitten waar je hem bent kwijt geraakt (of laat hem bij huis los) en kijk of hij terug komt.

Deze hond heeft altijd aan een ketting gezeten, dit is het verschil met de normale hond. als het geen ketting hond was geweest dan zou het heel anders zijn geweest.
hij volgt tot op een zekere hoogte, als er wat anders in zijn neus is dan is hij weg en dan ook echt weg.
Wat jij bedoelt is in jouw ogen misschien een goed idee, maar hij zou gewoon zijn eigen gang gaan en de weg kwijt raken. Dit is ook de enige hond die ik ken die ik nooit zou los laten, hij is gewoon een hond die door blijft lopen zonder te stoppen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:00

anneliesdj schreef:

Mwah. Ze zullen er allebei wel zijn.
Punt is dat het heel veel voorkomt en ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om groot risico te lopen dat je hond ervantussen gaat.
Ik ken Husky's die de tegels uit de tuin trekken en zich onder de schutting door graven. Het komt bij dit ras gewoon veel voor. De vriendin van jou zal lekker actief zijn met haar honden, veel ervaring hebben (?) en het scheelt inderdaad ook natuurlijk als je een roedel hebt.
Als ik het op tijd zie ben ik het voor en dan luistert hij ook wel. Maar goed, dan moet je wel eerst leren je hond te lezen en op de seconde weten wat zijn plannen gaan worden. Gelukkig houdt hij me scherp :D
Een spoor vind ik trouwens makkelijker af te kappen dan wanneer ze op zicht iets achterna zitten. Voor je het weet zit je hond een paar km verderop en vaak gaan ze dan op spoor verder..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:41

Als je de hond niet voldoende beweging kunt geven moet je er niet aan beginnen en zeker niet aan een husky. Bij verhalen van husky's die tegels uit de tuin halen en onder de schutting door graven vraag ik me dan ook af watvoor beweging de hond krijgt. Lijkt me niet dat zo'n hond dagelijks 2 uur rent want dan heeft hij die energie niet meer. Dat is dan gewoon een fout van de eigenaar en is niet te wijten aan de hond of het ras.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 20:02

Een husky met conditie kan op een dag makkelijk 6 uur rennen. Daarom is het laat maar los en hij komt wel terug want hij is moe geld niet voor een husky.
Als een husky zich eventjes verveeld dan is hij al ontsnappings-routes aan het zoeken. Daarom zou ik nooit een jonge hyper actieve husky nemen, haha. ik houd het wel bij de oudjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:38

Moet die conditie er wel eerst aan getraind zijn.
Maar ik hoop dat je in elk geval regelmatig een omheind terrein kunt bezoeken, voor de hond ook niet fijn om altijd aan de riem te lopen.
Succes ermee.