Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:36

Britta31 schreef:
Ik ben nu een zeurpiet,maar hoe weet ts dat dan hoelang de poes zwanger is.Sorry.

Dat vroeg ik me ook al af!

Amandavd

Re: Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:41

Dat weet ik ook niet, TS moet naar de DA om bevestiging te krijgen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:55

prima om te wachten tot 1e krolsheid.....maar houd je dier binnen tot ze geholpen zijn....zowel kater als poes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:01

Tja, dan dood je ze ja. Maar liever terwijl ze nog niet eens geboren zijn, dan dat je weer een nest katten hebt waar er toch al veel te veel van zijn. Heb je liever dat ze dan ook weer een zwerf leven krijgen, continu nestjes hebben en heel waarschijnlijk al vroeg overreden worden?

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:10

Inderdaad gewoon laten helpen en weghalen er zijn er al genoeg.
Mijn katten heb ik altijd eerst laten helpen voor ze naar buiten mochten geen onnodige nestjes hier.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:51

DeMolenhoek schreef:
Tja, dan dood je ze ja. Maar liever terwijl ze nog niet eens geboren zijn, dan dat je weer een nest katten hebt waar er toch al veel te veel van zijn. Heb je liever dat ze dan ook weer een zwerf leven krijgen, continu nestjes hebben en heel waarschijnlijk al vroeg overreden worden?

Ja, dat is zo.Genoeg zwerfkatten gezien in he buitengebied.Ik heb zelf ook 2 poesen gehad van de zwerfkatten opvang.
Mijn schoonmoeder verdronk de poesjes die zo vond ook in een emmer.Maar inderdaad een zwerfleven is erger.Maar het is de gedachten eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:49

Ik heb 2 katten en beide zijn zwerfkatten. De 1 was een jaar en waarschijnlijk uit een rijdende auto gegooid aan de breuken te zien. Ondertussen is ze er al 7 ;) De ander is een kitten van nu 9 maand. Op 3 weken gevonden in een camion. De rest van het nestje was al dood :(

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:04

lisetteexx schreef:
Britta31 schreef:
Ik ben nu een zeurpiet,maar hoe weet ts dat dan hoelang de poes zwanger is.Sorry.

Dat vroeg ik me ook al af!

Dat weet ik ook niet, volgens mij DA kunnen ze het op een echo nu nog niet zien,
maar wij hebben het vermoeden. En daarom vraag ik ook om advies, voor het geval dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:10

Hoezo vermoeden, heb je katers om het huis horen schreeuwen want meestal lopen er dan wel een stuk of wat rond. Onze poezen liepen ook altijd gewoon buiten tot ik een vreemde kater zag en dan meteen naar de DA, even een middag plezier en daarna meteen steriliseren.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:12

Ik zou even contact opnemen met een andere DA.
Je hebt in je openingspost gezegd dat het buikje dikker is.
Dat zou betekenen dat de embryo's zeker zo groot of groter zijn dan een rolletje plakband.
Dat moet hoe dan ook toch te zien zijn op een echo of ben ik dan maf...
Je hoeft toch niet te weten hoeveel het er zijn, je wilt alleen weten of er baby's in zitten. Of het er 1 is of het zijn er 4 lekker boeiend.
Het hele spul is eigenlijk ongewenst...
Hoeveel het er waren dat ziet de DA vanzelf wel als hij ze eruit vist.

Vind het echt naar voor de poes en voor jouw TS, er gaat toch weer een hoop leed en centjes in zitten!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:21

Britta31 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ja, dat is zo.Genoeg zwerfkatten gezien in he buitengebied.Ik heb zelf ook 2 poesen gehad van de zwerfkatten opvang.
Mijn schoonmoeder verdronk de poesjes die zo vond ook in een emmer.Maar inderdaad een zwerfleven is erger.Maar het is de gedachten eraan.[/quote]

Vreselijk zeg ;(
Die poesjes waren al levend, bij abortus zijn de kittens nog niet levensvatbaar, een wereld van verschil dus.
Enige wat ts kan doen is naar de da gaan. Als poes al een buik begint te krijgen kan dracht zeker wel worden vastgesteld.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:14

ik vind het toch knap dat de DA niks kan zien op een echo maar jij al wel ziet en dus denkt dat de poes zwanger is

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:31

Echo kan vanaf 28 dagen dracht al. Volgens mij is er zelfs een bloedtest die vanaf 21 dagen kan. Voelen kun je maar in bepaalde stadua van de dracht. Tot een bepaald aantal dagen voel je bolletjes, daarna wordt de baarmoeder een tijdje worstvormig en pas later kun je de vruchten weer voelen. Tepels veranderen vaak ook al.

Hier ook een poes die niet luid krols werd en inmiddels 11 maand oud was. De week dat de krolsheid eraan kwam zaten in een keer 5katers op de stoep. Dan is het wel duidelijk. Ze is dan ook gelijk gecastreerd en was nog niet gedekt. Het gaat vaak genoeg mis met jonge poesjes en er zijn er gewoon veel te veel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:36

KoudbloedKim schreef:
Mag ik vragen waarom je haar niet hebt laten steriliseren voor ze in contact kwam met katers? :o
Ik vind dit zo jammer voor het katje...

Onze dierenarts neemt geen katten (oké, poezen) aan jonger dan 9 maanden voor sterilisatie!
Nu hebben wij geluk gehad _/-\o_ Oké en heeeel lang binnen gehouden :D Maar heeft toch zeker vanaf 6 maanden buiten gelopen en pas met 9 maanden gesteriliseerd.

Andere dierenartsen doen dit al vanaf 5 maanden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:50

Zucht, waarom zou je kittens willen ts?
Er zijn al veel te veel kittens, zelfs raskatten zijn er teveel en zitten met regelmaat in het asiel.
Haal daar gewoon een kitten weg als je straks op jezelf gaat wonen.

En bel maandagochtend meteen je dierenarts en maak een afspraak voor sterilisatie liefst dezelfde dag nog.
Geen probleem mocht ze drachtig zijn, alles kan er gewoon in één keer uit.
En dan noemen we nog niet eens de problemen die zulke jonge katjes vaak hebben met het krijgen van een nestje, het zijn gewoon tienermoedertjes.
Niet afwachten, opschieten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:52

Janine1990 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Mag ik vragen waarom je haar niet hebt laten steriliseren voor ze in contact kwam met katers? :o

Onze dierenarts neemt geen katten (oké, poezen) aan jonger dan 9 maanden voor sterilisatie!

Jammer dat er nog zulke ouderwetse dierenartsen zijn.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:41

Janine1990 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Nu hebben wij geluk gehad _/-\o_ Oké en heeeel lang binnen gehouden :D Maar heeft toch zeker vanaf 6 maanden buiten gelopen en pas met 9 maanden gesteriliseerd.

Dan zou ik lekker bij een andere DA gaan.

Castratie en sterilisatie wordt tegenwoordig op een week of 11 gedaan in dierenstichtingen, en dat gaat prima. Heb zelf ook genoeg kittens opgevangen en eerst dacht ik ook "wat zielig" maar die zien er veel minder vanaf dan oudere katjes en ze mogen ook gewoon eten voor de operatie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 06:03

11 weken vind ik persoonlijk te vroeg. Je moet niet vergeten dat je bij een castratie of sterilisatie wel de hormoon huishouding verandert.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 06:16

Janine1990 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Dan ga je toch gewoon naar een andere DA? Door dat niet te doen neem je bewust zelf het risico en dat kun je je DA dus niet verwijten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:04

Cayenne, wij vonden het geen probleem. Deze praktijk heeft voor uitstekende nazorg gezorgd toen onze hond is overleden. Dus om zoiets over te gaan, terwijl we alles hebben kunnen voorkomen? Tsjah, zie ik niet in waarom ik dat nu nog zou doen?

Bovendien is het gewoon een zeer goede praktijk voor klein- en groot vee...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:05

Omdat jij voldoende verstand hebt wellicht, maar in het algemeen vind ik dat wel een flinke tekortkoming.
Dierenartsen zijn prima op de hoogte van het kattenoverschot en weten hoe laks de gemiddelde katteneigenaar is, die hebben daar ook enige verantwoordelijkheid in.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:12

Ik vind dat je pas mag steriliseren als ze bijna uitgegroeid zijn bij ons nemen ze ze niet aan onder de 1 jaar.
omdat je veel problemen kunt krijgen als je het Veel eerder doet

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:13

anneliesdj schreef:
Omdat jij voldoende verstand hebt wellicht, maar in het algemeen vind ik dat wel een flinke tekortkoming.
Dierenartsen zijn prima op de hoogte van het kattenoverschot en weten hoe laks de gemiddelde katteneigenaar is, die hebben daar ook enige verantwoordelijkheid in.

Nah... ik denk dat dat wel verschilt per omgeving hoor.
Ik woon in het noorden van het land. Vorig jaar een kitten gekregen van kennissen. We konden NERGENS op internet kittens vinden. Geen raskat, maar we wilden er best voor betalen. Was simpelweg NIET te vinden, alles was al verzegd voordat het was geboren.
Die kennissen vertelden dat ze een jaar eerder ook een nestje hadden gehad, waar mensen uit Zuid Holland op af kwamen! In hun omgeving waren er dus ook geen HTK katten te vinden, ook niet als ze er voor wilden betalen. Maar daar was het probleem dat alle HTK katten werden gesteriliseerd, en er dus ook geen aanwas was. :P

Ik denk dat in dergelijke dichtbevolkte gebieden er inderdaad meer gelet wordt op het overschot aan katten. :j En in mijn eigen omgeving merk ik ook dat sterilisatie eigenlijk iets is dat er bij is gaan horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:16

Hier in noorden zijn zat gratis kittens te vinden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:21

De dag dat er geen gratis kittens meer te vinden zijn is de dag dat ik de vlag buitenhang.
Kittens en katten zitten met meer dan leuk is in het asiel. DE plaats om een kitten te gaan halen.