Caviakooi; afmetingen voor 5?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseland93

Re: Caviakooi; afmetingen voor 5?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:53

Owja! hok pa5a is redelijk smal/ondiep naar mijn idee, 50 cm
de julliete is dan wel minder lang, maar wel vrij diep. 68 cm :+

rare vraag,
is het een probleem als het hok in de lengte minder lang is (120 cm) en in de diepte groter is.
of.. moet het juist omgekeerd zijn...
lengte moet groter zijn dan de diepte..

Pff hoe meer ik lees, en opzoek, hoe meer vragen ik krijg O:)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:59

Dat was voor mij ook een vereiste, dat ik ze goed kan zien :j . Ik wil niet tegen een dichte wand aan kijken waarachter de caviaas zitten.
In de winter staat het hok gedraaid naar de schuifpui, buitenlamp aan en ik zie ze vanaf de bank lekker rondscharrelen.

Ik zou kijken naar de oppervlakte die ze hebben. Een cavia die binnen zit, zal meestal ook geen 1.50 hebben aan lengte.
En ik zou eerder kiezen voor 70 cm aan diepte hebben dan 50 cm.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:00

En gefeliciteerd :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:01

Dan lijkt me de juliette geschikter voor zowel jullie als de caafs. Die noemde ik niet omdat de ren te klein is, maar jullie hebben dus materiaal om hem groter te maken!
Ze hebben twee nachthokken dus dat is ook fijn. Alleen zou ik wel 1 van de twee nachthokken ondoorzichtig maken. Wat minder leuk voor je vriend maar naar mijm ervaring wel fijn als de caafs gewoon echt even rust willen.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:05

Geryon schreef:
Dan lijkt me de juliette geschikter voor zowel jullie als de caafs. Die noemde ik niet omdat de ren te klein is, maar jullie hebben dus materiaal om hem groter te maken!
Ze hebben twee nachthokken dus dat is ook fijn. Alleen zou ik wel 1 van de twee nachthokken ondoorzichtig maken. Wat minder leuk voor je vriend maar naar mijm ervaring wel fijn als de caafs gewoon echt even rust willen.

Dus voor 4/5 cavias, is 120 wellicht iets de kort maar de fijne diepte heft het weer op.
en eventueel kan ik ook nog in het middenstuk over de tralies, (tussen de linker en rechter) een stuk plexi maken voor een groter winddicht verblijf. :)

De ren die eronder zit, is gewoon mooi meegenomen haha

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:06

Grit schreef:
En gefeliciteerd :D

Owja! ik zit alweer veels te lang achter de computer.
en dan moest ik ook nog nadenken, over je felicitatie

Maar bedankt! *\o/*

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:27

Dit hok is misschien ook een optie, heeft wel een dicht nachthok maar wat meer ruimte dan de juliette. En je kan de bovenverdieping altijd nog doortrekken tot de overkant met een plank, spijkers en iemand zonder hamer-angst :D en daar de zijkanten van open houden.

http://www.guppy.nl/hokken-en-kooien/25 ... 5jVzsl1GBY

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:35

Horseland93 schreef:
Geryon schreef:

Dus voor 4/5 cavias, is 120 wellicht iets de kort maar de fijne diepte heft het weer op.
en eventueel kan ik ook nog in het middenstuk over de tralies, (tussen de linker en rechter) een stuk plexi maken voor een groter winddicht verblijf. :)

De ren die eronder zit, is gewoon mooi meegenomen haha

als je de cm2 uitrekend is de 140 een stuk beter, die is namelijk 70 cm. diep en de juliette 68... Ik vind dat persoonlijk veel te klein voor 5 cavia's.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:11

Mijn ervaring is dat cavia's op veel ruimte, weinig ruimte nodig hebben. Oftewel, per cavia op zich heb je niet zo veel ruimte nodig, mits ze in totaal voldoende ruimte hebben.

Ik zou 2000cm2 per cavia aanhouden minimaal. Liever richting de 2500cm2, maar met 2000cm2 hebben ze op zich echt voldoende ruimte. Dus minimaal 140x75, maar liever 160x75 of 150x80.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 10:48

Tammy_ schreef:
Dit hok is misschien ook een optie, heeft wel een dicht nachthok maar wat meer ruimte dan de juliette. En je kan de bovenverdieping altijd nog doortrekken tot de overkant met een plank, spijkers en iemand zonder hamer-angst :D en daar de zijkanten van open houden.

http://www.guppy.nl/hokken-en-kooien/25 ... 5jVzsl1GBY

Ja dit hok was ik ook al tegen gekomen, maar dan zal het zo zijn dat de cavias weinig te zien zijn, en dat is eigenlijk wel een vereisre met zulke handknuffels

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:06

Nou vind ik dat een konijnenhok bijna het zelfde is als een kippenhok.
Dus wat vinden jullie van het volgende model,

http://www.huisdierspeciaalzaak.nl/arti ... ok-katrien

Opzich wel een praktisch trapje, en er zit een nacht ren. "Zwevend" eraan
Enigste nadeel lijkt me dat dat gedeelte iets lastiger schoon te maken is, en op een paar sites de hokken vergelijkt, nergens een aftekening voorbeeld te vinden.
Dus zal dit nachthok groot genoeg zijn?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:54

Kijk eens voor een kippenhok of een hondenhok waar je een ren aan kan bouwen. Die zijn meestal wat groter :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:14

Mij lijkt de juliette een prima optie voor vijf cavia's. Tenslotte is het, als ik het goed begrepen heb, enkel voor 's nachts en voor heel slecht weer, en krijgen ze voor de rest meer loopruimte (ren) ter beschikking. Dan denk ik dat je met de juliette wel goed zit.

Wij hebben zelf 4 caviadames en die zitten 's nachts en bij slecht weer in een hok van 70cm x 2,5m. Overdag als het droog is lopen ze vrij in de (omheinde) tuin rond. Cavia's kunnen inderdaad erg snel rennen en als ze de ruimte krijgen maken ze daar regelmatig en graag gebruik van.
Een schuilgelegenheid tegen regen en felle zon is altijd een must. Wat de kou betreft zijn ze robuuster dan je zou denken. Onze cavia's leven ook het hele jaar door buiten. Zonder warmtelamp maar wel inderdaad met plexiglas tegen koude wind en tocht.

Wat ik niet zo gunstig vind is de lange trap om naar de verdieping te gaan. Cavia's houden niet van hoogtes en zijn ook niet erg handig in die dingen. Ik zou er in elk geval voldoende latjes tegen het wegschuiven op zetten en ik denk dat ze zich met een "leuning" (latjes aan langs de zijkanten) veiliger zullen voelen.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 13:28

soesita schreef:
Mij lijkt de juliette een prima optie voor vijf cavia's. Tenslotte is het, als ik het goed begrepen heb, enkel voor 's nachts en voor heel slecht weer, en krijgen ze voor de rest meer loopruimte (ren) ter beschikking. Dan denk ik dat je met de juliette wel goed zit.

Wij hebben zelf 4 caviadames en die zitten 's nachts en bij slecht weer in een hok van 70cm x 2,5m. Overdag als het droog is lopen ze vrij in de (omheinde) tuin rond. Cavia's kunnen inderdaad erg snel rennen en als ze de ruimte krijgen maken ze daar regelmatig en graag gebruik van.
Een schuilgelegenheid tegen regen en felle zon is altijd een must. Wat de kou betreft zijn ze robuuster dan je zou denken. Onze cavia's leven ook het hele jaar door buiten. Zonder warmtelamp maar wel inderdaad met plexiglas tegen koude wind en tocht.

Wat ik niet zo gunstig vind is de lange trap om naar de verdieping te gaan. Cavia's houden niet van hoogtes en zijn ook niet erg handig in die dingen. Ik zou er in elk geval voldoende latjes tegen het wegschuiven op zetten en ik denk dat ze zich met een "leuning" (latjes aan langs de zijkanten) veiliger zullen voelen.

Oke top!
we hebben nu een uitklapbare ren van ongeveer 3,5 meter.
En ik heb nog een aantal lossen schuilmogelijkheden.
Ze staan hier vrij veel in de zon, de late middag zon. Dus een schaduw is voor ons een pre,
En echt bij zeer slecht weer komen ze inderdaad binnen.

Nu nog opzoek naar de goedkoopste aanbieder van de Juliette.
haha!

En betreft het trapje! bedankt voor de tip :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:55

Ik zou ook voor de juliette gaan :D Je kan altijd nog een deel ervan meer tochvrij maken dmv plexiglas zoals je zelf al opperde :) Maar volgens mij is dat niet eens nodig.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 15:21

Geryon schreef:
Ik zou ook voor de juliette gaan :D Je kan altijd nog een deel ervan meer tochvrij maken dmv plexiglas zoals je zelf al opperde :) Maar volgens mij is dat niet eens nodig.

We hebben net de juliette besteld :D *\o/*
super blij mee,
Nu nog even de ren klaar maken, en dan kunnen ze straks mooi naar buiten :o
Ik zal nog even kijken of ik een foto kan maken en kan plaatsen als aller er staat :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:23

Oh zou leuk zijn, ben benieuwd :D Super mooi hok uitgekozen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:12

Citaat:
De ene zegt, een hok van 120 cm lang is genoeg voor 4 cavias

Nou echt niet, veel te klein! ;)

Ik heb zelf drie cavia's op 2.80 bij 0.60 meter lopen en dit vind ik zelf een aanvaardbare maat. Mijn enige tweetal zit op 1.40 bij 0.60 meter.
Ze moeten naar mijn mening wel de ruimte hebben om te lopen en om elkaar uit te weg te kunnen gaan. Zo voorkom je ook spanningen binnen de groep, want die ga je wel krijgen met een groep van vijf.

Edit: Ik zie dat je een hok hebt uitgekozen, heb je daar misschien een link van? Ik kon hem niet vinden in het topic op de een of andere manier. Fijn dat je er een ren omheen zet zodat ze de ruimte hebben :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:20

Oh leuk dat je besteld hebt. Ik kijk ook uit naar het resultaat. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:53

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 23:40

We hebben meteen ook even 2 nieuwe rennen besteld, waardoor ze nu bijna 4 meter ruimte hebben aan de ren.
Ik ben ga zelf nog een klein buitenhokje maken voor extra schuilmogelijkheden, naast het het hele gala aan huisjes dat ik al heb haha!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:43

Ik heb een periode 4 cavia's gehad in een hok van 70x135(3x 70x45), daar hadden er gerust nog 2 bij gekund qua zicht. Geen gekibbel en voldoende ruimte.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:49

Mizora schreef:
Ik heb een periode 4 cavia's gehad in een hok van 70x135(3x 70x45), daar hadden er gerust nog 2 bij gekund qua zicht. Geen gekibbel en voldoende ruimte.

Het zal best dat het bij die groep goed gegaan is, maar als behuizing voor 6 cavia's is dat absoluut te klein. Voor vier ook al. Die diertjes moeten toch echt af en toe de beentjes kunnen strekken. -O-
Als ze er tijdelijk in zitten en bijvoorbeeld overdag meer loopruimte hebben is het al schappelijker.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:10

Denk wel dat het teveel in het hok gaat tochten voor cavia's, want het is niet echt dicht van boven.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:20

Mizora schreef:

Liepen ze dan veel los in de kamer/tuin?