Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dani schreef:Maar ik neem aan dat je je hond wel terug roept als de eigenaar van een andere hond daarom vraagt?
Mirranda schreef:Als jou honden ook los lopen en er komt een andere hond op hen af, waarom lijn je ze dan aan?
De bedoeling is waarschijnlijk om te voorkomen dat jou honden de andere hond wat zouden aandoen, maar juist door ze aan te lijnen versterk je acuut het territoriumgedrag van je hond.
Beter is het de boel gewoon te laten gaan. Zelden komt zoiets tot een confrontatie. En zelfs als je hond zich zeer dominant en ogenschijnlijk agressief opstelt tegen de andere hond, dan zeker NIET je hond aanraken. Daarmee versterk je zijn positie namelijk en geef je juist aanleiding voor je hond om over te gaan tot een aanval.
Ik zou in zo'n geval de honden gewoon los laten en de andere kant oplopen.
Overigens ben ik het zeker met je eens voor wat betreft eigenaren die helemaal geen moeite nemen om hun hond bij zich te houden of terug te roepen hoor![]()
Maar bedenk dat we als eigenaren zelf vaak bepaald gedrag versterken bij onze honden, terwijl we juist denken goed te handelen.
Jessix schreef:Ik heb mijn hond bijna altijd los omdat ze heel dicht bij me blijft en goed luistert. Als ik iemand tegen kom en zie dat diegene zijn hond aanlijnt of de hond aangelijnd zit roep ik mijn hond altijd bij me om haar ook aan te lijnen. Terwijl ze er eigenlijk 9 van de 10 keer niet eens op af zou gaan.
Buiten alle regeltjes en wetten heb je i.m.o. omgangsnormen en een stukje fatsoen naar je medemens. Beter even aanlijnen, als het niet nodig is hoor je het vanzelf wel.
Dani schreef:maj0 schreef:Ben het deels wel met de meesten eens, maar stel je loopt in een hondenlosloop gebied? Moet ik dan ook mijn hond aanlijnen omdat jij die van jou aangelijnd hebt?
Nee, je hoeft je hond niet voor elke aangelijnde hond aan te lijnen. Je moet wél zorgen dat hij niet minutenlang om die aangelijnde hond heen drentelt. En op zich is het voor het lijfsbehoud van je hond wel verstandig om te zorgen dat je hem, al dan niet aan een touwtje, bij je houdt op zo'n moment aangezien iemand zijn hond vaak niet zonder reden aanlijnt. Misschien gewoon omdat-ie wegloopt, maar misschien ook omdat-ie agressief is, of erg onzeker, en dan kan een ontmoeting wel vervelend worden. Zowel voor de hondjes als voor de baasjes.
Pluttersput schreef:Ik heb 2 loeders van terriërs, echt niet de makkelijkste. Zouden nog bijten als het er op aan komt ook. Hoe vaak ik niet heb gehoord ja maar die van mij doet niks! Ik ben nu zo ver dat ik mijn reu gewoon laat gaan, zodat die de honden op afstand houdt bij mijn teefje. Dat is een pure angstbijter.
Maar ik vind het belachelijk dat het zo ver moet komen. Die van mij beginnen op een kilometer afstand al te blaffen en te grommen en te doen, en veel mensen laten die van hun dan gewoon gaan, helemaal nijdig wordt ik als mensen dan ook nog gaan lachen of dingen roepen al: ach wat grappig, moet je die kleintjes eens zien gaan!
In een losloopstuk vind ik dat mijn verantwoordelijkheid. Daar ga ik of op als er niemand is, of ik ga er van af als er mensen komen. Toevallig dat het de laatste tijd op de losloopstukken heel goed gaat, dus dat gaat nu. Maar als iemand zijn hond op die van mij afgedonderd komt kan die hond of een schop verwachten als een gil niet genoeg is, of mijn reutje zal hem op afstand houden, op welke manier dan ook...
angelaatjuh schreef:Jessix schreef:Ik heb mijn hond bijna altijd los omdat ze heel dicht bij me blijft en goed luistert. Als ik iemand tegen kom en zie dat diegene zijn hond aanlijnt of de hond aangelijnd zit roep ik mijn hond altijd bij me om haar ook aan te lijnen. Terwijl ze er eigenlijk 9 van de 10 keer niet eens op af zou gaan.
Buiten alle regeltjes en wetten heb je i.m.o. omgangsnormen en een stukje fatsoen naar je medemens. Beter even aanlijnen, als het niet nodig is hoor je het vanzelf wel.
Precies dat.
Wij hebben een jonge hond (9 maanden) en die vind het heerlijk om los te scharrelen en te spelen met iedereen. Wanneer ik een hond aangelijnd/hardloper/fietser en dergelijk zie probeer ik haar op tijd bij me te roepen omdat ik weet dat ze dat leuk vind en er achter aan wil om te spelen, uit interesse of om voor je voeten te lopen. Ze is totaal niet gemeen en zal ook niets doen, maar dat is voor mij geen reden om haar niet vast te doen in zo'n situatie. Zelf zou ik het ook niet fijn vinden als ik ga fietsen en er continu honden achter me aan komen of voor mn fiets langs gaan.
Laatst is ze namelijk ook 'aangevallen' door een herder. Ze liep los en de herder liep met een bal naar zijn baas en zij stierde op hem af om kennis te maken (ze luisterde op dat moment niet en was erg enthousiast) en toen besprong hij haar om haar te corrigeren. Gelukkig beet hij niet, maar ze heeft hier wel iets meer respect door gekregen. Kon het de eigenaren ook niet kwalijk nemen want het was onze fout maar ik schrok wel behoorlijk. Gelukkig was ik niet alleen, maar dat was een inschattingsfout van ons. (Wat misschien dus ook wel even goed voor haar was, gezien ze zo mega enthousiast is en niet elke hond hiervan gediend is).
maj0 schreef:Ben het deels wel met de meesten eens, maar stel je loopt in een hondenlosloop gebied? Moet ik dan ook mijn hond aanlijnen omdat jij die van jou aangelijnd hebt?
sonjim schreef:Nikass: Omdat je er 2 hebt en de ander wel los kan of gewoon omdat je via het losloopgebied weer in een aanlijn gebied komt, hier ligt het losloopgebied midden in een natuurgebeid en van de ene kant naar de andere kant moet je er doorheen. Ik probeer met mijn hond deze plekken te vermijden, maar ook in niet losloopgebieden, zoals het gebied waar ts het over gaat, hebben mensen lak aan een aangelijnde hond. Ter illustratie die van ons was mega sociaal speelde met alle honden, totdat hij een schouderblessure kreeg en enkel rechtuit mocht lopen en niet spelen, dus ik heb hem aangelijnd en kort en geef aan dat hij niet mag spelen mensen met grote honden reageren ach maakt niet uit als hij wat doet hoor, knal herder bovenop een geblesseerde hond met alle gevolgen vandien, hij had flink pijn en na een paar van deze aanvaringen beet hij van zich of, daarna is hij nog 2 keer gepakt door een grotere hond met een baas die zij och die van mij doet niks. Vervolgens vind men mijn hond vervelend. Ik heb op een gegeven moment geroepen pas op hij heeft parvo met zijn blessure dan hielden ze ineens wel afstand.
mirriezz schreef:Sorry voor de honden die hij overstelpt, het gebeurt gewoon wel eens met deze hond. En om nou te zeggen dat hij dan niet los mag... nee, dat vind ik dan weer een beetje zielig. Hij kan het namelijk best, en probeert ook heel goed om zijn koppie erbij te houden, het lukt hem alleen niet
Nikass schreef:Die herder heeft jouw hond dus niet aangevallen maar heel normaal hondengedrag laten zien. Als mensen wat meer kennis zouden hebben van hondengedrag schrikken ze niet van elk wissewasje en kunnen ze veel beter inschatten wat er gaat gebeuren.
Ik ben overigens niet iemand die vindt dat alles maar mag. Ik let altijd op mijn hond, dat vind ik vanzelfsprekend. Ook ik kan me ergeren als honden niet worden teruggeroepen, vooral het type opdringerige retriever die mijn oude hond bespringt waardoor zij omvalt. Maar dit zegt dus iets over de houding van de baasjes, niet over het loslopen op zich.