Kat van buren springt op tegen volliere...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Kat van buren springt op tegen volliere...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:47

Maar er is toch ook niet niemand die zegt dat dat moet accepteren of dat je er niks mag doen om je volière te beschermen? Ik vind alleen afschieten e.d. van te zotten om te roepen.. We schieten ook geen mensen af als je per ongeluk de een sttraat in rijdt waar je niet in mag.

Zelfs al zou iedereen zijn kat op eigen terrein houden.. wat wou je dan doen aan de 'wilde' kat zonder eigenaar? En iemand met een vijver zorgt ook zelf voor de 'beveiliging', waarom zou dat voor een volière eigenaar te veel moeite moeten zijn?

Vogels hoeven ook niet dood te vliegen van de stress en een draad buiten spannen lijkt mij het onmogelijk dat de vogels er tegen aan vliegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:53

Vergelijking met wilde dieren slaat nergens op. Deze katten hebben een eigenaar rn het wordt tijd dat katteneigenaren verplicht worden hun verantwoordelijkheid te nemen.
Mijn hond mag ook niet op alles jagen dat los en vast zit 'want wilde dieren doen het ook'
Vergelijking met paarden die per ongeluk loskomen is helemaal raar.
Van geen enkel dier is toegestaan ze compleet vrij over andermans terreinen te laten banjeren, behalve van de kat.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:57

Stroomdraad is de eenvoudigste oplossing voor jezelf als vogel-eigenaar. Het zit aan de buitenkant van de voliere dus de vogels hebben er geen last van. Voor alle andere oplossingen moet je het zien gebeuren en ben je vaak te laat.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:02

Gewoon katteval zetten en dierenambulance bellen...
(als je echt niet kunt communiceren met de buren.)
Vind dat de katteneigenaar moet zorgen dat zijn/haar kat niet bij oa de buren kan komen.
Hier had ik hetzelde probleem,mijn kat ging naar de buren en alleen om z'n behoefte te doen Gelukkig bleef hij wel van de voilere, ik heb hier kattenbak ook buiten staan. Ik heb 'n stroomapparaat gekocht en alles afgemaakt want mn kat is heilig en ik zou andersom hetzelfde doen.
Als hier een vreemde kat durft te komen is ie de mijne.....
Laatst bijgewerkt door vivana op 10-06-14 07:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:08

Dus omdat er wilde katten en roofdieren zijn, hoeven de katten eigenaren ook geen verantwoordelijkheid te nemen, want ja, er zullen altijd wel dieren zijn die de vogels lastig vallen? Echt de omgekeerde wereld. Mensen zijn tegenwoordig zo lui, onverantwoordelijk en ongemanierd he. Waarom neem je dieren als je het toch niet boeit wat ze uitvreten?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:21

Deze katte eigenaren weten dat de kans erin zit dat ze NOOIT meer thuis komen,dat is hun risico....

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:41

Ik ga ook voor kat vangen en naar het asiel brengen, voorop gesteld dat er met de buren niet (meer) te praten valt. Kun je uit coulance nog een briefje bij ze door de bus doen dat hij naar het asiel gebracht is. Het kost de buren geld om hun kat terug te krijgen uit het asiel, wellicht dat ze daarom wat meer bereid worden hun kat bij zich te houden? Anders zou ik inderdaad ook voor een stroomdraadje langs de buitenkant gaan.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:34

Letitia1991 schreef:
Wat een gemene antwoorden hier zeg... een kat volgt zijn instinct, als jouw paard een instinctieve vluchtreactie vertoont, ga je hem dan ook keihard afstraffen daarvoor? Of als hij een keer uitbreekt en een keer bij andere mensen in de voortuin of achtertuin staat, waar hij de bloemen vertrappelt, mogen ze hem dan ook afschieten? Of zou je zelfs maar willen dat anderen hem eens flink bang maken zodat ie het nooit meer doet?

Als je een volière hebt, tja, dan is het toch echt jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vogels veilig zijn. Er zijn namelijk nog meer roofdieren dan katten. Verder zijn er ook nog katten zonder eigenaar.

Kijk, ik vind ook dat mensen hun kat best binnen of in een afgesloten tuin houden, voor de veiligheid van de kat dan. Maar een kat die nu eenmaal al gewend is om buiten te komen, die kun je niet ineens binnen houden. En een kattenren maken of je tuin afzetten is, jammer maar waar, onbetaalbaar voor veel mensen (mijn moeder heeft ook járen moeten sparen voor een kattenren, en veel tuinen kun je gewoon niet afzetten, dus kom je op een dure ren uit).
Maar dit is niet de kat zijn schuld, daar kan hij ook niks aan doen. Denk je echt dat een kat kan denken "nou, hier is een willekeurige grens met een andere tuin van andere mensen, en die vinden het niet prettig als ik hierover ga"?

Maak je volière veilig en roofdier-proof en er is geen probleem meer. Succes met je vogeltjes! :)

Wat staat er bij jou om de wei dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:38

tamary schreef:
secricible schreef:
Ik zou eerst het gesprek aan gaan. Daarna zou ik de kat opvangen en naar het asiel brengen. Mijn dieren hieven niet te lijden onder de kat van een ander. Eerst de kans geven aan de buren er iets aan te doen en daarna zelf actie ondernemen. Ik ga toch zeker niet mijn tuin verbouwen vanwege een beest dat de buren niet bij zich houden.
Bah, ik blijf zo'n hekel houden aan katten sie bij iedereen in de tuin mogen banjeren...

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dieren. Niet alleen de buurkat heeft interesse in je volière. Er zijn ook roofdieren zonder eigenaar die wel een vogeltje lusten. Buurkat verwijderen maakt niet automatisch dat je vogels veilig zijn, volière beveiligen dus.

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dieren, inderdaad... oftewel die mensen moeten hun kat bij zich houden.
Het is toch van de zotte dat jij moet opdraaien voor andermans kat?

En wbt roofdieren, die zitten niet overal. Ligt enorm aan waar je woont. Je volière hermelijnproof maken is wat anders dan katproof, een hermelijn springt niet herhaaldelijk tegen het gaas aan en dat is hier het probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:53

Letitia1991 schreef:
een kat volgt zijn instinct, als jouw paard een instinctieve vluchtreactie vertoont, ga je hem dan ook keihard afstraffen daarvoor? Of als hij een keer uitbreekt en een keer bij andere mensen in de voortuin of achtertuin staat, waar hij de bloemen vertrappelt, mogen ze hem dan ook afschieten?

De woordengroep 'een keer' doet het hem hier. 'Een keer' een kat in de tuin is niet erg. Systematisch een kat in je tuin is wel erg.
Ik denk dat als mijn paard voor de derde keer hetzelfde bloemenperkje vertrappeld dat die mensen ook woedend en luid scheldend op mij af komen. Kan hen dan geen ongelijk geven. :')

Als mijn paard schrikt en hij brengt hierdoor een ander leven in gevaar (door op een hond te springen, tegen een kind aan te lopen) wees dan maar zeker dat die keihard gestraft wordt. Eigenlijk zelfs zonder een leven in gevaar te brengen, wordt een vluchtreactie afgestraft. De schrikreactie niet, maar de vluchtreactie, ja, die wordt echt wel in de kiem gesmoord. Zou mooi zijn, iedere keer als die schrikt, je paard op hol.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:56

knetterhard schreef:
Wauw wat een dierenvrienden zijn jullie...

Wen er maar aan, op BOKT zitten heel wat kattenhaters.
En ik heb wel eens het idee dat dit soort topics bewust worden geplaatst ipv gewoon zelf eens na te denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:57

Het is niet omdat je geen kat in je eigen tuin wilt, dat je meteen een kattenhater bent. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:02

Gini schreef:
Het is niet omdat je geen kat in je eigen tuin wilt, dat je meteen een kattenhater bent. ;)

Als je begint met luchtbuksen, genieten van een kat onder stroom etc etc ben je gewoon een kattenhater.
Een praatje maken met de buren is er tegenwoordig niet meer bij....nee we gaan gelijk onschuldige beesten iets aandoen.
Daar ben je nog strafbaar voor ook en een kat vangen en wegbrengen valt geloof ik ook nog onder diefstal en neem maar van mij aan dat een dierenambulance of dierenasiel daar echt niet mee akkoord gaat om zo'n beest op te halen.
Dat probleem zul je echt zelf moeten zien op te lossen al dan niet met de wijkagent.
Maar ja dat is bokt, iedereen kan hier lekker zijn gal spuwen en ik betwijfel of de mensen van de buks daadwerkelijk de trekker zullen overhalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:07

Aan de kattenhaters hier; jullie hebben dus geen problemen met een muizenplaag?
Zeker bij een volière voelen die muizen zich goed thuis. En de beste manier om de muizenpopulatie in toom te houden is met kleine roofdieren als katten, hermelijnen, roofvogels enz.. Stel je voor dat iedereen elkaars katten maar zou gaan afschieten.. dan liepen de muizen nu bij jullie over de tafel :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:11

Ik wordt hier zo moe van.
Het is altijd hetzelfde gezeik.
Zodra je zegt dat je geen katten in je tuin wenst vanwege wat voor een reden dan ook...
Wordt er meteen geroepen dat je een kattenhater bent...
En alleen maar omdat het zogenaamd in de natuur van het beestje zit om buiten te lopen.
Alleen maar omdat mensen niet willen inzien dat het tegenwoordig een huisdier is.

Hou je dier gewoon binnen, anderen hoeven toch geen last van jou huisdier te hebben??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:18

ThreeFingers schreef:
Letitia1991 schreef:
Wat een gemene antwoorden hier zeg... een kat volgt zijn instinct, als jouw paard een instinctieve vluchtreactie vertoont, ga je hem dan ook keihard afstraffen daarvoor? Of als hij een keer uitbreekt en een keer bij andere mensen in de voortuin of achtertuin staat, waar hij de bloemen vertrappelt, mogen ze hem dan ook afschieten? Of zou je zelfs maar willen dat anderen hem eens flink bang maken zodat ie het nooit meer doet?

Als je een volière hebt, tja, dan is het toch echt jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vogels veilig zijn. Er zijn namelijk nog meer roofdieren dan katten. Verder zijn er ook nog katten zonder eigenaar.

Kijk, ik vind ook dat mensen hun kat best binnen of in een afgesloten tuin houden, voor de veiligheid van de kat dan. Maar een kat die nu eenmaal al gewend is om buiten te komen, die kun je niet ineens binnen houden. En een kattenren maken of je tuin afzetten is, jammer maar waar, onbetaalbaar voor veel mensen (mijn moeder heeft ook járen moeten sparen voor een kattenren, en veel tuinen kun je gewoon niet afzetten, dus kom je op een dure ren uit).
Maar dit is niet de kat zijn schuld, daar kan hij ook niks aan doen. Denk je echt dat een kat kan denken "nou, hier is een willekeurige grens met een andere tuin van andere mensen, en die vinden het niet prettig als ik hierover ga"?

Maak je volière veilig en roofdier-proof en er is geen probleem meer. Succes met je vogeltjes! :)

Wat staat er bij jou om de wei dan?

bordjes met "gelieve hier niet voorbij te gaan". :+

However; ik zie niet wat er mis is met een stroomdraadje. Het schaadt het beest niet (goed, hij zal het even voelen maar dat doen we met paarden toch ook en dan is het wel oké? :?) en met wat geluk leert ie er wat van. Als ie niet onder de indruk is van de tuinslang vrees ik dat een waterpistooltje ook niet zal helpen. :(:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:22

joyce_90 schreef:
Het kost de buren geld om hun kat terug te krijgen uit het asiel,

Het kost je bij de meeste asielen ook geld om een kat te brengen..

Overigens wel een goede actie voor de onderlinge verhoudingen tussen jou en de buren.. +:)+

Amandavd schreef:
Dus omdat er wilde katten en roofdieren zijn, hoeven de katten eigenaren ook geen verantwoordelijkheid te nemen, want ja, er zullen altijd wel dieren zijn die de vogels lastig vallen? Echt de omgekeerde wereld.
Je zou eens even beter moeten lezen.. want dit staat er nergens hier in dit topic

En daar schijnen meer mensen last van te hebben.. Niet goed lezen. Want als de buren er voor zorgen dat de kat niet uit de tuin kan, maar wilde kat van niemand komt er alsnog wel bij.. tja wat dan?

stroom kan prima.. Ze voelen het een keer, misschien twee keer, een hardnekkige drie keer. Dan houdt 't wel.. Waterstraaltjes kan trouwens ook, maar zal duurder zijn.

Tolerantieniveau is weer lekker hoog in dit topic... Afschieten, met een buks beschieten, aflaten voeren door de dierenambu (staat een beetje gek.. he.. als blijkt dat die kat van de buren is)..

Eerst eens even praten met de buren.. lijkt mij handiger.. Wie weet wat voor oplossing die hebben.. En dan heb je iig je goede manieren getoond. Iedereen moet zijn/haar hobby kunnen uitoefenen. Of dat nu katten zijn, vogels of vissen.

Maar ik zie het al weer.. de eerst volgende die rotzooi op straat uit zijn handen laten vallen ga ik bekogelen en de eerst volgende keer dat ik paardenstront tegenkom en de eigenaar loopt vrolijk door die trek ik als een brut van z'n paard af en trek ik van kop tot kont door de stront heen. Om dan maar te zwijgen van kinderen die zonder toezicht overal maar rondlopen. Moet je je als ouders zijnde ze maar bij je houden :z
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-06-14 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:28

Cowgirl schreef:
Gini schreef:

Als je begint met luchtbuksen, genieten van een kat onder stroom etc etc ben je gewoon een kattenhater.
Een praatje maken met de buren is er tegenwoordig niet meer bij....nee we gaan gelijk onschuldige beesten iets aandoen.
Daar ben je nog strafbaar voor ook en een kat vangen en wegbrengen valt geloof ik ook nog onder diefstal en neem maar van mij aan dat een dierenambulance of dierenasiel daar echt niet mee akkoord gaat om zo'n beest op te halen.
Dat probleem zul je echt zelf moeten zien op te lossen al dan niet met de wijkagent.
Maar ja dat is bokt, iedereen kan hier lekker zijn gal spuwen en ik betwijfel of de mensen van de buks daadwerkelijk de trekker zullen overhalen.

Volgens mij is afschieten door 1 bokker genoemd. Een stroomdraadje rond je voliere plaatsen vind ik een prima oplossing. Wat is daar dieronvriendelijk aan?
Ik hoop dat je nooit een echte kattenhater op je pad tegenkomt, want dan zijn wij hier op bokt fluffy pussies. Ik vind het dus echt wel te gek om deze zware term in dit topic rond te gooien.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:31

Letitia1991 schreef:

Maar andere mensen die geen katten in de tuin willen mogen van jou dus wel die onbetaalbare omheining kopen om de katten buiten te houden.

Beetje krom hé.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:33

8nnemiek schreef:
Aan de kattenhaters hier; jullie hebben dus geen problemen met een muizenplaag?
Zeker bij een volière voelen die muizen zich goed thuis. En de beste manier om de muizenpopulatie in toom te houden is met kleine roofdieren als katten, hermelijnen, roofvogels enz.. Stel je voor dat iedereen elkaars katten maar zou gaan afschieten.. dan liepen de muizen nu bij jullie over de tafel :Y)

Dat is het echt het allerraarste argument ooit... Als ik muizen heb zorg ik daar zelf wel voor. Jou kat hoeft niet in mijn tuin te lopen omdat ik anders misschien muizen zou kunnen krijgen... Mijn hond loopt toch ook niet over jou terrein omdat je misschien een inbreker zou kunnen krijgen? :')
Wat een rare argumenten worden hier gebruikt door mensen om te verantwoorden dat hun huisdier over mijn terrein mag lopen.

Dat het duur is om je tuin af te zetten als argument om katten maar los te laten si nog zo'n raar argument. Als ik geen geld heb om mijn weiland af te zetten mag mijn paard toch ook niet ineens over straat lopen? "sorry agent, maar ja, een weiland afzetten kost me zoveel geld, daar moet ik echt een hele tijd voor sparen..." :j
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-06-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:33

ardo_iggy schreef:
Maar andere mensen die geen katten in de tuin willen mogen van jou dus wel die onbetaalbare omheining kopen om de katten buiten te houden.
Afhankelijk van de redenen dat je liever geen kat in de tuin wil zijn er ook zeker 'goedkopere' oplossingen dan een dergelijk hekwerk. Maar dan dwalen we wel erg af, aangezien het hier om een specifieke vraag van ts gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:36

Moeten daar redenen voor zijn dan?

overigens 8nnemiek: een jack vangt ook prima muizen dus katten zijn echt niet de enige die dat verhelpen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:39

Voor muizen hebben we prachtige muizen vallen.

Daarnaast ben ik geen kattenhater. Heb zelf 2 katten. Maar er komt toch echt stroomdraad rond de voliere. Zodat onze katten er straks niet tegen op gaan springen. Aangezien katten niet verder kunnen dan huis en tuin. Zodat niemand last heeft van onze dieren.

Gok dat de zwarte de vogels met rust laat. Maar die rooie vertrouw ik niet. Is 3 jaar een straatkat geweest en kwam met grote prooien thuis.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:41

ThreeFingers schreef:
Een kat vangen of water overheen gooien lukt vaak niet. Kat is al weg voordat jij buiten bent...
Catapult kun je vanuit bv slaapkamer raam schieten.
Idee met stroom zal ook zeker werken. Vraag me wel af wat dat gaat kosten.

Zo'n stoomset hoeft niet veel te kosten hoor.
Je hebt voor rond de 40/50 euro een compleet set met draad, isolatoren en een apparaatje.

Ik heb thuis deze: http://www.vijverbenodigdheden.net/veld ... ENET_D_BwE

Ik heb een deel van mijn tuin afgezet met schrikdraad, zodat de katten er niet uit kunnen. Werkt heel goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:43

Ayasha schreef:
Moeten daar redenen voor zijn dan?
Moet niet, maar afhankelijk van de redenen kun je dus de nodige maatregelen nemen. :+ Heb je een bloemenperkje, een vijver of wil je ‘m helemaal niet in de tuin zonder enige reden dan kun je aan de hand daarvan maatregelen nemen.