'Ieder dier verdient een tweede kans'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:16

Het lijkt tegenwoordig wel 'in' om filmpjes te posten van katten/honden/varkentjes die maar twee benen hebben. En daar dan heel trots onderzetten: "kijk hoe ze/hij gelukkig is en als een normale hond door het leven gaat" En hoe andere mensen dan als commentaar "aah, kijk hoe schattig" bijzetten. Dat vind ik heel triest. Die hond zal niet met andere honden kunnen spelen, vroegtijdige rugklachten krijgen, enz. Maar dat vind ik ook van rashonden die dermate doorfokt zijn dat ze zich niet meer natuurlijk kunnen voortplanten of kortademig zijn en niet (langdurig) kunnen rennen.

En de blijkbaar selectieve aaibaarheidsfactor van dieren: kalfjes en biggetjes zijn heel schattig, maar dat stuk vlees heeft daar blijkbaar niets mee te maken (voor degenen die het programma Basta kennen dat een aantal jaar geleden op de Belgische tv was: de vier presentators hadden het publiek laten kennismaken met 'kalfje willy' en hem dan verzorgd. Vervolgens hielden ze een grote barbecue en deden de gasten geloven dat ze kalfje willy aan het opeten waren, je raad het, niemand at nog en iedereen was in tranen. Toen kwam kalfje willy naar voren, levend en wel, en iedereen was o zo blij en.. at het kalfsvlees op. Een mooi voorbeeld van 'als het beestje een naampje heeft..')

Cassidy

Re: 'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:28

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:29

Ik ben het eens met de OP. Er zijn al veelsteveel dieren, bij paarden blijven we ook niet eeuwig doormodderen (als het goed is tenminste), waarom dan wel bij zielige hondjes of agressievelingen? Voor zo'n hond die dat kind greep zijn er 10 andere honden die dat niet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:34

phormicola schreef:
Ik ben het eens met de OP. Er zijn al veelsteveel dieren, bij paarden blijven we ook niet eeuwig doormodderen (als het goed is tenminste), waarom dan wel bij zielige hondjes of agressievelingen? Voor zo'n hond die dat kind greep zijn er 10 andere honden die dat niet doen.

Waar ligt bij jou de grens tussen "nog even doorgaan met behandelingen of opvoedingstrajecten" en "nu is het over"? Is één bijtincident voldoende om te beslissen dat een dier dood moet? Zonder dat je even serieus verder kijkt?

Ik zie regelmatig het verhaal langskomen dat er een golden retriever bij een da voor euthanasie was aangeboden omdat die ook een kind had gebeten. Bij nader onderzoek vonden ze een aantal nietjes in zijn oor. Had die hond het recht om te bijten of niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 11:53

Cassidy schreef:
Ik zie regelmatig het verhaal langskomen dat er een golden retriever bij een da voor euthanasie was aangeboden omdat die ook een kind had gebeten. Bij nader onderzoek vonden ze een aantal nietjes in zijn oor. Had die hond het recht om te bijten of niet?

Yep, dat is een heel hardnekkig "broodje aap" verhaal. Duikt steeds weer op in allerlei varianten (hier in IJsland circuleerde een aantal jaren terug één met een stompje potlood in het oor ipv nietjes).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:54

Dat nietjesverhaal is al zo oud dat niemand meer weet of het nu wel of niet echt gebeurd is.

Over die hond die weggejaagd werd door kat bvb. Beest is ingeslapen, hele discussie dat het niet de hond z'n schuld was, nog te herplaatsen etc.
Bullsh*t, de manier waarop die hond het kind aanviel kan gewoon niet.
Zo'n dieren moeten gewoon spuitje krijgen, punt.

Onze buren hadden vroeger ook zo'n labrador. Superlief beest, nooit wat vreemds mee gebeurd, maar die kon in 1 seconde omslaan. Liep hij het ene moment naast je te sloffen (aan de lijn), het volgende had hij zich vastgebeten in een voorbijganger (geen waarschuwing, niets).
Die mensen hebben er veel mee geprobeerd, verschillende trainers, medicatie, hele rimram.
Tot hij op een mooie dag wakker werd uit z'n middagdutje, toevallig de kleuter des huizes zag spelen (met zand, dus nog niet eens luidruchtig) in de tuin en er gelijk opvloog.
De hond is dezelfde dag nog ingeslapen.

Zielige dieren naar hier halen om ze te redden vind ik ook geen goede oplossing. Zoals al eerder gezegd kunnen 'ze' beter naar oplossingen ter plaatse zoeken.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:57

Ik ben het er ook mee eens dat niet ieder dier een 2e kans hoeft te verdienen. Dieren die door genen, ongelukken, gedrag of ouderdom eigenlijk niet meer pijnloos of probleemloos kunnen leven, mogen wat mij betreft 'bevrijd' worden van het leven. Geslacht of ingeslapen.

Ik heb wel vaker vraagtekens gehad bij het redden van bijv. slachtpaarden. Die paarden gaan daar niet voor niets naar toe. Hebben ergens erg last van, stonden al maanden lang te koop of iemand is een groep dieren aan het 'uitdunnen'. Niemand interesseert het dat die dieren bestaan, totdat ze voor de deuren van het slachthuis staan lijkt het wel.
Of idd al die dieren (vooral honden) in het buitenland die zo zielig zijn en gered worden om in NL te leven. Zijn vaak leuke dieren, maar al die dieren in NL zelf die een baasje zoeken dan?

Ik heb zelf een hond die ik als pup in de handen geduwd kreeg. Als 13/14-jarige zeg je daar natuurlijk geen nee tegen. Maar ik heb nu toch al duidelijk besloten dat ik later de asielen af ga voor een 'nieuwe' hond als ik op mezelf woon en mijn huidige hond er wel/niet meer is (ligt een beetje aan hoe ik woon etc.). En dan ga ik ook niet alleen naar karakter, geschiedenis of uiterlijk kijken, want het moet ook wel bij mijn situatie en omgeving passen.
En ja, fokken van honden. Ben er niet tegen, maar een pup hoeft voor mij niet perse. De meeste worden toch wel verkocht omdat ze zo schattig zijn. Maar vind het wel goed dat ik steeds vaker hoor van fokkers die een soort test of interview afleggen bij de nieuwe baasjes, zodat ze zeker weten dat de pup niet alleen gekocht wordt, want hij is zo schattig. Dus dat is al aan het verbeteren gelukkig, maar voor mij een van de redenen om niet als eerste nestjes pups af te gaan om mijn nieuwe maatje uit te kiezen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:59

Honden die echt aanvallen/vanuit niks bijten vind ik het wel beter voor om ze in te laten slapen, het is gewoon gevaarlijk..
Ik ben zelf toen ik een jaar of 8 was ook aangevallen door zo'n agressief beest in mijn gezicht.. (heel fijn, heb er nog steeds een litteken van onder mijn mond zitten.. ) die had het ook al eerder gedaan en heeft het na mij nog vaker gedaan en dat rotbeest loopt nogsteeds gewoon rond :n Ze woont naast een kinderspeeltuin en ontsnapt vaak dus ik vind het super link, dat soort honden zouden van mij dus niet al die kansen krijgen maar gewoon een spuitje..

Maar honden die één keer bijten zou ik niet meteen een spuitje geven, of die wel met een rede bijten (kind die de vingers overal in moet stoppen, de hele tijd loopt te krijsen etc.)

Zieke dieren/zwervers verschilt denk ik per dier, ze moeten het zelf ook willen, soms zie je een beest wat echt op is daar moet je niet meer mee willen zeulen vind ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:04

MyWishMax schreef:
dees_daan schreef:
Vraag is niet voor mij maar zo zwart wit is het niet, is het dier met een handicap qua karakter precies wat je zoekt dan is het mooi als je daar doorheen kan kijken, kijk je eerst naar de handicap en dan verder dan ben je fout bezig wat mij betreft.

Het is ook niet zo zwart wit als jij het stelt. Als het dier door die handicap niet geschikt is voor je, dan kan het karakter zo enorm fijn zijn, maar je moet er wel mee omgaan. Ik zal geen hond met een handicap nemen, omdat ik intensief wil sporten. Ook al zal het voor de rest vreselijk goed passen. Het is niet alleen uiterlijk en karakter wat moet klikken, ook de beperkingen van de handicap hebben een invloed.

Ik vind niet dat ieder dier een tweede kans verdiend. Ik ben het dus met je eens, Kuggur.

Ik bedoelde meer dat je eerst kijkt naar zijn handicap en hem daarom wil hebben, dan dat je denkt oh die hond past goed bij mij, handicap is geen probleem dus hij mag bij mij komen. Dat vind ik een andere instelling dan dat je naar de hond gaat kijken omdat hij een handicap heeft en je zo een hond kan 'redden'.
Als de hond een handicap heeft waardoor hij niet kan sporten dan past hij dus niet bij jou, ik vind het beter om dan te zeggen jammer maar dat gaat niet werken, en niet oh maar hij is zielig dus ik neem hem toch..
Hetzelfde met een hond die niet goed met kinderen kan, de handicap veranderd daar niets aan en als er kinderen in huis zijn is het wat mij betreft geen optie om de hond dan toch in huis te nemen.
Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat als iemand een hond zoekt en een hond tegenkomt die goed bij ze zou passen en die toevallig een handicap heeft, het heel anders is dan iemand die bewust op zoek gaat naar een hond met een handicap en als eerste die handicap ziet en de keuze om hem in huis te nemen daar op baseert zonder echt goed te kijken of de hond wel geschikt is voor hen, en zij geschikt zijn voor de hond.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:11

Cassidy schreef:
@ Nimfee, als jij een tweedehands dier gaat kiezen, kies jij dan een dier met een handicap of die niet zo mooi is door littekens of geamputeerde benen, of laat je die zitten?

Ik kijk niet echt naar uiterlijk of wat dan ook, ik zoek dan een dier wat bij mij past en bij mijn mogelijkheden. Laatst heb ik een agressief konijn uit een asiel gehaald, ze viel elk konijn aan waar ze aan gekoppeld werd en wonderbaarlijk genoeg gaat het heel goed met mijn andere konijn. Nou prima. Zo lang het maar klikt met mijn konijn (die zat toen alleen) vind ik alles best.

Wat dees_daan zegt eigenlijk, het dier moet bij mij passen, en wat voor uiterlijk het dier dan heeft maakt mij niet uit. Mijn hond was schijnbaar het lelijkste dier, niemand thuis wilde haar hebben behalve ik :+ en nu kan niemand zonder haar omdat ze zo leuk is.

Ik vind de discussie of een dier een tweede kans verdient ja of nee, een beetje vaag. Waarom verdient een dier dat ziek is of wat dan ook, geen tweede kans? Simpel, omdat het dier dan geen waardig leven heeft en je moet daar realistisch naar kijken. Maar dan heb je het, naar mijn idee, niet over een 'tweede kans'. Een tweede kans zie ik als meer als: een dier dat nog een waardig leven kan leiden. Dus een dier dat gevonden wordt, een dier dat agressief is. Ik merk dat ik het lastig vind om dit te omschrijven, maar ik loop ergens tegen aan in deze discussie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:23

Ibbel schreef:
Waar het vooral mis gaat is het 'ieder dier verdient een tweede kans' bij de dieren die lijden: paarden met ongeneeslijke kreupelheid die tóch als grasmaaier (liefst gratis bij iemand anders op de wei) moeten doorleven, want ja, hij kijkt nog zo vrolijk uit z'n oogjes. Vogels die uit de bek van de kat worden gered. Hou toch op, schei toch uit. Had die kat het beest laten afmaken en opvreten, dat is de natuur. Of laat je kat niet los als je daar niet tegen kunt. Zo'n beest gaat toch dood, en lijdt een stuk langer als je er zelf mee gaat prutsen.

Maar ook: oude paarden die misschien nog wel pijnvrij zijn, maar waar geen geld (meer) voor is, en die dan weggegeven worden met alle ellende van dien. Paarden met echt moeilijke karakters, die op dit moment niet te verkopen zijn (en misschien wel nooit): ja, er zíjn ook echt verknipte paarden... Honden die onbetrouwbaar zijn, om welke reden dan ook. Die hebben dan nu wel geen pijn (hoewel. weet je dat zeker bij dat verknipte paard en die onbetrouwbare hond?), maar als je er mee gaat leuren is de kans op lijden wél groot.

Daar slaat de meter gewoon door: soms is dood beter. Punt uit. Oók voor dat oude manegepaard dat niet meer mee kan in de lessen, al dan niet door vage kreupelheden. Ga er niet mee leuren. En gelukkig doen verstandige ondernemers dat niet, en zeggen met een smoesje tegen hun klanten dat het paard naar een prachtig plekje ergens aan de andere kant van het land is verkocht. Nee, aan wie kan hij niet zeggen... Ook voor dat paard dat uit het niets explodeert (waar soms na lang zoeken idd iets gevonden wordt, maar soms ook niet). Ook voor die hond die kinderen grijpt, of katten, of andere honden.

Ik ben het op zich met je eens Ibbel, met een paar kanttekeningen :D
Prioriteit moet zijn: wat is het beste voor het dier. En soms is dat idd inslapen. Maar wat mij wel stoort is mensen die een paard of hond nemen, er niet goed voor zorgen en als het beestje dan fysieke of gedragsmatige problemen krijgt dan moet hij ingeslapen want dat is dan zo nobel en beter voor het dier. Terwijl het simpel veranderen van de omstandigheden en eens eindelijk fatsoenlijk voor het dier gaan zorgen een wereld van verschil kan maken. Envan dit soort beroerde eigenaren ken ik er helaas heel erg veel. :(

Cassidy

Re: 'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:25

@ Nikass, jij schrijft idd wat ik ook wilde zeggen. Een dier is geen weggooiproduct, en als je fouten maakt bij de opvoeding dan mag dat gecorrigeerd kunnen worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:34

geldt dat inslapen als er een incident plaatsgevonden heeft overigens alleen bij het diersoort "hond" ??

ik lees regelmatig over agressieve katten die mensen/honden aanvallen en weet ik hoeveel dieren uitmoorden,maar nooit dat deze daarvoor de doodstraf krijgen,paarden die bijten of gericht trappen lees ik eigenlijk ook nooit van dat deze na 1 incident afgemaakt worden...

weet het niet hoor,vraag het me alleen af.... is het alleen het diersoort 'hond' waarvan we erg makkelijk geen enkel incident van accepteren en deze net zo makkelijk dood laten spuiten??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:35

Ibbel schreef:
Honden die rucksichtslos alles grijpen wat hun voor de bek komt is nog wel wat anders dan een hond die een keer door een misverstand iemand bijt.
Ik ken ook een oud manegepaard dat weggegeven is aan iemand die er al jaren veel plezier aan heeft. Die luistert ook goed naar wat het paard kan en niet kan. Neemt niet weg dat ik blijf vinden dat je niet moet leuren met oude paarden die aan het eind van hun carriere zijn. De kans dat zo'n dier nog (een tijd) gezond en gelukkig blijft is niet zo groot, en de kans dat zo'n dier een lijdensweg tegemoet gaat is wél heel groot. Die afweging wordt te weinig gemaakt.

Heel af en toe gaat het goed. Maar veel te vaak gaat het fout. En dat is het punt wat hier bediscussieerd wordt: er wordt teveel doorgeprutst.

Het gaat imo niet fout omdat er teveel wordt doorgeprutst (nou ja soms ook wel natuurlijk) maar omdat mensen een dier nemen en niet weten waar ze aan beginnen. Dat is soms ook bij herplaatsers zo als mensen het dier nemen omdat ze het zo zielig vinden. Zich niet realiseren wat er bij komt kijken als je een dier met een rugzakje neemt.
Mij verbaasd het nog altijd dat de meeste paarden-eigenaren geen basis kennis hebben over het wezen paard. Zelfde geldt voor de mensen die met hun hond wandelen maar geen flauw idee hebben van hoe een hond leert; waarom het niet helpt om een hond die aan de lijn trekt telkens een ruk terug te geven. Deze dieren zijn de dupe van de gemakzucht van de mens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:44

dees_daan schreef:
MyWishMax schreef:
Het is ook niet zo zwart wit als jij het stelt. Als het dier door die handicap niet geschikt is voor je, dan kan het karakter zo enorm fijn zijn, maar je moet er wel mee omgaan. Ik zal geen hond met een handicap nemen, omdat ik intensief wil sporten. Ook al zal het voor de rest vreselijk goed passen. Het is niet alleen uiterlijk en karakter wat moet klikken, ook de beperkingen van de handicap hebben een invloed.

Ik vind niet dat ieder dier een tweede kans verdiend. Ik ben het dus met je eens, Kuggur.

Ik bedoelde meer dat je eerst kijkt naar zijn handicap en hem daarom wil hebben, dan dat je denkt oh die hond past goed bij mij, handicap is geen probleem dus hij mag bij mij komen. Dat vind ik een andere instelling dan dat je naar de hond gaat kijken omdat hij een handicap heeft en je zo een hond kan 'redden'.
Als de hond een handicap heeft waardoor hij niet kan sporten dan past hij dus niet bij jou, ik vind het beter om dan te zeggen jammer maar dat gaat niet werken, en niet oh maar hij is zielig dus ik neem hem toch..
Hetzelfde met een hond die niet goed met kinderen kan, de handicap veranderd daar niets aan en als er kinderen in huis zijn is het wat mij betreft geen optie om de hond dan toch in huis te nemen.
Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat als iemand een hond zoekt en een hond tegenkomt die goed bij ze zou passen en die toevallig een handicap heeft, het heel anders is dan iemand die bewust op zoek gaat naar een hond met een handicap en als eerste die handicap ziet en de keuze om hem in huis te nemen daar op baseert zonder echt goed te kijken of de hond wel geschikt is voor hen, en zij geschikt zijn voor de hond.

Ah, dan vatte ik het verkeerd op inderdaad. Dan ben ik het met je eens. De handicap moet niet de reden zijn dat je voor een dier gaat. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:45

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:

Yep, dat is een heel hardnekkig "broodje aap" verhaal. Duikt steeds weer op in allerlei varianten (hier in IJsland circuleerde een aantal jaren terug één met een stompje potlood in het oor ipv nietjes).

Maar soortgelijke dingen gebeuren wel. Het is niet voor niets dat 95% van de bijtincidenten de eigen hond betreft (dus de hond bijt iemand binnen het eigen gezin)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:46

kimmie261 schreef:
geldt dat inslapen als er een incident plaatsgevonden heeft overigens alleen bij het diersoort "hond" ??

ik lees regelmatig over agressieve katten die mensen/honden aanvallen en weet ik hoeveel dieren uitmoorden,maar nooit dat deze daarvoor de doodstraf krijgen,paarden die bijten of gericht trappen lees ik eigenlijk ook nooit van dat deze na 1 incident afgemaakt worden...

weet het niet hoor,vraag het me alleen af.... is het alleen het diersoort 'hond' waarvan we erg makkelijk geen enkel incident van accepteren en deze net zo makkelijk dood laten spuiten??

Ik denk dat dat gewoon komt om dat honden gewoon het meeste gevaar meebrengen. Een aanvallende (grote) hond veroorzaakt over het algemeen meer schade dan een kat, honden hebben ook meer de neiging aggressief te reageren dan katten. Een aanvallend paard bevindt zich meestal niet zo veel in de openbare ruimte...

Wij hadden vroeger trouwens een kat die zo gek als een deur was en ook echt heel aggressief die is uiteindelijk ook wel gewoon weggedaan hoor (of hij ingeslapen is of nog herplaatst weet ik eigenlijk niet meer, als erf kat had ie misschien nog wel potentie gehad, geen waakhond meer nodig ook :Y) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:56

Katten zijn natuurlijk ook moeilijk te achterhalen als ze op straat lopen, hier lopen er zoveel dat ik niet weet wie waar hoort, hier ook sowieso 2 die de honden aanvallen als ik er te dicht bij langs loop, dat vind ik ook niet normaal.

Ik denk dat katten mazzel hebben dat mensen ze hun ding laten doen en er niet zo bovenop zitten om alles te corrigeren, te zeggen hoe ze zich moeten gedragen enz, katten worden minder snel verpest daardoor denk ik.
Ook is het voor wilde katten makkelijker om ze bijvoorbeeld als boerderij kat te plaatsen, zolang hij de mens uit de weg gaat en lekker op de boerderij kan leven en zich daar prettig bij voelt is dat wel een voordeel.
En zwervers worden natuurlijk vaak terug geplaatst nadat ze gecastreerd zijn.
Dus ja, van katten word veel meer geaccepteerd, en zijn er zeker meer mogelijkheden dan dat er voor honden zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:05

Bij incidenten met katten loopt geen eigenaar naast of is er amper een eigenaar te achterhalen. Gevaarlijke paarden lopen niet op de openbare weg (mag ik hopen).

Er is inderdaad nog wel een groot verschil tussen het ene bijtincident en het andere. In de meeste gevallen ben ik niet voor direct inslapen, omdat het dan niet aan die hond ligt. Maar als de eigenaren niet meer voor de hond willen zorgen en het dier naar het asiel brengen, hoe eerlijk is dat? Want hoeveel mensen willen zo'n hond en van die mensen, hoeveel weten waar ze aan beginnen? Bij andere incidenten had er al veel eerder ingegrepen moeten worden, voordat het incident plaats vond, maar dan zijn die incidenten zo extreem dat zo'n dier geen tweede kans meer verdiend.

Het is voor het dier niet zielig om ingeslapen te worden. Met sommige dieren wordt te veel geleurd, andere worden te vroeg opgegeven. Van asielen vind ik het super als zij aangeven dat een bepaald dier niet meer geplaatst wordt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:07

Ik werk bij de dierenambulance en brengen regelmatig katten naar een kattenasiel.
Deze mensen die hier werken zijn fantastisch en proberen voor elke kat een geschikte plek te vinden.
Ook in het socialiseren van verwilderde katten steken ze veel, heel veel tijd in en met succes.

Helaas hebben ze er onlangs toch eentje inlaten slapen wegens gestoord gedrag. Hij had al meerdere mensen aangevallen en toen de zoveelste persoon met bijtwonden naar de eerste hulp moest hebben ze de knoop doorgehakt. Zeker geen makkelijke maar ze hebben hun verantwoording naar hun personeel en klanten.
Ze kunnen niet garant staan voor een kat die zomaar uit het niets aanvalt.
Er is veel therapie geweest etc etc maar het hielp niks.
De stichting bestaat 38 jaar en dit is de 4e kat die ze hebben laten inslapen wegens onberekenbaar gedrag.

Dus ja het gebeurd wel dat andere dieren dan honden worden ingeslapen wegens onberekenbaar gedrag

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:09

Ibbel schreef:
Waar het vooral mis gaat is het 'ieder dier verdient een tweede kans' bij de dieren die lijden: paarden met ongeneeslijke kreupelheid die tóch als grasmaaier (liefst gratis bij iemand anders op de wei) moeten doorleven, want ja, hij kijkt nog zo vrolijk uit z'n oogjes. Vogels die uit de bek van de kat worden gered. Hou toch op, schei toch uit. Had die kat het beest laten afmaken en opvreten, dat is de natuur.

Dit. En doe je kat even voor dat je beesten effectief moet afmaken en ze niet dood moet martelen. Het is niet leuk maar als je meteen bij de eerste prooi even ingrijpt is dat voor alle betrokken dieren prettiger.

Kapot = kapot. Dat geldt voor alle dieren, ook voor de dieren waar je veel van houdt en niet wil missen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:41

Sorry maar dat vind ik dan ook onzin. De natuur is ook dat een kat speelt met zijn prooi. Nou moet ie wel weer zo nodig op een "menselijke" wijze gedood worden? 8)7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:42

Je moet een kat die voor het eerst met een prooi aan komt zetten leren dat hij de prooi moet doden. Dat is de rol van de moederpoes maar als die het niet doet kan een mens het ook duidelijk maken.

Is dus heel natuurlijk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:45

Een tweede kans mits met een dierlijk bestaan. Een paard dat 75% verbrand is over z'n hele lijf hoeft geen pijn te lijden van mij. Een hond die niet kan lopen en onnatuurlijk moet springen op z'n achterpoten is voor mij ook niet natuurlijk. Maar een zwerfhond die verder gezond is, waarom verdient die geen tweede kans?

Hier trouwens een echte vegetariër ;) Want ik ben het sowieso eens met dat dieren voor de slacht ook een eerlijk leven gehad moeten hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 13:59

Koper schreef:
Je moet een kat die voor het eerst met een prooi aan komt zetten leren dat hij de prooi moet doden. Dat is de rol van de moederpoes maar als die het niet doet kan een mens het ook duidelijk maken.

Is dus heel natuurlijk.

Smaakt dat niet vies, een levende muis de nekwervels doorbijten?