De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:25

Maar ben je altijd verplicht om je hondenpoep op te ruimen? Kijk, in de bebouwde kom en op straat vind ik het erg logisch. Maar wat als je ergens loopt ver buiten een dorp en de hond poept in de berm, ben je dan ook verplicht om het op te ruimen?

Wij betalen geen hondenbelasting en hebben ook geen honden losloop gebied. Is de gemeente wel mee bezig, het strookje gras van 2 meter breed wat tussen 2 wegen ligt 8)7
Wel laten mensen hier de honden altijd los aan de Lek, daar ligt een strandje en een groot grasveld. Ook onze hond gaat daar los, maar alleen als er geen mensen zijn. Met dit warme weer ligt het helemaal vol met mensen en ik zit er niet op te wachten dat er dan een hond tussen die mensen door rent. Ook zijn er dan veel mensen die de poep daar niet opruimen, vind ik ronduit smerig met al die spelende en zonnende mensen daar :=

*Enige wat ik vervelend vind is dat iedere hondeneigenaar slecht is. Als ik ergens loop word ik vaak aangesproken dat er hondenpoep bij iemand voor de deur lag. Ja, daar kan ik toch niets aan doen? Is niet van mijn hond. Dat ik met een hond loop wilt toch niet zeggen dat alle hondenpoep in het dorp van mij is?! Daarbij heb ik altijd een rolletje zakjes bij me. En als ik dat zeg, kan ik nog een grote mond verwachten ook.*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:30

Sja, hondenbelasting is gewoon een makkelijke manier om de kas te spekken. Die ambtenaren die het verzinnen hebben waarschijnlijk helemaal niks met honden, dus voor hun lekker makkelijk.. In Geleen is er vorig jaar een rechtszaak geweest tegen de belasting, in eerste instantie kreeg de hondeneigenaar gelijk, maar na een tweede uitspraak wat het schijnbaar geen probleem als een gemeente belasting van het ene gebruikte voor iets anders. In Geleen is het zelfs zo dat er overal afvalbakken staan, met een sticker "geen hondenpoep" _-:( Ik legde de zakjes poep daarom altijd bovenop de prullebak, of er onder :') als het niet erin mag, dan maar erop :+ is ook belachelijk! Blij dat ik daar niet meer woon.

Shirley

Re: De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:33

En dan laat je het opruimen dus over aan de persoon die de prullenbakken komt legen -O-

Of misschien pikken de vogels het wel op en verscheuren het zakje alsnog ergens, waardoor er EN poep EN plastic rondslingert :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 09:34

Tante, ik doe mijn uiterste best met mijn hond geen overlast te veroorzaken, sterker nog, ik heb zelf ook last van als mensen hun schijt niet opruimen. Het enige veldje waar ze los mogen, kan ik mijn hond bijna niet meer los laten rennen, omdat ze dan onder de schijt terug komt... Lekker... -O-
Ze maken het alleen maar erger voor de hondenbezitters die zich WEL aan de regels houden en er komen daardoor meer restricties, waardoor het nog minder leuk wordt om een hond te hebben.

Daarnaast wil ik ook kwijt dat, ondanks dat we extra belasting betalen voor het hebben van een hond, het onderhoud aan dit hondenveldje minimaal is. Het gras wordt nauwelijks gemaaid, het hek is al tijden niet in goede staat en er staan geen bordjes met verzoek om hondenpoep op te ruimen. Dat zou een stuk schelen, denk ik...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:40

Shirley schreef:
En dan laat je het opruimen dus over aan de persoon die de prullenbakken komt legen -O-

Of misschien pikken de vogels het wel op en verscheuren het zakje alsnog ergens, waardoor er EN poep EN plastic rondslingert :n

Yep :Y)
Tegenwoordig zijn die stickers ook eraf, want meer mensen kwamen op dat idee :))
Je kan ook niks doen en het maar laten gebeuren.. Niemand gaat een uur lang met een zakje poep lopen, dus veel mensen lieten het uiteindelijk gewoon liggen. Als je als gemeente zo ontzettend veel geld binnen krijgt dat kun je op z'n minst zorgen voor afvalbakken voor hondenpoep.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:53

Davinia_ schreef:
Maar ben je altijd verplicht om je hondenpoep op te ruimen? Kijk, in de bebouwde kom en op straat vind ik het erg logisch. Maar wat als je ergens loopt ver buiten een dorp en de hond poept in de berm, ben je dan ook verplicht om het op te ruimen?

Nee, wij zijn het in de bebouwde kom niet eens verplicht. Op straat en op speelplaatsen wel, andere plekken niet. Ik doe het wel. Maar we krijgen wel een bekeuring als we geen zakjes bij ons hebben, terwijl er op elk veldje een poepbak staat met zakjes. :+ Nu heb ik ze altijd bij me, maar het is allemaal nogal krom eigenlijk.

Ik loop met mijn hond in een 'natuurgebied' waar ze officieel niet los mogen, maar waar bijna niemand komt. (zit geen weg in de buurt en is een flink stuk lopen vanuit het dorp, dus niemand maakt er gebruik van) Zodra ik iemand zie, lijn ik meteen aan. Maar juist omdat er in onze gemeente nergens een losloopgebied is, gooien mensen de honden overal los waar er geen weg in de buurt is. Dat zorgt er wel voor dat ik met één hond eigenlijk niet eens in het dorp kan lopen en mensen zonder honden ook overlast ervaren. Er zijn nog een aantal honden die last van die loslopende honden hebben en die lopen in hetzelfde natuurgebied, maar dat gaat allemaal goed. Het is toch een kwestie van de hondenetiquette leren en het zou daarbij ook handig zijn als een gemeente mee wil denken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:00

8nnemiek schreef:
Shirley schreef:

Yep :Y)
Tegenwoordig zijn die stickers ook eraf, want meer mensen kwamen op dat idee :))
Je kan ook niks doen en het maar laten gebeuren.. Niemand gaat een uur lang met een zakje poep lopen, dus veel mensen lieten het uiteindelijk gewoon liggen. Als je als gemeente zo ontzettend veel geld binnen krijgt dat kun je op z'n minst zorgen voor afvalbakken voor hondenpoep.

Daar win je ook geen populariteitsprijs mee :n
Neem het gewoon mee en gooi het thuis weg !

Zie dat hier in de berm ook, mensen komen hier gezellig hun McDonaldjes oppeuzelen en hoppa de troep uit het raam en wegscheuren -O-

Ik betaal trouwens ook houderschapsbelasting voor mijn hangbuikzwijntjes.
Kan ik ook totaal geen rechten aan ontlenen, geen speelveld, geen zwemvijver ... niks.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:04

Ik kan me voorstellen dat je daar goed van baalt, Tante, maar niet iedereen is zo. Een heleboel mensen doen het wel netjes... En precies die mensen zijn de dupe van de niet-nette hondenbezitters, net als jij de dupe bent van deze niet-nette mensen... :(

Ik wist helemaal niet dat er houderschapsbelasting betaald moest worden voor het hebben van hangbuikzwijntjes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:05

Shirley, maar het heeft wel geholpen, en die opruimdienst zal er vast niet van wakker hebben gelegen ;) Netjes dichtgebonden en schoon zakje oppakken en in de zak gooien, gewoon een simpel statement dat de hondeneigenaren een plekje willen om netjes hun poepzakjes te dumpen.
Maar goed, dat was járen geleden.

In het dorp waar ik nu woon staat gelukkig in elke straat een hondenpoep-afvalbak met gesloten deksel :)

McDonalds zakken kom ik idd ook regelmatig tegen -O- En dan denk ik, hóe komt dat nu weer hier.. de dichtstbijzijnde McDonald's ligt 10 km verderop :=
Maar ook huisvuilzakken.. gewoon keukenafval, luiers, en dat soort dingen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:14

Het zou inderdaad wel mooi zijn als mensen gestimuleerd worden om wat meer hun verantwoordelijkheid te nemen.

Ik kan me voorstellen dat je een beetje nurks wordt van het idee dat je hondenbelasting betaalt, maar daar niks voor terugziet van zaken die je helpen om de potentiële overlast van je hond te beperken... het zou toch fijn zijn als je dan inderdaad iets van een veldje krijgt dat goed regelmatig poepvrij wordt gemaakt, of nog beter: gewoon mensen verplichten om hun afval (= kak van hun hond) op te ruimen, en dan zijn afvalbakken ervoor natuurlijk erg nuttig :j

Ik vind het ook altijd vrij bizar wanneer mensen zeggen: "ik laat mijn hond x per dag uit want wil niet dat hij bij mij rond het huis zijn behoefte doet want dat vind ik smerig" en vervolgens dus de openbare ruimte lekker vol kakken en piesen zodat andere mensen er last van hebben....erg aso.

En dan het "maar mijn hond doet het altijd netjes in de berm / bosjes / etc." ja dat is leuk, maar daar wordt ook onderhoud aan gepleegd en het ligt een partij vies te stinken waar je u tegen zegt :=

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:17

In tegenstelling tot jullie woonplaatsen woon ik in een erg hondvriendelijk buurt zo te lezen, wij hebben hier 1 groot park waar ze het grootste gedeelte van los mogen lopen met hondenstrand, 2 parken afgesloten met hekken en nog een stuk of 3 wandel parkjes wat ook losloopgebied is. Bij deze gelden allemaal geen opruimplicht en het ziet er altijd netjes uit, geen grote hoeveelheid drollen en het word altijd netjes gemaaid en nieuwe paden/hekken aangelegd als dat nodig is.

Het kan dus ook wel goed gaan, en ik woon in een klein dorp. En ook ik betaal hondenbelasting.

Natuurlijk heb je ook vervelende hondenbezitters bij ons maar die komen over het algemeen niet echt in de parken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:22

pmarena schreef:
Het zou inderdaad wel mooi zijn als mensen gestimuleerd worden om wat meer hun verantwoordelijkheid te nemen.

Ik kan me voorstellen dat je een beetje nurks wordt van het idee dat je hondenbelasting betaalt, maar daar niks voor terugziet van zaken die je helpen om de potentiële overlast van je hond te beperken... het zou toch fijn zijn als je dan inderdaad iets van een veldje krijgt dat goed regelmatig poepvrij wordt gemaakt, of nog beter: gewoon mensen verplichten om hun afval (= kak van hun hond) op te ruimen, en dan zijn afvalbakken ervoor natuurlijk erg nuttig :j

Ik vind het ook altijd vrij bizar wanneer mensen zeggen: "ik laat mijn hond x per dag uit want wil niet dat hij bij mij rond het huis zijn behoefte doet want dat vind ik smerig" en vervolgens dus de openbare ruimte lekker vol kakken en piesen zodat andere mensen er last van hebben....erg aso.

En dan het "maar mijn hond doet het altijd netjes in de berm / bosjes / etc." ja dat is leuk, maar daar wordt ook onderhoud aan gepleegd en het ligt een partij vies te stinken waar je u tegen zegt :=

_/-\o_

Hoewel ik het niet opruim als het in een bosje ligt, want daar kan ik dan niet bij. := Dat is mijn enige voorwaarde, ik moet er wel bij kunnen zonder mijn nek half te breken. En één van mijn honden wil graag midden in de bosjes gaan zitten. (Okee, nu loopt hij daar aan de lijn, omdat ik het vervelend vind)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:24

jullie moeten verhuizen :D

hier geen hondenbelasting, wel losloop groen stroken zonder opruimplicht (komen ze eens in de zoveel tijd met een grote stofzuiger) , omheinde veldjes en in het bos controleert niemand en laat iedereen gewoon lekker zijn hond los.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:28

En dat is dus niet asosociaal. Je hond loslaten waar het niet mag?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:30

@Shirley en Pmarena, zelf ruim ik altijd de poep op behalve op het hondentoilet (doet de gemeente opruimen). Wij hebben enkele losloopveldjes langs de doorgaande weg -O- waar ik het dus wel opruim, maar daar zijn geen vuilnisbakken.. Zelf gebruik ik bio-afbreekbare zakjes omdat ik het milieu zo min mogelijk wil belasten maar daar komt de stank doorheen. Loop ik dus rustig een uur met een vreselijk stinkend zakje in mijn handen -O- Fijn hoor, om daar belasting voor te betalen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:31

xSogno schreef:

iedereen doet dat hier, dus nee ik vind daar niks asociaals aan

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:32

loulou schreef:
xSogno schreef:

iedereen doet dat hier, dus nee ik vind daar niks asociaals aan

Regels zijn er niet voor niks, en als Pietje van de brug afspringt doe ik het ook vind ik geen sterk argument..

Dit is precies wat mij tegenstaat aan sommige hondenbezitters.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:35

Kaus schreef:
Tuurlijk zijn er ook 'slechte' hondeneigenaren zoals jij ze beschrijft.
Maar zo zijn er ook mensen die hun katten overal laten schijten, die paardenpoep in de straat niet opruimen of wat dan ook.
Van elk 'soort' heb je vervelende mensen. Punt is, dat hondenbezitters er echt uitgepikt worden en, naar mijn idee, extra benadeeld worden.

Slechte eigenaren vallen gewoon meer op dan 'goede'. Zo erger ik me ook groen en geel aan mensen die weigeren hun hond aan te lijnen. En trouwens nog meer aan mensen die hun hond wél aanlijnen, maar hem niet terugtrekken als hij aan de andere kant van het fietspad wil snuffelen. De fietser kan best even wachten... _-:(

Neemt niet weg dat de meeste honden wel netjes zijn aangelijnd waar dat moet en eigenaren hun hond bij zich houden als er anderen aankomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:38

Bij ons laat ook iedereen de hond los in het bos hoor. Er staat hier nergens een bord dat het mag, maar als er verder niemand problemen mee heeft, wat is er dan mis mee? Even aanlijnen als er een paard of andere (aangelijnde) hond aankomt..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:39

xSogno schreef:

Ja, zo kan je het zien. maar ik zorg er wel voor dat niemand er overlast van heeft. Aanlijnen als er mensen aankomen, poep opruimen en opletten qua drukke tijden en dagen. Anders moet ik een half uur rijden naar een losloopgebied waar niemand rekening met elkaar houdt. Geef mij die boete dan maar. Ik ga zelfs van het pad af om mensen te laten passeren, dus asociaal vind ik mezelf niet

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:42

8nnemiek schreef:
Bij ons laat ook iedereen de hond los in het bos hoor. Er staat hier nergens een bord dat het mag, maar als er verder niemand problemen mee heeft, wat is er dan mis mee? Even aanlijnen als er een paard of andere (aangelijnde) hond aankomt..

http://www.staatsbosbeheer.nl/doorlees/ ... 0lijn.aspx
Die regels zijn er niet voor niks... Er hebben wel mensen problemen mee, degenen die het bos beheren.
Loslopende honden in het bos verstoren wild.

Misschien lopen daar wel mensen die bang zijn voor loslopende honden? Die moeten dan maar weg gaan omdat jullie je niet aan de regels houden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:43

MyWishMax schreef:
xSogno schreef:

Ja, zo kan je het zien. maar ik zorg er wel voor dat niemand er overlast van heeft. Aanlijnen als er mensen aankomen, poep opruimen en opletten qua drukke tijden en dagen. Anders moet ik een half uur rijden naar een losloopgebied waar niemand rekening met elkaar houdt. Geef mij die boete dan maar. Ik ga zelfs van het pad af om mensen te laten passeren, dus asociaal vind ik mezelf niet

Toch overtreed je gewoon een hele duidelijke regel. Dat vind ik asosociaal ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:54

xSogno schreef:
8nnemiek schreef:

Die regels zijn er niet voor niks... Er hebben wel mensen problemen mee, degenen die het bos beheren.

Misschien lopen daar wel mensen die bang zijn voor loslopende honden? Die moeten dan maar weg gaan omdat jullie je niet aan de regels houden.

Maar ze zegt dat er nergens een bord hangt waar staat je hond aan te lijnen.

Hier zijn ook meerdere bossen waar niet zo'n bordje hangt. Dus laat ik mijn hond ook gewoon los. En ik kom eigenlijk bijna nooit mensen tegen. En als ik ze tegenkom dan zijn het van die onopgevoedde dingen die op ons af komen rennen. Dus dan heb ik liever mijn hond ook los :+

Gebieden waar hond aan de lijn moet, gooi ik hem aan een 9 meter lijn. Zodat ie lekker overal kan ruiken etc. Maar hij zit wel aan de lijn :D

En op stuk fietspad/zandpad, lijn ik de hond altijd even aan als er mensen aankomen. Want je hebt altijd van die mensen die zo asociaal zijn om mijn hond te roepen omdat ze hem willen aaien. Probleem dan is dat beestje zo enthousiast word dat hij tegen hun gaat opspringen. Dus dan de hond maar aan de lijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:56

"In de meeste gebieden van Staatsbosbeheer is uw hond van harte welkom, maar dan wel aan de lijn. Die standaardregel is bedoeld om vogels of wild te beschermen en ook om ervoor te zorgen dat alle bezoekers zich buiten op hun gemak voelen".
Oftewel standaard is aan de lijn, tenzij anders aangegeven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:57

xSogno schreef:

Er stond bij ons laatst een artikel in de krant, over honden en het wild. Er stond dat mensen voorzichtig moesten zijn rond die tijd van het jaar, vanwege jonge reeën. En rond die tijd het liefst de hond aanlijnen. De rest van het jaar hoor je niemand zeggen dat de hond vast moet.