Help! Mijn hond steelt eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: Help! Mijn hond steelt eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:37

Ik zou beginnen met keuken en eetplaats verboden terrein te maken. Als wij aan het eten zijn ligt de hond op zijn mat aan de tv, ook als we in de keuken bezig zijn. Die plaatsen zijn een no go. Ik moet wel zeggen dat dit vanaf pup af aan gemakkelijker is, zo heeft die van ons geleerd. Net zoals de trap op gaan, helaas mocht ze een paar avonden mee naar boven (op commando!) dus nu kruipt ze stiekem naar boven.. Eens nee zou altijd nee moeten zijn imo, maarja moeders :P

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:42

Je hond weet donders goed dat het niet mag, maar het lukt haar, en dat is haar beloning.
Daarom zal ze het ook blijven doen, omdat het haar steeds lukt.
En dat ze de brokken niet meer eet is waarschijnlijk omdat die al veel andere dingen heeft.
Gewoon zorgen dat ze de kans niet krijgt. Je kunt het niet afleren om eten te pakken dat onbewaakt binnen bereik ligt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:45

Onze hond heeft dit vroeger ook nooit gedaan, kon ik bij wijze van spreken de lekkerste dingen op tafel laten als we weggingen en hij liet het staan.. Dat is ook ineens veranderd (hond waar hij mee samen gewoontd heeft tot zijn eerste jaar deed dit dus allemaal dus heeft t slechte gedrag van haar overgenomen jammer genoeg) Nu is niks meer veilig. Als ik iets laat staan is het weg en als ik de prullenbak niet buiten bereik zet ligt die door het hele huis... Heel frustrerend. Ik zorg er gewoon altijd voor nu dat er niks te pakken valt voor m. Je moet er wel telkens goed aan denken mja ik zie ook geen andere oplossing.

Ik denk in dit geval bv. Je hond uit de keuken weren dat dat niet helpt. Kunt het allicht proberen maar je hond zal dit blijven doen denk ik als hij alleen is. Heeft nu vaker succes gehad dus zal het blijven proberen. In ieder geval met de rest consequent blijven en corrigeren idd.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-06-14 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:45

Onze pup mag in de keuken maar als ik sta te koken gaat ze is de bench dit weet ze donders goed en als wij eten sluitem we haar op in de keuken zij krijgt ook haar brokjes en gaat dan lekker liggen slapen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:48

Onze bouvier kregen we met een jaar.
Vanaf dag 1 geleerd : zodra we in de keukenmet eten bezig zijn op zijn plek in de bij keuken..... of we nu koken, de oen aan hebben, de koelkast open doen, hij gaat gelijk weg.
En ik moet eerlijk zeggen, ik heb hem wel eens aan zijn nekvel de keuken uitgersleurd....of een schop onder zijn kont gegeven.... maar hij heeft het wél afgeleerd. Met foei roepen bereikten we helemaal niks.....
Als we gaan BBQ-en buiten gaat ie een stuk verderop liggen maar niet bij de eettafel of de bbq.... heerlijk !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:50

De oorzaak lijkt me te weinig voer, als je de brokken weg doet terwijl ze nog niet genoeg op heeft, zal ze wel behoefte hebben...
Dus op zoek gaan naar goed voer en verder corrigeren en duidelijk zijn. Niet in de buurt laten komen van je eten en alles verbergen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:53

Joolien schreef:
De oorzaak lijkt me te weinig voer, als je de brokken weg doet terwijl ze nog niet genoeg op heeft, zal ze wel behoefte hebben...
Dus op zoek gaan naar goed voer en verder corrigeren en duidelijk zijn. Niet in de buurt laten komen van je eten en alles verbergen.

Ze worden weggehaald, omdat er niet gegeten wordt/ niet alles opgegeten wordt. Dat zou ik ook niet doen als ik eten kon stelen wat lekkerder is dan mijn eigen eten. ;) Voer wat er gegeven wordt is goed voer, één van de betere merken brok in ieder geval.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:54

Hoezo zal het niet af te leren zijn? Wij hebben het sinds pup af aan al aangeleerd en ze denken er niet aan om eten te pakken ook al zitten wij buiten of zo. Ze kijken er wel naar maar no way dat ze van mijn bord eten gaan halen. Gewoon heel erg consequent zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:55

fourseasons schreef:
Hoezo zal het niet af te leren zijn? Wij hebben het sinds pup af aan al aangeleerd en ze denken er niet aan om eten te pakken ook al zitten wij buiten of zo. Ze kijken er wel naar maar no way dat ze van mijn bord eten gaan halen. Gewoon heel erg consequent zijn.

En geluk hebben met de hond. Je kan niet zomaar zeggen dat het elke hond af te leren is. Die van jullie toevallig wel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:57

En iets afleren wat gebeurt op het moment dat jij er niet bent is ook nog eens een lastige kwestie...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:34

MyWishMax schreef:
fourseasons schreef:

En geluk hebben met de hond. Je kan niet zomaar zeggen dat het elke hond af te leren is. Die van jullie toevallig wel.

Zoiets heb ik echt nog nooit gehoord en geloof ik ook niet in. Alle hondeneigenaren die ik ken hebben een hond die zoiets niet flikt en ik ken er toch echt een tiental. Als je een hond pootje wilt leren kan dat ook gewoon, je moet het echt willen en dan kan het je lukken. Elke hond kan dit aanleren/afleren, waarom zou dat niet kunnen? Niet elke hond zou een meter hoog kunnen springen maar dat vind ik iets anders.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:50

het is wel een van de lastigste dingen om een hond af te leren, dat moet je toch wel toegeven. de beloning is namelijk instant : het eten zelf dat ze vast hebben gekregen is de beloning!

onze hond pikt bv enkel eten van andere mensen (zucht ja ik weet het dat is ook niet ideaal) en dat is dus erg lastig om te corrigeren omdat ze mijn eten thuis nooit zal durven aanraken en ook weet dat ze van haar ton met brokken moet blijven tot ik er brokjes uit geef. staat gewoon op de grond trouwens & ook het snoep staat binnen bereik. ze gaat soms wel onze aandacht trekken om dan met haar neus de zak snoepjes aan te wijzen van 'kijk DIT wil ik'.
bij onze hond hangt het probleem wat samen met het feit dat ze heel eenkennig is denk ik. ze zal NOOIT iets doen naar mij of mn man (en dus ook geen spullen afpakken incl eten als dat van ons is), maar ze heeft lak aan vreemden...een tas van een vreemde op de grond met een pak boterhammetjes in? lekker, da's van mij...

misschien moet je eens proberen om wat aanpassingen op verschillende vlakken te doen.
- verwijs je hond bv altijd naar zijn mand/ bench (indien nodig) als je zelf gaat eten. Er wordt niet geschooid en je wilt rustig kunnen eten.
- plaats eetbare dingen buiten zijn bereik, want je weet dat hij pakken openmaakt
- overweeg kwalitatiever eten dat hij met smaak opeet.
- baken een plaats af zonder 'verleidingen' om je hond achter te laten als je hem niet in de gaten kun houden
- voorzie regelmatig een kauwbot of iets dergelijks zodat hij dat kan nemen

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:53

Dat het moeilijk is af te leren klopt inderdaad en daar heb ik zelf ook ervaring mee, maar het moet toch gewoon kunnen bij elke hond? Als we er even vanuit gaan dat deze geen gedragsproblemen hebben of vals zijn of zo. Ook niet elke persoon is daar geschikt voor natuurlijk maar ik geloof er niet in dat er honden zijn die dit niet kunnen afleren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:53

fourseasons schreef:

Dat geloof je dan niet, maar voornamelijk iets slimmere honden weten best dat ze niet gaan doodgeslagen worden omdat ze wat voedsel stelen. Ja als ik mijn hond buiten laat en hij niet meer binnen mag kan ik ook heel trots zeggen dat mijn hond niet steelt en niet sloopt...
Iedere hond is anders en een hond die kippen doodbijt, die mag je half dood meppen, die gaat nog niet van die kippen afblijven.

Ken by the way maar zeer weinig honden die een bord eten zullen laten staan als baasje er niet bij is.
Ik heb een jack russel en een tjech. De tjech blaft nooit. Ik ga nu toch ook niet gaan verkondigen dat anderen hun hond slecht opvoeden omdat ze blaffen enkel omdat de mijne dat niet doet... Je kunt echt niet alles zomaar gaan afleren hoor... probeer eens 2 am staff reutjes bij elkaar te zetten...als ze goed opgevoed zijn zullen ze heus elkaar niet bijten dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:41

Joolien schreef:

Als het aan mijn hond ligt heeft ie altijd honger :+ en ik zit niet op een te dikke labrador te wachten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:59

Millanka schreef:
Allemaal zijn het jatters. Ik zou er niet mee kunnen leven :+ het haalde het bloed al onder mn nagels vandaan toen ik er een week op pastte.

Wat een onzin. Honden zijn geen "jatters", honden zijn oppertunisten, ze nemen de gelegenheid waar die jij ze aanbiedt. Je daaraan ergeren is je ergeren aan je eigen laksheid; Als je niet de moeite kunt opbrengen eten gewoon buiten bereik van huisdieren op te bergen kun je er inderdaad beter niet mee leven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:02

Tja, dat de chocola aan de achterkant van het aanrecht niet veilig was wist niemand, beestje wist namelijk meteen dat het 'echte' baasje weg was en hij zn slag kon slaan.

Ik gebruik het woord jatters omdat het ook zo herhaaldelijk in dit topic word gezegd.

katten zijn ook opportunisten maar ik kan dingen nu rustig op de tafel zetten en het is niet weg als ik even de deur voor iemand open doe. Honden zijn daar gewoon wat meer geslikt in, meer voedsel gericht misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:05

Millanka schreef:
Tja, dat de chocola aan de achterkant van het aanrecht niet veilig was wist niemand, beestje wist namelijk meteen dat het 'echte' baasje weg was en hij zn slag kon slaan.

Ik gebruik het woord jatters omdat het ook zo herhaaldelijk in dit topic word gezegd.

katten zijn ook opportunisten maar ik kan dingen nu rustig op de tafel zetten en het is niet weg als ik even de deur voor iemand open doe. Honden zijn daar gewoon wat meer geslikt in, meer voedsel gericht misschien?

Katten zijn gewoon achterbaks en doen dat heel sneaky, honden grijpen het gewoon waar dat kan. _O-

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:11

:') ja dat klopt ook wel ja

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:14

love_western schreef:
Ik heb die van mij geleerd dat hij alleen mag eten op commando. Dus ook al zet ik een 3 gangen menu voor hem neer. Hij komt er niet aan.

Hier hetzelfde! :j Alleen eten op commando, en ook bedelend kijken naar mijn eten wordt niet gedoogt, dan stuur ik haar direct naar haar plaats.
Ze waagt het niet iets te jatten, zelfs niet meer van de straat :)

Overigens vraag ik me af in hoeverre ze iets niet zou opeten als het voor haar neus zou staan en ik ben boodschappend doen :))

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:32

Hier ook een vreetmachine. Ze zal door blijven vreten tot ze uit elkaar barst dus ze krijgt beperkt aangeboden.
Ze is niet mager maar mooi op gewicht dus honger heeft ze niet maar ook ik hoef niks onbewaakt te laten staan want dan is het weg. (In haar maag) ben ik erbij zal ze niks pakken maar o wee als ik weg loop.
Dus als ik niet in de kamer ben gaat al het eten weg hetzij in de koelkast hetzij in de kast.
Ze weet gelukkig niet hoe ze de kasten open moet krijgen.
Het is een zwarte labrador van 3 jaar nu.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:36

marleen_usar schreef:
Een bord met daarop een boterham met dik sambal er op, 1 keer jatten daar na nooit meer.

Nou, zelfs met de scherpste sambal }:) blijft hij doorgaan.

Wat een feest van herkenning! :=
Als wij aan het eten zijn is er geen probleem, ligt hij op zijn eigen plek. Maar ik was net ongeveer 5 minuten in de schuur bezig, resultaat: prullenbak omver en pannen van het fornuis. Ja, ik dacht dat t wel even 5 minuutjes kon, verkeerd gedacht...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:45

afleren kan zeker mijn vorige hond was ook een snoepert. maar meneer had het snel geleerd.

mijn huidige hond is een herplaatser en als ik hoor hoe die was....
en nu is ze super makelijk. ik kan werkelijk alles laten liggen. mevrouw laat het staan.
zij is dan ook heel strak opgevoed

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:27

Er zit niets anders op dan alles opgeruimd houden en zorgen dat hij er niet meer bij kan. Dit een lange tijd volhouden. Het kan namelijk gebeuren dat het gedrag uitdooft na een lange tijd.

En als de baas van huis is.... Dan gelden de regels niet meer voor de hond. Dat is gewoon hoe 't werkt. Je kan d'r maar beter om lachen dan gefrustreerd van raken. Je kan nou niet echt de hond de schuld geven van je eigen gebreken. Hij is gewoon zoals hij is.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:40

Yessy schreef:
Hier drie katten en daarmee uiteraard hetzelfde probleem. Het is gewoon iets waarin je even moet omschakelen, gewoon nooit eten onbewaakt neerzetten, even naar de wc en weg is het. Zakken voer staan in de trapkast, anders krabben ze die kapot, eten in de (koel)kast of op een plek waar ze echt niet komen (voor zo lang dat duurt..). Hier hebben we een spuitbus met perslucht met bewegingssensor op het aanrecht staan, dan hebben ze minder behoefte om er 20 keer per dag overheen te lopen (eten of geen eten, ik hoef geen katten op m'n aanrecht).

Beetje off-topic misschien, maar waar krijg je zo'n perslucht spuitbus met sensor. Hier namelijk ook ongewenst katten op het aanrecht (uiteraard nooit als wij in de kamer zijn, maar de sporen zeggen de volgende dag genoeg). Halen altijd al al het eten weg, maar zou het fijn vinden als ze toch minder op het aanrecht kwamen.