enorm dilemma (hondenprobleem)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: enorm dilemma (hondenprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:33

Een antiblafband vind ik erg sneu, zeker in deze situatie. De hond vertoont dit gedrag omdat ze bang is en zich, zacht uitgedrukt, erg ellendig voelt. Als ze dan ook nog een schok krijgt telkens als ze dat uit, wordt ze waarschijnlijk alleen maar angstiger. Je onderdrukt misschien uiteindelijk het blafgedrag, maar niet de emotie.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 08:46

Ik vind inderdaad dat de stichting ons aardig in de kou laat staan. We zijn nu op een punt dat we niet weten hoe we verder moeten. Onze hond is de perfecte gezinshond. Maar het probleem van haar, is dus danig dat het problemen geeft met buren en bijna in relationele sfeer. Alles wat we doen of willen doen, draait bijna om de hond. Altijd maar oppas regelen, die ook niet altijd kan en wil. Het is toch absurd dat je niet eens even naar de speeltuin kan lopen om te kijken of alles goed gaat met de kinderen? Het enige wat de stichting aanbied is haar terug nemen, maar we krijgen geen cent van haar terug. De reactie was gelijk artikeltje dit, artikeltje dat.

Is er misschien een jurist op bokt, de het contract eens voor ons kan doorlezen? Het is dus niet zo dat we het contract willen proberen te ontbinden, we willen er alles aan doen om de hond te behouden, maar dan moeten er wel oplossingen komen. Dat maakt de situatie zo moeilijk, het is voor de rest gewoon een hond, die je niet kwijt wilt, omdat ze gewoon super lief en gehoorzaam is en bijna perfect bij ons past.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:42

Staat er in het contract dat ze je moeten helpen bij problemen?
En waarom laat je haar niet even meelopen als je naar de speeltuin gaat? Is toch veel makkelijker?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:46

de speeltuin is slechts een voorbeeld, natuurlijk laat ik haar mee lopen, maar het gaat ook om de tandarts, de dokter, een kleine boodschap, de kinderen de school in werken, dat zijn een paar voorbeelden dat ze niet mee kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:51

bridgetF schreef:
Ik vind inderdaad dat de stichting ons aardig in de kou laat staan. We zijn nu op een punt dat we niet weten hoe we verder moeten. Onze hond is de perfecte gezinshond. Maar het probleem van haar, is dus danig dat het problemen geeft met buren en bijna in relationele sfeer. Alles wat we doen of willen doen, draait bijna om de hond. Altijd maar oppas regelen, die ook niet altijd kan en wil. Het is toch absurd dat je niet eens even naar de speeltuin kan lopen om te kijken of alles goed gaat met de kinderen? Het enige wat de stichting aanbied is haar terug nemen, maar we krijgen geen cent van haar terug. De reactie was gelijk artikeltje dit, artikeltje dat.

Is er misschien een jurist op bokt, de het contract eens voor ons kan doorlezen? Het is dus niet zo dat we het contract willen proberen te ontbinden, we willen er alles aan doen om de hond te behouden, maar dan moeten er wel oplossingen komen. Dat maakt de situatie zo moeilijk, het is voor de rest gewoon een hond, die je niet kwijt wilt, omdat ze gewoon super lief en gehoorzaam is en bijna perfect bij ons past.

Ik vind je nogal tegenstrijdig....je schrijft een dier is geen wegwerpartikel,maar ik begrijp dat als de stichting het geld had teruggeven de hond al weg was geweest.

Verder schrijf je bij een eventuele hond nummer twee dat het uiterlijk en de maat erg belangrijk is....en daarna het karakter.

Ik denk dat ik je niet ga begrijpen...

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:52

Is de rashond 2 weken op proef nemen een idee?

jiperdepip

Maar wat verwacht je nu van de stichting ? ik bedoel ze kunnen je adviseren maar veel meer kunnen ze ook niet lijkt mij ....
de aanschaf prijs zullen ze je niet terug gaan betalen, dus voor hun zal de enige oplossing inderdaad zijn hondje terug brengen hoe rottig ook

om terug te komen op je vraag , ik zou toch eerst proberen om te kijken of jou hondje inderdaad steun heeft aan een maatje bij het alleen zijn dan weet je pas of het zin heeft

lizy29

Ik heb geen ervaring met het bijplaatsen van een hond om de angst op te heffen. Ik weet wel dat ze het inderdaad van elkaar kunnen overnemen. Wat dat betreft vind ik het heel verstandig van jullie om een iets oudere, stabiele hond bij te nemen. Wellicht is het een idee om eens goed met de fokker van de tweede hond om de tafel te gaan zitten en te bespreken of een soort proefperiode mogelijk is.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:53

welmoedz schreef:
Is de rashond 2 weken op proef nemen een idee?

Ik denk niet dat een fokker zich daar voor gaat laten lenen

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:54

Maar staat in het contract dat ze je moeten helpen?
Ik kan je alvast zeggen dat de juiste oplossing sowieso erg veel tijd en moeite gaat kosten, zelfs als je geen fouten maakt. Als je nu al relatieproblemen krijgt door de hond, moet je je afvragen of je dat traject in wil. Verwacht geen oplossing waarbij ze binnen een maand vier uur alleen kan zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:57

Ik zou idd eens in het asiel gaan praten. Kies een hondje dat niet teveel verhaart, gemakkelijk alleen kan zijn en verder aan je wensen voldoet. Overleg met het asiel of je het diertje een tijdje op proef mag hebben, dan zit je nergens aan vast, kost het je geen kapitaal en ben je van het gejank af. En je hebt een asielhndje een fijn huis geboden...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:41

We willen ons hondje helemaal niet kwijt, laten we daar even duidelijk over zijn. Anders hadden we toch niet al een jaar van alles geprobeerd en zou ik hier toch ook geen advies vragen? Wat me inderdaad wel stoort is de manier waarop de stichting er mee om gaat, of beter gezegd er niet mee om gaat. Tuurlijk is er niet veel meer wat ze kunnen doen of zeggen, want we hebben onderhand alles al geprobeerd. Maar een beetje feeling was wel op zijn plaats geweest en niet gelijk op punten in het contract wijzen.

Maar dat is ook niet de discussie die ik hier wilde voeren, ik wil gewoon weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het hebben van een hond en daar een tweede hond bij hebben genomen. En wellicht dat er zeer ervaren honden mensen reageren, die ook nog wat advies kunnen geven of wat hun idee is of het wel of niet een succes zou kunnen zijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:56

Nogmaals: staat in het contract dat ze je moeten helpen?
Zo niet, kun je ze gewoon niet verwijten dat ze dat niet doen. Ze plaatsen honden en zijn geen gratis gedragstherapeuten, zeker niet meer na een jaar.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:09

ja, het staat in het contract dat ze advies en begeleiding moeten geven bij problemen. Het probleem heb ik al met een week bij hun aangegeven, vervolgt door een bijna maandelijkse update. We zijn nu inderdaad een jaar verder, maar op een gegeven moment wil je gewoon iets wat helpt. Vandaar dat we nu denken aan een hond er bij, en dat is dus ook mijn vraag voor ervaring in dit topic

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:19

het ligt er aan of de hond erg mensgericht is,als ze dat is dan is de kans klein dat een andere hond haar kan helpen van die angst af te komen.
Is ze redelijk zelfstandig en is het alleen de angst om het alleen zijn dan zou het een oplossing kunnen zijn.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:32

Ik heb zelf een asielhondje van vier jaar. Hij is nu bijna een jaar bij mij.
Wanneer ik werk gaat hij naar mijn ouders die zelf al vier hondjes hebben.
Deze zijn gewend alleen te zijn als mijn ouders even weg gaan voor een paar uurtjes en blaffen dan niet.
Nu Kees (mijn hondje) erbij is gekomen doen ze dit wel, ook al gaat mn moeder maar even boodshappen doen, zodra ze de voordeur dicht trekt beginnen ze met zn vieren te joelen en blaffen ( de oudste doet niet mee).
Mijn moeder sneakt dan weer naar binnen en zegt ze dat ze moeten kappen en dan zijn ze ook stil, maar nu dus na bijna een jaar is het maar minimaal verbeterd.( heeeeel langzaam gaat het gelukkig wel wat beter hoor)
Dus nee, ik denk dat als je er een tweede jongen hond bij neemt dat deze het gedrag gewoon over neemt! En dan ben je nog verder van huis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:36

Een tweede hond hóeft toch geen enorm bedrag te kosten? Hoeveel honden zitten er niet in het asiel? Doorgewinterde goed opgevoede honden die prima alleen kunnen zijn, maar bijv. in het asiel terecht zijn gekomen door scheiding, overlijden ed.

Echt niet alle asielhonden zijn onopgevoede mormels.

En over die verharing: genoeg honden die een goede vacht hebben, poedels/poedelkruisingen.

Waarom persé een peperdure rashond kopen?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:39

Als je besluit om een tweede hond te nemen, dan zou ik juist een oudere, stabiele hond nemen. Eentje die rust uitstraalt en waar je eigen hond op kan steunen als hij zich verlaten voelt.

Voor je vragen over verlatingsangst zou ik je door willen verwijzen naar het hondenforum. Daar lees ik zo nu en dan topics over verlatingsangst en de leden daar hebben altijd goede tips. Niet alleen hoe te trainen, maar ook hoe het werkt bij de hond, hoe verlatingsangst ontwikkelt en wat er nu precies gebeurd als je weggaat.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:45

mirriezz schreef:
Je hebt ook een aantal hondenrassen die geschikt zijn voor allergische mensen. Zo uit mijn hoofd een labradoodle en een portugese truffelhond ofzo? Je zou er even op moeten googelen dan, maar er zijn een aantal geschikte rassen waar je dochter geen last van zou moeten hebben.

Een poedel haart ook niet.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:00

daarom is onze keuze ook een poedel,
laten we wel eerlijk zijn....als we er een hond bij zouden kopen, moet het een hond zijn, waar je van plan bent om 15 jaar plezier van wilt hebben. Ik weet het asiel heeft veel hondjes zitten, die ook een thuis willen. We kijken regelmatig op dierenasiels.com, maar er staan geen poedels tussen, ja nu toevallig van de week er twee bij gezet, één van 11 en 13 jaar oud. Niet echt een jofele combinatie in een druk gezin en een hond van twee jaar oud.
Ik ben van mening dat je wel gelijk een wow gevoel moet hebben, de één heeft dat bij een labrador, de ander bij een tekkel, en wij toevallig (van de niet-verharende rassen) de poedel. Als je bij de aanschaf al zo iets hebt, van bij gebrek aan beter, dan betwijfel ik of je de hond niet weg doet na een paar jaar, omdat de klik er bijvoorbeeld niet is.

Het is lief en leuk bedoeld om te wijzen op asiel honden, daar kijken we ook echt wel tussen. We zoeken ook geen pup van 13 weken oud. Dus dat komt min of meer op het zelfde neer, een hond die een nieuw thuis zoekt, omdat deze door wat voor omstandigheden een ander thuis nodig heeft.

We overwegen een tweede hond om de andere hond ondersteuning te geven bij het even alleen zijn. Ik lees toch wel hier, maar ook op andere sites dat dat meestal toch niet werkt.
Ik las ook iets over thundershirts, iemand daar goede ervaringen mee?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:11

Ik wil even beginnen met: pas op met een tweede hond erbij te nemen. Dit is zeer riskant: veel honden die in een nieuwe situatie komen passen zich aan de al aanwezige hond aan. Dadelijk zit je met twee honden die niet alleen kunnen zijn. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat je een hond 2 weken op proef neemt. Voordat je de hond meeneemt moet hij aan een ding voldoen: hij moet sterk in zijn schoenen staan. Als je een hond hebt die snel schrikt of onzeker is in nieuwe situaties is de kans groot dat hij zich optrekt aan jouw hond. Zoek op internet informatie over kalmerende signalen en verdere lichaamstaal van de hond. Als de hond die je wilt meenemen een lage, ontwijkende houding aanneemt als hij je hond ontmoet, of in een vreemde situatie komt, dan zou ik hem niet nemen. Let ook vooral op het aantal kalmerende signalen! Die zijn heel belangrijk. Neem dus ook vooral geen pup, maar een hond die 4 jaar of ouder is! Jonger dan 4 jaar zijn honden nog niet geheel zelfstandig.

Verder ben ik van mening dat je eerst het mentale probleem bij je huidige hond moet proberen aan te pakken. Ik had iets gelezen over een blafband, ik zou zeggen beginnen met de makkelijkste en vriendelijkste oplossing, een blafband zou bij mij pas een allerlaatste oplossing zijn als een tweede hond ook niet gewerkt heeft.

Het belangrijkste wat een hond moet weten is dat je terug komt. Je moet het hem zo leren dat je zowel 2 seconden als 2 uur weg kan zijn. Dat betekend wel dat je het alleen zijn opnieuw op moet bouwen. Als je iets gaat doen wat niet in dat opbouwen past, dan is het van belang dat hij naar een oppas gaat. Anders is de hele training voor niks.

Heb even deze regels van het internet gepakt:
Regel 1: De hond mag nooit langer alleen blijven dan hij tot dat moment door de training geleerd heeft.
Regel 2: Behalve tijdens de training mag de hond niet alleen thuis gelaten worden.
Regel 3: De duur waarop de hond alleen zal blijven moet variëren (binnen de marges die hij al aankan!!). De hond mag zich niet kunnen instellen op een afwezigheid van 3 seconden of 3 minuten.

Je moet beginnen met te kijken naar jezelf: hoe reageer ik tijdens het weg gaan en terug komen? De meeste mensen hebben een vaste routine met het weggaan. Eerst de sleutels, controleren of alles dicht is, schoenen aan, jas aan, en weg. Van belang is dat je ervoor zorgt dat de hond deze signalen niet meer herkend als weg gaan. Dit zorgt namelijk voor stress bij de hond, omdat hij dit al aan het negatieve alleen zijn gekoppeld heeft. Dus nu pak je bijvoorbeeld zomaar overdag je sleutels. Of je gaat met je jas aan door het huis lopen. Als je echt weg gaat zorg je ervoor dat je alles in stapjes doet, je doet overal een kleine pauze tussen en op een andere manier/volgorde dan normaal. Hierdoor zal dit allemaal voor hem niet meer 'eng' zijn.

Als je terug komt als hij alleen is geweest, is het van enorm belang hem de eerste 5 a 10 minuten te negeren. Niet aankijken, niet aanraken, niet tegen hem praten. Ook al loopt hij je half omver, je loopt gewoon door en doet je jas uit etc. Als hij rustig is(hierbij is het kennen van lichaamstaal ook handig) kan je hem rustig even aaien, maar als hij te druk wordt gewoon weer weg gaan. Als je dit wel zou doen, dan bevestig je voor hem dat het alleen zijn zo erg is geweest. Hij is de hele tijd in stress geweest, denkt de hele tijd aan je, en als je er dan eindelijk bent wilt hij je opvreten. Dat moet je gewoon niet toelaten, doe net alsof het weg gaan en terugkomen de normaalste zaak van de wereld is.

Verder moet je het alleen zijn zelf opbouwen: je begint met een paar seconden de deur uit, en weer terug. Dat breid je steeds verder uit, tot hij een half uur, of een uur, of langer alleen kan zijn. Waar je wel op moet letten is dat je nooit, maar dan ook nooit, naar binnen mag gaan als de hond zit te huilen of blaffen. Hij roept jou door deze geluiden te maken, zodra jij binnenkomt op dat moment bevestig je voor hem dat het blaffen of huilen zinvol is geweest.

Zorg er verder voor dat áls je langer dan een half uur weg gaat, je hem van te voren even afgemat hebt. Even een paar keer laten apporteren. Leg dan vervolgens ergens een kong neer, bijvoorbeeld gevuld met pindakaas. Als hij eraan bezig is ga je gewoon rustig weg. Omdat hij geen stress heeft zal hij ook sneller plezier vinden in de kong. Als je wilt weten hoe braaf hij is geweest ondertussen kan je een sleep talk applicatie installeren, zet hem aan voordat je weg gaat, en als je terug komt kan je precies horen en zien hoe je hond zich gedragen heeft! Misschien huilt hij uiteindelijk alleen maar een beetje in het begin, maar legt zich dan erbij neer: dat zou een acceptabel resultaat kunnen zijn. Maar de meeste honden hebben via deze methode geen probleem met alleen zijn.

Misschien heb je nog iets aan dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=LGxhcb-itO4&feature=kp
Hier wordt clicker training gebruikt, maar je kan dit ook gewoon zonder doen, en alleen beloninkjes geven!

Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt, als je vragen hebt hoor ik het wel!

EDIT: Ik zie nu je vraag over thundershirts. Geen persoonlijke ervaring, wel veel erover gelezen. Ze werken wel, ze houden je hond rustiger. Maar het is geen 'wow' verschil. In dit geval kan je er van uit gaan dat het geen tot weinig effect heeft. Dan zou ik eerder voor zo'n ding gaan wat je in het stopcontact kan stoppen, of een kalmeringspilletje.

Zoiets:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... eek/413391
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... res/206459

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:24

Vroeger ook een hond gehad met verlatingsangst. Paar keer een periode een andere hond erbij gehad die wel goed alleen kon zijn, van familie. Mijn ervaring:
1) het hielp niks. Hij bleef janken en gillen als ik ze samen achterliet
2) na verloop van tijd ging de tweede hond het gedrag overnemen. Zaten ze samen te janken en te blaffen. Die andere hond was 5 jaar en had nooit problemen gehad met alleen zijn. Dus ook op oudere leeftijd nemen ze het blijkbaar ook nog over.

Goddank was die tweede hond een logeerhond, anders had ik een dubbel probleem gehad. En gelukkig zijn we er op tijd mee gestopt en heeft de logeerhond het gedrag niet blijvend overgenomen.

Vanuit die ervaring zou ik zeggen: niet zomaar een tweede hond aanschaffen, want de kans dat je dan met twee probleemhonden eindigt is dus niet denkbeeldig. Ik zou je liever iets anders vertellen, want ik weet hoe slopend een hond die niet alleen thuis kan zijn is. Ik had goddank een goede achtervang in de vorm van familie, waar altijd iemand thuis was en waar ik hem altijd kon brengen. Anders weet ik niet hoe het had gemoeten. Inmiddels is hij al bijna 20 jaar overleden. Ik kan hem nog steeds missen, maar ik weet ook wat een bevrijding het was toen ik opeens kon gaan en staan waar ik wilde.

Als je geld niet terugkrijgen een erg belangrijke reden is om hem niet terug te brengen naar die stichting, zou ik dat nog eens even heroverwegen als ik jou was. Ik bedoel: als je een tweede hond aanschaft, ben je het geld ook kwijt. En die allergie van je dochter is ook een onzekere factor.

En lees even hier wat ze schrijven over poedels en verlatingsangst. Niet echt hoopgevend, sorry. http://www.startpunthonden.nl/hetras/24/poedel.aspx

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:44

Hm ik ben wel heel nieuwsgierig om welke stichting het gaat, mag dat via pb?

Een hond erbij nemen juist hierom moet je niet doen, je moet er een hond bij willen los van de problemen die je hond heeft. Daarnaast is de kans groot dat de nieuwe hond het gedrag overneemt, ook als je een wat oudere pup neemt. Als je dit wilt doen, kies dan een soort hond wat van zichzelf heel stabiel is en dus jouw hondje leiding kan geven én minimaal 3/4 jaar oud is, dat is een leeftijd waarop ze zich niet zo snel meer laten beinvloeden mits ze een stabiel karakter hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:47

Ik heb een poedel en Jack Russells, en de grote blaffer is de poedel. Die heeft die eerste hond helemaal niet nodig om te leren blaffen, poedels zijn zelf redelijk vocaal....

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:12

TS wat heeft jullie hond een fijn thuis gevonden bij jullie. Veel honden eigenaren zouden er een voorbeeld aan kunnen nemen. Wij hebben ook een hondje gehad met grote verlatings angst. Bij ons heeft het zeker geholpen om er een 2e hond bij te nemen. Wij hebben toen ook een poedeltje erbij genomen. En wij hebben in het gezin alleen nog maar poedels op het moment. (5 stuks in totaal).
Ik denk dat je een goede keuze maakt om een 2e hondje bij een fokker vandaan te halen. Je hebt daar toch net wat minder kans op negatief gedrag dan een hond wat in een asiel zit. En ik denk dat dat ook zeker wel belangrijk is in jullie situatie.
Verder vind ik het echt onwijs poedersuiker dat de stichting jullie zo aan jullie lot over laat in plaats van jullie te helpen zoals ze in het contract zeggen dat ze zouden horen te doen.