Steriliseren/nestje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Re: Steriliseren/nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:10

Nowylover, het klopt niet helemaal wat je zegt. Als de baarmoeder er goed uit ziet, is het verwijderen van de eierstokken afdoende, want hiermee haal je de hormoonproductie weg. De baarmoeder zal dan gewoon verschrompelen, en er is dan dus geen kans meer op een baarmoederontsteking. Het verwijderen van een gezond uitziende baarmoeder is nutteloos.

Er blijft wél een kans bestaan dat er melkkliertumoren ontstaan, dat heeft net te maken met het laten zitten van de baarmoeder, maar heeft te maken met de leeftijd en de hoeveelheid loopsheden die al zijn geweest. Dus om die reden steriliseren heeft geen zin.

Overigens zou ik nog steeds steriliseren, zoals ik ook al zei in mijn eerdere post, maar dat is vooral omdat ik liever een hond in goede gezondheid op tafel heb liggen dan als ze al helemaal ziek en zwak zijn van de ontsteking in hun lijf. Natuurlijk hóef je niet te steriliseren (castreren, maar goed, in de volksmond is het nou eenmaal zo), er bestaat natuurlijk altijd een kans dat jou intacte teef geen enkel probleem krijgt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:07

ik kan je miljoenen foto's geven van geholpen reuen en teven die nog in pracht conditie zijn ook op latere leeftijd. Er zijn trouwens ook maar weinig mensen die de labrador reu van mijn zus (niet geholpen) er beter uit vinden zien dan mijn labrador reu (wel geholpen) en hun zijn even oud...... sterilisatie/castratie betekend absoluut niet het einde van je mooie hond of de mooie vacht. Misschien dat je er wel meer werk aan krijgt maar ook dat is lang niet altijd het geval.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:24

Nou hier in pension kan ik het eigenlijk altijd aan de vacht zien voordat de eigenaar het heeft verteld.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 22:08

Heb vandaag meerdere willekeurige dierenartsen opgebeld en ik krijg van allen hetzelfde advies als dat jullie me in dit topic geven: steriliseren. Een nestje veranderd niks aan de kans op baarmoeder/melkklier kanker etc. Dus dat is duidelijk..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:13

Dan vraag ik me af wat is er mis met een teef gewoon loops laten worden?

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:52

Daar is niets mis mee, maar als je de kans wilt verkleinen op baarmoeder/melkklier kanker dan is alles er uithalen gewoon de beste oplossing.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:54

Ach je hebt weer verhoogde kans op andere kwalen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:55

Maar dan nu, zouden jullie voor sterilisatie gaan of castratie? Jaja, ik weet dat ik lastig ben.. :x

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:55

kohtje schreef:

Welke kwalen bedoel je?

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:57

Ik zou gaan voor castratie. Sterilisatie is alleen de eileiders doorknippen en castreren is alles er uit, dus geen kans meer op problemen met de eierstokken en baarmoeder.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:06

Als je dan toch geen nestje wilt fokken en je wilt het zekere voor het onzekere zeg ik alles eruit laten halen. Geen problemen met de eierstokken of de baarmoeder.
De kans op ernstige complicaties is zeer klein.
Wel wachten tot na de eerste loopsheid.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:38

felineepino schreef:
kohtje schreef:

Welke kwalen bedoel je?

Ben ik ook wel benieuwd naar...

Ik zou dan ook gewoon voor alles er uit gaan :)
Als je laat steriliseren blijft de kans op baarmoederontsteking :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:15

Dankjullie wel! Nog even met wat dierenartsen bellen maar ik denk wel zeker dat mijn voorkeur uitgaat naar castreren. Ben je gelijk van alles af.. Nu nog wachten tot ze loops word, en nog even met paps en mams overleggen of ze daarvoor wel/geen nestje van haar willen(heb haar ten slotte van hun cadeau gekregen, is toch wel de familiehond). Eenmaal alles eruit kan je het natuurlijk niet meer terugdraaien, ben benieuwd. Mensen staan ook in de rij voor een toller met zo'n stamboom. En zoniet, gelijk eruit met de boel!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:26

Als je een nest wil moet je wel eerst alle gezondheid testen doen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:29

kohtje schreef:
Als je een nest wil moet je wel eerst alle gezondheid testen doen.

Klopt. En ontwormen etc.. Ik hou jullie op de hoogte maar ik dénk dat het dan gewoon een directe castratie gaat worden. Van mij hoeft het allemaal niet persé

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:33

Ik heb mijn teef laten steriliseren een paar maanden na haar eerste loopsheid. Vorige teef is overleden aan uitgezaaide mammatumoren ondanks een operatie. Bij mijn teef merk ik geen verschil. Na de operatie was ze snel weer op de been en ze heeft nog steeds een glanzende vacht en in haar karakter merk ik ook geen verschil. Een gesteriliseerde teef wordt wel snel dikker, maar dat heb je zelf in de hand met voeren natuurlijk.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 22:11

Ankie2011 schreef:
Ik heb mijn teef laten steriliseren een paar maanden na haar eerste loopsheid. Vorige teef is overleden aan uitgezaaide mammatumoren ondanks een operatie. Bij mijn teef merk ik geen verschil. Na de operatie was ze snel weer op de been en ze heeft nog steeds een glanzende vacht en in haar karakter merk ik ook geen verschil. Een gesteriliseerde teef wordt wel snel dikker, maar dat heb je zelf in de hand met voeren natuurlijk.

Fijn om te lezen, ben toch wel erg bang dat ze veranderd en dan stellen deze reacties me wel weer gerust..