'Mijn ouders willen niet naar de dierenarts'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:03

Maar waarom is een konijn het dan niet waard om hulp te krijgen?
Omdat die kan vervangen worden door een ander konijntje van twintig euro?

Ik vind deze kat een mooi voorbeeld, twee achterbenen verloren tijdens een ongeluk.
Zou jij hem kunnen inslapen? En wat voor leven heeft deze kat nu, echt dolgelukkig dier.
http://www.youtube.com/watch?v=wcSMo7Y9STI

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:04

Furrow schreef:
Maar waarom is een konijn het dan niet waard om hulp te krijgen?
Omdat die kan vervangen worden door een ander konijntje van twintig euro?

Ik vind deze kat een mooi voorbeeld, twee achterbenen verloren tijdens een ongeluk.
Zou jij hem kunnen inslapen? En wat voor leven heeft deze kat nu, echt dolgelukkig dier.
http://www.youtube.com/watch?v=wcSMo7Y9STI

Konijnen zijn tegenwoordig gratis af te halen via marktplaats, nog erger := Vanwege al die leuke nestjes die iedereen van hun konijntje neemt..

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:05

Precies, met 2x nadenken in het weekend bedoel ik dus ook de dingen die jij noemt moelly, niet de ernstige dingen waarbij een dier echt lijdt. Overigens kan een dierenarts ook niet altijd meteen iets doen en zeggen die ook wel eens dat je het even aan moet kijken.
Bij een paard wat 2x kucht zal de gemiddelde eigenaar ook niet meteen een dierenarts halen. Maar een paard wat weken/maanden hoest heeft een dierenarts nodig en ik snap niet dat er mensen zijn die zo lang wachten.

Anoniem

Re: 'Mijn ouders willen niet naar de dierenarts'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:09

Hier gaan we gewoon met de dieren naar de da als nodig is. Maar hamsters/kippen/vogels en konijnen maakte we zelf af als het duidelijk als het niet meer te redden is.

En nee dat is niet om geld te besparen. Maar in mijn ogen net zo dier vriendelijk omdat ze echt in 1 x weg zijn. En ze maken de stress van de autorit niet mee. Is ook zo'n 15 minuten.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:10

Ik heb dat filmpje gezien, maar denk eens aan de kosten voor een dergelijke operatie, de revalidatie etc. Het is allemaal heel leuk en aardig, je huisdier kosten wat kost redden. Maar even realistisch naar de kosten kijkend zou ik dat dier inderdaad hebben laten inslapen.

Natuurlijk hangt alles wel van leeftijd en dergelijke af. Maar ik heb hier op dit moment een vierjarig konijn rondlopen. Als hij geopereerd zou moeten worden of iets dergelijks, dan zou ik er ook een nachtje over moeten slapen of ik dat wel zou doen. Want in mijn ogen doe je het dier daar meer kwaad dan goed mee en de kosten zijn echt gruwelijk!

Dat een konijn gemakkelijker vervangbaar is, ben ik het niet mee eens. Het is je dier en je houdt ervan, het is niet maar een konijn dat door elk ander konijn gewoon ff gauw te vervangen is. Maar bij een klein dier ga ik wel twijfelen of ik een lang medisch traject in wil met zo'n dier. Bij elk dier trouwens, want het blijft uiteindelijk allemaal relatief.

Zo hebben wij voor de keus gestaan om de hond aan beide heupen te opereren op een leeftijd van een half jaar, in verband met ernstige heupproblemen. Ga je een hond 6 weken in een bench opsluiten om te laten revalideren? Nee, natuurlijk niet! Zeker geen jonge hond! Dat doe je het dier niet aan!
Gelukkig had onze dierenarts zelf ontzettend overdreven en gaf een second opinion aan dat het probleem zeer eenvoudig op te lossen was. Maar anders was onze hond een week later nog weggebracht. Daar waren we het met het hele gezin over eens.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:10

Daar en tegen zijn wij wél naar de dierenarts gegaan met mijn inmiddels overleden konijntje. Hij had last van zijn oogjes, maar hij bleek blind te zijn. Met zalf ging het daarna wel beter!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:21

Maar je zou het paard het wel aandoen om een behandeling te laten krijgen?
4 weken stal rust bij een paard is dan ook een spuitje?

Ik blijf het toch eerder zien als een excuus, ik denk dat een hond op een periode van 14 jaar echt geen zware psychische schade gaat ondervinden aan het zitten in de Bench.
Ook al is het voor zes weken, en ook dat dier moet uit de Bench komen, orthopedische operaties zeker bij honden hebben beweging nodig.

Maar natuurlijk moet je wel als dierenarts altijd de minst impact hebbende behandeling eerst voorstellen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:23

Wat die ouders vergeten is dat ze ook een voorbeeld moeten zijn voor hun kinderen. Daarbij hoort dat je je verantwoordelijk gedraagt, zeker wanneer het gaat om een levend wezen.

Ook volwassenen moeten zich soms verantwoorden naar andere volwassenen. Onlangs brak een van onze kippen (een 4-jaar oude hen) haar bovenpoot. Mee naar de DA die eigenlijk geen betaalbare oplossingen zag, behalve dan haar in een soort rolladenet in een hangmat te hangen. We hebben geprobeerd om haar in dat net vast te zetten, maar door haar gladde veren, bleef het net niet zitten. Toen toch maar de enige andere mogelijkheid gekozen: operatief pennen door het bot laten plaatsen met een dubbele uitwendige spalk. Ze heeft 6 weken in een ren gezeten, samen met een van de andere hennen (wisselend) om haar gezelschap te houden. Daarna mochten de pennen eruit. Ze hinkt nog erg, maar kan wel weer met de groep meekomen, die vrij rondloopt, en 's avonds zit ze gewoon op stok.

Vrijwel niemand snapt dat ik dat heb laten doen bij een 'kip'. Ze heeft niet eens een naam. En ik ben allesbehalve rijk, heb een minimuminkomen. Maar als je ziet dat een gezond sterk dier een poot laat slepen en duidelijk pijn heeft, dan moet je toch wat?!
De DA zei daarover tegen mij: 'Als mensen het belachelijk vinden dat je zoveel geld besteedt aan een kip, bedenk dan maar eens dat mensen soms een veelvoud daarvan uitgeven voor zoiets als een zeldzame postzegel, gewoon een stukje bedrukt papier.' :)

Hoe zuur het soms ook is, als je dieren hebt horen dierenartskosten er gewoon bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:20

ik heb het zelf gehad dat mijn ouders niet wilden gaan richting DA. Daarna ook geen dier meer genomen totdat ik zelf het geld had om naar de DA te gaan (kon te voet al was het geen super goede DA het was een DA). De dieren die er nu lopen krijgen altijd (medische) zorg op welke dag dan ook!!