Radeloos door sproeiende kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Radeloos door sproeiende kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:02

Jeetje, wat een naar probleem, ik heb zelf een poes die op sommige plekken pieste, maar dat is gelukkig verholpen nadat ik er een open kattenbak heb neergezet. Die pieste meestal op vaste plekken en dat is ontstaan toen ik een nieuwe baan had en de eerste 3 weken doordeweeks van huis was (en vanwege de hond van de buren die nogal blaft), heeft ook een jaar geduurd voordat ik doorhad wat werkte. Was nog dankzij een vriendin ook.

Sproeien is een nog lastiger probleem, dat is ook zowat niet schoon te maken. Zou een extra open bak neerzetten en daar misschien andere vulling in doen (silicakorrels, nemen geur beter op), scheelt misschien. Maar als dat niet werkt ben ik bang dat ie inderdaad naar een ander huisje moet waar ie alleen is.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 23:39

Ik heb open en dichte bakken met verschillende vulling.
Buiten heb ik ook een hoek, onder een boom waar een dikke laag zaagsel ligt, daar doen ze ook graag hun behoefte.
Ik ben er bij deze vent ook bijna zeker van dat het puur terretoriaal(Sorry ik weet even niet hoe je het schrijft) gedrag is.
Hij is totaal niet gestrest en de duidelijke leider van de groep.
Vanmiddag was hier een kennis,toen ik hem vertelde dat ik zelfs overwoog om hem in te laten slapen als er geen andere oplossing is,vond hij dat eerst wat ver gaan en vroeg waarom ik hem dan niet ergens op de hei losliet,dan zou hij zich wel redden.
Nou echt niet,dan gaat hij terug naar huis met alle gevolgen van dien,wat een stom idee.
Toen ik die kennis de schade hier in huis liet zien,kon hij zich toch wel voorstellen dat ik het zat was.

Threefingers, in de tuin houden gaat niet,ik heb een kattenluikje en de andere katten moeten wel in en uit kunnen( zou ik ook wel een beetje sneu vinden eigenlijk,hij ligt altijd zo lekker in zijn hangmatje in de keuken)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:00

Hier ook 7 katten, maar geen problemen met sproeien, alleen 1 die de waterbak leegschept :+
Hangmatjes kunnen overal hangen he, wij hebben ze ook wel buiten in de buitenren gehad.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:02

Buiten hangen ze ook.
Het gaat trouwens over de rood/witte kat in mijn profiel en mijn avatar.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:09

Tja , ik heb er ook zo eentje. Gecastreerd katertje van nu 13 jaar. Uit een pleeggezin van het asiel gehaald als kitten van 6 weken en nooit zindelijk geworden.
Ik had een oudere poes die hem vanaf het begin al niet uit kon staan, maar ze negeerden elkaar .
Ik heb alle middeltjes geprobeerd, hormoonverstuivers , injecties met hormonen en anti- depressieva tabletten.
In de winter is het iets minder maar voorjaar en zomer is het een ramp.
Dierenartsen wilden hem helaas niet in laten slapen want verder is hij " gezond" , behalve in zijn koppie dus ...
Ik heb als oplossing, in huis goed in de gaten houden. Hij mag alleen in de huiskamer, als wij er ook zijn. Gaan we weg, dan heb ik een grote bench met kattenbak en kussentje waar hij in gaat. Is het goed weer dan gaat hij de tuin in waar hij ook een schuilplek heeft.
Verder heb ik ecodor. Dat is een geuroplossendmiddel. Je spuit dit op de pisplek en laat het zo opdrogen. Ik heb geen stank in huis van zijn gesproei ...
Hij weet dat het fout is wat hij doet ! Vorige week werd ook opeens de rug van mijn man warm, ja hoor nat gepiest, we slaken een kreet, hij rent de tuin in en de eerste paar uur niet teruggezien, en sluipend weer binnen.
Maar goed veel sterkte, een echte oplossing weet ik helaas niet behalve ook een bench en de Ecodor

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:25

Zijn alle sproeikaters in dit topic eigenlijk gecastreerd? Een (op tijd) gecastreerde kater geeft veel minder kans op sproeien en territoriaal gedrag.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:02

De mijne met een half jaar gecastreerd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:09

Wij hebben hem op 6 jaar uit het asiel gehaald, waar hij zat wegens sproeien. Asiel heeft hem met 5 jaar gecastreerd: veel te laat dus.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 10:11

Benji is gecastreerd,ik weet niet op welke leeftijd want hij was al gecastreerd toen ik hem kreeg 4,5 jaar geleden.

Ik ben bij de dierenarts geweest,en zij rade me aan om hem toch buiten de tuin te laten(geheel tegen mijn principes in).
Waarschijnlijk is zijn territorium te klein,volgens haar is het echt territoriaal en dominant gedrag,zeker omdat hij ook tegen mij aan sproeide.
Bij de vorige eigenaar mocht hij ook altijd vrij rondlopen.
Ik heb hem dus uit de tuin gelaten en meneer is de hort op.
Als dit niet werkt gaan we verder kijken.
Ik vind het toch stiekem wel eng.
de tijd dat hij weg is kan hij niet in huis plassen en als hij terug is is hij daar hopelijk te moe voor(hoop ik)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:00

Je kunt het nog met de odeklonje proberen...
Maar in zijn geval .... lekker buiten laten lopen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:13

en issie inmiddels alweer terug.

Hier een vreemde kater thuis, denk een zwerver. Die heeft het gepresteerd hier 5,5 week voor de deur te wachten. Urenlang. Gewoon zitten, slapen onder de boom om vervolgens weer voor de achterdeur te zitten. Overal tegen aan te zeiken. Trailer aankoppelen zonder zeik aan je handen was al een ding.. hebben we het nog niet over auto's, paardendekens, schoenen, muren, deuren.
Gelukkig wel buiten en heb ik mijn hooi voorverpakt liggen (wel onder de zeik, maar het hooi blijft bespaart). Maar om gek van te worden. De buren klagen zelfs over de stank (30 meter verderop).

Overwogen hem te laten castreren. Is de kosten niet. Maar wie geeft mij de garantie dat hij ermee ophoudt? En misschien is hij wel van iemand en geen zwerver.

Heb echt overwogen hem heel ver ergens naar toe te brengen. Zo gaar was ik van hem. En toen was ie weg. Tot mijn grote opluchting, want ben echt een ANTI dieren dumper.
Totdat hij eergister weer opdook ..... -O- |( dus hier een kleine vergelijking..
Laatst bijgewerkt door Anomien op 30-05-14 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:14

Knert, heb je zelf poezen rondlopen dat ie daarop afkomt?
Wel heel erg balen zeg, en dan is het nog nieteens je eigen dier :\ Ik weet hoe verschrikkelijk het stinkt en je krijgt het er bijna niet meer uit.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:16

Cayenne schreef:
Knert, heb je zelf poezen rondlopen dat ie daarop afkomt?
Wel heel erg balen zeg, en dan is het nog nieteens je eigen dier :\ Ik weet hoe verschrikkelijk het stinkt en je krijgt het er bijna niet meer uit.

Ja ik heb 3 katten. Die komen buiten en gaan rustig bij hem onder de boom slapen. Ze vinden elkaar wel aardig geloof ik. Maar mijn eigen katten binnenhouden (dag en nacht) is geprobeerd en dat werkte niet.

Heb ik zelf mijn best gedaan door de beesten te laten helpen bij de DA,..heb je vervolgens zo'n piszwerver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:24

Wij hadden hier thuis ook een kater, hartstikke dominant. Hij begon ook overal te sproeien. Dat wilde we niet meer, dus hebben we besloten om hem weg te doen. Inmiddels is die al een paar jaar naar een nieuw baasje, en hij maakt het goed. Hij zit nu in een huis waar geen andere poezen of katers wonen. Hij sproeit daar ook niet. Dit was eigenlijk het beste om te doen voor hem, hij zit nu ook niet meer in de stress.

UrineOff helpt om de vlekken en de kattenplasgeur weg te krijgen, hebben wij hier ook. Je hoeft het alleen maar op de plek op te spuiten en in te laten trekken, na een paar uur is de vlek weg en de geur ook. Luchtjes helpen niet, omdat ze alleen de geuren maskeren en niet zeg maar weghalen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:35

Als je erover na denkt om hem weg te doen naar een ander adres bied hem dan aan als boerderij kater... Dan heeft hij de vrijheid om zijn dominantie te verspreiden en niemand die er last van heeft. Misschien niet de leukste oplossing voor jou maar voor hem zou het misschien wel de kans van z'n leven kunnen worden?

Succes in ieder geval het zal niet makkelijk worden en ik hoop dat je er uit komt!!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:45

Ben benieuwd of het helpt om hem inderdaad buiten te laten lopen, je hebt er best kans op dat het helpt. Maar de meeste sproeiers stoppen er inderdaad mee als er geen andere katten zijn.

@knert, dat is helemaal een rotsituatie zeg! Dan zou ik hem indd laten castreren denk ik :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:49

De onze sproeit wel gewoon ondanks dat hij buiten loopt. Vorige baas zat hij alleen en deed hij het ook (aldus het asiel die dat even tussen neus en lippen door meldden toen mijn vriend deze kater een paar jaar geleden ophaalde). Beest zat ook daarom in het asiel.

Aandacht geven op eigen tempo doen we sowieso, als hij aandacht wil krijgt hij het, (ook als hij het niet wil) helpt allemaal niet :n

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:39

Ik heb ooit ook zo'n exemplaar gehad, als kitten langs de snelweg gevonden en op tijd gecastreerd maar ook idd sproeien over je kop heen als je op bed lag. Hele medische molen, clomicalm, feliway, readings you name it.
Tot ik op een dag op het idee kwam hem als hij binnen was een ongesteldheidsbroekje voor honden aan te doen. Dat was een leermoment voor hem sproeien=zelf nat worden ! heeft een paar mnd geduurd maar ik heb het wel af kunnen leren. Wel in de gaten houden dat hij niet echt op de kattebak wil. Hij liet dat duidelijk merken door er voor te staan miauwen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:47

Onze poes doet het ook; is pas met 11 weken weggegaan bij het nest, zodra het kon is ze geholpen. Alles keurig.
Het is een zenuwpees, dat is haar karakter. Maar voelt zich wel echt thuis en komt graag in de tuin. Ondertussen is het laminaat krom op bepaalde plekken, de ondervloer volledig vergaan (en dus vervangen), behang laat op bepaalde plekken los en plinten in bv de keuken? Vreselijk. Ze sproeit ook de hele tuin onder.... Dus goed kijken voordat je op een stoel gaat zitten dus :+

Wij hebben het opgegeven; beestje is kerngezond, ondertussen ook alleen (want wij hoopten van de ellende af te zijn nadat onze kater dood was, maar helaas...), alles geprobeerd en niets helpt. Ze mag absoluut niet boven komen, want onze bedden waren ook 'haar' bedden en niets zo goor als op bed willen en in de kattenzeik belanden :+ ). Enige dat het sproeien in huis iets verminderd is naar buiten zetten. Met dit weer loopt ze zelf wel in en uit, maar is het weer wat minder dan helpen wij haar een handje. Dan sproeit ze buiten alles onder en heeft ze binnen minder de behoefte.

Maar verder? Echt.... Ik zou het niet meer weten. Wij hebben ermee leren leven -O-

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:42

Meneer is weer thuis en ligt nu buiten op een bankje.
Zo telezen ben ik niet de enige met dit probleem.
Ik heb Ecodor besteld, en maar gelijk een navul fles van een liter erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:22

Boompje1985 bedoelde met boerderij kater dat de kat alleen maar buiten loopt op een boerderij. Dus dan heb je waarschijnlijk geen last van sproeien binnen :)
Niet dat die op een boerderij woont en dan naar buiten gaat ;)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:25

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:29

Nog niet alles gelezen, dus sorry als het al gezegd is!

Hier helaas een kater die in huis plast en dan geen mini plasjes maar echt reuze plassen.. Bij de dierenarts helemaal nagekeken, maar niets aan de hand. Van alles geprobeerd (oa) Feliway maar hielp allemaal niet.

Nu hebben we als laatste poging bachbloesems geprobeerd en tot nu toe lijkt het te werken!
Wie weet werkt het voor jou ook? Ik heb het op internet besteld (http://www.praktijkhethaagje.nl), er konden dan maximaal 6 verschillende in een flesje. Hier staat ook nog meer informatie: http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=25&t=71445&sid=a107d696d61442be7fc78cba8bcfedd4

Misschien het proberen waard? :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:40

colunder schreef:
Meneer is weer thuis en ligt nu buiten op een bankje.
Zo telezen ben ik niet de enige met dit probleem.
Ik heb Ecodor besteld, en maar gelijk een navul fles van een liter erbij.

Laat hem toch buiten! Als je hem eten geeft en drinken en een warme vochtvrije slaapplaats. Is prima voor een kat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:49

Mijn bloterikje was ook een sproeier in zijn vorige huis met meerdere katten, die waren blijkbaar zo radeloos dat ze hem naar het asiel gebracht hebben, iets wat zelden voorkomt met dit ras. Bij ons heeft hij nooit gesproeid. Dus herplaatsen kan zeker.

Knert, ik zou m door de dierenambulance laten ophalen of anders naar het asiel brengen.