Zijn er hier mensen met roofvogels en/of uilen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:16

XLeandrosX schreef:
Ik heb een tijdje een koppel dwerg oor uiltjes gehad (otus scops). Wij hadden een grote volière van 400m2 die op het hoogste punt 4,5 meter was en op het laagste punt zo'n 3,5 meter was. De uiltjes konden bij ons dus vrij rondvliegen en hun eigen gang gaan. Ze hadden her en daar wat holle boomstammen als nestkast maar zaten ook vaak achter in de cederboom. Wij wisten waar ze zaten en konden ze dan ook altijd wel bekijken en vinden. Ze waren redelijk tam en kregen van ons ook uit de hand te eten. We gaven ze moriowormen, meelwormen, muisjes (al wel dood) en stukken ééndagskuikens. Omdat wij ook ijsvogels hadden en we die spiering voerden aten ze dat dus ook.
Het was eigenlijk de hobby van m'n man maar jeetje wat was ik gek op die beesies. Zou ze best wel weer willen hebben, maar hier vliegen ze in t wild en we zijn inmiddels al zo druk met onze boerderij zodat we nu te weinig tijd hebben.

wauw 400m2!! Dat mag je dan eens komen vertellen aan de mensen hier die roofvogels houden, die zitten in een voilère, misschien 10 vierkante meter?

Ik snap sowieso niet waarom mensen roofvogels willen houden, je kunt ze nooit hun dingen laten doen waar ze voor gemaakt zijn (vliegen dus). Wat voor leven heeft zo'n vogel nou in een voilère.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:53

Ik volg even. Ik vind het houden van roofvogels heel interessant en zeker het gebruik tegen 'plagen' van verschillende dieren.
Een vriendin van mij heeft een roofvogel. Zij heeft jarenlang bij een valkenier stage gelopen en geholpen en nu dus haar eigen vogel. Ze traint hem ook zelf..

XLeandrosX

Re: Zijn er hier mensen met roofvogels en/of uilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:06

Tja Nimfee....niet iedereen heeft zo'n mogelijkheid. Er ging wel echt veel geld naar toe. Maar uiteindelijk verdiende dat zich ook wel terug.
Mijn man is zelfs voor meerdere dierentuinen gevraagd om advies te geven over de bouw van nestmogelijkheden van vogels. We hebben nl een oropendola aan t broeden gekregen, ijsvogels en dus deze uiltjes.
Toen wij de uiltjes kregen hoefden je er nog geen papieren bij te hebben. Later dus wel. Toen wij een controle kregen van de AID kregen we te horen dat ze onze uilen in beslag zouden nemen. Ik zei: ik vind het prima, het is mijn fout dat ik de papieren er niet op tijd heb bijgevraagd. Maar, dan moeten jullie mij één ding beloven. Zorg dat ze net zoveel ruimte krijgen als hier en net zo'n gevarieerd voer als hier. We hebben ze nooit meer gezien en kregen een hele tijd later een vergunning voor t houden van de uilen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:45

Wij wonen sinds kort in een oude boerderij waar we kerkuilen op zolder hebben. Of één kerkuil, dat weet ik eigenlijk niet.. Het krijsen dat 'ie snachts doet interpreteerden wij als lokroep, maar betekent dat dat hij of zij geen partner heeft?

De eerste nachten vond ik het best angstaanjagend klinken, in het donker thuiskomen met een uil die je krijsend verwelkomd!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:05

XLeandrosX schreef:
Tja Nimfee....niet iedereen heeft zo'n mogelijkheid. Er ging wel echt veel geld naar toe. Maar uiteindelijk verdiende dat zich ook wel terug.
Mijn man is zelfs voor meerdere dierentuinen gevraagd om advies te geven over de bouw van nestmogelijkheden van vogels. We hebben nl een oropendola aan t broeden gekregen, ijsvogels en dus deze uiltjes.
Toen wij de uiltjes kregen hoefden je er nog geen papieren bij te hebben. Later dus wel. Toen wij een controle kregen van de AID kregen we te horen dat ze onze uilen in beslag zouden nemen. Ik zei: ik vind het prima, het is mijn fout dat ik de papieren er niet op tijd heb bijgevraagd. Maar, dan moeten jullie mij één ding beloven. Zorg dat ze net zoveel ruimte krijgen als hier en net zo'n gevarieerd voer als hier. We hebben ze nooit meer gezien en kregen een hele tijd later een vergunning voor t houden van de uilen.

Als men niet de mogelijkheid heeft om voldoende ruimte te bieden aan deze vogels, moet men er ook niet aan beginnen (vind ik). Ik snap sowieso niet dat mensen, zonder schuldgevoel, kunnen kijken naar die vogels in ielige kleine hokjes. Dan is het respect voor dieren en hun welzijn wel echt verloren gegaan...

en laatste stukje: haha nou dan weet je meteen hoe ze over je denken :+ (in positieve zin!)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:08

Mee eens hoor. Zo denk ik er ook over.

Dovish, dat hoeft dat niet te betekenen. Onze uilen waren ook altijd met elkaar aan 't "kletsen". Ze riepen de hele nacht wel naar elkaar, maar ik vond het geen vervelend geluid. Je hoorde ook duidelijk verschil tussen het vrouwtje en mannetje.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:55

Nee, 't is zeker geen vervelend geluid, het is prachtig nu ik er wat aan gewend ben! afgelopen weekend stookten een vuurtje en toen kwam er één een tijd boven ons zitten. Bijzonder! Ik hoop ze binnenkort eens te zien, maar tot nu toe is dat niet gelukt..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 09:06

Iemand die ik ken laat dr uil elke dag gewoon los voor 2 uur, maar die gaat echt niet 2 uur vliegen hoor. Die is na nog geen 20 minuten op de tak zitten weer in de voilere gehupst :+
Zo lui zijn ze van nature dus ook. Waarom vliegen als het niet noodzakelijk is, zonde van de energie :j

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:13

XLeandrosX schreef:
Omdat wij ook ijsvogels hadden en we die spiering voerden aten ze dat dus ook.

Mag je ijsvogels in gevangenschap houden?????

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:39

Als ze de juiste pootring om hebben mag dat

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:51

Tessa_93 schreef:

Oke, dat wist ik niet.
Zijn deze vogels dan ook in gevangenschap geboren?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:34

Jankeke schreef:
Tessa_93 schreef:

Oke, dat wist ik niet.
Zijn deze vogels dan ook in gevangenschap geboren?

Aldoende leert men :))

Ja zo'n pootring mag alleen worden aangebracht bij een vogel van eigen kweek.
Het komt voor dat sommige 'kwekers' dat wel erg ruim (en volkomen in strijd met de wet) opvatten. Ze gaan zo ver dat wilde vogels in de vrije natuur worden geringd, dan doen ze alsof deze vogels 'eigen kweek' zijn.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:46

Zekers.....waar bokt al niet goed voor is :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:23

Hahahaha :=

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:59

Tessa_93 schreef:
Gaelles dat mag niet volgens een bepaalde wet, kan daar nu even niet opkomen, mocht het mij te binnen schieten laat ik het je weten :)

Omdat de uil (door de veren op zijn poten) het enige dier is die geluidloos kan vliegen. Je mag een uil niet trainen op levend eten omdat je dan 's nachts zou kunnen gaan stropen met een uil en stropen is verboden in nederland.
Graag gedaan, valkenier in opleiding ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:05

Tessa_93 schreef:
Ja dat mag, helaas mogen ze ook aan een touwtje in je huis gehouden worden :(

Roofvogels worden gebruikt voor o.a demonstraties en overlastbestrijding, dan laten ze bv woestijnbuizerds rondvliegen in een gebied waar ze last hebben van een groep duiven. De duiven worden dan zo bang dat ze daar niet meer terug komen. Die roofvogels waarmee gejaagd word vangen vaak hun eigen eten nog

Stel er is bij een school overlast van een groep vogels, dan kan je ze daar natuurlijk niet afschieten. Gevaarlijk, "zielig" en gewoon niet handig. Dan maken ze de vogels bang dmv roofvogels en komen ze niet meer terug, :)

Met uilen mag je niet jagen trouwens,

Wat gaaf een nest ransuilen in je tuin!

Roofvogels moet je niet als huisdieren gaan houden, dat vind ik roofvogelonwaardig.
Laat het liever over aan de mensen voor de demonstraties en of overlastbestrijding etc.

Maar niet voor de "leuk". Ze horen vrij te zijn en lekker onbeperkt hoog en ver te kunnen vliegen als ze willen en niet aan een touwtje en of hokje in huis opgesloten te zitten.

Mensen die ze hebben als huisdieren maar er wel heel goed voor zorgen en alle ruimte hebben rondom het huis zoals sommigen hier, dan is dat helemaal super.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:27

Krissis schreef:
Tessa_93 schreef:
Gaelles dat mag niet volgens een bepaalde wet, kan daar nu even niet opkomen, mocht het mij te binnen schieten laat ik het je weten :)

Omdat de uil (door de veren op zijn poten) het enige dier is die geluidloos kan vliegen. Je mag een uil niet trainen op levend eten omdat je dan 's nachts zou kunnen gaan stropen met een uil en stropen is verboden in nederland.
Graag gedaan, valkenier in opleiding ;)

Dat staat inderdaad in een volgend bericht van mij

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:29

Ragdollcat schreef:
Tessa_93 schreef:
Ja dat mag, helaas mogen ze ook aan een touwtje in je huis gehouden worden :(

Roofvogels worden gebruikt voor o.a demonstraties en overlastbestrijding, dan laten ze bv woestijnbuizerds rondvliegen in een gebied waar ze last hebben van een groep duiven. De duiven worden dan zo bang dat ze daar niet meer terug komen. Die roofvogels waarmee gejaagd word vangen vaak hun eigen eten nog

Stel er is bij een school overlast van een groep vogels, dan kan je ze daar natuurlijk niet afschieten. Gevaarlijk, "zielig" en gewoon niet handig. Dan maken ze de vogels bang dmv roofvogels en komen ze niet meer terug, :)

Met uilen mag je niet jagen trouwens,

Wat gaaf een nest ransuilen in je tuin!

Roofvogels moet je niet als huisdieren gaan houden, dat vind ik roofvogelonwaardig.
Laat het liever over aan de mensen voor de demonstraties en of overlastbestrijding etc.

Maar niet voor de "leuk". Ze horen vrij te zijn en lekker onbeperkt hoog en ver te kunnen vliegen als ze willen en niet aan een touwtje en of hokje in huis opgesloten te zitten.

Mensen die ze hebben als huisdieren maar er wel heel goed voor zorgen en alle ruimte hebben rondom het huis zoals sommigen hier, dan is dat helemaal super.

Waar staat dat ik het aanprijs om ze als huisdier te houden? Ik zeg enkel dat het mag. Te belachelijk voor woorden.
Klopt ik werk bij een bedrijf waar we ze voor overlastbestrijding gebruiken. Dus hebben alle vrijheid ;)

En daarnaast, over het vele vliegen, ze vliegen alleen als ze trek hebben. De andere 22 uur zitten ze stil om te verteren :).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:34

Het is dan ook gericht aan TS en niet aan jou.

Er staat dan ook: Laat het liever over aan de mensen voor de demonstraties en of overlastbestrijding etc.

TS vraagt hier hoe en wat en dus geen verstand van en dan is er mogelijk interesse ze te houden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:48

Ragdollcat schreef:
Het is dan ook gericht aan TS en niet aan jou.

Er staat dan ook: Laat het liever over aan de mensen voor de demonstraties en of overlastbestrijding etc.

TS vraagt hier hoe en wat en dus geen verstand van en dan is er mogelijk interesse ze te houden.

Ik ben TS....

en valkenier :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:51

_O- _O- _O- _O- Oh hahaha, ik lig in een enorme deuk.

Goed dat je me erop aanwees zelf TS te zijn.

Zolang je zelf een valkenier bent is er niet zoveel aan de hand.
En weet je hoe met ze om te gaan.

Een paar jaar terug, zag ik in de polder een jochie van rond de 10 jaar oud met een uil dat op zijn arm zat en hij had het als huisdier en dat vond ik verschrikkelijk.

Dat was in de tijd toen de films van Potter uitkwamen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-07-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:55

Ragdollcat schreef:
_O- _O- _O- _O- Oh hahaha, ik lig in een enorme deuk.

Hahaha :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:58

Joh, had ook een uil bij de buren. Ze hadden 2 van die donkere kleine lelijkerds in een minihok (1 bij 2 op de grond, en 2 hoog?) en een zat aan een touwtje bij zijn punthuisje onder een boom...

Wilde ook een hebben, maar vond ik eigenlijk wel zielig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:58

:D Heb je de rest ook gelezen?

Merk je nu nog wel dat uilen nog populair zijn als "huisdieren"?

Kom je ze nog weleens tegen?

Ze zijn prachtig en schattig om te zien, maar als huisdieren.............. dat vind ik vreselijk, want ze horen gewoon vrij te zijn, alleen al omdat ze kunnen vliegen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:11

Ja hoor, was al mee aan het lezen maar had niet veel zin om iets te zeggen.
Dat ze (redelijk) populair zijn merkte ik wel op de club, veel roofvogels en uilen, kleintjes, grote...
Zelfs bij mensen geweest die deden fokken, wauw die hadden er veel, echt veel... in de tuin. Maar qua hokken... net een (rot) dierentuin.

Ben dus zelf vaker op de club geweest. ('roofvogelvereniging')