Terrarium beginnen, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Re: Terrarium beginnen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:12

Gemiddeld zo'n 10 tot 15 jaar. Mannetjes vaak wat ouder dan de vrouwtjes.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:32

Sicayes schreef:
Je hebt het over een koppeltje - dat is het enige wat ik zou afraden. Baardagamen leven in het wild solidair en zijn dus het liefst alleen. Dat 'op elkaar liggen' wat je 2 (of meer) baardagamen veel ziet doen is geen knuffelen maar een vorm van dominantie ; ze onderdrukken elkaar voor de beste zonneplek in de bak (en zon = groeien!)
Ook heb je dan kans dat de ene meer eet dan de andere.

Baardagamen kunnen heel goed samen. Als het maar niet meerdere mannetjes bij elkaar zijn. Meerdere vrouwtjes samen of bij 1 mannetje gaat heel goed, ze moeten wel ongeveer even groot zijn en genoeg ruimte hebben. :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:37

_Ekenna schreef:
Baardagamen kunnen heel goed samen. Als het maar niet meerdere mannetjes bij elkaar zijn. Meerdere vrouwtjes samen of bij 1 mannetje gaat heel goed, ze moeten wel ongeveer even groot zijn en genoeg ruimte hebben. :j

Daar zijn de meningen echt heel erg over verdeeld, daarom zei ik ook dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. Dat het bij de een goed gaat, gaat helaas ook niet altijd op voor de andere.

Meerdere mannetjes bij elkaar is inderdaad feit. De extra redenen die jij noemt (allemaal ongeveer even groot en genoeg ruimte) zijn zeker pluspunten op een goede samenloop. Daar geef ik je gelijk in! :j

Klein voorbeeldje uit de praktijk; vrienden van ons hebben 2 zusjes baardagamen en dat gaat perfect. Hebben elk ook hun eigen zonne-plek etc. Ander stel heeft weer 2 vrouwtjes waarvan de 1 telkens de pisang is en nu dus ook gescheiden zit. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:37

Mocht je nou voor slaketende skinken gaan, dan is het wellicht ook leuk om een koppeltje Afrikaanse reuzenslakken aan te schaffen. :)
Die passen met gemak in een bak van 60x30cm (50x25 is ook goed te doen) en de meest voorkomende soort (Achatine fulica, verkrijgbaar in 4 kleurstellingen) kweekt als konijnen en is zeer makkelijk qua onderhoud. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:42

Kijk eens naar Teju's, TS :). Eenmaal tam zijn dat net honden :+:.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 07:37

Bedankt voor de tips allemaal! Wij hebben gister bij Avontura alle spullen gekocht ( lampen,vitamine,voer,bak etc) en daarna naar een kweker gegaan en daar 2 vrouwtjes Baardagamen gekocht! Echt súper leuk! We hebben een oranje/rode gekocht en een standaard kleur. Het zijn jonkies van 11 weken oud en nog best klein dus. We hebben een grote bak op de "groei" gekocht zo dat ze niet over een half jaar weer een nieuwe bak nodig hebben. De bak is 150X50X50, dus ze hebben lekker de ruimte.

Mocht het op den duur toch niet goed gaan tussen de koppel dan konden we er één terug brenger, maar de kweker zelf zei dat hij echt geen problemen verwacht. Hij zelf hield de meeste dieren zelfs in trio's. Hij zei dat zodra er ruimte was en ze even oud/groot zijn dat het echt wel goed gaat.

Zondag gaan wij naar de beurs ook, wie weet voor leuke dingetjes nog in de bak. Ik blijf er naar de kijken de hele dag, ik vind het zo mooi!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:10

Heb je terramania al ontdekt?
Ik haal daar nog wel eens decoratie vandaan, maar ben ook zeer tevreden over de terraria die ze aanbieden (kun je ook op maat laten maken) en de thermo control II. :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:36

Nessah schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Wij hebben gister bij Avontura alle spullen gekocht ( lampen,vitamine,voer,bak etc) en daarna naar een kweker gegaan en daar 2 vrouwtjes Baardagamen gekocht! Echt súper leuk! We hebben een oranje/rode gekocht en een standaard kleur. Het zijn jonkies van 11 weken oud en nog best klein dus. We hebben een grote bak op de "groei" gekocht zo dat ze niet over een half jaar weer een nieuwe bak nodig hebben. De bak is 150X50X50, dus ze hebben lekker de ruimte.

Mocht het op den duur toch niet goed gaan tussen de koppel dan konden we er één terug brenger, maar de kweker zelf zei dat hij echt geen problemen verwacht. Hij zelf hield de meeste dieren zelfs in trio's. Hij zei dat zodra er ruimte was en ze even oud/groot zijn dat het echt wel goed gaat.

Zondag gaan wij naar de beurs ook, wie weet voor leuke dingetjes nog in de bak. Ik blijf er naar de kijken de hele dag, ik vind het zo mooi!

Super gaaf! *\o/* Ben benieuwd bij wie je ze hebt gekocht mag ook per PB, ben gewoon nieuwsgierig of ik ze ken!

Dat ze even groot en oud zijn dan de kansen aanzienlijk groter dat het goed gaat :j Trio's is ook logisch dat dat nog beter gaat; mochten ze even een keer bonje hebben dan kan de 3e even rust krijgen etc :+ onze kweker houd zijn dieren volgens mij met z'n..5en als ik het zo even uit mijn hoofd tel. Hij heeft echter wel een mega hok.

Enne..foto's :=

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 08:44

Heb nog maar 1 foto, zit nu op werk. Alleen de UV lamp is groter dan de kap, dus dat past mijn vriend nog even aan vandaag. En de thermometer ligt op de grond nog, doet mijn vriend ook vandaag, haha.

http://uploadenfoto.nl/pictures/474ab3c ... 5c336e.jpg
Maar zouden wij dan bijvoorbeeld ook nog een 3e erbij kunnen doen? ( als we wat zien op de beurs bijvoorbeeld en het dier even groot/oud is) of kan je er nu niets meer bij doen? Die kweker had het ook iedere keer over trio's, maar had verder geen mooi gekleurde dieren meer. Overigens weet ik zijn naam niet, zal ik vanmiddag even zoeken want ik zit nu op mijn werk :) Hij kwam elk geval uit Alphen a/d Rijn.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:56

die diertjes zijn nog hardstikke jong dus er kan best wat bij maar hou er rekening mee dat ze nog een stuk groter worden, dus of je dat moet doen weet ik niet.
Nu hebben ze lekker de ruimte, doe gewoon nog een bak erbij joh wij hadden ook in een week een 2e bak (maar dan met kikkers)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:08

Hehe, die stenen grot heb ik ook voor Steve gehad. Daar past hij nu alleen niet meer in :=

Je terrarium is in theorie groot genoeg voor 3 monsters maar het is wel de 'minimum-maat' als ze straks volwassen zijn. Nu zo met z'n twee hebben ze wel lekker de ruimte. Maar het zou kunnen, mits het verschil in grootte inderdaad niet teveel is.

Wat een schatjes, nog zo klein <3 als ik dit zie wil ik er ook nog eentje bij. Maar dat ziet mijn vriend weer niet zitten :P

Wat voor lampen heb je er in zitten? Op de beurs in houten kan je voor een vrij redelijke prijs Solar Raptor's aanschaffen. De meeste lampen die dierenwinkels verkopen (dat is vaak exoterra) zijn kwalitatief niet zo best qua UV uitstoot en zullen op den duur de groei van je agaampjes belemmeren. Solar Raptor's zijn erg goed en sterk. Meestal staat Frans van reptielenlampen ook op de beurs, die kan jullie daar eventueel goed in adviseren mocht dat nodig zijn :j

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:11

Wij hebben Solar Rapror lampen! Waren wel erg duur, schrok er even van. Maar ja, zo'n eerste aanschaf is altijd prijzig natuurlijk. Ik denk dat ik op de beurs wel wat aanbiedingen kan vinden en dan haal ik een voorraadje, :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:14

Goedzo! *\o/* Heel veel mensen schrikken inderdaad van de lampen en gaan er op bezuinigen terwijl dit juist zo belangrijk is.

Opzich gaan je solar raptor lampen vrij lang mee, maar het is altijd handig om er een (of 2?) achter de hand te hebben.. die dingen gaan natuurlijk altijd op zaterdagavond na 5en stuk :') Mocht ik op de beurs komen zondag dan schaf ik er ook weer eentje aan.

Ben je al over je voedseldierenvrees heen? :))

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:19

Nou, wij hebben een soort bakje met 2 zwarte buizen gekocht. Daar gaan krekels vanzelf in ( in die buizen) en die buizen schud je leeg in het terrarium. Oftewel, veilig :') Kostte 20 euro dat ding, maar ben er zó blij mee hahaha!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:21

Dat ging snel :))
Gefeliciteerd met je baardjes!!.:D

fjordie333

ik vind het wel top dat je jezelf goed hebt voorgelicht en dat je de juiste spullen aanschaft !

_Dracarys

Nessah schreef:
Nou, wij hebben een soort bakje met 2 zwarte buizen gekocht. Daar gaan krekels vanzelf in ( in die buizen) en die buizen schud je leeg in het terrarium. Oftewel, veilig :') Kostte 20 euro dat ding, maar ben er zó blij mee hahaha!

Hahaha _/-\o_

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:26

Hoe warm wordt het nu onder je lamp? Omdat ik niet echt een plateau zie zeg maar..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:28

Haha die hebben wij ook gehad maar er ging iets mis met het verplaatsen van de buizen naar de ingang van het terrarium (echt weer iets voor mij) dus ik kreeg ineens een paar krekels over me heen :')

Nou ben ik sowieso een klungel eerste klas hoor.. toen we Steve net hadden was ik ook krekels aan het overzetten in een andere bak.. maar ik lette niet op/keek half tv, zette ik net iets te veel kracht op het plastic dekseltje waardoor ik een HELE bak krekels OVER ME HEEN kreeg. :=

En toen begon de speurtocht naar alle ontsnapte huiskrekels in alle kiertjes en gaatjes in je huiskamer :')

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:29

ze klimmen wel op die "grot", het wordt onder de lamp ( waar de thermometer ligt) nu 45 graden. Toen ik er vannochtend was en de lampen voor de nacht uit waren ( ze staan 11uur aan) was het in de bak 30 graden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:30

@Sicayes : Als mij dat gebeurd ga ik echt huilen en 112 bellen vrees ik :')

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:30

ik ben wel eens vergeten maaien uit het plastic zakje te halen...die hadden zich zo een weg naar buiten gegeten en waar stond mijn terrarium vroeger..op mijn slaapkamer

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:31

fjordie333 schreef:
ik ben wel eens vergeten maaien uit het plastic zakje te halen...die hadden zich zo een weg naar buiten gegeten en waar stond mijn terrarium vroeger..op mijn slaapkamer

Gelukkig heb ik nog een logeerkamer, daar zou ik dan even een aantal weken slapen tot dat het motjes zijn O:) :7

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:35

hahah maar krekels worden alleen maar groter en groter...met vleugels !! haha ik vind krekels ook niks hoor bah nu heb ik alleen maar last van niet vliegende fruitvliegjes

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:36

Ohh 45 is warm zat ja :-)