Hoe komt mijn kat aan die teken?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Hoe komt mijn kat aan die teken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:12

Voornamelijk binnen is nog altijd een kans op vlooienbesmetting. Ik zou het op z'n minst goed in de gaten houden en iedere dag goed stofzuigen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:15

Ik zou qua teken gewoon dagelijks controleren.
De middelen die beweren tegen teken te werken, werken maar een klein aantal dagen (hooguit!). Hetgeen was wel écht werkt tegen de teken is juist weer giftig voor de kat.

Ik gebruik voor mijn binnenkatjes ook gewoon ontvlooiing. Voorkomen is beter dan genezen! Je zal maar iemand op bezoek krijgen (of naar iemand gaan) waar diegene wel vlooien heeft...en er reist eentje mee. Vlooienplaag is zo over je vloer (ik spreek helaas uit ervaring :n )
Ik gebruik een middel van de dierenarts, Advantage
Afbeelding

Hier krijgen we dan een spuitje bij en de aangegeven dosis voor katten van de dierenarts. Zo zijn we met bovenstaande pipetten een paar maanden zoet voor onze katten (4 pipetten voor €24.95, per pipet kan ik met gemak mijn 4 katten ontvlooien en ook nog eens wat overhouden per keer. Reken maar uit...wij zijn nu in ieder geval veel goedkoper uit dankzij onze behulpzame dierenarts :D)
Werkt perfect, vlooien overleven het geen 24 uur meer op de katten en blijft ook een mooie tijd werken :j
Heb hem nagevraagd of er ook iets voor katten tegen teken was. Ja zei 'ie...een tekentang, waarna hij mij dus bovenstaande heeft uitgelegd (qua tekenmiddelen in de verkoop)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:20

Hier het zelfde, da raadde de seresto band aan. Gelijk om gedaan en geen teek meer gezien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:23

Wat kost zo'n seresto band dan?
Als die 8 maanden werkt zal dat toch relatief zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:24

anneliesdj schreef:
Wat kost zo'n seresto band dan?
Als die 8 maanden werkt zal dat toch relatief zijn?

rond de 30 euro....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:28

Zo'n bedrag ben je ook kwijt aan 2x druppelen en dan zit je nog maar op 2 maanden bescherming.

Probleem is alleen dat ik geen bandjes durf te gebruiken, ben bang dat ze zich daaraan ophangen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:33

Was ik ook bang voor maar ik ben nu voor het 3e jaar bezig met deze banden en daar nog geen last van gehad. Wel goed vastmaken.

En voor het 3e jaar op rij,...geen vlooien en geen teken.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:34

Voor katten bestaat idd geen spul voor teken.... Alle stoffen die in middelen gebruikt worden tegen teken zijn idd zet giftig voor katten waar ze dus dood aan kunnen gaan! Mocht iemand het middel weten tegen teken bij katten dan wil mijn dierenarts dit heel graag weten..... Want er bestaat dus op heden niks tegen teken bij katten...

Verder wat betreft bandjes bij katten... Dat is bij mij een no go... Ik heb gezien hoe een kat zich heeft opgehangen aan een bandje en dan kan het bandje inprincipe nog zo flexibel zijn dat het af zou moeten gaan... Maar in de praktijk werkt het helaas heel anders want een kat in het nou maakt rare sprongen.

Voor vlooien bij katten gebruik ik avantage... En voor mijn hond gebruik ik voor vlooiend n katten atvantix beide werken super.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:41

Hm ja vind het dubbel, je zou denken dat als het strak genoeg zit ze onmogelijk ergens achter kunnen blijven haken. Maarja, het zijn wel katten...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:48

Ik haal het altijd op bij mijn DA.
Vorig jaar een ware vlooienplaag gehad op mijn binnenkat :n Mijn buitenkat had echt nooit vlooien.
Ik kreeg hem maar niet vlo vrij, maar dat van de DA was echt superspul. Je zag ze er dood afvallen.
Geen idee meer hoe dat spul heette. Ga het vanmiddag weer halen, want mijn binnenkat heeft wederom vlooien :n
Hij heeft ze nu twee keer opgelopen terwijl hij meerdere uren bij de DA zat voor behandeling. Echt heel erg vervelend.

heb ook bij beide al een keer een teek verwijderd. Maar zo lang het bij 1 blijft vind ik het prima. De binnenkat komt trouwens heel af en toe wel buiten aan een tuigje dus zo heeft hij de teek opgelopen.

Mijn katten krijgen echt never nooit een bandje om :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:05

Ik had vorig jaar ook een vlooienplaag, heb uiteindelijk comfortis gebruikt voor de hond.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 26-05-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:31

Het is hier niet te doen vanwege de teken. Voor deze banden had ik echt in het hoogseizoen zomaar 5 teken op een kat. En je kon de katten niet meer oppakken omdat ze zo'n hekel kregen aan het teken weghalen.
Ze kwamen gewoon niet meer in je buurt. Je kon er bijna iedere dag wel een weghalen.

De buurkatten gebruiken deze banden niet en bij de kortharige kan je ze echt op de snoet zien zitten af en toe.

Ik neem de gok maar.... zo met die teken is geen doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:39

Werkt het echt zo goed?
Want bij mij was het nog erger met teken, wij woonden in het bos, dagelijks minimaal 3 teken per kat, op slechte dagen tegen de 10.
Nu verhuisd en landelijke omgeving, hopelijk is het minder erg hier, maar ik ben het liever voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:42

Ja het werkt echt zo goed :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:44

Nou dan is het die 30 euro wel waard, ga meteen bestellen.

Werkt het bij honden ook zo goed dan?
Beter dan bv Scalibor en druppels tegen vlooien?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:47

Bij honden heb ik er geen ervaring mee.

Alleen nu met de katten. En ik heb een langharige en een kortharige.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:47

1 poes heeft er elke dag wel 2 en de andere poes bijna nooit.Gebruik er niets voor.Gewoon met een tekentang weg halen.Pony heeft ze ook al gehad.Nadeel van een tang is dat er soms een plukje vacht mee komt.Er zijn toch ook mensen die vaker door muggen gestoken worden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:02

MalaQ schreef:
Stronghold is niet werkzaam tegen teken.

Als ik mij goed herinner is stronghold in andere landen wel geregistreerd tegen teken. Maar dat kan ook advocate zijn.
Ga in iedergeval naar de dierenarts voor advies en ga niet zomaar wat op je kat gooien!
Sommige middelen zijn echt zwaar giftig voor de kat ( hondendruppels bijv, ook al is het voor een kleine hond)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:27

Hier hadden we vorige week een vlo door de kamer springen (ook vloerbedekking) alles nagekeken van dieren, niets ontdekt. Toch alles ontvlooid (was al erg lang geleden) en nergens meer 1 gezien. Gelukkig hoeft het dus niet altijd gelijk een ramp en ellende te zijn. Echter als je dier vlooien heeft of gehad heeft even ontwormen he want wormen komen met vlooien mee ;)

Stronghold staat niet geregistreerd dat het werkt tegen teken maar mijn ervaring is dat de teken er wel dood door gaan. Zelf (afkloppen) woon ik in een gebied waar teken gelukkig!! nog zeldzaam zijn dus hier eigenlijk nooit een teek te bekennen.

Daarnaast het ene dier heeft het sneller dan het andere. Op vakantie met 6 honden in een gebied waar veel teken zitten hadden we maar 1 hond die meerdere (viel ook mee geloof 3 of 4) teken had en de rest heeft er geen enkele gehad en allen hebben ongeveer op dezelfde plaatsen rond gelopen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:36

anneliesdj schreef:
Hm ja vind het dubbel, je zou denken dat als het strak genoeg zit ze onmogelijk ergens achter kunnen blijven haken. Maarja, het zijn wel katten...

De seresto band heeft een breukstrip :) Bij een x-aantal kracht op de band (dus bij ophangen) breekt hij! :j
youngster schreef:
MalaQ schreef:
Stronghold is niet werkzaam tegen teken.

Als ik mij goed herinner is stronghold in andere landen wel geregistreerd tegen teken. Maar dat kan ook advocate zijn.

Kan kloppen wat je zegt hoor, ik weet alleen dat het in Nederland dus inderdaad niet ervoor geregistreerd is, en dus geen garantie dat het werkt..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:02

Tigress schreef:
Ik zou qua teken gewoon dagelijks controleren.
De middelen die beweren tegen teken te werken, werken maar een klein aantal dagen (hooguit!). Hetgeen was wel écht werkt tegen de teken is juist weer giftig voor de kat.

Ik gebruik voor mijn binnenkatjes ook gewoon ontvlooiing. Voorkomen is beter dan genezen! Je zal maar iemand op bezoek krijgen (of naar iemand gaan) waar diegene wel vlooien heeft...en er reist eentje mee. Vlooienplaag is zo over je vloer (ik spreek helaas uit ervaring :n )
Ik gebruik een middel van de dierenarts, Advantage
[ Afbeelding ]

Hier krijgen we dan een spuitje bij en de aangegeven dosis voor katten van de dierenarts. Zo zijn we met bovenstaande pipetten een paar maanden zoet voor onze katten (4 pipetten voor €24.95, per pipet kan ik met gemak mijn 4 katten ontvlooien en ook nog eens wat overhouden per keer. Reken maar uit...wij zijn nu in ieder geval veel goedkoper uit dankzij onze behulpzame dierenarts :D)
Werkt perfect, vlooien overleven het geen 24 uur meer op de katten en blijft ook een mooie tijd werken :j
Heb hem nagevraagd of er ook iets voor katten tegen teken was. Ja zei 'ie...een tekentang, waarna hij mij dus bovenstaande heeft uitgelegd (qua tekenmiddelen in de verkoop)

Je meent toch niet serieus dat je dierenarts je adviseert om de pipetjes voor de hond laat verdelen over de katten? Lekker advies.. Er bestaan gewoon pipetjes advantage voor katten trouwens.
Seresto bandje is t enige wat echt goed werkt tegen teken bij katten. Je hebt evt nog eliminall pipetjes maar die zijn niet zo effectief.
Voor de hond is er advantix in pipetvorm (zit permethrin in dus alleen als je je kat dood wil moet je dit op je kat smeren) of bravecto dat zijn smakelijke pillen tegen vlooien en teken die 3 maanden werken.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:07

Kat van mijn ouders is ook een 'teken magneet'. Hij heeft sinds kort een Seresto band. De pipetten van de dierenarts (Effipro tegen vlooien en teken) werkte ook niet voor hem.. Met de band gaat het nu stukken beter!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:08

Jazeker :j
Doseer het, en je hebt precies hetzelfde voor katten, maar dan goedkoper. Ik weet dat er ook pipetten voor katten bestaan, maar daar ben je duurder voor uit.

Het werkende middel is exact hetzelfde. Met een spuit waarbij we tot op de milliliter kunnen doseren ontvlooien wij onze katten, en dat kan geen kwaad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:15

Mag je blij zijn dat je nog geen dode kat hebt gehad.
Advantix is dodelijk voor katten, ook als je 'doseert'.
En advantage heeft exact dezelfde werkzame stof maar dan zonder de permetrin.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:17