Help, kat krabt aan het bed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:14

Tessaar schreef:
1 van mijn katten vindt het ook heel gezellig als wij om 5 uur 's ochtends wakker zijn :+
Dus dan gaat hij ook lopen etteren... Aan het bed krabben, speeltjes mee de slaapkamer in, ruiken aan je neus waardoor je gekieteld wordt door zijn snorharen, zelfs krabben aan de spiegel (geeft zo'n leuk schraapgeluid).
Wij kunnen echter de deur niet dicht doen, want 1 van de andere katten kan deuren openmaken _-:(

Wat wij doen? Vroeg naar bed toe! +:)+

Wij ook :') :') . Bij ons vindt één van de katten het ook heel erg leuk om op zijn rug onder het bed te gaan liggen en zichzelf dan in rondjes rondscheurt aan de onderkant van het bed. Geeft ook een heel leuk geluid :D

Amaris

Re: Help, kat krabt aan het bed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:17

Als de hond toch in de bench zit... waarom kan de kat dan niet in de woonkamer?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:18

Happiness schreef:
We hebben die speciale spray gekocht en doekjes aan het bed gehangen met die spray (niet op het bed omdat het vlekken kan maken)
Hij zoekt de plekjes op waar het niet zit.

Die spray lijkt dus te werken? Probeer op een onopvallende plek van je bed uit of hij vlekken maakt; kan vlekken maken betekent niet dat de spray ook daadwerkelijk vlekken maakt op je bed.
Als blijkt dat de spray geen vlekken maakt, kun je het hele bed sprayen. En dan idd de krabpaal aantrekkelijk maken met valeriaan.

Nagels juist niet knippen! De kat gaat juist meer krabben om ze weer scherp te maken.

Waarom krabt jullie kat? Is het spelen of markeren?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:19

Sowieso.. Een kat houden waarbij de kattenbak op mijn slaapkamer zou moeten zou al niet eens uit het asiel gekomen zijn. Hoe vies is dat... Lig je te slapen ruik je zo'n lucht. En ondanks goede korrels, ruik je het op dat moment echt wel. Was er bij mij echt niet in gegaan.

Enige optie: kattenluik!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 13:22

Optie kattenluik kan niet, is niet mijn huis.

Kat mag niet beneden als de hond in de bench zit omdat ze dat oneerlijk voor de hond vinden.
Ik ben het er ook niet mee eens, maar ik kan er helaas niets aan veranderen.

En in eerst instantie zou het de bedoeling zijn dat de kattenbak uiteindelijk beneden zou staan zodra hij gewent was. Maar omdat hij nu niet beneden mag komen s'nachts houd dat dus ook op..

Of het spelen of markeren is, geen idee..

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:30

Onze katten gaan snachts altijd lekker naar buiten, vinden ze heerlijk!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 13:34

Dat wil ik inderdaad ook nog proberen mocht het afleiden met spelen niet lukken.
Dan gaat hij om 11 uur naar buiten en kan hij om 6 uur weer naar binnen.
In de tuin staat een lounge set onder een afdak, dus hij kan droog en warm liggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:35

waarom moet de hond in de bench? kunnen ze niet gewoon samen los in de woonkamer? Ik zou ook liever geen huisdieren op mijn slaapkamer willen, en zeker geen kattenbak.
Ik zou de kat 's nachts lekker buiten laten.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 13:36

Hond is nog jong, dus kan nog niet buiten de bench slapen. Overdag mag hij wel alleen los lopen (kat dus ook)
En ik beslis niet wanneer de hond buiten de bench mag slapen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:38

Happiness schreef:
Het is niet zo dat wij hem heel graag weg willen doen, maar voor de kat is het anders niet leuk.
Geven wij hem liever een huisje waar het beter voor hem is.

En de hond weg doen gaat niet, die is van mijn schoonouders.

Plantenspuit hebben we al geprobeerd, zodra hij je hoort bewegen schiet hij al onder het bed.
Hij weet dat het niet mag.

De laatste zin is een enorme misvatting over katten. Ze weten niet dat het niet mag, ze weten alleen dat hun gedrag een bepaalde reactie uitlokt. Vooral voor jonge katten, kan een negatieve reactie van mensen (een schreeuw, een tik of een plantenspuit bijv) zelfs positief zijn. Ik zie nergens staan hoe oud hij is, is het nog een relatief jong ding? Dan moet je echt minimaal twee keer per dag een kwartier met hem spelen om hem een beetje moe te krijgen. Katten kunnen enorme nachtbrakers zijn, maar de meesten kan je wel enigzins laten aanpassen aan ons ritme maar daar moet je wel moeite voor doen. Zorg dat hij overdag zn energie kwijt kan, zodat hij de nacht wil slapen.

Maar ik begrijp even niet waarom je nu zegt dat je hem liever naar een huisje doet waar het beter voor hem is? Wat is er bij jullie niet goed voor hem dan? Jij baalt van je bed, hij niet hoor.

Meeste tips zijn al wel gegeven. Afstraffen heeft trouwens zeer weinig tot geen nut in zo'n situatie. Het gedrag op zichzelf is al belonend voor de kat, die neemt de eventuele 'straf' (als hij jouw poging tot correctie al als straf ervaart) echt wel voor lief. Katten moet je motiveren, overtuigen om het anders te doen.
Gebruikt hij de palen uberhaupt? Misschien houd hij niet van een paal maar heeft liever een mat, plank of karton. Aantrekkelijk maken met catnip of valeriaan kan erbij helpen. Je hoeft hem niet zo zeer te belonen als hij er aan krabt, gewoon lekker zn gang laten gaan en een keer knipogen als hij naar je kijkt is voldoende om hem te laten weten dat hij braaf is. Krabben zal hij willen doen, ook op die plekken. Je moet gaan zorgen dat het bed onaantrekkelijk is en de paal juist heel aantrekkelijk. De lokatie heeft hij al duidelijk gemaakt dus zo dicht mogelijk bij het bed iets neerzetten. Tegelijk moet je meer gaan doen om het bed onaantrekkelijk te maken, de doekjes zijn duidelijk niet voldoende. Heeft hij inmiddels al kleine lusjes aan het bed losgetrokken? Dit is namelijk een enorme visuele stimulans voor ze. Je kan het beste je bed tijdelijk even helemaal afschermen, plak er desnoods vuilniszakken op. Als hij er maar niet meer bij kan en de kapotte lusjes niet meer ziet.
Daarom vind ik kartonnen krabmeubels zo lekker werken. Ze krabben het kapot en daardoor worden ze alleen maar meer er naar toegetrokken! Mn laatste nieuwe kat vond de bank ook prachtig maar met een krabplank van karton ernaast was de bank helemaal niet boeiend meer. Soms kan het echt zo eenvoudig gaan.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 13:46

Zwerte, wat ik bedoel met een beter huis, is een plek waar hij kan gaan en staan waar hij wilt, dus snachts beneden, een kattenluik.
Een plek waar hij de hele dag aandacht krijgt, wij zijn er alleen s'avonds.

Ik denk dat hij krabt omdat hij aandacht wilt, maar die aandacht ga ik hem niet geven om 5 uur snachts.
Overdag krijgt hij nou eenmaal niet veel aandacht, alleen savonds.

De kat is overigens 6 jaar. En door de vorige eigenaren naar het asiel gebracht omdat hij aan de meubels krabte.

Hij heeft 2 krabpalen en gebruikt ze allebei uitbundig! alleen zodra hij actief wordt gebruikt hij liever het bed.
Het bed is al helemaal ingewikkeld met folie.

We gaan het nog proberen met veel speeltjes en die catnip, het liefste wil ik hem natuurlijk houden!!

Maar als hij zich snachts zo erg verveeld en vervelend gaat doen, is het voor ons én voor de kat niet leuk.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:02

Ik snap niet dat je een kat neemt die naar het asiel is gebracht door het krabben, je wist dat die het doet! Straks moet die met dezelfde reden weer terug! Het was dus een bekend probleem!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 14:06

Omdat ze dit in het asiel pas zeiden toen we wegliepen, en daarbij zeiden ze: ja misschien is dit helemaal niet waar hoor en wilde ze gewoon van de kat af! Ze brachten hem namelijk in een wasmand.

En we willen het gewoon heel graag proberen, omdat we wel een klik met het beestje hebben!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:26

Het feit dat je het wilt proberen siert je. Het dier had in ieder geval een kans. Maar je moet ook reëel zijn en dat dit zelfs een ongezonde situatie is.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:52

Het gaat momenteel ontzettend goed!

De deur naar beneden mag open staan! :D
Hij heeft al 4 nachten niet meer gekrabd oid.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:05

Hij verveelde zich dus 's nachts en ging uit frustratie krabben, fijn dat het nu opgelost lijkt te zijn.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:23

Dat denk ik inderdaad ook :)

Volgende week het plastic van het bed afhalen en kijken of hij er nog steeds vanaf blijft.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 08:42

Helaas was het vannacht weer raak..
Meneer begon om 5 uur weer aan het bed te krabben..

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:44

Deur van de slaapkamer dicht doen :Y)
hij vindt het kennelijk ook heel gezellig als jullie ook lekker vroeg wakker zijn :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:51

Inderdad kan de deur niet gewoon dicht? :P

Katten straffen moet je doen zonder dat hij ziet dat jij het doet. Dus bijvoorbeeld iets naar hem toe gooien. Werkt hier perfect!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:43

De kattenbak en zijn voer staat op de slaapkamer..
Maar om 5 uur sochtens zou ik hem wel eruit kunnen gooien, maar moet ik hem eerst onder het bed vandaan zien te plukken :Y)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:07

Ik ben bang dat je hier niet vanaf komt.
Wij hadden het ook met onze oudste kat. Ze kwam als kitten en kon niet alleen blijven. (draaide echt volledig door, als ze wist dat je aan de andere kant van de deur wel gewoon aanwezig was)
Ook zij was een drama, net een kind heb hele nachten acht haar aan gezeten als ze weer aan het bed zat.
Ook met een andere kat erbij uurtje of 4 was het altijd raak.
Nu ze een grotere ruimte heeft Snachts is het probleem over. Ze mag nog steeds op de slaapkamer maar door de verhuizing naar een groter huis kan ze veel meer kanten op. Niks meer aan de hand.
We hebben ook nog tijdelijk in een even grote woning gewoont maar dan kon ze wel naar buiten. Kon in de eerste woning niet, maar dit maakte geen verschil.
Echt de ruimte Snachts die haar benauwde.

Heel veel succes met het opzoeken naar een oplossing. Ik heb er geen kunnen vinden in 2 jaar tijd..... (sorry niet opbeurend)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:12

Heb trouwens ook van die spray gebruikt die bij beweging afgaat onder het mom van, kom hier niet in de buurt. Dag of 4 niks aan de hand, en daarna snapte ze het spelletje en schrokken alleen wij nog wakker van dat ding. Mevrouw ging lekker verder met surfen onder het bed....

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:14

Als jij zegt dat het stopte bij een grotere woning is er hoop :D

Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouw huis gekocht, duur nog ongeveer 1 jaar.
Dat huis is groter en de kattenbak staat dan lekker in de gang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:20

Ik hoop voor je dat, dat de oplossing brengt!

Bij mij hebben de katten alle ruimte, kunnen ook 's nachts naar buiten, maar dat weerhoudt ze er helaas niet van om met regelmaat (lees elke nacht :D ) te surfen onder het bed :') .