Happiness schreef:Het is niet zo dat wij hem heel graag weg willen doen, maar voor de kat is het anders niet leuk.
Geven wij hem liever een huisje waar het beter voor hem is.
En de hond weg doen gaat niet, die is van mijn schoonouders.
Plantenspuit hebben we al geprobeerd, zodra hij je hoort bewegen schiet hij al onder het bed.
Hij weet dat het niet mag.
De laatste zin is een enorme misvatting over katten. Ze weten niet dat het niet mag, ze weten alleen dat hun gedrag een bepaalde reactie uitlokt. Vooral voor jonge katten, kan een negatieve reactie van mensen (een schreeuw, een tik of een plantenspuit bijv) zelfs positief zijn. Ik zie nergens staan hoe oud hij is, is het nog een relatief jong ding? Dan moet je echt minimaal twee keer per dag een kwartier met hem spelen om hem een beetje moe te krijgen. Katten kunnen enorme nachtbrakers zijn, maar de meesten kan je wel enigzins laten aanpassen aan ons ritme maar daar moet je wel moeite voor doen. Zorg dat hij overdag zn energie kwijt kan, zodat hij de nacht wil slapen.
Maar ik begrijp even niet waarom je nu zegt dat je hem liever naar een huisje doet waar het beter voor hem is? Wat is er bij jullie niet goed voor hem dan? Jij baalt van je bed, hij niet hoor.
Meeste tips zijn al wel gegeven. Afstraffen heeft trouwens zeer weinig tot geen nut in zo'n situatie. Het gedrag op zichzelf is al belonend voor de kat, die neemt de eventuele 'straf' (als hij jouw poging tot correctie al als straf ervaart) echt wel voor lief. Katten moet je motiveren, overtuigen om het anders te doen.
Gebruikt hij de palen uberhaupt? Misschien houd hij niet van een paal maar heeft liever een mat, plank of karton. Aantrekkelijk maken met catnip of valeriaan kan erbij helpen. Je hoeft hem niet zo zeer te belonen als hij er aan krabt, gewoon lekker zn gang laten gaan en een keer knipogen als hij naar je kijkt is voldoende om hem te laten weten dat hij braaf is. Krabben zal hij willen doen, ook op die plekken. Je moet gaan zorgen dat het bed onaantrekkelijk is en de paal juist heel aantrekkelijk. De lokatie heeft hij al duidelijk gemaakt dus zo dicht mogelijk bij het bed iets neerzetten. Tegelijk moet je meer gaan doen om het bed onaantrekkelijk te maken, de doekjes zijn duidelijk niet voldoende. Heeft hij inmiddels al kleine lusjes aan het bed losgetrokken? Dit is namelijk een enorme visuele stimulans voor ze. Je kan het beste je bed tijdelijk even helemaal afschermen, plak er desnoods vuilniszakken op. Als hij er maar niet meer bij kan en de kapotte lusjes niet meer ziet.
Daarom vind ik kartonnen krabmeubels zo lekker werken. Ze krabben het kapot en daardoor worden ze alleen maar meer er naar toegetrokken! Mn laatste nieuwe kat vond de bank ook prachtig maar met een krabplank van karton ernaast was de bank helemaal niet boeiend meer. Soms kan het echt zo eenvoudig gaan.