Schildpad als "huisdier"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Re: Schildpad als "huisdier"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:16

Aukelizzy, hou jij je muskusschildpad alleen? en hoe doe jij dat met de winterslaap?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:46

Ja, hij zit als enige schildpad(is mannetje) in dat grote aquarium, naast alle vissen natuurlijk. Ze zijn best territoriaal. Omdat ze in de natuur ook in warmere gebieden voorkomen, hoef je ze geen winterslaap te geven. Als de water en omgevings temperatuur hoog genoeg blijft activeer je die behoefte ook niet. Die van mij zwemt al 3 jaar in het rond zonder winterslaap.Het is een hele grappige schildpad, blijft klein en is best slim :D . Als hij zijn potje voer voor het raam ziet komt hij er al aan zwemmen. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:03

Ik ken iemand die heeft een haakje in de schild gemaakt.Touwtje er aan en in de tuin.Kan dus niet weglopen.Ik vind dat dierenmishandeling.Maar ja er zijn rare mensen in de wereld.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:06

Dat is inderdaad best vreemd..Echt een gaatje in het schild gemaakt of haakje erop geplakt?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:18

Het is een draaischroefje met een oog om het touwtje er doorheen te doen aan bovenkant schild.Het kan ook in het lichaam van de schildpad gedraaid zitten.Ik heb er iets over gezegt maar dat heeft niets geholpen.Schildpad is wel goed verzorgt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:56

Ik heb de meeste geelwangen.
Heb er 9 zitten, van groot tot klein.
In de winter in een binnenvijver, in de zomer buiten in de vijver.

Afbeelding
Binnenvijver.

Afbeelding
Buitenvijver

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:01

Wij hadden 2 waterschilpadden maar dat raad ik je niet aan, ze waren zo klein als een gulden toen we ze kochten uit eindelijk konden we ze niet meer houden omdat ze zo groot werden als een laptop en we al 4 of 5 keer een nieuwe bak hadden gekocht.

Toen ze groter werden kregen wij ook steeds meer stank overlast.

Wij voerden speciaal schilpadden voer van de winkel en daarnaast kregen ze ook dode vliegen. :)

Als je het echt professioneel wilt doen zoals hier boven is dat voor waterschilpadden perfect, anders moet je er niet eens aan willen beginnen. Dus mijn advies doe het goed (zoals hier boven) of doe het niet.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 22-05-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:04

Water schildpadden zijn prima te houden hoor. Mits je goed inleest en sterke pomp.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:28

Mij is verteld dat hoe groter hun leefomgeving is en hoe meer je ze voert hoe groter ze worden.
Dus als je de bak niet had vergroot en niet bakken met eten had gegeven worden ze niet zo groot.
Tenzij ik hier een paar niet kloppende waterschildpadden heb zitten :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:30

Moonlight17 schreef:
Mij is verteld dat hoe groter hun leefomgeving is en hoe meer je ze voert hoe groter ze worden.
Dus als je de bak niet had vergroot en niet bakken met eten had gegeven worden ze niet zo groot.

Klopt dan vergroeien ze. Wat dus dierenmishandeling is.

Ik heb een vergroeide schildpad van 14 jaar opgevangen. Arme beest is net zo groot als mijn padjes van 4 a 5 jaar oud.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:37

Jah voor ik hier kwam wonen waren ze er al dus ik kan er nog vrij weinig aan doen. Mijn vriend heeft zo ook maar overgenomen van zijn ex anders waren ze ergens gedumpt. Ze kon ze niet betalen en haar ouders wilde ze niet in huis hebben. Dusjah is hier eigenlijk ook een opvang geworden hier, formaat was niet zijn schuld uiteindelijk. Wegdoen van zo'n oude schildpadden is ook geen optie meer, want niemand wil ze hebben op deze leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:40

Daarom kun je ze alsnog groter huisvesten. En hoe oud zijn ze? Er zijn genoeg schildpadden opvangen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:44

We wonen in een appartement op 1ste verdieping zonder tuin, dus zo'n mooie vijver als jij hebt kunnen we helaas niet voor ze maken. Leeftijd zou ik mijn vriend moeten vragen, die is helaas nog aan het werk. Als ze naar een leuk huisje kunnen vindt ik ook een stuk beter voor ze, maar het blijft uiteindelijk m'n vriends keuze ze zijn van hem.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:46

Ik heb 2 geelwang schildpadden van ongeveer 5 jaar. Mannetje en vrouwtje, denk zelfs broer en zus. Ik zou zelf wel voor 2 gaan. Want het is wel duidelijk te merken dat ze wel echt lol met elkaar kunnen hebben. Met wat kouder weer heb ik ze in mijn binnen terrarium zitten. Het zijn wel vieze schijt beesten... klinkt gemeen maar ze maken je bak echt heel vies... Je moet dus vaak schoon maken en een goed filter hebben. In het begin als kleine schildpadjes eten ze garnaaltjes en naarmate ze ouder worden eten ze meer groente en mogen ze bijv ook gebraden gehakt of kip hebben ( zonder kruiden ). In de zomer lopen mijn schildpadjes buiten in een ren. Ik heb een grote bak omgetoverd tot vijver en daar het hok om heen gezet zodat mijn kat, hond van de buren, roofvogel of ooievaar ( die hier veel zitten ) er niet mee vandoor gaat. Lucky ( een van mijn schildpadden, de andere heet Speedy ) wil graag op een steen balanceren op het land. Waarom geen idee maar blijkbaar kunnen ze zelfs goed op het land klimmen. Mijn moeder had er een grote steen in het hok gelegd en ik snapte niet waarom omdat Speedy en Lucky daar toch niets aan hadden maar Lucky vond van wel en later zag ik hem boven op de steen balanceren pootjes gestrekt :+

Schildpadden voer is trouwens niet goedkoop. Je kan het beste een grote gramaris bus, volgens mij heet dat zo, kopen van nog 15 euro. En daarna na vul verpakkingen van rond de 8 euro. Het schijnt dat ze snel te dik worden. Ook zijn het flinke schooiers. Die van mij gaan kei hard tegen het glas aan zwemmen als ze honger hebben. Hebben ze geen of heel weinig eten gehad of zijn nog hongerig ( ze verhongeren echt niet bij me hoor, komt volgens mij zo over := ) dan gaan ze duiken van het plateau of gaan het trappetje gebruiken als glijbaan... liefst nog midden in de nacht :Y)

Oh jah, als ze jong zijn kan je er guppy's bij in stoppen. Worden ze ouder, verbaas je niet dat er op eens guppy's weg zijn want schildpadden eten guppy's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:48

Moonlight17 schreef:
We wonen in een appartement op 1ste verdieping zonder tuin, dus zo'n mooie vijver als jij hebt kunnen we helaas niet voor ze maken. Leeftijd zou ik mijn vriend moeten vragen, die is helaas nog aan het werk. Als ze naar een leuk huisje kunnen vindt ik ook een stuk beter voor ze, maar het blijft uiteindelijk m'n vriends keuze ze zijn van hem.

Zeg ook nergens dat ze in een vijver moeten. Maar een grote bak met zand eiland en goede pomp is ook voldoende.

Daarnaast geef ik mijn schildpadden geen voer uit dierenwinkel. Hier zit niet genoeg voedingsstoffen in. Geef ze gevarieerd vlees en groente/waterplanten.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:59

love_western schreef:
Moonlight17 schreef:

Zeg ook nergens dat ze in een vijver moeten. Maar een grote bak met zand eiland en goede pomp is ook voldoende.

Daarnaast geef ik mijn schildpadden geen voer uit dierenwinkel. Hier zit niet genoeg voedingsstoffen in. Geef ze gevarieerd vlees en groente/waterplanten.

Zal het doorgeven, heb mezelf nooit in de schildpadden verdiept en me daarom er ook nooit mee bemoeit.
Waarom moeten ze eigenlijk perse een stuk droog lang hebben? Ik heb gehoord dat ze dan gaan paren als ze man en vrouw zijn. Pomp vindt ik hier goed werken gebaseerd opdat het hier nooit stinkt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:02

Moonlight17 schreef:
Zal het doorgeven, heb mezelf nooit in de schildpadden verdiept en me daarom er ook nooit mee bemoeit.
Waarom moeten ze eigenlijk perse een stuk droog lang hebben? Ik heb gehoord dat ze dan gaan paren als ze man en vrouw zijn. Pomp vindt ik hier goed werken gebaseerd opdat het hier nooit stinkt.

Je wilt toch niet dat de schildpadjes verdrinken of hun kop boven water moeten houden en nooit eens kunnen uitrusten? Het droge vinden ze ook wel lekker. Ze vinden het heerlijk om onder de warmte lamp of in de zon te liggen. Die van mij paren ook niet. Ze paren pas als ze DE perfecte omgeving hebben en het juiste zand enzo heel veel gedoe schijnt het te zijn om baby's te krijgen. Het hoeft ook niet perse te stinken maar het water kan wel wat troebel worden en het alg komt sneller.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:06

Gydja schreef:
Moonlight17 schreef:

Je wilt toch niet dat de schildpadjes verdrinken of hun kop boven water moeten houden en nooit eens kunnen uitrusten? Het droge vinden ze ook wel lekker. Ze vinden het heerlijk om onder de warmte lamp of in de zon te liggen. Die van mij paren ook niet. Ze paren pas als ze DE perfecte omgeving hebben en het juiste zand enzo heel veel gedoe schijnt het te zijn om baby's te krijgen. Het hoeft ook niet perse te stinken maar het water kan wel wat troebel worden en het alg komt sneller.

Rusten doen ze hier op de bodem van de bak in het zand. Kopjes houden ze wel is boven water.
Weer wat dingen geleerd vandaag ;) als het water troebel wordt, wordt er hier sowieso schoongemaakt.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:10

Dankjewel iedereen! Die vijvers zijn wel heeel gaaf, zoiets wil ik later ook!
Ik ga denk ik voor een/twee muskusschildpadje(s), die vind ik toch wel het leukste! Had ook nog nooit van een schildpad opvang gehoor, zal ik ook eens naar gaan kijken!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:11

Moonlight17 schreef:
Rusten doen ze hier op de bodem van de bak in het zand. Kopjes houden ze wel is boven water.
Weer wat dingen geleerd vandaag ;) als het water troebel wordt, wordt er hier sowieso schoongemaakt.

Ach ja, je kan niet alles weten :P Weet ik ook niet x'D Maar hebben ''jou'n'' schildpadden geen eiland dan?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:11

Moonlight17 schreef:

je mag ze hooguit 1 a 2x per week voeren.
Als je ze kwijt wilt, ze zijn hier altijd welkom.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 22-05-14 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:12

SophieFT schreef:
Dankjewel iedereen! Die vijvers zijn wel heeel gaaf, zoiets wil ik later ook!
Ik ga denk ik voor een/twee muskusschildpadje(s), die vind ik toch wel het leukste! Had ook nog nooit van een schildpad opvang gehoor, zal ik ook eens naar gaan kijken!

Ik heb via de dierenbescherming een schildpadden opvang.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:12

Wij hebben trouwens toen met die opvangschildpad een heliumballon omgeknoopt :') Want wij hebben een redelijke tuin met veel bosjes enzo dus we konden hem altijd vinden :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:14

SophieFT schreef:
Wij hebben trouwens toen met die opvangschildpad een heliumballon omgeknoopt :') Want wij hebben een redelijke tuin met veel bosjes enzo dus we konden hem altijd vinden :D

Is hij niet gaan vliegen? :')

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:15

Neehoor, daar was hij groot genoeg voor :D