Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Billy schreef:Ja, wat is het probleem?
Misschien krijg je wel zwak sperma toegestuurd, of is de reu helemaal niet leuk van karakter, of krijg je sperma van een reu die niet natuurlijk wil dekken.
Ik wil graag de reu zien en voelen die ik gebruik, dan kan ik hem veel beter beoordelen als van een plaatje. Want je maakt mij niet wijs dat iedereen eerst de reu live gaat bekijken voor hij sperma laat opsturen...
En dan mag je nog hopen dat je sperma van de goede reu doorgestuurd wordt..Denk dat daar best mee gesjoemeld is voor het DNA testen...
Loiz schreef:Als ik zo op internet rond lees is het diepvries maken van hondensperma tegenwoordig ook veel verbeterd.
Ik zou als fokker denk ik eerder sperma over laten komen dan een hond uit het buitenland te kopen.
Teminste, ik neem aan dat je dan een pup koopt, en die moet eerst opgroeien en dan is het de vraag of het dier
het ras verbeterd en volledig gezond is.
Op de NDDC website stond dat een reu 20 nesten per kalenderjaar mag krijgen. Dat is mogelijk per ras anders?
Toch denk ik niet zozeer dat je veel afnemers moet hebben, maar de mogelijkheid om uit een veel bredere groep reuen met
zeer divers bloed te kunnen kiezen lijkt mij (vaak) een verbetering van het ras.
Het is nu immers makkelijker om de reu 'van de kennel in het dorp verder' weer te gebruiken, in plaats van een goede,
passende reu met vers bloed toe te passen.
wij mogen er maar 5 in z n leven in nl
en 2 nesten per 12 maanden
)
Ik geloof niet in maar één perfecte reu voor een teef, maar mocht dat voorkomen, dan zou ik er serieus over nadenken.
Mijn mening zal dan in ieder geval niet een mogelijke perfecte match in de weg staan. Ik zou alleen nogmaals kritisch kijken of het écht een perfecte match is.
) zou ik het gewoon kunnen, dus is er geen reden om het niet te doen. Ik heb een auto voor de honden, kan dagen vrij nemen, goede oppas voor de honden thuis. Dan is het makkelijk. 
kohtje schreef:Maar niet iedereen heeft de kans om "even "een dagje te gaan kijken. Ik vind Friesland al ver en dat is maar 3 uur rijden.
komt bij Margreet vandaan (Van Roshertha/Original Blue)Loiz schreef:Monica72, wij hebben nu een gele doggenpup uit blauwe bloedlijnenkomt bij Margreet vandaan (Van Roshertha/Original Blue)
Maar toch vind ik het kwalijk dat de fokkers blijven doorfokken met de nederlandse, doorgefokte reuen en niet eens
een keer zich echt inzetten voor het ras om bijv. KI te doen of honden te importeren.
Wat Roshertha trouwens wel doet, plus heeeel zorgvuldig onderzoek in bloedlijnen wat betreft ziektes.