K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:58

Tja, ik zou zelf niet zo snel KI gebruiken bij de honden, maar importeer wel rustig een goede reu uit het buitenland, of vlieg met een loopse teef naar de reu toe...

Houd er ook rekening mee dat hondensperma minder makkelijk te bewerken is, het is veel gevoeliger dan paardensperma, waardoor de kans dat het doodgaat tijdens bewerking of invriezing veel groter is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:49

in mijn ras is het redelijk in opkomst (klein ras dus weinig keus in reuen). Tot nog toe worden er helaas maar weinig teven daadwerkelijk drachtig met KI
Overigens moeten teef en reu beide eerst hebben bewezen dat ze zich ook natuurlijk voort kunnen planten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 18:33

Als ik zo op internet rond lees is het diepvries maken van hondensperma tegenwoordig ook veel verbeterd.

Ik zou als fokker denk ik eerder sperma over laten komen dan een hond uit het buitenland te kopen.
Teminste, ik neem aan dat je dan een pup koopt, en die moet eerst opgroeien en dan is het de vraag of het dier
het ras verbeterd en volledig gezond is.

Op de NDDC website stond dat een reu 20 nesten per kalenderjaar mag krijgen. Dat is mogelijk per ras anders?
Toch denk ik niet zozeer dat je veel afnemers moet hebben, maar de mogelijkheid om uit een veel bredere groep reuen met
zeer divers bloed te kunnen kiezen lijkt mij (vaak) een verbetering van het ras.
Het is nu immers makkelijker om de reu 'van de kennel in het dorp verder' weer te gebruiken, in plaats van een goede,
passende reu met vers bloed toe te passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:35

ik ken verschillende mensen die van hun reu sperma laten trekken voor export naar oa Amerika, dat betreft gewoon goed gezonde reuen , die ook prima bevruchten op natuurlijke wijze, maar waarbij de teef eigenaar niet in de mogelijkheid is om hier heen te komen
en laten we wel wezen, soms is het ook helemaal niet handig om even een vliegtuig te pakken, sommige vluchten zouden dan heule dure puppies opleveren (australië=[ NL, Amerika= NL)
vanuit finland of zweden hier naar toe vliegen is kostentechnisch prima te doen , maar trans atlantische vluchten om een dekking...
als die reu ook via KI te krijgen is, zou ik daar ook voor kiezen.

dit zijn trouwens honden die het goed doen op show + sport en waar er ook aardig wat bekend is over het karakter en hun nakomelingen (omdat die er ook via de natuurlijke weg voldoende voor handen zijn om te meten zeg maar)
maar zo onbekend is het naar mijn idee niet :n

maar of het de toekomst is, geen idee,
ik maak bij de paarden gebruik van natuurlijke dekking, gaat mevrouw gewoon lekker een maandje of twee uit logeren bij de hengstenhouder , denk dat ik het bij de honden ook zo zou doen , lijkt me gewoon fijner voor de dieren zelf ipv een dierenarts en een fles glijmiddel...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:31

Billy schreef:
Ja, wat is het probleem?
Misschien krijg je wel zwak sperma toegestuurd, of is de reu helemaal niet leuk van karakter, of krijg je sperma van een reu die niet natuurlijk wil dekken.
Ik wil graag de reu zien en voelen die ik gebruik, dan kan ik hem veel beter beoordelen als van een plaatje. Want je maakt mij niet wijs dat iedereen eerst de reu live gaat bekijken voor hij sperma laat opsturen...
En dan mag je nog hopen dat je sperma van de goede reu doorgestuurd wordt..Denk dat daar best mee gesjoemeld is voor het DNA testen...

+:)+ mee eens, een hond geeft zo n 6,8,10 nakomelingen als je een reu ongezien z n sperma op laat sturen kan het zo zijn dat je het karakter niet kent en dus een stuk of 10 nakomelingen (als je pech hebt nog meer) krijgt die echt NIET leuk zijn van karakter, we leven in een klein landje dus wat doe je daar dan mee?
een paard geeft maar 1 veulen, als die niet leuk is ach ja dan verkoop je hem gewoon.
ik wil ook graag een reu zien die ik gebruik, of hij moet echt in amerika wonen (gelukkig wonen de meeste beaucerons in frankrijk)
ook mee eens dat een hond wel moet laten zien dat hij kán bevruchten op een natuurlijke manier, dus bijv eerst 1 a 2 nesten gehad op de normale manier alvorens je ki toepast met die reu. dus ik sta er vrij neutraal in, geen problemen mee als de hond ECHT heel ver woont (dan heb ik het over verder dan 10 uur rijden) en als hij bewezen heeft ook natuurlijk te kunnen dekken. dan zie ik het als goede zaak, net zo als dat ik het als een goede zaak zie (maar niet toegestaan is in nl!) dat je verschillende reuen voor 1 dekking mag gebruiken, ik zou het alleen maar toejuichen! minder dekkingen terwijl je meer bloedspreiding hebt..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:35

Loiz schreef:
Als ik zo op internet rond lees is het diepvries maken van hondensperma tegenwoordig ook veel verbeterd.

Ik zou als fokker denk ik eerder sperma over laten komen dan een hond uit het buitenland te kopen.
Teminste, ik neem aan dat je dan een pup koopt, en die moet eerst opgroeien en dan is het de vraag of het dier
het ras verbeterd en volledig gezond is.

Op de NDDC website stond dat een reu 20 nesten per kalenderjaar mag krijgen. Dat is mogelijk per ras anders?
Toch denk ik niet zozeer dat je veel afnemers moet hebben, maar de mogelijkheid om uit een veel bredere groep reuen met
zeer divers bloed te kunnen kiezen lijkt mij (vaak) een verbetering van het ras.
Het is nu immers makkelijker om de reu 'van de kennel in het dorp verder' weer te gebruiken, in plaats van een goede,
passende reu met vers bloed toe te passen.

ja :D wij mogen er maar 5 in z n leven in nl :P en 2 nesten per 12 maanden

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:39

Verschillende reuen voor 1 dekking? Leg eens uit als je wilt? Een teef kan toch niet 2x afzonderlijk bevrucht worden op 1 loopsheid?

Das een stuk minder! Zou bij ons ook wel goed zijn, je ziet heel veel nesten met dezelfde reuen als vader..

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:42

Bij ons (en volgens mij in elk stamboek) wordt een teef 2x gedekt. Als dit door twee verschillende reuen gebeurt heb je dus ook twee verschillende vaders. Normaliter worden ze gedekt op dag 11 en 13 van de loopsheid (bij ons toch :P)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:54

elke teef is anders je kan niet zeggen op dag 11 en 13 word ons ras gedekt, zou wel makkelijk zijn als het zo gebeurd ;)

meerdere reuen gebruiken bij 1 dekking komt in het buitenland steeds meer voor, zolang je dna testen hebt (wat wij dus ook vanaf 1 juni moeten) juich ik dat absoluut toe.
ja ze kan wel door verschillende reuen bevrucht worden op 1 loopsheid

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:09

Ik kan door omstandigheden bv niet ver reizen dan zou KI echt een uitkomst zijn.
Door twee reuen laten dekken ben ik dan weer niet zo voor. Ik zie liever of de reu eenheid geeft in een nest .

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:13

Ik heb hier nu niet heel de tekst gelezen maar ki met honden gaat al hoor. Tochin belgie. Mijn mama had een beginnende fokkerij. Wij hebben 4x gebruikt gemaakt van KI bij onze honden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:03

stukje karakter en dekken etc is allemaal wel te ondervangen , kwestie van onderzoek doen
de honden die ik ken die ook via ki beschikbaar zijn, dekken prima, bevruchten ook prima en hebben ook nog eens geweldige karakters
dat inclusief goede prestaties op show en in de sport geeft toch al een heel goed beeld van hoe een hond in elkaar zit.
ik zou zelf, als ik al KI zou gebruiken (ik ben zelf meer van de natuurlijke weg) ook geen reu willen gebruiken die geen of weinig nakomelingen heeft waar gegevens bekend van zijn, what's the point?
lijkt mij dat je pas iets van ver wil halen omdat het iets is wat zo ontzettend goed zou moeten zijn en zo goed past ,... niet omdat je eens een gokje wil wagen met iets waar niets van bekend is ?
zoals een drievoudig NK winnaar IPO oid met goed karakter (nakomelingen aanwezig en bekend)met bloedlijnen die je in je eigen land niet veelvuldig tegenkomt ipv een hond die je eens op een foto voorbij hebt zien schuiven, die niks gepresteerd heeft , geen nakomelingen heeft , maar gut, zijn neus is zo scheetig :?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:04

Ik fokte juist nooit met de reu die al vaak gebruikt was of al kampioen. Juist de onbekende reu vind ik leuker om te gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:34

Sja, is ook wat voor te zeggen , je ziet voldoende mensen maar achter dezelfde dieren aanrennen want die doen het goed en iedereen dekt er mee, maar goed , als je de honden kent en ze zijn makkelijk beschikbaar(dus in de buurt als in aan te rijden in een dag ) dan is ki sowieso zinloos lijkt me.
Maar een hond die aan de andere kant van de wereld goed bekend is , kan voor hier een aanwinst zijn ivm bloedlijn bijvoorbeeld, dan is ki wel weer zinvol want de andere kant van de wereld is lastiger aan te reizen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:15

Ik zou alleen bij hoge uitzondering KI gebruiken. Nu is het voor ons 'makkelijker' om naar het land van oorsprong te rijden. Want Duitsland is niet de andere kant van de wereld. Maar KI gebruiken voor een hond uit een land hier uit (West)Europa? Nee, absoluut niet. Ik zou de reu in het echt mee willen maken, onderzoek is leuk, foto's zijn leuk, maar ik zou toch in het echt willen zien hoe een hond is en werkt.

Als ik kijk naar de fokker van mijn reu, die gaat altijd naar Duitsland om een heel aantal reuen te bekijken. Dat is net een wandelende encyclopedie wbt bloedlijnen, schrijft de reuen op de haar bevallen en zoekt er dan één uit die het beste past bij de teef. Voor het nest waar mijn reu uitkomt is ze naar bijna de Poolse grens gereden uit mijn hoofd. Aantal dagen in een hotel, aantal dekkingen en weer terug. Met een andere teef had ze een reu op het oog, tot ze gebeld werd door de reueigenaar dat hij verkocht was naar China. Ze heeft toen een andere reu gezocht en niet voor KI gekozen.

Bij een ras waar er weinig van zijn in NL en sowieso Europa snap ik dat er door middel van KI nieuw bloed ingevoerd wordt. Ik zou liever een hond importeren, maar dan snap ik de keuze voor KI. Voor rassen die wel veel voorkomen in (West) Europa vind ik het persoonlijk onzin.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:18

Maar niet iedereen heeft de kans om "even "een dagje te gaan kijken. Ik vind Friesland al ver en dat is maar 3 uur rijden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:21

Waarom is het dan (ras komt veel voor in Europa) onzin?
Bij mijn eerste nestje ben ik naar Frankrijk afgereisd. In totaal 3600 kilometer ervoor gereden.

Nu heb ik naar mijn mening "de" perfecte reu gevonden voor mijn eigen gefokte teefje, en daar ligt zaad van in Duitsland (reu zit zelf in Amerika). Waarom zou ik dat zaad niet gebruiken, enkel omdat er nog vele andere reuen in Europa zitten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:24

ik zou ook niet snel voor KI kiezen, rottweilers genoeg in Europa en de Heimat ligt idd net als voor jullie, om de hoek ;)
ritje Duitsland is prima te doen, maar Italië en Oostenrijk bijvoorbeeld ook,
pas heeft onze trainer nog mensen over de vloer gehad uit Finland en Zweden, de 1 kwam vliegen , de ander met de auto,
maar Amerika of Australië is lastiger, dat zijn mensen die dan hier rietjes bestellen , daar snap ik het ook van , dat is toch even net wat anders dan een korte Europese vlucht of een ritje met overnachting.

en wat je er voor over hebt, de 1 vind idd friesland al ver, de ander rijd rustig een eind en maakt er een lang weekend van bijvoorbeeld.
hoeft ook niet uit te maken , als de perfecte reu om de hoek zit , zit ie om de hoek
als wij in de toekomst nog eens gaan dekken met de teef die nog geboren moet worden , dan rij ik daar gerust voor naar Zwitserland of voor mijn part vlieg ik naar Finland, als daar zit wat ik zoek, so be it :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:50

Ik kan alleen voor mezelf spreken, daarom zeg ik dat IK het onzin vind. ;) Ik geloof niet in maar één perfecte reu voor een teef, maar mocht dat voorkomen, dan zou ik er serieus over nadenken. :j Mijn mening zal dan in ieder geval niet een mogelijke perfecte match in de weg staan. Ik zou alleen nogmaals kritisch kijken of het écht een perfecte match is.

En iedereen is anders inderdaad. Ik zou niet willen fokken als ik niet naar de reu toe kon rijden. Omdat ik ze gewoon in het echt wil mee maken en liever natuurlijke dekkingen zou hebben. Maar ik kan niet oordelen over anderen die 3 uur al ver vinden of het gewoon niet kunnen regelen. Mag ik wel vragen waarom Kohtje? Als het te persoonlijk is, mijn excuses. Ik heb makkelijk praten, want in theorie (theorie want ik heb nog geen teef en de komende jaren geen fokplannen ;) ) zou ik het gewoon kunnen, dus is er geen reden om het niet te doen. Ik heb een auto voor de honden, kan dagen vrij nemen, goede oppas voor de honden thuis. Dan is het makkelijk.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:38

kohtje schreef:
Maar niet iedereen heeft de kans om "even "een dagje te gaan kijken. Ik vind Friesland al ver en dat is maar 3 uur rijden.

Dan ga je met een scootmobiel ofzo?
Ik rijd in 1,5 uur van hier (friesland) naar bv schiphol...

Maar inderdaad er zijn mensen die me voor gek verklaarden toen ik een kampioensreu uit Spanje wilde gebruiken.. Ik zou tijdens de loopsheid met mijn teef daarheen (zuid spanje), helaas gooide mijn gezondheid roet in het eten. Gelukkig mocht ik de reu lenen onder voorwaarde dat we hem zelf ophaalden.. Dus even op en neer gevlogen naar spanje om de reu te halen (kende de eigenaar heel goed en dan konden wij hem hier showen voor hem)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:59

Als ik naar Lioesens rij doe ik er echt bijna 3 uur over. Naar jouw toe is korter.
Ik heb echt wel een goede rede waarom ik niet ver weg kan.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:16

De Duitse Dog is kapot gefokt door alle regels van de NDDC, ik heb nu nog 2 duitse doggen en dit zijn mijn laatste.
voornamelijk is het probleem dat er geen kleuren door elkaar gefokt mogen worden tevens is er een groot probleem met Harlekijn kleur gezien zwart niet verkoopt word meestal harlekijn X harlekijn gedaan waardoor je in een nest ook grote kans hebt op pups met vrijwel geen vlekken deze witte pups moeten direct na geboorte worden ingeslapen gezien erfelijke problemen.
Blauw alleen met blauw wil je een keer een zwarte op blauw doen moet je daarvoor een ellendelange weg gaan voor toestemming van de NDDC, geen toestemming is geen stamboom.
Geel en gestroomt, doordat hier nog wel wat variatie mogelijk is is dit helaas nog de sterkste kleur maar ook hier komen de afwijkingen al steeds meer voor.
Helaas lang leve de NDDC die het ras volledig kapot hebben gemaakt met de vele regels waardoor ook de fokkers er het bijltje bij neer leggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:18

KI is absoluut niet de toekomst. Wij kunnen tegewnoordig zo makkelijk reizen allemaal dus ik zou zeggen als het kan niet doen. Ga importeren en uitwisselen. Mooi vanaf een plaatje is iets heel anders dan in werkelijkheid mee maken. Het karakter kan wel belabberd zijn en hoe is het daar met betrouwbare onderzoeken?

Lijkt me veel gaver zo''n pracht van een hond te importeren en hopelijk vele jaren naast je te hebben lopen en bij je te hebben in huis dan een potje sperma van hem te krijgen.

Ik ken meerdere fokkers die naar Italie, Polen, Engeland enz. rijden voor dekking. Of idd uitwisseling doen van reuen met fokkers die ze daar goed kennen. Super toch??

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 06:20

Monica72, wij hebben nu een gele doggenpup uit blauwe bloedlijnen :) komt bij Margreet vandaan (Van Roshertha/Original Blue)

Maar toch vind ik het kwalijk dat de fokkers blijven doorfokken met de nederlandse, doorgefokte reuen en niet eens
een keer zich echt inzetten voor het ras om bijv. KI te doen of honden te importeren.
Wat Roshertha trouwens wel doet, plus heeeel zorgvuldig onderzoek in bloedlijnen wat betreft ziektes.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:23

Loiz schreef:
Monica72, wij hebben nu een gele doggenpup uit blauwe bloedlijnen :) komt bij Margreet vandaan (Van Roshertha/Original Blue)

Maar toch vind ik het kwalijk dat de fokkers blijven doorfokken met de nederlandse, doorgefokte reuen en niet eens
een keer zich echt inzetten voor het ras om bijv. KI te doen of honden te importeren.
Wat Roshertha trouwens wel doet, plus heeeel zorgvuldig onderzoek in bloedlijnen wat betreft ziektes.

Als ik me goed herinner is Roshertha ook niet meer lid van de NDDC.

hmm zie dat ze toch weer lid is geworden bij het hernieuwde NDDC indertijd het oude NDDC was zij geroyeerd, het was/is haat en nijd in het doggenwereldje.

ik heb 3 jr geleden een stamboomloos nest gefokt helaas kwam er maar 1 pup uit het nest die is dan ook gebleven.
heb in 5 jr tijd meerdere doggen moeten laten inslapen
Sarah maagtorsie 3 jr geworden
Floortje 3mnd geworden.
Laban 2 jr geworden maagtorsie
Dahra 9jr geworden kanker ingeslapen
Flip 2 jr geworden doodgebloed binnen 3 uur.
heb nu nog
Noah is nu 4jr en Lotje is nu 3 jr
Laatst bijgewerkt door Monica72 op 22-05-14 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt