Kat op sterven... Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:57

Waarom meteen inslapen? Alleen omdat de kat oud is? Misschien heeft de kat maar iets minimaals onder de leden en is dat met iets simpels opgelost. Ik zou dát eerst door de DA laten onderzoeken en niet met het idee dat je je kat moet laten inslapen

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:00

Niet meteen in laten slapen, maar er wel al rekening mee houden. Als ze maandag horen dat er ik weet niet wat aan de kat mankeert, waarom zou je er dan nog meer mee gaan slepen. Dan ben je egoïstisch bezig naar mijn mening.

Daarbij is de titel duidelijk. Kat op sterven wat is wijsheid. Ligt het dier inderdaad op sterven dan had het vrijdag al verlost moeten worden... naar mijn mening

moonie

Re: Kat op sterven... Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:02

zijn het ze nieren niet laat daar ook na kijken

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:18

Ik snap niet dat er mensen zijn die het een kat van 17 nog weet ik hoeveel onderzoeken zouden laten ondergaan.. Ja, misschien is het iets simpels en kun je het af met pijnstillers en ab. En dan? Volgende maand weer? Dat is toch gewoon uitstel van..?

Houden van is durven loslaten.. Accepteer het dan ook als een dier duidelijk aangeeft dat het klaar is.

De keus moeten maken tussen leven en dood is nooit leuk of ze nou 7 maanden zijn of 17 jaar. Iedereen hoopt ze te vinden terwijl ze vredig zijn ingeslapen zoals de natuur zou moeten doen door bijv. een hart stilstand. Maar als dat niet het geval is, is het aan ons mensen de taak in die keuze wel te maken. En dan moet je niet eerst weet ik hoeveel medicijnen naar binnen willen proppen als het einde al duidelijk in zicht begint te komen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:21

Allereerst veel sterkte :(:) Ik had ook een lieve tijger die ik vorige maand in heb laten slapen.

Hij was al een tijdje ziek; hij had het aan zijn schildklier (kreeg ie medicijntjes voor) en we verdenken heel zwaar dat hij de ziekte van Lyme had, (komt heel weinig voor bij katten maar hij was echt een teken-magneet). Op een gegeven moment ging hij ontzettend af vallen. Voor de rest deed ie eigenlijk nog alles, ging gewoon de hort op, was alert, poep zag er normaal uit, etc. We waren inmiddels gestopt met de medicijnen omdat hij er misselijk van werd en steeds moest spugen. Ik heb toen van te voren al besloten; zodra hij ook maar de helft van zijn eten laat staan is het klaar, ook al laat hij geen tekenen van pijn zien. Het was nogal een schrokop, en ik wist gewoon dat als zijn eetlust verdween, hij gewoon niet meer van zijn leventje kon genieten. Heb mijn ouders, vooral mijn vader, er echt van moeten overtuigen, die vond juist dat het onnodig was zolang die kat nog gewoon rond hobbelde.

Ik kan je vertellen dat ik absoluut geen spijt heb gehad van mijn beslissing. Ik ben blij dat ik hem een deel ellende heb kunnen besparen. Had er ook echt niet aan moeten denken dat hij op een dag niet meer thuis zou komen. Dat hij ergens in de bosjes lag te creperen en dat ik dan helemaal niks voor hem kon doen. Nu weet ik gewoon dat hij een goed en mooi leven heeft gehad. Het was altijd een trots beest en ik geloof dat ik hem op deze manier in zijn waarde heb gelaten ipv hem weg te laten kwijnen. Het inslapen zelf is eventjes akelig om te zien, maar het geeft je zelf ook rust als je weet dat hij rust heeft. We hadden best nog een keer bloed laten prikken, en ander medicijn proberen etc. Dan had hij het misschien een paar maandjes of een jaartje langer vol gehouden. Maar ik heb mezelf toen afgevraagd: voor wie zou ik het dan doen? voor mezelf of voor de kat?

Mijn advies is: doe wat voor het beestje het beste is. Als je de DA thuis laat komen bespaar je hem de stress, en je kat is al vertrokken voor dat ie het zelf goed en wel door heeft. 17 jaar is een prachtige leeftijd.
Nogmaals heel veel sterkte, wat je beslissing ook is Y;(

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:31

Daarnet naar de DA gebeld, helaas niet bereikbaar. Was ook wel te denken zo op een zondag.

Hij heeft zich intussen wel weer verplaatst van mijn kamer naar zijn vastje 'nestje', een kartonnen doos op mijn moeders kamer en is daarnet weer een stukje wezen wandelen in de tuin. Ook hebben we hem vanmorgen nog een kommetje rosbief gegeven en die heeft hij helemaal leeggegeten. Hij lijkt zich dus veel beter te voelen dan gisteren of eergisteren maargoed ik blijf toch opletten met wat ik zeg.

Ik ben het trouwens helemaal eens met Bambolina!
Tuurlijk kan het zijn dat hij 'gewoon' ziek is en het op te lossen is, maar ik vind het niet eerlijk om nog zoveel met hem naar de DA te zeulen en hem al die onderzoeken/behandelingen te laten ondergaan op deze leeftijd. Daarom hebben we hem ook niet meer laten opereren voor z'n tumor. Het beestje nog laten lijden onder revalidaties en antibioticakuren is ook niet echt een leven meer en dan doe je het enkel maar voor jezelf :n

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:39

Kan het ook een reactie op de vaccinatie zijn? En heel veel sterkte ts.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:45

billionache schreef:
Daarnet naar de DA gebeld, helaas niet bereikbaar. Was ook wel te denken zo op een zondag.

Hij heeft zich intussen wel weer verplaatst van mijn kamer naar zijn vastje 'nestje', een kartonnen doos op mijn moeders kamer en is daarnet weer een stukje wezen wandelen in de tuin. Ook hebben we hem vanmorgen nog een kommetje rosbief gegeven en die heeft hij helemaal leeggegeten. Hij lijkt zich dus veel beter te voelen dan gisteren of eergisteren maargoed ik blijf toch opletten met wat ik zeg.

Ik ben het trouwens helemaal eens met Bambolina!
Tuurlijk kan het zijn dat hij 'gewoon' ziek is en het op te lossen is, maar ik vind het niet eerlijk om nog zoveel met hem naar de DA te zeulen en hem al die onderzoeken/behandelingen te laten ondergaan op deze leeftijd. Daarom hebben we hem ook niet meer laten opereren voor z'n tumor. Het beestje nog laten lijden onder revalidaties en antibioticakuren is ook niet echt een leven meer en dan doe je het enkel maar voor jezelf :n

Naar de dierenarts zeulen vind je zieliger dan thuis laten wegkwijnen? %)

Waarom niet naar de dierenarts voor een goede check. Met verhaal erbij we willen geen lange drama's. Dan kun je medicijnen geven dat de kat zich nog een poosje "lekker" voelt. En als het slechter word dan klaar en inslapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:49

Sabientjeuh schreef:
Kan het ook een reactie op de vaccinatie zijn? En heel veel sterkte ts.

Zoiets kan ook gemakkelijk, of toch achteraf van de stress van het doktersbezoek ?
Misschien een verkeerd muisje gevangen in de tuin ?

Mijn (jongere) katten hebben ook weleens een paar van die "baaldagen" tussendoor.

Zo te lezen houd je hem heel goed in de gaten en zou je hem zeker niet onnodig laten lijden :(:)

Zelf zou ik het nog wel een dagje aan durven zien, zeker gezien de ontwikkelingen.
Mocht hij weer een terugval krijgen dan de dierenarts bellen om hem aan huis te laten inslapen en mocht deze dan wat anders vinden, dan is het alleen een tevergeefs voorrijdtarief, maar dat zou je in zo'n geval alleen maar blij maken, denk ik zo ;)

Sterkte ermee !

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:02

Ik snap je dilemma volkomen.. Ik heb vrijdag mijn maatje van 18 in laten slapen. Ze kreeg al medicijnen voor schildklier en artrose. De laatste week ging ze lichamelijk hard achteruit. Ik vermoed dat haar nieren het begeven hadden. Ze keek me nog wel helder aan maar ze deed dingen anders dan normaal en helaas weet je dat het vroeg of laat gedaan zal zijn. Heb al mijn moed bij elkaar geraapt en de DA gevraagd haar bij ons thuis in te laten slapen. Kon het ook niet over mn hart verkrijgen haar aan haar lot over te laten

Sterkte met je beslissing.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 11:17

@ThreeFingers : heb ik toch niet gezegd?? Ik bedoel hiermee dat ik liever één keer naar de DA rijd en hem laat inslapen dan nog onderzoeken te laten ondergaan en er medicijnen in te proppen op zijn leeftijd en het naar mijn gevoel dus alleen maar te 'rekken'... Als je mijn update hebt gelezen doet hij het vandaag een stukje beter en is er dus geen sprake van laten wegkwijnen.

Na-stress oid van de dierenarts had ik niet eens aan gedacht. Kan wel goed kloppen. Hij is altijd een beetje down na een DA-bezoek maar zo heeft hij nog nooit gedaan. Ik kijk het vandaag iig aan hoe hij zich verder gedraagt en of zijn eetlust écht weer aan het terugkomen is.

Jij ook veel sterkte Starbreeze :(:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:07

Dank je wel

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:13

wat een lastige beslissing.. hopelijk heb je morgen iets meer duidelijkheid na je telefoontje! sterkte :(:)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:15

Het kan echt alle kanten op gaan.. en tuurlijk probeer je positief te denken.. _/-\o_
Maar bedenk ook dat een tumor ook uitzaaiïngen kan hebben naar de rest van zijn lijf..

Ik hoop dat hij er bovenop komt, maar hij is natuurlijk wel op leeftijd.. :o

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:14

Uitzaaiingen kan de tumor sowieso niet hebben hoor. Die is gewoon onderzocht in het labo en bleek goedaardig te zijn.

Hij is vandaag net ietsje beter zoals ik al zei, eetlust is een stuk hoger dan vorige dagen maar hij slaapt nog veel en is weer op m'n bed gaan liggen. Daarnet kwam hij bij me op schoot, begon te spinnen en keek me recht aan. En toen heb ik de knoop doorgehakt. Morgenochtend bellen we naar de DA. Hij is gewoonweg op...

We gaan wel een afspraak plannen voor morgenavond. Moet morgen een examen afleggen namelijk en wou het niet vlak ervoor hebben. Niet dat m'n examen sowieso gaat lukken morgen want heb amper m'n hoofd erbij gehad om te studeren...

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:15

klinkt als een wijze beslissing, maar oh zo zwaar :(:)

hopelijk valt je examen mee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:28

billionache schreef:
Uitzaaiingen kan de tumor sowieso niet hebben hoor. Die is gewoon onderzocht in het labo en bleek goedaardig te zijn.

Maar goedaardig kan wel kwaadaardig worden..
Begrijp me niet verkeerd.. ik hoop dat er niets aan de hand is.. :o

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:33

Als ie vandaag beter is dan kan het maar zo zijn dat ie last vd vaccinatie heeft gehad.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:43

Dat heb ik vandaag aangehaald bij mijn moeder, maar daar heb ik heel erg m'n twijfels bij. Hij heeft nooit problemen gehad na vaccinaties, hoogstens een dagje wat afzijdiger de dag na het DA-bezoek. De controle is nu al zo'n 1,5 week geleden dus lijkt ons heel sterk. We kennen hem ook als de beste en voelen gewoon dat dit niet zomaar 'iets onder de leden' is...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:16

Heel veel sterkte. Ook al voelt het nu niet zo, het is de beste en meest diervriendelijke beslissing die je als baasje kunt nemen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:17

Dapper besluit TS, Heel veel sterkte morgen, en succes met je examen,

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:17

Sterkte morgen, ook met je examen !

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:26

Ik denk dat je nu zelf voelt dat het zover is zoals je schrijft toen je hem in de ogen keek. Ik wens je veel sterkte morgen , tis vreselijk maar beter voor poes

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:33

Moedige beslissing, respect. Succes met je examen, hopelijk ben je niet teveel afgeleid..
En natuurlijk heel veel sterkte!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 18:16

En we zijn er met de update...

Vannacht heeft Johnny nog bij mij geslapen. Ik moest huilen en toen kwam hij op m'n borst liggen alsof hij me wilde troosten en wou zeggen 'het is goed, baas'. Vanmorgen gebeld naar een praktijk hier om de hoek en daar konden we vanavond terecht. Hij was echt aan het vechten tegen zijn eerste spuitje. Hij wilde gewoon niet slapen, moest spuwen en we hebben hem een extra dosis moeten toedienen. Alles is zo fijn gegaan verder. Ik weet gewoon dat dit de juiste beslissing is geweest, maar het doet verdomd veel pijn...