beagle eigenaren met advies voor deze situatie???!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: beagle eigenaren met advies voor deze situatie???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:18

Ikzelf heb eigenlijk het idee dat de hond idd een hele flinke dosis jachtinstinct heeft.

ze "jaagt" vaak op de katten van de buren en als ze een konijn ofzo ruikt dan is ze meteen weg.

Wij zitten hier in een hele bosrijke omgeving achteraf met natuurgebieden dus ook erg veel verleidingen voor de hond.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:20

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:24

Hier een eigenaar van twee super lieve beagles..... Maar het probleem is zo herkenbaar! Als ze de kans krijgen gaan ze er vandoor, lekker op onderzoek uit en de oren doen het niet meer. Ik laat ze dus ook niet meer los als we uit gaan, gelukkig hebben we een groot erf waar ze wel lekker los kunnen ravotten. Alles beagle proof omheind, maar owee als we een keer de poort oo een kiertje laten.....

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:25

Hoe is ze op haar voer??

Onze buren haddn het zelfde probleem.
Die hond kreeg zn brok al beloning.
Kwam ze kreeg ze een beetje eten kwam ze niet kreeg ze niks..
Na 3 dagen niet komen snapte ze de 4e dag toen ze kwam het spelletje prima..

Nu hebben ze der naam nog niet uitgesproken of ze is er

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:26

Ze is niet zo heel erg gefocust op voer.
laat soms ook gewoon lekkers liggen

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:30

Beagle eigenaar meld zich.. En ik zie dit inderdaad als
typisch beagle gedrag.. Mijn hond kan los, en de meeste verbazen
zich daar zelfs over.. Echter is mijn beagle zich met zn tweede jaar
wat meer gaan gedragen. Ik kon vroeger springen, gillen, roepen,
dansen, ter plekke een kip voor hem braden, maar meneer deed toch
echt liever wat hij zelf leuk vond. Ik blijf er dan ook bij dat consequentie
in combinatie met veel beweging, veel trainen en herhalen en ja, soms
zelfs straffen wel nodig is.

Het is absoluut mogelijk, maar die grote oren zitten er vooral
voor de sier, en ze zijn verdomd slim..
Mijn hond loopt nu alweer bijna 4 jaar rond bij bij op het erf
op stal, weet precies wat hij wel en niet mag, maar kan het
eens in de zoveel tijd toch niet helemaal laten om
een stukje verder te lopen dan normaal, en dan het liefst
als hij weet dat ik niet op let.. En ja heus, dat weet hij.

Ik blijf er wel bij dat hij dat doet op momenten dat ie zich gaat
vervelen, en de uitdaging een beetje verslapt..

Mocht je nog wat willen weten, inbox staat open.. ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:32

essiesilly schreef:
inowa schreef:
Zoals ik hierboven schreef dat hebben ze gedaan en dat beheerst ze ook.
kent ze en doet ze zolang ze aan de riem is.
op goede dagen ook stukken los wat ze perfect doet.

Het zijn echt de momenten dat ze er tussenuit glipt dat ze alles spontaan vergeet en niet meer luisterd.

Nee dat kent ze dus niet ;) een hond denkt niet goh laat ik vandaag eens eigenwijs zijn en lekker niet luisteren. Een hond leert van elke situatie, waarschijnlijk heeft ie in deze situatie al zo vaak succes gehad en dat bevalt haar zo goed dat je wel heeeeeel veel moeite moet doen om haar te overtuigen dat het bij jou/jullie leuker is. En dat als ze komt dus niet meteen "gevangen" word want blijkbaar vind ze dat niet leuk, ze weet aan de toon van je stem wat er komen gaat.. Nare situatie = niet meer komen in het vervolg
Binnen ook al oefenen komen, steeds sneller als ze op een gegeven moment niet snel genoeg komt laat de beloning (en dan iets heeeeel lekkers als knakworst ofzo) op zich wachten, doet ze echt haar best om heel snel te komen krijgt ze dat super lekkers.
Als ze dat beter dan je denkt onder de knie heeft probeer je dat in een prikkel arme afgesloten omgeving buiten. Zo breidt je het steeds uit, maar let op! Is ze in de situatie waar ze vaak niet luisterd ga dan ook je woord "hier" niet verkrachten! Elke keer dat jij hier zegt en ze komt niet ben je het woord aan het verkrachten en zal ze minder vaak gaan luisteren
Dus mocht je denken op deze plekken luisterd ze vaak niet, lange lijn er aan, 1x roepen en anders binnen halen. Komt ze wel heeeel blij en ruig spelen of iets heeel lekkers

Precies!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:44

Volgens mij verveelt de hond zich en zijn de hier-oefeningen niet bevestigd. Ik zou gaan trainen bij een club waar ze jou en de hond op positieve wijze kunnen helpen en waar ze naast gehoorzaamheidsoefeningen ook mag speuren om haar jachtdriften en haar koppie te kunnen gebruiken. Je kunt wel met haar gaan fietsen maar dat werkt niet, simpelweg omdat daar mentaal geen uitdaging in zit. Je zult enkel haar uithoudingsvermogen trainen. Stroomband zou ik niet aan beginnen. Martelwerktuigen in de handen van een leek en in dit geval al helemaal niet nodig. Er zijn positieve manieren om je hond aan het luisteren te krijgen maar dat vraagt wel inzicht en inzet! Zoek eerst eens professionele hulp bij een goede vereniging. Liefst een waar ze ervaring hebben met het ras. Het hondje doet niks fout!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:53

JPS schreef:
Volgens mij verveelt de hond zich en zijn de hier-oefeningen niet bevestigd. Ik zou gaan trainen bij een club waar ze jou en de hond op positieve wijze kunnen helpen en waar ze naast gehoorzaamheidsoefeningen ook mag speuren om haar jachtdriften en haar koppie te kunnen gebruiken. Je kunt wel met haar gaan fietsen maar dat werkt niet, simpelweg omdat daar mentaal geen uitdaging in zit. Je zult enkel haar uithoudingsvermogen trainen. Stroomband zou ik niet aan beginnen. Martelwerktuigen in de handen van een leek en in dit geval al helemaal niet nodig. Er zijn positieve manieren om je hond aan het luisteren te krijgen maar dat vraagt wel inzicht en inzet! Zoek eerst eens professionele hulp bij een goede vereniging. Liefst een waar ze ervaring hebben met het ras. Het hondje doet niks fout!

Precies!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:43

Het enige dat ik, na de nieuwe informatie, nog kan zeggen is: het is een Beagle en soms zijn beagles oost-indisch doof :'). Die van mij is zich inderdaad ook beter gaan gedragen na zijn 2e jaar, maar als ik hem ergens los heb waar het kan en hij ziet een konijn, dan kan ik hemr achtervolgen tot ze er geen zin meer in heeft :+.
Mijn andere hond heb ik precies op dezelfde manier getraind, is echter een ander ras en hem kan ik wel vertrouwd los hebben. Zelfs als hij wat ziet, komt hij nog terug.

What can I say, beagles zijn nu eenmaal beagles.

Wat je nog wel kunt proberen is aan een heeeeeele lange riem wandelen (bv. longeerlijn) en wachten tot ze er vandoor gaat. Wanneer ze gaat kun je roepen, luistert ze niet, trek je haar terug en geef je haar een snoepje of iets dat ze leuk vindt.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:25

Hier ook 2 beagles, maar die van mij gaan niet meer los.
De oudste(9) heeft de eerste 3 jaar super geluisterd, kreeg daar vaak complimenten over,maar zijn jachtinstinct werd toch sterker.
Na 3 keer uren op hem gewacht te hebben bij het bos,heb ik gezegd dat hij gewoon niet meer los komt.
Alleen als we naar Ughelen gaan mag hij los daar is een afgezet hondenbos.
Verder luistert hij prima.
De jongste(nu 5)luistert helemaal voor geen stuiver,je kan de kamer niet uit gaan of mevrouw doet iets wat niet mag.
Ze schuift eetkamer stoelen naar de keuken om via de stoel op de vensterbank te klimmen om het kattenvoer op te eten.
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.
Ik ben gek op mijn honden, maar er komt hier nooit meer een beagle.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:30

yeye schreef:
Van zodra hij een poging deed om te ontsnappen riepen we hem terug. Toen hij ons weer volledig negeerde en ging lopen hebben we even op het knopje gedrukt en kreeg hij dus een schokje. Meneer schrok zo hard van die correctie dat hij meteen terug draaide en bij ons kwam zitten. Toen hebben we hem meteen beloont en een koekje gegeven en hij is nooit meer zonder ons buiten geweest. :+

Ik ben echt tegen zulke middelen maar van zodra er levens op het spel staan moet je moeilijke beslissingen maken...

Ik ken een hond de daardoor zo in paniek ging wegrennen dat ze heel veel moeite hebben moeten doen om de hond terug te krijgen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:46

Hier een beagle eigenaar,
Oefenen oefenen en nog eens oefenen...
ik heb met mijn beagle alle cursussen gevolgt,
en luistert dan ook keurig, maar het heeft wel even geduurd
ik doe alles op een hele positieve manier
dus voorral veeeel belonen als die komt
maak er zelf ook een leuk spelletje van,
hierkomen, wegsturen, wegrennen op een spelende wijze
mijn beagle wil ook wel eens niet luisteren hoor.
maar op zo'n moment ga ik heel raar weg rennen ( sta ook vaak best voor l*l volgens mij ) :+
maar het helpt wel !

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 01:46

Brainless schreef:
yeye schreef:
Van zodra hij een poging deed om te ontsnappen riepen we hem terug. Toen hij ons weer volledig negeerde en ging lopen hebben we even op het knopje gedrukt en kreeg hij dus een schokje. Meneer schrok zo hard van die correctie dat hij meteen terug draaide en bij ons kwam zitten. Toen hebben we hem meteen beloont en een koekje gegeven en hij is nooit meer zonder ons buiten geweest. :+

Ik ben echt tegen zulke middelen maar van zodra er levens op het spel staan moet je moeilijke beslissingen maken...

Ik ken een hond de daardoor zo in paniek ging wegrennen dat ze heel veel moeite hebben moeten doen om de hond terug te krijgen.

Heb ik nog nooit meegemaakt en heb heel wat honden hiermee getraind. Uiteraard vooral met t piepje en heeel zelden een schok.

Verder vind ik de tips van essiesilly ook erg goed. Uiteindelijk moet je grenzen stellen en dat doe je niet door de hond maar te laten lopen omdat ze zich niet laat vangen. Want eigenlijk hoor je niet achter je hond aan te hoeven vangen..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:05

ilaan schreef:
Want eigenlijk hoor je niet achter je hond aan te hoeven vangen..

Dan moet je geen jachthond en zéker geen Beagle kopen :').

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:08

kennis van mij heeft 3 beagles, gaan overal los en staan vrij goed onder appel. Maar als er "wild" in de buurt is helpt geen koekje, fluitje, aanhaling, gekirr,...
Dan gebruikt ze toch ook een correctieband.
Ikzelf ook voor mijn Jackrussel, als die een kat, konijn, ree vogel spot, dan is die weg. 1x een correctie en een luide "nee" op het juiste moment en "nee" is voldoende voor de komende tijd