Gerald de duif gevonden (volgtopic)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Gerald de duif gevonden (volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:03

Je gaat een duif die niet meer kan vliegen toch niet op die manier 'als kip' houden?

Dat dier is zijn hele manier van leven kwijt! Bij elk dingetje onraad zal ie proberen weg te vliegen, maar dat kan dan niet. Wat een stress moet dat zijn!

Echt, heel eerlijk? Mn bek valt hiervan open....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:06

Ts nog een tip voor de duif. Koop een panty knip er twee gaatjes in voor de poten
En houd dan de vleugels bij elkaar. Is prettiger voor het beestje en voor jezelf.
Laat dan dan wel 3 weken zitten zodat t kan rusten.

Misschien ken ik de duivenmelker wel.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:09

Amaris schreef:
Je gaat een duif die niet meer kan vliegen toch niet op die manier 'als kip' houden?

Dat dier is zijn hele manier van leven kwijt! Bij elk dingetje onraad zal ie proberen weg te vliegen, maar dat kan dan niet. Wat een stress moet dat zijn!

Echt, heel eerlijk? Mn bek valt hiervan open....

Hier ben ik het mee eens, mijn vriend heeft veel postduiven en als ze na een vlucht een gebroken vleugel hebben, maakt hij ze dood (even heel hard gezegd :') )
Inderdaad omdat die dieren dan niet meer gelukkig kunnen leven

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:12

Je kan een duif inderdaad niet als kip gaan houden, wees dan eerlijk naar het dier en laat het gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:16

Duif is geringd
Betekent dat er een eigenaar is. Die vermoedelijk het beestje de nek omdraait.
Hoe lief je ook bent voor het beestje, gebroken vleugel=niet vliegen en zoals er al meer zeiden een duif is geen kip. Verlos m uit zijn lijden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:26

Een tijdje terug knalde er bij ons een eend tegen het raam. Het arme dier heeft de avond bij ons in de tuin gelegen en de volgende dag zagen we dat haar vleugel helemaal lam hing. Dierenarts gebeld. Zij wilde ons zonder probleem (en betaling <3 ) helpen als we haar konden pakken en langs komen. Als het gebroken was, zou ze haar in slapen, maar het zou om een zenuwbeschadiging kunnen gaan. We kregen haar dus niet te pakken :P Iedere dag kwam ze met haar mannetje eten bij ons halen. Met de dag zag je haar vleugel opknappen!! Vorige week hingen nog 2 pennen 'lam', maar een paar dagen terug zag je buiten dat ze er nog een beetje mee trekt, niets meer van! *\o/* Ze heeft ook alweer wat gevlogen!!
Aan het dier was niet te zien dat ze pijn had (anders hadden we er zeker een eind aan laten maken) en nu het goed afgelopen is zijn we erg blij dat we haar hebben laten leven!
TS, hoop van harte dat het met de duif achteraf ook mee valt!!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:27

Ik struin ook dierenartsen af wanneer ik een gewond dier aantref waarvan ik de eigenaar niet ken. Er is er altijd wel 1 die kosteloos wil helpen. Tenzij ik zie dat het niets meer wordt, dan gaat de schep erop.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 22-05-14 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:28

Ook wij hebben ooit een duif gevonden in het bos, zeer waarschijnlijk gepakt door een roofvogel tijdens zijn vlucht, kon ook niet meer vliegen, was verder heel pienter, goede eetlust enzovoorts.
Mee naar de dierenarts geweest, deze gaf aan dat de vogel wellicht weer kon vliegen maar gaf geen zekerheid. Na een 3-tal weken vloog de duif nog altijd niet maar ik merkte zeker dat het beestje enorm gefrustreerd raakte als er soortgenoten over vlogen en dan wilde de duif mee. Er was bij "onze" geen sprake van een gebroken vleugel en toch hebben we m in laten slapen bij de dierenarts. Deze vond het namelijk ook geen leven voor een duif die niet meer zal vliegen. De frustratie van het diertje vond ik het ergste om te zien.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:28

TS ik vind dit echt niet kunnen, als je zelf de mogelijkheid niet hebt om het dier te helpen dan laat je een ander dat doen. Wat heeft het dier hier nu aan ? Op deze manier zal de vleugel niet meer gebruikt kunnen worden en dan ? Sorry maar dan is het diertje beter af als het gaat hemelen. Snap deze houding echt niet, ik kan/wil het dier niet helpen maar wil het een ander ook niet laten doen ? Zo ontneem je het dier alle kansen.

Van de reactie eigenaar ben ik niet verbaasd, ik bel zelf ook niet meer als er weer een postduif is beland bij ons op het hok. Nog nooit heb ik een normale reactie gehad, gooi maar in de kliko, trek de kop er maar af, waardeloze duif die hoef ik niet meer......postduiven houders :r

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:39

Hmm, ik heb nog maar 1 x een duif 'opgevangen' maar een hele schappelijke duivenhouder. Kwam de duif na twee dagen bij mij thuis ophalen; was een goede voor de fok ofzo...

Ts; waarom bel je de vogelopvang niet? Hier zijn ze eens een eend op komen halen, doen ze vast ook wel voor een duif.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:36

Beb_bokt schreef:
Ik struin ook dierenartsen af wanneer ik een gewond dier aantref waarvan ik de eigenaar niet ken. Er is er altijd wel 1 die kosteloos wil helpen. Tenzij ik zie dat het niets meer wordt, dan gaat de schep erop.

Waarom betaal je je liefdadigheid niet zelf?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:40

Moet zeggen dat ik dit -ondanks de goede bedoelingen van TS- toch nogal egoistisch vind overkomen. Een vogel die gewend is te kunnen vliegen moet je niet als kip willen houden (en zelfs die kunnen nog wat fladdervliegen, dus tja). Vogelonwaardig dit, zeker wanneer het ook echt gebroken is. Ga zelf maar eens lange tijd met een gebroken ledemaat rondlopen zonder dat er iets aan gedaan word. Ja, het is even zuur om het dier naar de andere wereld te moeten helpen, maar dat bespaart hem wel het leven dat hij nu moet leiden. Ik heb zelf vogels en vliegen is voor hen gewoon essentieel.

Maar ik gok niet dat TS nog gaat reageren hier.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:27

Ik wil even iets duidelijk maken, ik woon in België en hier zijn niet zo ontzettend veel organisaties die rondrijden voor gewonde duiven (toch niet als het geen wilde duiven zijn, vrees ik)

Daarbij ben ik ook niet 100% zeker of het gebroken is en wil ik hem daarom niet afmaken :)
Vandaag hebben we het diertje zijn hok weer eens uitgekuist en daarbij dacht ik hem gewoon in een mand te zetten, maar daar is hij uitgefladderd. Dit vind ik toch al een vrij grote verbetering, het is uiteraard niet vliegen maar het geeft mij toch wel hoop op beterschap.

De tweede duif die we hadden gevonden, hebben we vandaag kunnen vrijlaten. Na de mislukte poging in het weekend leek hij nu echt wel klaar (fladderde rond als ik te dicht in de buurt kwam etc)
Dus ermee naar buiten en losgelaten. Deze keer lukte het hem om wel over onze omheining te vliegen en daarna nog hoger en verder te vliegen. Ik ben erg blij dat we die stakker toch hebben kunnen helpen. :)

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:41

ik heb een tijdje geleden een duif opgevangen die in het rattengif heeft gestaan en waarschijnlijk ook wat had gegeten. de eigenaar gebeld via het ringnummer en hij hoefde hem niet terug. helaas heeft hij het niet overleefd. TS ik vind het super van je dat je het beestje hebt opgevangen en probeert te helpen. tuurlijk is het beter voor het beestje om hem te laten inslapen als hij echt een gebroken vleugel heeft... maar zulke botte reacties zijn ook onnodig

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:16

Oliiviia schreef:
Ik wil even iets duidelijk maken, ik woon in België en hier zijn niet zo ontzettend veel organisaties die rondrijden voor gewonde duiven (toch niet als het geen wilde duiven zijn, vrees ik)

Daarbij ben ik ook niet 100% zeker of het gebroken is en wil ik hem daarom niet afmaken :)
Vandaag hebben we het diertje zijn hok weer eens uitgekuist en daarbij dacht ik hem gewoon in een mand te zetten, maar daar is hij uitgefladderd. Dit vind ik toch al een vrij grote verbetering, het is uiteraard niet vliegen maar het geeft mij toch wel hoop op beterschap.

De tweede duif die we hadden gevonden, hebben we vandaag kunnen vrijlaten. Na de mislukte poging in het weekend leek hij nu echt wel klaar (fladderde rond als ik te dicht in de buurt kwam etc)
Dus ermee naar buiten en losgelaten. Deze keer lukte het hem om wel over onze omheining te vliegen en daarna nog hoger en verder te vliegen. Ik ben erg blij dat we die stakker toch hebben kunnen helpen. :)

Maar je zou er wel even mee langs een DA kunnen gaan om vast te laten stellen of de vleugel wel of niet gebroken is. Dan zou de vleugel eventueel gespalkt kunnen worden dat betekent ook minder pijn en meer kans op genezing.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:15

Bassenqua iets met alles over 1 kam scheren.

Hier in het hok zitten 2 duiven die ooit een gebroken vleugel hebben gehad.
Beestjes vliegen nog en kweken ook nog goed.
Niet alle melkers zijn dus hetzelfde.

Ts heb je nog een panty om de duif gedaan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:18

wat ik me afvraag,en even nergens kan vinden,het dier is geringd. Heb je al gekeken of je de eigenaar kan vinden? Ik zelf zou het niet prettig vinden als iemand mijn dier bij zich oud,die gewond is, en niet meld of naar een dierenarts brengt. Je kan vaak fokkers vragen van duiven naar de nr op de ring,die zegt voor hun veel. Ik zou zelf zeggen probeer dat....wie weet laat de eigenaar het dier wel helpen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:19

Daks schreef:
Bassenqua iets met alles over 1 kam scheren.

Ik praat hier niet over een enkele duif Daks. Ik heb er nog telefonisch contact over gehad met de voorzitter van het NPO. Deze erkende het probleem en realiseerde zich dat het een anti reclame is voor de postduiven sport. Net zoals dat er nog steeds vele postduivenhouders met de groene kliko richting hok lopen om zogenaamd te 'selecteren'.

Niet even zo gemakkelijk een negatief aspect van je eigen hobby van de tafel vegen omdat je het zelf anders doet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:02

Bassenqua schreef:
Van de reactie eigenaar ben ik niet verbaasd, ik bel zelf ook niet meer als er weer een postduif is beland bij ons op het hok. Nog nooit heb ik een normale reactie gehad, gooi maar in de kliko, trek de kop er maar af, waardeloze duif die hoef ik niet meer......postduiven houders :r

Vol me zeker door het laatste wel aangesproken.
En ja ben het met je eens dat er eikels tussen zitten. En ja er moet geselecteerd worden maar wij brengen ze naar de poelier en doden ze niet zelf dus niet alle melkers in hetzelfde.

Van de 200 duiven die we hebben zijn er zeker 80 niet meer in staat te vliegen maar hebben hun plek verdiend en gaan dus ook nooit meer weg. Dood op het hok.

En ja ik verdedig me want ze zijn niet allemaal hetzelfde.