Vissen wéér boven in aquarium.. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:42

Ja absoluut weer aanzetten! Er is nu geen stroming en de bacteriën krijgen geen eten (dus de viezigheid bouwt zich op en wordt niet afgebroken). Ook komt er nu geen zuurstof in het water. Allemaal factoren die gebeuren als je stilstaand water hebt.
Pijpje omhoog en helft van het water verversen. Morgen weer een helft, over een paar dagen nog een keer de helft. Pompje aan laten staan pijpje omhoog.
Dan moet het als het goed is goedkomen!
Easylife wél doen in tegenstelling tot wat ze net zeiden. Dit stofje zorgt ervoor dat er metalen die niet fijn zijn voor vissen worden gebonden zodat ze er bijna geen tot geen last meer van hebben. Dus dat deed je goed :)
De hoeveelheid easylife, alleen afstemmen op de hoeveelheid water die je nieuw toevoegt, niet ook op het water wat al in het aquarium zit. Dan wordt het wel giftig.

LoveUggs

Re: Vissen wéér boven in aquarium.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:45

Ik gebruik AquaSafe, ook goed?
Ga ik doen! Super bedankt!
Denk dat ik je raad ga opvolgen, aangezien ik gister een deel water weer verversd had, en ze daarna weer rondzwommen..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:45

LoveUggs schreef:
Ik gebruik AquaSafe, ook goed?
Ga ik doen! Super bedankt!
Denk dat ik je raad ga opvolgen, aangezien ik gister een deel water weer verversd had, en ze daarna weer rondzwommen..

Is eigenlijk hetzelfde maar dan van een andere firma. Helemaal goed hoor :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:51

Oke toppie!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:16

Ja ik denk dat dat misschien het probleem geweest is. Langer dan 2uur uit = pomp verversen geloof ik. Je kan er nu weinig meer aan doen en vanavond maar schade management toepassen. Een harde les op deze manier..

Aquasafe is echt wel meer dan nuttig, je doet je vissen en planten er een groot plezier mee.

Ik zou wel helemaal nieuw materiaal in je filter doen :j
Verder weer water verversen en aqua safe toevoegen zoals hier vermeld is.
En dan eerst de boel weer op gang laten komen, dit heeft tijd nodig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:02

Goed, kwam net thuis, en gelukkig geen vis meer dood. Alles zwom normaal rond. Pomp aan en binnen een half uur zat alles, behalve de neon tetra's weer bovenin.. Direct na het eten weer wat water ververst + aquasafe. Nu zwemt alles weer mooi rond.. Heb test strips van Sera liggen. Test gedaan en daar kwam dit uit;

Afbeelding

Iemand die weet hoe of wat? En me dat meteen zou kunnen/ willen uitleggen? Snap er niets van en de gebruikt aanwijzing staat eigenlijk niets in..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:30

Hoe krijgen ze het voor elkaar...?
Net jongen in m'n aquarium ontdekt die er vanochtend nog niet inzaten..
Heb werkelijk geen idee of het guppen zijn of andere jongen.. Het lijken guppen :+

Hoop dat morgen m'n water wat beter is, heb de ukkies nu even apart, weet ik zeker dat ik iets overhoud..
Morgen ga ik langs de winkel, plantjes halen, nieuw fles aquasafe want die gaat nu ook wel erg hard, en neem een bakje water mee om daar te laten testen.. Alle advies is welkom, wil geen dode vissen meer..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:37

LoveUggs schreef:
Aquarium heb ik laten indraaien en vissen zitten er al vanaf November in.
Ga meer plantjes halen!

Even snel iets geknutseld;
[ Afbeelding ]

Spreekt voorzich denk ik?
Helpt het denken jullie tot morgen om het tuutje van de uitstroom om te draaien zodat het water omhoog boven het wateroppervlak uitkomt, en je daardoor dus de luchtbubbels krijgt?

Overigens heb ik een filter dat bij het aquarium hoort. Volg netjes de gebruiksaanwijzing. Idd zoals hierboven genoemd, als ik deze niet vervang, werkt mijn filter niet zoals het hoort te doen. Verdwijnen regelmatig blaadjes in en dan raakt het soort van verstopt. 1x in de 2 weken witte watje vervangen, na 3 a 4 weken de zwarte, en de rest heb ik opgeschreven. Volgens mij na 4 maanden de volgende en na 6 de onderste.

Ik.heb hetzelfse aquarium. Gaat echt stuk beter als je de sponsjes maar 1 keer per half jaar tot jaar vervangt en ik spoel ze hooguit 1 ker per 2 maanden uit. En als ik de spons doe doe ik het water niet. Had ook 1 keer massale vissterfte. Water was te schoon.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:43

Wat is je nitrietwaarde? Ik kan het niet goed afleiden uit je foto :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:47

callum, ook watjes en zwarte sponsje?

Laurrren, als jij me kan vertellen welk kleurtje dat is.. Kan ik kijken wat de waarde was :+

Edit; zal zo het rijtje met de waardes even opnoemen met het doosje met strips erbij. Is makkelijker

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:49

Ik heb dezelfde stripjes liggen, maar gebruik liever een druppeltestje. Als ik zo'n stripje in m'n aquarium doe dan blijft het nitriet vakje helemaal wit. Zit er een lichte rozige schijn op? Naar mijn weten kunnen vissen echt heel weinig nitriet hebben, het is nogal giftig voor ze. Van nitraat kunnen ze wat meer hebben.

Edit: tweede vakje van boven geteld is het nitriet vakje, eerste vakje is het nitraat vakje. De rest zijn de waterhardheid en de pH waarde.

Edit:foutje

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:52

De bovenste van de twee was meer gekleurd dan die daaronder..

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:04

Veel tips staan er al.

Zorgen dat het oppervlakte van je water altijd in beweging is.

Pomp uitzetten als je hem schoonmaakt of iets vervangt. Sponsjes zo vaak vervangen is helemaal niet goed. Je kunt ze beter uitspoelen in een emmer waar je wat water uit je aquarium in doet. Ze hoeven echt niet 100% uitgespoeld te zijn om weer goed te werken, als het ergste vuil er maar uit is.

Als je elke week water wilt verversen, vervang dan ongeveer 1/10. Mag best soms wat meer maar als je de pomp ook schoonmaakt of vervangt, nooit meer water dan 1/10 eruithalen.

Hopelijk gaan je visjes het redden!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:09

Ik denk dat je nitrietwaarde het beste helemaal wit is (=0 mg/liter). Nitraat tussen de 1 en de 50 mg/Liter is ideaal denk ik. Kan je zien of het tweede vakje iets rozig kleurt of is het helemaal wit? Doe desnoods eens een nieuwe test?

Mijn nitrietwaarde is altijd 0. Ik ververs soms wekelijks soms tweewekelijks 1/5 ongeveer van het water. Ik heb ook een heleboel planten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:15

Oke waardes van de foto even vergeleken;
No3 10/25
No2 1
GH 3/6
Kh 3
Ph 6,8/7,2

Net nog een test gedaan en lijkt mij dat de waardes veel te hoog zijn. Ik weet allen niet wat wat is;
Afbeelding

No3 50
No2 1/5
GH 6
Kh 6
Ph 7,2

Wat is het beste om te doen morgen?

Edit; sorry foto is slecht, m'n vader kon z'n handjes even niet stil houden.. (Onzin die vissen, maar ondertussen bemoeit hij zich er wel mee := zit er met z'n neus bovenop)

Edit 2; als ik het even goed begrijp is mijn nitriet te hoog, en m'n nitraat net op het randje? Of heb ik dat verkeerd?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 05:15

Net weer getetst, alle waardes flink gezakt behalve PH... Die is nog 7.2. Nitraat (no3) tussen 10 en 25 en nitriet (no2) tussen 1 en 5.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 05:25

Ph is niet schrikbarend hoor zo.

Nitriet/Nitraat zijn NO2 en NO3. Die moeten beiden terug naar 0. Het kan een beetje helpen om steeds wat water te verversen, maar je bak moet ook de tijd krijgen om op natuurlijke wijze te stabiliseren. Zo'n nitrietpiek heeft ook wat tijd nodig om te zakken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 06:39

Dan haal ik vanmiddag gewoon wat plantjes.
Is het slim om zo'n zuurstofsteentje te kopen en deze alleen in t aquarium te doen wanneer er weer zuurstofgebrek is, of moet ik daar helemaal niet aan beginnen?
Of van die lavauitstroomstenen?

Ik zal vanmiddag bij de visspeciaalzaak ook wel vragen wat ik op zo'n moment het beste kan doen met mijn vissen en aquarium maar zou ook graag jullie mening horen. Wil geen spullen kopen waar ik uiteindelijk 'niets aan heb'.

En heb eens zitten googlen, maar kwam er niet achter.. Welke planten zijn nou echt zuurstofrijk, en kan ik het beste aanschaffen? Of maakt dit niet zo veel uit?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:19

Snelgroeiende planten zijn meest zuurstofrijk, denk bvb aan waterpest. Zuurstofsteen zou ik mee wachten, komt er namelijk teveel zuurstof in je water dan verdrijft dit de CO2 en dat is juist belangrijk voor de groei van je plantjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 07:27

Oke bedankt!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:08

De waardes zijn best netjes. Hier misschien even een uitleg voor je van de "waardes".

Ph = zuurheidsgraad, voor tropisch tussen 6,5 en 7.
gH = totale hardheid
kH = carbonaat hardheid

NH4/NH3 = ammonium/ammoniak
No2 = Nitriet
No3 = Nitraat

Je no2 is aan de hoge kant.
Laatst bijgewerkt door Allejandro op 14-05-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 12:10

Bedankt!
Deze test dus niet op zuurstof.. Ook maar gelijk een testje voor halen dan vanmiddag :=

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:16

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:27

Ik heb 3 soorten sponzen erin zitten. Maar weet van mijn werk idd ook niet teveel aan het filter rotzooien. En ook niet aan je bodem.
zorgen voor een pomp die het water in beweging houdt. Dan zit hey met je zuurstof wel goed. En idd snelgroeiende plantjes.
niet teveel voeren dan wordt het water ook niet te vies

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:54

Kom net uit de winkel, heb een grote bos waterpest mee gekregen. Mijn nitrietwaarde blijkt het probleem te zijn. Nitriet was wss voor het verschonen véél te hoog, en de verandering van de waterkwaliteit was na het verschonen dus te hoog. Doordat de nitriet dus schommelde kregen de vissen het benauwd. Daardoor zaten ze dus bovenin. Heb wel een zuurstoftestje mee genomen voor alle zekerheid. Ga dalijk weer testen. Moet voorlopig maar 1/10 verschonen en grind goed schoonspoelen. En wss minder voeren.. Voer voor mijn gevoel al te weinig maar mag nog minder, dus moet er goed op gaan letten. Kweekbakje meegenomen, als waardes beter zijn doe ik de kleintjes daarin, en dan moet het helemaal goedkomen. Heb mijn waardes laten zien en daarop was dit dus mijn advies. Ze hadden geen verlengstukjes voor t filter op voorraad, maar hadden niet het idee dat het het zuurstofgehalte in t water was. T is dus mijn nitriet.