Aaien? Eerst vragen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 10:06

Majabeestje schreef:
Hier is een beetje de ongeschreven regel dat je je hond aan de lijn doet als je ziet dat een ander de hond ook heeft aangelijnd. In het park hier in de buurt waar veel honden loslopen dus;)
Ik ga er ook altijd vanuit dat als een hond losloopt, hij vriendelijk is. Anders loopt ie ook niet los toch? (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk en dit soort uitzondering hebben vaak het type baasje die de hond ook niet zo'n band 'caution' om zou doen, dan was de hond überhaupt niet los geweest namelijk)
En mensen die je hond aaien.. Volwassenen vragen meestal wel en de meeste kinderen ook. Sommigen niet, maar dan helpt zo'n band ook niet ben ik bang.
Als mijn hond gevaarlijk zou zijn zou ik sowieso al zeggen 'niet aaien' als iemand dat van plan is.
En je hond ongevraagd aaien of roepen vind ik ook niet tof hoor. Helemaal omdat ik nog steeds bezig ben tegen mensen opspringen af te leren en dat errrg moeilijk gaat als iemand enthousiast reageert als de hond springt -O- Maar ik ben bang dat zo'n band ook niet helpt in dit soort situaties. Dit soort mensen denken altijd dat zij de uitzondering zijn en dus de hond gewoon aanhalen als hij in training is.

Deze regel houden wij er ook op na. Als wij een aangelijnde hond zien, lijnen we die van ons ook aan. Maar dus ook al vaker agressieve honden tegengekomen die gewoon loslopen, prima maar muilkorf ze dan. Dan kunnen ze los en veroorzaken ze geen problemen of gewonden... kan me daar echt aan storen. :n

Zo'n hond moet je gewoon aangelijnd houden, dan kan ook niemand iets zeggen als hij daadwerkelijk iets doet naar een loslopen de hond die bij hem in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:09

Ik denk dat Tay daarin zo is als Raphi :j die kan dat ook heel goed zelf inschatten, hij is er stukken beter in dan ik, dus ik laat dat meestal maar bij hem :) denk ook dat het vreselijk uitmaakt of je ze zelf als pup hebt opgevoed :j (was Raphi naar jou toe ook afstandelijk eigenlijk, Merel?)

Jammer dat die tuigen idd voor mensen en honden hetzelfde zijn, honden zien heel goed verschil tussen mensen en honden (ze zijn verdorie ook niet achterlijk) en gaan heel anders met mensen om dan met soortgenoten. Dus 'friendly' naar honden toe, is niet 'friendly' naar mensen toe := jammer dat mensen dat onderscheid blijkbaar niet kunnen maken......

Dit is dan weer één van die momenten dat ik me serieus afvraag of mensen echt wel zo intelligent zijn als soort := het lijkt er niet op iig.

Mijati

Re: Aaien? Eerst vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:14

Ik vind het idee leuk. Maar het is een stukje bewust wording van mensen op straat. Als eerste: voed je kind op, mijn kids vragen sowieso eerst of een hond geaaid mag worden.
Ten tweede: voed je hond op. Als deze zomaar bijt, is hem of iets verkeerds aangeleerd of hij is het vertrouwen verloren. In beide gevallen is dat er met training uit te halen.

Als laatste denk ik niet dat het gaat werken, juist omdat mensen zonder honden (die vaak dus niet geleerd word dat niet elke hond aaibaar is), geen weet hebben van dit soort dingen en zeker dus niet gaan lezen wat er op een riempje of tuigje staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:15

xTitanic schreef:
Goed toepasselijk voor mijn hond :')
Gelukkig niet veel kindjes die er op af komen. Ze zullen wel snel genoeg merken dat ze dat niet graag heeft.. blaffen doet ze snel maar bijten nooit ;)

dat zegt niks he :=

ons Dimo blaft ook snel, maar die is echt dol op kindjes wel :j trekt echt een gelukzalige kop als kindjes hem aaien ook :D al vragen ze hier wel altijd of het mag, maar ons Dimo is heus eng natuurlijk, dat scheelt :D

Afbeelding

Mijati schreef:
Als laatste denk ik niet dat het gaat werken, juist omdat mensen zonder honden (die vaak dus niet geleerd word dat niet elke hond aaibaar is), geen weet hebben van dit soort dingen en zeker dus niet gaan lezen wat er op een riempje of tuigje staat.

mee eens :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:22

Ik vraag me af of je echt iets bereikt met die tuigen. Ik vraag me af hoeveel mensen dit daadwerkelijk lezen en zich dan ook nog eens realiseren wat dan inhoud. Daarnaast zijn er ook mensen die zo'n tuig aandoen, omdat ze het mooi vinden en/of stoer zonder dat de tekst dan daadwerkelijk op (het gedrag van) de hond slaat.

Voor kleine kinderen is dit sowieso niets, die zullen dit niet (kunnen) lezen. Die zien alleen een leuke hond. Bij kinderen is het vaak gewoon puur enthousiasme. Het is dan ook aan de ouders om de kinderen duidelijk uit te leggen dat ze altijd eerst aan het baasje moeten vragen of ze hem/haar mogen aaien en vooral ook waarom!!

En als je je kinderen leert dat een rode lijn betekend: niet aaien ... kun je ook een schijnveiligheid aanleren. Je moet daar ook mee uitkijken dat ze dan ineens honden zonder rode lijn ongevraagd gaan aaien. Ik leer mijn kinderen dat ze bij iedere hond, groot of klein, altijd moeten vragen of ze hem mogen aaien.

Mijn oudste dochter is bijna 6,5 jaar en werkelijk gek op dieren en vooral honden. Zij weet inmiddels heel goed dat ze het altijd moet vragen en ook heel goed waarom dat is. Zij doet dit ook altijd netjes.
Ook loopt er in ons dorp een blinde geleidenhond rond en ze weet ook dat die hond aan het werk is, dat ze er naar mag kijken, maar hem niet mag roepen/afleiden en aaien.
Mijn jongste dochter is bijna 3,5 en ziet weinig gevaar. Haar leg ik ook iedere keer uit dat ze het eerst moet vragen en ook waarom. Langzaam aan begint ze dat nu ook netjes te doen. Maar ik ben er als ouder bij om in te grijpen en te voorkomen dat ze zomaar op een hond af gaat.

Wel vind ik dat hondeneigenaren die weten dat hun hond een hekel aan kinderen of zelfs honden hebben die eens kunnen happen het niet op moeten gaan zoeken.
Loop dan niet vlak langs of rond een school als een school net begonnen/uit is.
Sowieso vind ik dat het de verantwoording van de baas is om een hond waarvan je weet dat hij kan happen weg te houden bij kinderen/volwassenen.

Net als dat ze het vervelend vinden dat mensen iets tegen de hond zeggen of klikken. Vaak is dat alleen maar leuk en vriendelijk bedoelt. Zie het als een onderdeel van de training. En als je daar echt niet tegen kan, ga dan naar een afgelegen terrein om te trainen vind ik ;) .
Laatst bijgewerkt door Vayo op 10-05-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:25

Waarom is het met een hulphond in opleiding een vanzelfsprekendheid, en met huishonden in training niet?
Op de cursus zie ik ook wel eens van die grote bodybuilders lopen met een joekel van een hond die gigantisch trekt. Ik moet er niet aan denken, met mijn 166 en kippekracht :+

We gaan vanmiddag een k9 tuigje passen. Had ik sowieso al in gedachten omdat hij nog steeds flink trekt af en toe, en hij heeft zo'n klein kippennekje haha

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:26

Ook gehad een jong jochie kwam op me uitlaat hond af rennend dus ik vroeg zo wil je niet rennen gaat ie boven op de hond hangen hond grommen ik wordt boos van wil je onmiddellijk van me hond af gaan hoor je hem niet grommen straks bijt ie je zei ik boos dus jochie weg ziet de volgende hond gaat ie daar op af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:29

Dat is dan een kwestie van tijd voor hij gebeten wordt. Jij hebt iig jouw hond beschermd, dat is alles wat je kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:36

PenP2014 schreef:
Vraag me af hoe geloofwaardig ik ben met mn chihuahua met rood caution tuigje :')

Ik dacht precies hetzelfde :')

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:37

Yamcha schreef:
xTitanic schreef:
Goed toepasselijk voor mijn hond :')
Gelukkig niet veel kindjes die er op af komen. Ze zullen wel snel genoeg merken dat ze dat niet graag heeft.. blaffen doet ze snel maar bijten nooit ;)

dat zegt niks he :=

ons Dimo blaft ook snel, maar die is echt dol op kindjes wel :j trekt echt een gelukzalige kop als kindjes hem aaien ook :D al vragen ze hier wel altijd of het mag, maar ons Dimo is heus eng natuurlijk, dat scheelt :D

[ Afbeelding ]

Mijati schreef:

mee eens :j

Zegt dat niets als een hond naar vreemde mensen blaft? (niet zo zachtaardig ook) ? angst spat er van af bij haar en de mensen houden hun wel in :o tenzij het mensen zijn met 0 dierenkennis :')
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 10-05-14 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

_Dominique schreef:
PenP2014 schreef:
Vraag me af hoe geloofwaardig ik ben met mn chihuahua met rood caution tuigje :')

Ik dacht precies hetzelfde :')

En ik met mijn zwarte Duitse Herder reu met een groen friendly tuigje... ;)

Isabel_k

Het is een goed idee maar ik vraag me wel iets af. Stel dat jij een hond aan de lijn/tuigje hebt lopen met '' friendy'' erop. Wat nou als mensen dus vragen, '' mag ik jou hond aaien '' en jij zegt '' ja. '' en hij bijt. Wat dan?
Of als je een hond hebt met het tuigje '' friendly with dogs '' En hij of zij bijt die hond. Is het dan het risico van de andere hondeneigenaar/iemand die jou hond aaide of jou eigen risico?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:38

Sirius_ schreef:
Waarom is het met een hulphond in opleiding een vanzelfsprekendheid, en met huishonden in training niet?

Het is niet dat mijn kinderen iedere andere hond afleiden, eigenlijk helemaal niet. Ik heb ze geleerd wat voor soort hond dat is en waarom het zo belangrijk is dat ze die hond niet afleiden.

Als eigenaar van een huishond heb je vaak de keuze waar je met je hond heen gaat om te wandelen of te trainen. Een hulphond moet gewoon ongestoord mee kunnen draaien in de maatschappij om zijn baas te helpen.
In ons geval komen de kinderen hem vaak tegen in winkels, in een relatief kleine ruimte, waar het voor kinderen vaak extra uitnodigend is om zo'n hond te willen aaien. Dit zijn vaak plekken waar huishonden niet zijn toegestaan. Ik merk dan aan mijn kinderen dat ze verrast zijn daar een hond tegen te komen en daar enthousiast op reageren.
Omdat ik het erg vervelend zou vinden dat ze de bewuste hond af zouden leiden heb ik ze dit van jongs af aan al goed uitgelegd en ben ik daar dus meer bedacht op.

Naar andere huishonden (wel of niet in training) klikken of roepen ze ook niet. Wel zeggen ze van ''oh dat is een mooie hond'' of ''die hond lijkt veel op ...'' enz. Daar vind ik niets mis mee, dat is puur enthousiasme van mijn kinderen. Dat lijkt me ook niet dermate afleiden van een training.
Als dat voor een eigenaar al vervelend is, vind ik dat het aan de eigenaar is om zelf naar een afgelegen plek te gaan waar minder prikkels zijn voor de hond.
Wel kan ik me voorstellen dat het erg vervelend is dat er bewust veel geklikt wordt richting de hond of de hond steeds geroepen wordt (bij naam). Dan vind ik er ook niets mis mee om te vragen om daar mee te stoppen, omdat het afleid van de training.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:44

Delphi schreef:
Naar andere huishonden (wel of niet in training) klikken of roepen ze ook niet. Wel zeggen ze van ''oh dat is een mooie hond'' of ''die hond lijkt veel op ...'' enz. Daar vind ik niets mis mee, dat is puur enthousiasme van mijn kinderen. Dat lijkt me ook niet dermate afleiden van een training.
Als dat voor een eigenaar al vervelend is, vind ik dat het aan de eigenaar is om zelf naar een afgelegen plek te gaan waar minder prikkels zijn voor de hond.
Wel kan ik me voorstellen dat het erg vervelend is dat er bewust veel geklikt wordt richting de hond of de hond steeds geroepen wordt (bij naam).

Dat vind ik ook niet erg, alleen maar schattig. Bij kinderen vind ik het sowieso minder erg, die leg ik desnoods uit dat ze dat niet moeten doen, maar iedereen moet het leren. Maar klikken en bewust lokken door volwassenen en oudere kinderen vind ik wel vervelend. Ik train op afgelegen stukken, maar moet toch ook met mijn honden door de wijk wandelen. De hond van mijn schoonouders werd als pup continu gelokt, die kan dus amper normaal over straat, omdat z naar elk mens toe wil. Als ik met mijn eigen hond loop (degene die minder met vreemde mensen heeft) en ik ga een aantal meter opzij om hem te leren dat we op mij blijven letten, dan vind ik het gruwelijk irritant als mensen gaan roepen, lokken en klikken.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:44

1 van mijn honden heeft een speciale tuig.. Toen kwam een man en kind, kind loopt er naartoe en man zei tegen het kind: niet aaien hoor, hij is aan het trainen. Het is een politie hond.
Moest stiekem mijn lach inhouden, want de tuig heeft zakjes met medicijnen voor het geval dat, en op de bovenkant een houvast voor mijn moeder. Hij heeft zichzelf aangeleerd mijn moeder aan te voelen en te helpen. En hij is nooit politiehond geweest :')

Voor de rest hebben we niet veel last van mensen die zo reageren, zelfs niet met puppies. :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:47

MyWishMax schreef:
Dat vind ik ook niet erg, alleen maar schattig. Bij kinderen vind ik het sowieso minder erg, die leg ik desnoods uit dat ze dat niet moeten doen, maar iedereen moet het leren. Maar klikken en bewust lokken door volwassenen en oudere kinderen vind ik wel vervelend. Ik train op afgelegen stukken, maar moet toch ook met mijn honden door de wijk wandelen. De hond van mijn schoonouders werd als pup continu gelokt, die kan dus amper normaal over straat, omdat z naar elk mens toe wil. Als ik met mijn eigen hond loop (degene die minder met vreemde mensen heeft) en ik ga een aantal meter opzij om hem te leren dat we op mij blijven letten, dan vind ik het gruwelijk irritant als mensen gaan roepen, lokken en klikken.

Absoluut en bij herhaaldelijk blijven klikken en bewust lokken vind ik het zelfs al richting de grens van treiteren richting de hond gaan. Dat soort mensen mag je daar gewoon op aanspreken vind ik, maar of ze zich daar iets van aan trekken is helaas een tweede -O-.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:47

De tuigjes vind ik mooi. Dat zou bij mij een reden zijn om het aan te schaffen. Zelf heb ik het ook als kind geleerd eerst te vragen of je een hond mag aaien. Met de komst van mijn Engelse Bull heb ik gemerkt dat niet iedereen dit vraagt. Erg heb ik het nooit gevonden. Ik weet dat mijn hond heel erg van mensen houd. Ik heb wel altijd verteld dat hij niet tegen de mensen op mag springen, aangezien hij als volwassen dier een kind omver springt. Nu mijn hond 6 jaar is, 30 kilo weegt, vinden de meeste mensen hem niet zo aaibaar. Hij is nog net zo vriendelijk. Als hij tegen iemand op springt, dan vind ik dat het de verantwoordelijkheid was van de persoon die hem zo dicht benaderd. Want als men het vraagt, kan ik hem eventueel kort houden. Die mogelijkheid ontneemt iemand me als ongevraagd mijn hond geaaid wordt. Ik ga me dan vervolgens niet schuldig voelen, als de persoon omvalt, of een vieze broek krijgt. Ik zeg er wel bij, dat IK het ook niet erg vind als dit mij gebeurd . En als ik iemand enthousiast op de hond af zie lopen, tref ik al maatregelen. Het snauwen als iemand ongevraagd een hond aait, maakt mij duidelijk dat de hond geen relaxte baas heeft en je beter uit de buurt kan blijven. ~~}> Daar is geen tuigje voor nodig .

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:52

Mijn dochter van 2 weet het precies: "niet aaien, maar zwaaien". Ze is nu 2,5 en begrijpt dit prima. Soms reageren mensen als ze haar zien zwaaien door te zeggen dat ze best mag komen aaien en dan doet ze dat, maar anders mag ze er niet aankomen.

Wat ik zelf vervelend vind zijn van die honden die haar zien en gelijk op haar af komen en met hun neus haar nek in duiken. Doodeng vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:55

xTitanic schreef:
Zegt dat niets als een hond naar vreemde mensen blaft? (niet zo zachtaardig ook) ? angst spat er van af bij haar en de mensen houden hun wel in tenzij het mensen zijn met 0 dierenkennis

Je hebt blaffen en blaffen. Er zijn zoveel vormen van blaffen, dat dat idd niet veel zegt. Het zegt meer over het gedrag van die mensen eigenlijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:57

Mijn honden zien er heel schattig en aaibaar uit (cocker spaniëls) maar zodra iemand binnen een straal van 3 meter laat zien dat hij of zij wil aaien, laten ze zelf wel horen dat ze daar niet van gediend zijn. Ze zijn heel eenkennig en onzeker en willen geen contact. Dat hoeven ze dan dus ook niet van mij. Ik ga ook niet aan andermans vreemde honden zitten.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:02

Dat vind ik idd een goed idee. Al leer ik mijn dochter eerst te vragen of ze de hond mag aaien. Vooral kinderen zullen niet direct naar de riem kijken. Maar nogmaals een heel goed idee. Nu nog voor paarden. Mijn paard schopt naar honden groot en klein. Vraag altijd om de dieren even aan te lijnen maar stuit nog erg vaak op onbegrip en nonchalantigheid. Helaas.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:02

Die wil ik voor mijn pony! 8-)
Pony lijkt ook aaibaar en is dat vaak ook wel, maar hij is nogal eens onhandig en ik kom niet op stal om kinderoppas te spelen.
Laatst bijgewerkt door IngeK op 10-05-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:03

Ik heb een K9 tuigje voor mijn chihuahua, met de tekst 'Ich darf alles' (Ik mag alles :D ).

Maar zo'n 'caution' tuigje zou ook zeker wat voor haar zijn. Ze ziet er ontzettend schattig, knuffelbaar en lief uit en dat is ze ook wel, maar alleen voor bekenden. Door vreemden wil ze absoluut niet aangeraakt worden en dan is ze ook echt onaardig. En dat is wel eens moeilijk te begrijpen voor andere mensen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:07

Op zich een goed idee! Of het echt helpt in de praktijk betwijfel ik, omdat de loslopende hond er vaak eerder is, dan dat het baasje het tuigje ziet.

Maar als het bv tot een bijt incident komt. Sta je dan meer in je recht met je tuigje?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:09

Ik vind dat je het eerst moet vragen.

Ik heb een aantal weken een chihuahua reu in huis gehad die erg onzeker en bijterig kon zijn.

Op een dag liepen we langs een groepje kinderen met fietsjes. Ze reden langs ons heen en 1 van de kinderen merkte dat de hond het niet leuk vond. Dat kind zei: he zullen we er nog een keer langs gaan? Ik ben echt niet bang voor die hond hoor. Toen was ik zo pissig en zei tegen dat kind: wil je gebeten worden?? Dan moet je zo doorgaan!

Dit hondje was ook erg fel. Heeft mij gebeten, mijn moeder, een vriendin en een medewerkster van het asiel.