bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:46

Als je dieren hebt waarvan je weet dat het zorgenkindjes worden bij niet juiste behandeling dan kan ik me dat heel goed voorstellen. Ik heb in ieder geval één paard die onherroepelijk naar de slacht gaat als mij iets gebeurt. Deze komt door al zijn aandoeningen en zeer moeilijk te rijden karakter zeker in de handel terecht.(Als er al geen zwaargewonden vallen) Heb hem al vaak kunnen verkopen, ook als kopers alles wisten, maar hier is en blijft zijn laatste aardse plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:47

Creatas schreef:
Aan de andere kant, zou ook ik mijn dieren maar bij/via een beperkt aantal mensen ondergebracht willen zien. Wil ik die mensen met die zorg/kosten opzadelen?

Hier hetzelfde. Nu heb ik (erg) veel dieren en ook al geregeld waar ze naartoe gaan als ik kom te overlijden, maar ik vind het toch wel een 'last' voor die mensen. Ik heb ook een paar dieren waarover ik me zorgen maak. Ook al komen ze bij bekwame en fijne personen terecht, het zijn dieren die wellicht niet meer aarden op een nieuwe plek. In dat geval zou ik liever hebben dat ze ingeslapen worden. Maar gezonde en (geestelijk) flexibele dieren laten inslapen vind ik absoluut not done.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:49

Gini schreef:
Dat ze niet kunnen rouwen om hun dood, maakt het nog niet ok voor mij. Want op die manier zou je zelfs moord kunnen goed praten 'ze beseffen het toch niet meer, dus waarom niet'. Even in het extreme trekken om te beseffen hoe gek dat argument eigenlijk is.

Ik vind het gewoon arrogant om de dood van een gezond dier sowieso te verkiezen, want o wee als die in een ander zijn handen terechtkomt. Want wie weet zorgt die ander juist veel beter voor dat dier en is die veel gelukkiger bij die ander dan bij jou. Maar daar willen we dan weer niet aan denken, want ons dier moet zich toch echt wel het beste voelen bij ons. Anders zijn onze zieltjes gekrenkt.

Ik vind 'moord' van bepaalde mensen ook niet eens erg, dus wat dat betreft...

Ik ken ruim 200 mensen met paarden, en heel eerlijk, ik zou mijn paard in geen van hun handen willen zien. :o

Zelfs makkelijke dieren zou ik niet bij anderen willen zien, serieus niet.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:53

Gini schreef:
Dat ze niet kunnen rouwen om hun dood, maakt het nog niet ok voor mij. Want op die manier zou je zelfs moord kunnen goed praten 'ze beseffen het toch niet meer, dus waarom niet'. Even in het extreme trekken om te beseffen hoe gek dat argument eigenlijk is.

Ik vind het gewoon arrogant om de dood van een gezond dier sowieso te verkiezen, want o wee als die in een ander zijn handen terechtkomt. Want wie weet zorgt die ander juist veel beter voor dat dier en is die veel gelukkiger bij die ander dan bij jou. Maar daar willen we dan weer niet aan denken, want ons dier moet zich toch echt wel het beste voelen bij ons. Anders zijn onze zieltjes gekrenkt.

Met dat laatste heb je ook echt wel een punt hoor. Maar ik denk dat vele andere factoren meespelen!
Reeël overwegen hoe lang een dier bijv. in een opvang komt te zitten (mits een dier; zoals Redpassion aangaf, daartegen bestand is), rekening houdend met 'de crisis' etc. Hoeveel mensen kunnen (een of meerdere) huisdieren erbij hebben bij hun huidige huishouden.. Ik heb een tweetal (semi-wilde) katten die kan ik nu al niet binnenhouden, laat staan dat ze in een asiel terecht komen voor x weken/jaren. Als 'mijn mensen' die niet op kunnen/willen vangen dan zou ik (of zij) ze toch echt beter kunnen euthanaseren in mijn huidige optiek.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:55

Ik zou er denk ik snel niet voor kiezen maar ik snap de overweging wel. Zeker als het om een dier zou gaan dat wat lastiger te herplaatsen is, ik zou niet willen dat mijn hond in het asiel eindigt als ik er niet meer ben.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:22

Bij mijn hond zou ik niet weten wat voor haar het beste is. Ze is enorm aan mij gehecht. De rest van de familie vindt ze prima hoor en sommige mensen vindt ze best leuk, maar niemand kan tippen aan mij. Ik zou dan eerder kijken of het beter is dat de hond of een ander dier ingeslapen moet worden omdat het anders ongelukkig wordt, of dat het een dier is dat zich snel weer hecht aan iemand anders.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:23

Ze heeft groot gelijk. Kan het me helemaal voorstellen. Heb zelfs eens een papegaai afgestaan aan mensen die uiterst geschikt leken.... arme dier is tweede dag daar al doodgeslagen.

Mijn huidige dieren zullen zonder meer door mijn kinderen in huis genomen worden en die zullen er uiterst goed voor zijn. Dus daar wel vertrouwen in. En voor de rest krijgt niemand ooit nog dieren van me. Dan laat ik ze pijnloos inslapen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:30

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk schrikwekkend egoïstisch dat je een gezond dierenleven ten einde brengt alleen omdat je met de gedachte rondloopt dat niemand anders voor dat dier kan zorgen zoals jij.
Arrogant zelfs, ik kan er dus zeer moeilijk tot geen begrip voor opbrengen.

Precies dit.
Jij hebt ook ooit je huisdier gekregen, terwijl je nog niks van hem wist. Jij hebt ook met veel liefde ervoor gezorgd en het dier gelukkig gehouden (hoop ik)
Ik denk dat als je een goed tehuis voor je dier kan vinden, al is het bij een vreemde, dat hij daar dan gewoon even gelukkig kan worden als bij jou. Alle romantische dingen weggelaten, dieren kunnen makkelijk bij iemand anders gelukkig worden. Als jij dood wil, wil je dier dat misschien wel helemaal niet. Je neemt toch ook niet je beste vriend mee (mensenoverschot, kan gewoon) omdat je er niet bij kan dat hij andere vrienden krijgt?

Edit: Heb het misschien enigszins heftig geschreven. Het is op niemand aanvallend bedoeld hoor, het is alleen even mijn mening ;)

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:31

Hangt helemaal van de situatie af. Mijn schoonvader op leeftijd heeft een herder ook behoorlijk op leeftijd. Wij zouden de hond prima op kunnen vangen maar die twee zijn zo aan elkaar verknocht. Die hond zou dood en dood ongelukkig worden zonder zijn baasje. Ik weet niet wat dan eerlijker is voor de hond......

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:36

Ik ben er niet tegen. Tja, aan de ene kant is het heel sneu dat die hond geen lang en gelukkig leven heeft. Maar het is ook niks als hij zijn leven in het asiel moet slijten. Of zonder zijn baasje?

Mijn buurvrouw heeft het ook gedaan. Toen zij kwam te overlijden heeft haar hondje een spuitje gekregen en is dus met haar meegegaan het graf in. Allemaal heel vredig.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:40

polderke schreef:
Hangt helemaal van de situatie af. Mijn schoonvader op leeftijd heeft een herder ook behoorlijk op leeftijd. Wij zouden de hond prima op kunnen vangen maar die twee zijn zo aan elkaar verknocht. Die hond zou dood en dood ongelukkig worden zonder zijn baasje. Ik weet niet wat dan eerlijker is voor de hond......

Dat wilde ik net op gaan schrijven...
Denk dat het heel afhankelijk ook is van de hond.

Ik heb hier een herder die nu al als ik een dagje niet thuis ben echt doodongelukkig is.
Ze eet niet, wil niet uitgelaten worden, echt niks.
Ook niet als een van de kids of manlief gewoon thuis is.
Haar doe ik er echt geen plezier mee haar ergens anders te herplaatsen.
Ik zou haar dus inderdaad in laten slapen.
Onze andere hond is een heel ander verhaal. Die is prima herplaatsbaar een allemans vriendje.
Die zou ik nooit in laten slapen.

Voor die mevrouw vind ik het echt triest en ook dapper dat ze zo erover nadenkt.
Het zal echt niet makkelijk zijn om zulke beslissingen ook nog eens te nemen als ze zelf al levensbedreigend ziek is.
Geloof ook niet dat dit egoistisch is.
In een stadium van sterven denk je vast niet als ik ga moet jij ook!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:47

polderke schreef:

Ben het hier wel mee eens.

Maar als dat niet zou zijn... Kom op zeg. Als je dood zou gaan, dan beslis je toch ook niet voor iemand waar je niet zonder mee kan? Zo van: Ja, ik ga dood, jij gaat ook maar dood want stel dat je een andere vriend(in) vindt die wat minder aardig is dan mij. En fokkers verkopen hun dieren toch ook en dan gaat hij toch ook bijna altijd wel naar een goed adres? Beetje vreemd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:49

In eerste instantie vind ik het belachelijk, in tweede instantie kan ik het me best voorstellen dat je niet wilt dat het dier een onzekere toekomst tegemoet gaat, maar in derde instantie vind ik het nogal een enge manier van denken...

In de categorie "zonder mij heeft hij / zij geen leven" en "van dood merken ze toch niks dus het geeft niet" zie je toch wel meer situaties in het nieuws voorbij komen zeg maar.... van mensen die dat voor hun kinderen / partner ook vinden gelden.

Ik weet niet, ik vind het een beetje een nare manier van denken.
Maar wanneer het om een dier gaat i.p.v. een mens zal het wel massaal goedgekeurd worden :=

Ik kan het zowel heel goed begrijpen als dat ik het akelig en egoïstisch vindt -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:50

De honden die ik nu heb kunnen herplaatst worden, die zijn niet zo moeilijk en zullen bij iemand anders ook wel kunnen wennen (1 wel met moeite maar in een rustig huishouden zou dat moeten lukken)
Zou ik een hond hebben waarvan ik weet dat hij het niet trekt om herplaatst te worden dan zou ik ook voor euthanasie gaan. Mijn witte herder was 7 toen ik hem kreeg bijvoorbeeld, zo'n verlatingsangst dat ik de eerste 2 weken niet eens rustig naar de wc kon omdat hij dan flipte, die verlatingsangst was thuis goed onder controle als ik hem een kong gaf als ik weg ging maar op een voor hem vreemde plek hoefde ik hem niet 'achter te laten' (dan waren er wel mensen in huis, ik alleen niet) dus ik zou hem dan ook echt niet herplaatst willen hebben, de combinatie leeftijd + stress/paniek in een nieuwe omgeving zou voor mij euthanasie betekenen in zulke gevallen.

dito

Re: bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:53

ik denk dat het aan de situatie ligt hoe het dier is, welke leeftijd wat voor gedrag. Bedoel mijn hond is 17 als ik nu zou gaan gaat ze mee, ik wil haar dat niet meer aan doen op die leeftijd bij een ander.
Zo heeft wrs ieder wel een reden

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:58

Ligt ook aan het dier denk ik!

Ik heb zelf geen makkelijke hond en zou haar voor geen goud bij andere mensen willen hebben. Buiten mijn vriend en moeder om!

Dus ik zou niet weten wat ik bij die situatie zou doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:00

Ligt erg aan de hond vind ik. Heb er 5 waarvan er 3 prima ergens anders zouden kunnen wennen. 1 is vreselijk gefixeerd op mij en mijn oude reu die heeft hetzelfde probleem en vind het al vreselijk als iemand eens een half uur op hem moet passen. En heeft ook nog eens een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Dat zou ik niemand en zeker hem niet aan willen doen.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:04

Ik heb zelf het geluk dat ik heel veel dieren rond mij heen heb en kan het mij niet voorstellen dat, als ik ziek word en kom te overlijden, ik dan maar heel de bende mee zou nemen. Zou een drukke boel worden op mn crematie en een hoop werk. Eerst alles doodspuiten, dan nog mee die oven in.. nee, mij teveel gedoe.
Ik laat dan liever mijn man voor alles zorgen, ervan uitgaande dat hij zich ook niet wil laten doodspuiten, omdat ik er dan niet meer ben. Ik denk dat mijn dieren prima gelukkig kunnen zijn, zonder mij. Dat is toch ook wel wat ik ze probeer mee te geven: het leven is leuk, tenminste dat laten ze mij toch iedere dag weer zien.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:39

ik heb dit soort dingen (mijn eventuele vroegtijdig overlijden) ook geregeld, ook financieel. Maar van mijn paarden, mijn zorgenkind van inmiddels 26, die ik van veulen af aan heb, die 2 handen/hoeven op mijn buik is, zal ook worden ingeslapen als mij iets overkomt. , sterker nog, wij gaan samen de oven in bij paardencrematorium Westerhout (die ook mensen mogen cremeren) Mijn moeder zal dit regelen mocht het van toepassing zijn (klop maar ff af :D voor alle zekerheid)

Maar mijn "gezonde" dieren is wat anders. De katten (7) gaan sowieso naar mijn moeder, + mijn 2 mini's en mijn andere paard naar mijn beste vriendin.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:02

Wauw mist! Erg goed over nagedacht dus! Knap!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:08

Ik vind het een bijzonder egoïstische keuze. Liefde voor een dier wilt imo niet zeggen dat je het leven maar beëindigt als dat van jou ook beëindigt wordt, ik vind het meer een teken van zelfliefde. Bizar gewoon. Als je een dier aanschaft, beloof je imo er zo goed mogelijk voor te zorgen (of zo hoort het toch) en inslapen terwijl er lichamelijk niks is, vind ik daar niet onder passen. Dat het dier er niks van merkt, vind ik geen argument.

Waar trek je uiteindelijk de grens?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:12

Mentaal leed vind ik evengoed even zwaar meewegen, genoeg om evt. fysieke gezondheid opzij te zetten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:14

Mentaal leed dat de hond mogelijk gaat hebben als het baasje er niet meer is? Dan maak je ook nogal een veronderstelling.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:16

Ik neem het zekere voor het onzekere.... en vind dat ik daarmee mijn verantwoording neem.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:19

T hondje heeft niets in de gaten, maar om hem nu af te maken omdat de eigenaresse hem mee wil nemen vind ik een beetje crue :+