Pup heeft erge honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Re: Pup heeft erge honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:09

Ik moet hem van dit voer dus geven wat hij op volwassen gewicht word

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:12

met 2 maanden geef je hem 290 gram. 3 maanden 360 etc

"Voor puppy's van grote hondenrassen is het belangrijk dat ze niet te snel groeien. Daarom bevat de Smølke Puppy Maxi een aangepast energieniveau wat ervoor zorgt dat u hond de energie krijgt...."staat er verder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:12

RobinM schreef:
Vers vlees ( wij hebben lotgering ) vervangt brokken.
Die van ons krijgt geen brokken meer.
Ze mogen 1 a 2 procent vlees van hun lichaamsgewicht. Onze hond weegt nu zo'n 48 kg en krijgt 1 kg vlees per dag.

Wel het goede advies geven ;) , een volwassen hond moet ongeveer 1-2% van het lichaamsgewicht hebben. Een pup heeft hier echter niet genoeg aan, die moet 5% hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:13

lisetteexx schreef:
Ik moet hem van dit voer dus geven wat hij op volwassen gewicht word

Inderdaad, ik quote mezelf nog even ;)

Shirley schreef:
Volgens de tabel mag een hondje van 2 maanden, waarvan je verwacht dat hij 40 kilo gaat wegen, 335 gram per dag (voorbeeld)

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:16

Een volwassen Duitse herder zit eerder rond de 30 kilo.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:18

Daarom staat er ook (voorbeeld) achter, alleen maar om te laten zien hoe de tabel gebruikt dient te worden ;)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:19

Je moet dus inderdaad tussen de 290 en 335 gram per dag geven en dat dan verdeeld over vier keer.

Te mager of te dik is niet goed.
Voeren doe je met je ogen. Wordt hij te mager geef je meer, wordt hij te dik dan geef je minder.
Wel is het heel normaal dat een gezonde hond wil blijven eten. Al mijn Duitse Herders kunnen een gehele dag eten, maar dat wil niet zeggen dat ze honger hebben. Ze eten gewoon erg graag :o

Een opgroeiende hond moet je wel degelijk schraal houden.
Alles wat teveel is is gewoonweg niet goed voor de gewrichten en zeker niet voor een jonge opgroeiende hond, waarbij alles nog kraakbeen is.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:22

Uitgaande van een reu mag je zeker wel de 40 kilo aanhouden.
Mijn teven zitten al op bijna 30 kilo.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:22

Om een te snelle groei te voorkomen. Duitse herders zijn snelgroeiende rassen, die gevoelig zijn voor HD. Te snelle groei en een te zwaar gewicht zorgen o.a. voor groeipijnen, slappe bespiering en een onnodige belasting van de gewrichten. Wil je het risico op HD zo klein mogelijk houden, is het dus raadzaam om een pup niet te snel te laten groeien en niet te zwaar te laten worden. Daarnaast spelen er natuurlijk nog andere factoren mee bij het ontstaan van HD, maar voeding is wel een factor om rekening mee te houden.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:25

Ik vind trouwens ook dat als je een pup aanschaft, je ook wel een beetje mag verdiepen in hoe je er voor moet zorgen. Er zijn al een paar belangrijke punten mbt voeding genoemd, dat ze bijvoorbeeld niet te hard mogen groeien. Dit is wel heel belangrijk om allemaal te weten.
Ook dat een jonge herderpup het eerste jaar niet te lang mag wandelen/wild spelen etc.

Je dierenarts kan je dit allemaal vertellen, dus vraag hier dan ook naar. hij moet vast vandaag of morgen weer zijn prikjes hebben, dus als je daar dus toch staat.... vraag die man (of vrouw) de oren van zijn hoofd.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:26

Ik heb alles gevraagd en het is niet zo dat ik alles verkeerd doe!
De zak snapte ik dus gewoon niet vandaar mijn vraag hier

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:29

Soms staat het ook heel erg onduidelijk omschreven ;)
Kijk naar het gewicht wat hij ca zou gaan wegen als volwassen hond en die tabel hou je aan.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:32

Daar kijk je in de tabel, zoals al aangegeven in eerder antwoorden. En bij 18 maanden stap je over op volwassen-voer.

Succes! en geniet er van, want ze zijn groot voor je het weet!!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:34

Gewicht Duitse herder:
Reu 30 - 40 kg.
Teef 22 - 32 kg.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:35

Diablo schreef:
RobinM schreef:
Vers vlees ( wij hebben lotgering ) vervangt brokken.
Die van ons krijgt geen brokken meer.
Ze mogen 1 a 2 procent vlees van hun lichaamsgewicht. Onze hond weegt nu zo'n 48 kg en krijgt 1 kg vlees per dag.

Wel het goede advies geven ;) , een volwassen hond moet ongeveer 1-2% van het lichaamsgewicht hebben. Een pup heeft hier echter niet genoeg aan, die moet 5% hebben.

Toen ze pup was, kreeg ze idd iets meer. Maar dat krijgt ze nu ook.
Met vers vlees zou ik me wel aan 1 a 2 procent houden met een pup, dit advies klopt wel. Wij zaten er wel 100 gram boven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:39

Ik geef een pupje altijd onbeperkt brokjes. Totdat ze een maand of 4 zijn. Dan ga ik wat minderen als ik zie dat hij wat stevig wordt. Maar puppies worden zo snel niet te dik hoor, die groeien zo snel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:40

als je pup altijd honger heeft is dat ook niet goed, dan gaat al zijn energie daarin zitten en niet in het geestelijk opgroeien etc. plus dat de concentratie om te leren ook niet aanwezig zal zijn, drang naar eten heeft zo'n beetje elke pup, dat is overlevingsinstinct maar honger: lees te kort hebben, is niet goed.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:50

Een pup kun je niet langzamer laten groeien door minder eten. Alleen als je ze echt Uithongert kunnen ze een groei achterstand krijgen. Ze groeien zoals ze groeien, gewoon kijken hoe je pup er uit ziet. Te dun is meer en te dik is minder.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:54

Als wij onze pup eten geven, krijgt ie steeds een handje. Hij krijgt per keer dat hij eten krijgt 1,5 bekertje (wij hebben een bekertje waar we de brokken in doen) dus telkens als hij een handje op heeft krijgt hij nog een handje zodat hij rustig eet want hij slokt ook alles meteen op als we dat niet deden. Misschien ook handig voor jullie pup?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:59

Wij geven onze honden onbeperkt eten, en deze zijn zeker niet te dik. Onze hederpup van 15 weken oud is ook vanaf het begin onbeperkt gevoerd, hij zit prachtig in zijn vel/vacht

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:03

hier krijgen puppen onbeperkt te eten en een beetje puppyspek is echt niet erg hoor,heb echt helemaal niets met magere puppies ,die beestjes moeten zoveel groeien,die groeien echt enig spek er wel weer uit...

nu voer ik wel vers,weet niet of je puppen ook onbeperkt brokken kan voeren,daar dat toch heel anders op de maag ligt als vers...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:10

Duitse herders houden wij ook eerder schraal om problemen als te snel groeien en de daarbij behorende problemen te voorkomen ook op latere leeftijd. Heeft de fokker geen richtlijn meegegeven? zodat je een beetje weet hoe je moet voeren de eerste weken? Naar zakken kijk ik nooit daar klopt normaal niks van maar is eerder te veel dan te weinig dus denk dat je zeker niet meer moet voeren. Duitse herders zijn schrokkers en hebben altijd honger. Onbeperkt zou ik absoluut niet doen. Goed afgepaste hoeveelheid en goed blijven kijken naar je pup. Maar zie ze liever iets mager als met spek erop dat is bij de DH vragen om problemen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:21

Mijn Duitse herder reu heb ik als pup en die kreeg 4 tot 5x per dag zo'n iets meer dan halve royal canin beker vol!
Hij heeft altijd mooi op gewicht gestaan gehad met richtlijnen op zakken volg ik nooit :')

Hij is binnen een dikke week 2 jaar en is te groot voor de rastandaard, maar komt niet door de voeding hoor. Die kerel weegt zo'n 38kg nu :D

En dat Duitse herder echte schrokkers kunnen zijn of heel de dag door kunnen eten is hier niet het geval....

Door omstandigheden staat hun eten van 's morgens er tot 's avonds als ze niet alles ineens op hebben en ze kiezen zelf wanneer ze verder eten.
Dus niet gevalletjes eten? Bak meteen leeg! (krijgen door de dag ook niets anders, enkel "s avonds een oor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:40

zijn DH pups dan ook mager als ze bij hun moeder drinken??

of worden ze mager 'gehouden' zodra ze afhankelijk worden van voeding van de mens??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:52

Ik vind mager iets anders als schraal houden. Sommige pups hebben gewoon een vetlaagje en dan zie ik liever een iets dunnere pup dat komt wel goed als ze eenmaal uitgegroeid zijn. Hier hebben we altijd ze schraal gehouden in de groei met de complimenten van meerdere dierenartsen en tot nu toe ook allemaal goed op de foto's. Dus beter een jaar kalm aan qua voeding en dan een gezonde hond dan volvoeren en daarna problemen met de gewrichten hebben. En daar staat de Duitser nu eenmaal voor bekend dat deze gevoelig daar voor is. Dus ik raad mensen aan het risico niet te nemen. Dat advies heb ik altijd van de fokkers van onze honden gehad en ook gedaan en dat raad ik de mensen die bij mij een pup halen ook aan. En voor mijn eigen ervaring na 8 honden heeft zich dat ook bewezen. Heb nog nooit heup of elleboog problemen gehad bij mijn honden.