Bokt Puppygids

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:30

1. Hoe hebben jullie de eerste weken doorgebracht 's nachts? Mocht de pup (in een bench) mee in de slaapkamer? En hoe bouw je dat dan af, dus stilletjesaan de bench op zijn bestemde plek zetten?
De eerste weken (volgens mij tot 12 wk) moest ze mee naar de slaapkamer (van onze trainer, puppycursus) :+ Daarna langzaam afbouwen naar de gang boven, toen naar de gang beneden en daar slaapt ze nog steeds.

2. Er zijn honden die heel dominant zijn over hun voer, soms ook tegenover mensen. Hoe valt dit te trainen? Wanneer is een 'goed' moment om het voerbakje eens weg te pakken, wanneer pak je een kauwbotje weg zonder dat het als een straf over komt? Wanneer geef je het dan terug?
Niet afpakken! Dan denkt de pup juist dat hij iets geweldigs in het bezit heeft. Je kunt beter ruilen voor iets wat nog lekkerder is (bijv. leverworst)

3. Feit of fabel: de duur van een puppywandeling komt overeen met het aantal weken leeftijd?
Of het een feit/fabel is geen flauw idee, maar wij hebben het wel als richtlijn aangehouden.

4. Als je pup speelt met een andere hond, en die andere hond doet vervelend tegen de pup (op stal hebben we er wel zo rond lopen die geen reden nodig hebben om een andere hond tegen de grond te drukken bv), grijp je dan in, of laat je de pup 'hondengedrag' ervaren?
Voor de eerste (volgens mij wederom 12 weken, ik ben dat allemaal al weer vergeten) mogen pups geen nare ervaringen hebben met andere honden. Dus wij lieten haar alleen bij honden waarvan we wisten dat ze niks zouden doen. In andere situaties pakten wij (ja dat was echt het advies) haar in die weken op van de grond. Na die weken hebben we haar gewoon alles laten ervaren, niet aan de lijn! Honden houden wel rekening met pups, dus ze zullen niet zomaar raar doen. (Daarom moet je ze ook nooit wassen, want dan was je de puppylucht er af)

Succes met jullie pup :D

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:46

Wat een leuk topic!

1. Hoe hebben jullie de eerste weken doorgebracht 's nachts? Mocht de pup (in een bench) mee in de slaapkamer? En hoe bouw je dat dan af, dus stilletjesaan de bench op zijn bestemde plek zetten?
- Onze hond sliep toen ze pup was in de gang. Wij hebben een hele ruime gang en konden haar zo goed horen boven. Eerste nacht was zo zo moe dat ze de hele nacht heeft doorgeslapen. Tweede nacht janken, naar haar toe gegaan (wat eigenlijk niet de bedoeling is :oo ) Derde nacht, ze piepte 10 minuten, rest van de nacht stil, vierde nacht piepte ze 5 minuten, rest van de nacht stil. Hierna hebben wij haar nooit meer gehoord 's nachts :D

2. Er zijn honden die heel dominant zijn over hun voer, soms ook tegenover mensen. Hoe valt dit te trainen? Wanneer is een 'goed' moment om het voerbakje eens weg te pakken, wanneer pak je een kauwbotje weg zonder dat het als een straf over komt? Wanneer geef je het dan terug?
- We begonnen met een keer aaien als ze aan het eten was, vond ze allemaal best. 'Pakte' speelgoed en kluiven kort af en gaven het weer terug. Zelfs de kleine kinderen konden/kunnen dat bij haar! Heeeeeel belangrijk....

3. Feit of fabel: de duur van een puppywandeling komt overeen met het aantal weken leeftijd?

- Volgens mij is het wel een feit, wij hebben ons er iig grotendeels aangehouden.

4. Als je pup speelt met een andere hond, en die andere hond doet vervelend tegen de pup (op stal hebben we er wel zo rond lopen die geen reden nodig hebben om een andere hond tegen de grond te drukken bv), grijp je dan in, of laat je de pup 'hondengedrag' ervaren?
- Wij hebben hier niet mee van doen gehad, spelen ging altijd goed.
Wel is onze hond een keer gebeten toen ze pup was. Heel zielig en ze liet het niet eens merken. Ik had haar aangelijnd en en kwamen 2 loslopende honden op haar afgerend, 1 beet haar.
Hierdoor is ze wel een beetje getraumatiseerd geraakt. :(
Ingrijpen was hier al te laat.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:29

De Goldens waarvan ik een pup op het oog heb, hebben beiden HD A2. Is dit voldoende safe?

Celiien

Re: Bokt Puppygids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:34

A1: Negatief, gaaf (1), HD -. A2: Negatief, niet geheel gaaf (1), HD -. B1: Overgangsvorm, Tc (2), HD Tc. B2:Overgangsvorm Tc (2), HD Tc. C1: Licht positief (3), HD ±. C2: Licht positief (3), HD ±. D1:Positief (3½), HD +. D2: Positief (4), HD +. E1: Positief (4), HD + E2: Positief optima forma (5), HD ++.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:35

Ja dat wist ik :D Maar hoe groot is dan de kans dat er effectief een probleem zal gaan ontstaan met de heupjes?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:37

A is negatief, dus geen doorgeefkans, als ik t goed heb :=
Onee toch niet:
Alle gegevens samen bepalen de definitieve beoordeling, waarbij het ongunstigste onderdeel uiteindelijk de doorslag geeft. Een bepaalde HD-uitslag kan bepaald zijn door uitsluitend de diepte van de heupkommen, door de aansluiting van de gewrichtsdelen, de aanwezigheid van botwoekeringen, of door een combinatie van twee of drie onderdelen en dit is weer te herleiden uit de verschillende gegevens zoals die op het certificaat zijn vermeld. De definitieve beoordeling kan zijn :

HD - (A) is HD negatief : betekend dat de hond röntgenologisch vrij is van HD, wat echter niet betekend dat de hond geen "drager "van de afwijking is.

HD TC (B) is een overgangsvorm: betekend dat op de röntgenfoto's geringe veranderingen zijn gevonden, die weliswaar worden toegeschreven moeten worden aan heupdysplasie, maar waaraan in het kader van de fokkerij geen directe betekenis kan worden toegekend.

HD ± (C) is licht positief: betekend dat bij de hond duidelijke veranderingen, passend in het ziektebeeld van HD zijn gevonden.

HD + (D) is positief: betekend dat er nog duidelijker veranderingen zijn gevonden.

HD ++ (E) is positief in optima forma: betekend dat de heupgewrichten ernstig misvormd zijn. Zoals op deze foto goed te zien is.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:13

Ik heb zelf nooit een pup gehad, maar ik ben wel eens met mijn oppaspup naar de dierenarst geweest. De pup leek toen last te hebben van zijn gewrichten. De dierenarts vertelde dat het waarschijnlijk groeipijn was en dat het heel belangrijk was niet te lang te wandelen, in verband met problemen later aan de heupen en dergelijke. Zij raadde ons inderdaad aan om het aantal weken van de pup om te zetten in minuten en dit aantal minuten mocht de pup maximaal per keer lopen. Dit was dus meer een richtlijn en het was zeker niet zo dat dit dus ook gebruikt moest worden als minimum, maar vooral als maximaal aantal minuten per keer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:03

Shanelle schreef:
De Goldens waarvan ik een pup op het oog heb, hebben beiden HD A2. Is dit voldoende safe?

Nee. Heel lomp gezegd, als het zo simpel was, bestond HD niet meer.

Je kunt een hele lijn hebben van HD vrije honden en toch een HD D pup. Er bestaat geen garantie op een HD A pup.
Alles wat je kan doen, is zo zorgvuldig mogelijk zijn met kijken wat de fokker doet. En daar verschillen de meningen over , over wat verstandig is.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:41

Hmm, weer een vraag...

We gaan sowieso deze zomer een 3tal weken een asielhondje opvangen. Normaal gezien hebben we de pup dan al wel. Is het nadelig voor de pup om zo af en toe ook opvanggezin voor een asielhond te zijn totdat die een nieuwe thuis heeft? In het begin lijkt het me ideaal: dan is de pup niet alleen, maar die andere hond gaat wel weer weg. Dat zal dan even aanpassen zijn. Maar is het haalbaar om dat regelmatig te doen of wordt dat te moeilijk voor de pup?