Alternatieven voor het oormerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:12

LuckyLuna schreef:
Ergens is het gewoon schandalig!

Ieder 'productie' dier kan toch als hobby dier gehouden en vertroeteld worden!

Let wel dat het dier dan lichamelijke schade moet hebben.
Er moet namelijk een gat in het oor.

Ik kan me het kan goed voorstellen dacht je je hobby dieren niet wilt beschadigen en pijnigen.

En een oormerk is een mishandeling, je pijnigt de dieren opzettelijk.

Vind dat de wet hier echt op aangepaste moet worden!

Joh als je dit goed en snel doet voelt het dier 1 steek en daarna is het klaar.
Scheelt de eigenaar een hoge boete en eventueel een geslachte geit.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:14

quera schreef:
LuckyLuna schreef:
Ergens is het gewoon schandalig!

Ieder 'productie' dier kan toch als hobby dier gehouden en vertroeteld worden!

Let wel dat het dier dan lichamelijke schade moet hebben.
Er moet namelijk een gat in het oor.

Ik kan me het kan goed voorstellen dacht je je hobby dieren niet wilt beschadigen en pijnigen.

En een oormerk is een mishandeling, je pijnigt de dieren opzettelijk.

Vind dat de wet hier echt op aangepaste moet worden!

Joh als je dit goed en snel doet voelt het dier 1 steek en daarna is het klaar.
Scheelt de eigenaar een hoge boete en eventueel een geslachte geit.

Dan is het nog schandalig dat je per wet je dieren moet misvormen.

We leven in 2014 laat ze die wet maar eens aanpassen

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:14

Hier hebben de geiten een tattoo in het oor en het nummer in hun hoorns gegraveerd, dit wordt ook geaccepteerd.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:21

Ik weet dat Dafne Westerhof van het beloofde Varkensland ooit een rechtzaak heeft gevoerd over het oormerken van haar (hobby)varkens. Misschien kun je daar eens op googlen? Volgens mij kreeg ze uiteindelijk (gedeeltelijk?) gelijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:40

Hoe zou jij de wet dan willen zien?

Ik heb 200 geiten gehad. Ik kan echt niet 2 keer per dag met een dhipreader langs alle geiten lopen.

Ibbel

Re: Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:48

En hoeveel van degenen die hier reageren met 'mishandeling' hebben zelf gaatjes in hun oren en/of een tatoeage? :D
Voor zover ik weet heb je zelfs als hobbyhouder een UBN-nummer nodig én de plicht tot oormerken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:53

Het zou leuk zijn moesten zowel oormerken als een gewone chip wettelijk worden. Dat de boer nog gewoon met oormerken kan werken, maar dat de hobbyist met twee geitjes in de achtertuin voor een chip kan gaan.
Ik vind die plakkaten in de oren gewoon lelijk en zou het dus zonde vinden van mijn geit (moest ik die hebben uiteraard :D).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:56

Gini schreef:
Het zou leuk zijn moesten zowel oormerken als een gewone chip wettelijk worden. Dat de boer nog gewoon met oormerken kan werken, maar dat de hobbyist met twee geitjes in de achtertuin voor een chip kan gaan.
Ik vind die plakkaten in de oren gewoon lelijk en zou het dus zonde vinden van mijn geit (moest ik die hebben uiteraard :D).

En geitje moet dan naar de slacht( van de hobbyboer) en hoe ga je die op transport dan herkennen. Juist met een oormerk. Met chip kan gewoon niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:00

2 geiten kan je toch readen? Paarden hebben toch ook geen oormerk? Waarom gaat met het ene hobbydier niet wat met een ander hobbydier wel gaat?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:02

Gini schreef:
2 geiten kan je toch readen? Paarden hebben toch ook geen oormerk? Waarom gaat met het ene hobbydier niet wat met een ander hobbydier wel gaat?

Een paard gaat met 10 in een vrachtwagen in zo'n vrachtwagen kunnen zo'n 50 geiten minimaal.

Goh 1 geit heeft een wond en is angstig en dus je kan er niet bij in de buurt komen. Ook mag de geit niet geslacht worden voor consumptie. Hoe ga je die geit herkennen dan? Melkgeiten lijken heel vaak op elkaar.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:04

Als je geen oormerk wilt, zal je het merk in het oor moeten laten tatoeëren. Een prima alternatief toch?

Toch blijft het raar. Paarden hebben ook geen oormerk nodig, maar worden ook gewoon geconsumeerd. Maarja, helaas hangen de wetten af van die pipo's van de regering.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:04

Ibbel schreef:
En hoeveel van degenen die hier reageren met 'mishandeling' hebben zelf gaatjes in hun oren en/of een tatoeage? :D
Voor zover ik weet heb je zelfs als hobbyhouder een UBN-nummer nodig én de plicht tot oormerken.

Naar mijn weten heb ik beide keuzes zelf kunnen maken :) Dat kan zo'n beestje niet.

Dat oormerken op een bedrijf haast onontkoombaar is, a la, maar dat je dat als hobyist met 1-5 geitjes ook verplicht bent... Bij huisdieren het is tatoeeren in de oren ook al lang niet meer verplicht.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:05

Molfre schreef:
Ibbel schreef:

Naar mijn weten heb ik beide keuzes zelf kunnen maken :) Dat kan zo'n beestje niet.

Dat oormerken op een bedrijf haast onontkoombaar is, a la, maar dat je dat als hobyist met 1-5 geitjes ook verplicht bent... Bij huisdieren het is tatoeeren in de oren ook al lang niet meer verplicht.

Huisdieren worden dan ook niet voor consumptie gebruikt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:07

quera schreef:

En ik ken genoeg hobbyisten die hun dieren ook niet voor consumptie ter beschikking stellen.

Daarom zeg ik dat er een verschil gemaakt zou moeten worden, net als dat je er als paardenhouder voor kan kiezen je paard ongeschikt te laten verklaren voor de slacht (als een medicijn dat al niet doet)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:08

Molfre schreef:
quera schreef:

En ik ken genoeg hobbyisten die hun dieren ook niet voor consumptie ter beschikking stellen.

Daarom zeg ik dat er een verschil gemaakt zou moeten worden, net als dat je er als paardenhouder voor kan kiezen je paard ongeschikt te laten verklaren voor de slacht (als een medicijn dat al niet doet)

Dat komt omdat een paard een hobbydier is en een geit een productiedier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:09

Maar iedere geit komt toch "apart" voorbij in het slachthuis, want de oornummers moeten bij het slachthuis gecontroleerd worden? Als de transporteur dan papieren heeft waarop staat dat hij x aantal hobbydieren zonder oormerk heeft en dat die gechipt zijn (en dus niet voor consumptie), dan kunnen die er toch uitgehaald worden?

Ik weet het ook allemaal niet juist en dat er dan een uitgebreidere wetgeving aan te pas moet komen dan enkel zeggen 'chippen is toegestaan', dat snap ik. Maar dit lijkt me eigenlijk niet onoplosbaar te zijn.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:11

quera schreef:

Precies, maar het dier van een hobbyist is daar niet v oor bedoeld, daar kan in de wet dus best een onderscheid tussen gemaakt worden? Of gaat dat niet/is dat niet nodig volgens jou?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:11

Voor iedereen die oormerken zielig vind.
Ik vind het een goede zaak en dat een dier daar even pijn voor moet lijden.. is beter dan dat hij zijn hele leven moet lijden omdat hij bij mensen terecht komt die niet kunnen of weten hoe ze voor een dier moeten zorgen..

Ik heb 2 weken terug een (ongemerkt) mini varkentje bij een vrouw opgehaald die op 2 hoog in een flatje woonde. Die flat stond zo vol gepropt dat er nog 5 m2 loopruimte was.
De fout begon al bij de fokkers.. Een fokker mag nooit een dier mee geven dat niet gemerkt is, dit word helaas wel gedaan als mensen extra betalen.
Als deze vrouw een UBN nummer had aangevraagd dan was ze afgewezen, aangezien ze geen geschikte woonruimte had voor het dier en als de buren er achter waren gekomen hadden ze het dier in beslag kunnen nemen. Als alles dus volgens de regels was gegaan had die mevrouw geen varken in een flatje kunnen houden.

Regels zijn er niet voor niets! :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:13

Gini schreef:
Maar iedere geit komt toch "apart" voorbij in het slachthuis, want de oornummers moeten bij het slachthuis gecontroleerd worden? Als de transporteur dan papieren heeft waarop staat dat hij x aantal hobbydieren zonder oormerk heeft en dat die gechipt zijn (en dus niet voor consumptie), dan kunnen die er toch uitgehaald worden?

Ik weet het ook allemaal niet juist en dat er dan een uitgebreidere wetgeving aan te pas moet komen dan enkel zeggen 'chippen is toegestaan', dat snap ik. Maar dit lijkt me eigenlijk niet onoplosbaar te zijn.

Als ik mijn geit op transport zet. Tussen allemaal andere geiten met chipnummers. En mijn geit raakt gewond. En die mag niet voor consumptie. Hoe weet je dan dat het geit .... Is en niet een andere geit. Dan zou je hem moeten vangen en dan de chip lezen terwijl het met oornummer veel makkelijker is.
Daarbij doet chippen net zoveel zeer als een oormerk schieten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:13

Molfre schreef:
quera schreef:

Precies, maar het dier van een hobbyist is daar niet v oor bedoeld, daar kan in de wet dus best een onderscheid tussen gemaakt worden? Of gaat dat niet/is dat niet nodig volgens jou?

Zie mijn laatste bericht :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:14

melvinrandy schreef:
Als je geen oormerk wilt, zal je het merk in het oor moeten laten tatoeëren. Een prima alternatief toch?

Oja, want dat is minder pijnlijk dan 2 merken schieten!
Serieus, volgens mee kun je beter 1x een oormerk erdoor drukken dan dat je met een gloeiende tang een merk in doe oren drukt.

Prik mezelf ook drie keer liever dan dat ik me brand..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:15

Froukje1993 schreef:
melvinrandy schreef:

Oja, want dat is minder pijnlijk dan 2 merken schieten!
Serieus, volgens mee kun je beter 1x een oormerk erdoor drukken dan dat je met een gloeiende tang een merk in doe oren drukt.

Prik mezelf ook drie keer liever dan dat ik me brand..

Was sarcastisch bedoeld. Geloof ik.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:15

Citaat:
En hoeveel van degenen die hier reageren met 'mishandeling' hebben zelf gaatjes in hun oren en/of een tatoeage

Idd. En niet gillen dat je er zelf voor kiest. Ook kinderen krijgen soms gaatjes.
Ja oormerken zijn lelijk maar om er nu zo'n drama van te maken. 1 prik en ze weten het niet meer. Het moet idd wel goed gezet worden.
Een volwassen geit zal het idd misschien minder appreciëren dan een jong lam.
Een chip en tatouage zijn omslachtiger en niet minder pijnlijk. Iedereen die ooit een injectie aan een geit heeft gegeven weet dat ze soms moord en brand schreeuwen. Chip is een dikke naald en tatouage gebeurd ook niet met een zijden doekje. Banden spelen ze kwijt of kunnen verwijderd worden.

En verder blijft het simpel. Geiten horen nu eenmaal bij productiedieren en moeten dus aan regels voldoen. Ook schattige met de fles grootgebrachte in huis wonende dwerggeiten worden geruimd bij ziekteuitbraken (of niet voldoen aan de regels als je een verkeerde inspecteur treft).
Als je dat niet wil moet je niet aan geiten beginnen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:16

En ook daarin kan je dus zeggen: als het dier op een transport groter dan *** moet, dient het dier een oormerk te hebben. Ik zou niet weten waarom ik mijn ene geit op een transport met 30 andere zou zetten maar vooruit, dan is dat ook gedekt.

Ook gaat het niet om de pijn van het zetten van de chip/het oormerk, maar van de risico's die een oormerk met zich meebrengt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:16

Ik kan eigenlijk niks anders zeggen dan: ja, dan zou je de gewonde geit moeten vangen en lezen om te zien om welke geit het gaat. :+
Gaat dat niet? Wat gebeurt er nu met die gewonde geit (dus nu alleen oormerken zijn toegestaan)?

Edit: voor mij gaat het niet om de pijn/geen pijn, maar om de lelijkheid. :D