Loslopende hond krijgt een schop.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:23

Een hond die bovenop een andere springt, meerdere keren, is bij mij geen vriendelijke hond.
Een hond die op en normale manier komt kennismaken zal geen schop krijgen, tenzij hij een echte aso treft.

Sammie schreef:
In een dergelijke situatie gewoon je mond houden. Helft niet gezien en dan ook nog eens de belangrijkste helft dus kun je er eigenlijk niet over oordelen.

Daar ben ik het mee eens.
Daarbij ben ik ietwat geneigd te zeggen dat je partij hebt getrokken voor de verkeerde, maar daar kan ik natuurlijk ook niet over oordelen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:24

chanel1985 schreef:
Ik vind het vrij schokkend dat het wordt goedgepraat dat een hond wordt geschopt, ook al deed die niets :oo

Maar o wee, moest je dat doen met een paard dat bv is losgebroken, dan ben je een dierenmishandelaar. Want misschien is die hond wel uitgebroken? Dat weet je niet altijd direct.

En dan nog, de hond kan er niet aan doen dat zijn eigenaar hem los laat lopen, waarom moet hij er dan door lijden en pijn hebben?

Ik heb het al meegemaakt dat mijn hond geschopt werd, voor geen reden. Het gebied is een braakliggend gebied waar men op gaat bouwen door een projectmakelaar. Dus geen openbare weg, dus daar gelden die regels niet.
Mijn hond liep los, deed geen vlieg kwaad en een voorbij wandelende man (zonder hond) geeft die gewoon een stamp. Ik was om te ontploffen. Mijn hond deed niets verkeerd. Heb het hem ook zo duidelijk gemaakt.

Een hond die los loopt maar netjes onder appel van de eigenaar is, die zal heus niemand zomaar een schop geven. Geen enkele hondenliefhebber is er opuit om andermans hond pijn te doen. Maar zodra ze overlast of een gevaarlijke situatie veroorzaken, dan zit er weinig anders op dan ingrijpen lijkt mij. Je kunt dan de eigenaar wel opzoeken om een schop te verkopen, maar de kans is groot dat er dan al 2 honden in elkaar hangen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:25

Maartje1990 schreef:
Ts ik ben het niet met je eens. Alleen omdat de hond losliep en wou spelen is geen reden om hem te schoppen, los van de regels. Vind het ook ongepast dat jullie je er tegen aan hebben bemoeit.

Dat vind JIJ geen reden! Maar die hond valt andere honden lastig en als hij aangelijnd was geweest, was er niks gebeurd.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:26

anneliesdj schreef:
Aangezien jij niet hebt gezien wat er daadwerkelijk gebeurde, kun je niet weten of het terecht was of niet.
Daarbij heeft die man natuurlijk in een ogenblik moeten reageren op die afstormende hond, dus al was het niet terecht, daar kom je dan ook pas achteraf achter.

Heb je die man niet gevraagd waarom hij geschopt heeft? Daar zou ik wel benieuwd naar zijn.
Ik vind het ook vreemd om zomaar een hond te schoppen, maar ik heb ook een klerehekel aan honden die zomaar op je af geraced komen terwijl de eigenaar x meter verderop staat te roepen 'hij doet niks!'

Die kans om dat te vragen kregen we niet. Die mensen liepen zo snel door met een scheldende man naast zich die hun bleef volgen en bedreigen.
Het was echt niet gezellig.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:27

Jullie praten allemaal van ach die loslopende hond doet niks.
Maar die andere aan de lijn misschien wel! Of is loops of ziek heeft misschien pas een OP gehad ofzo.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:29

Freggle_Edge schreef:
chanel1985 schreef:
Ik vind het vrij schokkend dat het wordt goedgepraat dat een hond wordt geschopt, ook al deed die niets :oo

Maar o wee, moest je dat doen met een paard dat bv is losgebroken, dan ben je een dierenmishandelaar. Want misschien is die hond wel uitgebroken? Dat weet je niet altijd direct.

En dan nog, de hond kan er niet aan doen dat zijn eigenaar hem los laat lopen, waarom moet hij er dan door lijden en pijn hebben?

Ik heb het al meegemaakt dat mijn hond geschopt werd, voor geen reden. Het gebied is een braakliggend gebied waar men op gaat bouwen door een projectmakelaar. Dus geen openbare weg, dus daar gelden die regels niet.
Mijn hond liep los, deed geen vlieg kwaad en een voorbij wandelende man (zonder hond) geeft die gewoon een stamp. Ik was om te ontploffen. Mijn hond deed niets verkeerd. Heb het hem ook zo duidelijk gemaakt.

Een hond die los loopt maar netjes onder appel van de eigenaar is, die zal heus niemand zomaar een schop geven. Geen enkele hondenliefhebber is er opuit om andermans hond pijn te doen. Maar zodra ze overlast of een gevaarlijke situatie veroorzaken, dan zit er weinig anders op dan ingrijpen lijkt mij. Je kunt dan de eigenaar wel opzoeken om een schop te verkopen, maar de kans is groot dat er dan al 2 honden in elkaar hangen.

Toch heeft er een man ( en dan nog zonder hond) mijn hond geschopt zonder reden, dus er zijn wel mensen die dat doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:32

danamuts schreef:
Hier laatst iets soortgelijks mee gemaakt, alleen had ik een andere hond ook bijna onder zn kont gelift. Ik liep met grote bull die prima luistert, mar eebn hekel heeft aan honden die op hem en zijn vriend afrennen.
Heb de hond aan de riem, plat op de grond gelegd. Komt de man aan:
Mijn hond doet niks hoor, en fietst op zn gemak door, terwijl zijn hond op mijn hond afgerend komt . Ik riep nog: die van mij wel! En ben er inderdaad opgesprongen. Kreeg nog een grote mond wat ik dan deed in het Bos! Hallo, deze zit aan de riem, ligt plat en JIJ laat je hond erop af rennen. Wie snapt t dan niet? Uiteindelijk niks gebeurd, maar mensen die de hond los laten lopen moeten eens leren dat er altijd risicos aan zitten als jouw hond op een aangelijnde hond afrent. Meestal zitten die niet voor niks vast

Nou idd! En komt bij bekend voor,man op de fiets in het bos... Zo 1 hebben wij er hier ook, en idd houd geen rekening met een ander

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:35

Mensen moeten gewoon leren zich aan de regels te houden, zeker als de hond niet onder appel staat. Die man is volkomen in zijn recht om die hond een schop/zet te geven. Niemand zou last moeten hebben van jouw dier en anders moet je de consequenties maar dragen.

ThreeFingers

Re: Loslopende hond krijgt een schop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:36

Idd stoof, zoiets als door rood rijden en dan zeuren dat bv je fiets geraakt en kapot is. ..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:38

anneliesdj schreef:
Een hond die bovenop een andere springt, meerdere keren, is bij mij geen vriendelijke hond.
Een hond die op en normale manier komt kennismaken zal geen schop krijgen, tenzij hij een echte aso treft.

Dit inderdaad,
Mijn hond is ook niet sociaal met andere honden en als er honden komen kennis maken loop ik door zonder te reageren en sleep ik mijn eigen hond mee.
Wanneer er een hond op haar springt of haar lastig valt, die krijgt van mij ook een trap.
En dan is het niet een gigantische schop, maar dan duw ik de hond met mijn voeten weg bij mijn eigen hond.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:40

Dus niemand denkt aan de onschuldige hond? Dat je zijn baasje de volle pond uitscheld ok, maar een onschuldig wezen schoppen, gaat er bij mij niet in.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:43

Freggle_Edge schreef:
chanel1985 schreef:

Toch heeft er een man ( en dan nog zonder hond) mijn hond geschopt zonder reden, dus er zijn wel mensen die dat doen.[/quote]

Dat is dan blijkbaar geen hondenliefhebber.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:45

Wauw, wat een reactie op zo'n korte tijd :D . Maakt een hoop emoties los bij mensen.

anneliesdj schreef:

Sammie schreef:
In een dergelijke situatie gewoon je mond houden. Helft niet gezien en dan ook nog eens de belangrijkste helft dus kun je er eigenlijk niet over oordelen.

Daar ben ik het mee eens.
Daarbij ben ik ietwat geneigd te zeggen dat je partij hebt getrokken voor de verkeerde, maar daar kan ik natuurlijk ook niet over oordelen.

Ik trek met niemand partij. Ik vond het zelf een beetje een lastige situatie. Ik zeg niet dat ik het juist vind dat de hond een schop heeft gekregen. Ik schreef ook dat eigenlijk de baas van de hond een schop onder zijn reet moest krijgen omdat hij de hond bewust had loslopen in een gebied waar dat niet mag.
Van de andere kant kan ik me wel weer voorstellen dat iemand zijn eigen dieren beschermd en daarbij nog het feit dat je dan ergens loopt waar de hond niet los mag....tja.

De man van de 2 hondjes liep daar met zijn vrouw/vriendin en ze zagen me niet uit als aso's. In tegenstelling tot die driftkikker wat zijn hond had loslopen.

emmaudb

Re: Loslopende hond krijgt een schop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:51

Aan de ene kant terecht die schop, maar aan de andere kant werd het hondje nu gestraft terwijl eigenlijk de eigenaren gestraft zouden moeten worden, zij zijn verantwoordelijk.

Wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt maar dan het tegenovergestelde. Wij liepen met ons (toen nog) pupje in een losloop gebied. Daar kwamen wij 2 mensen met 2 honden aan de lijn tegen. Ons pupje dacht eerst goh leuk en wilde er dus op af rennen. Halverwege bedacht hij zich en kwam terugrennen naar ons. Hij is dus niet naar die hond toegegaan. Nou kon die vrouw haar hond niet meer houden en die hond stormde dus op ons pupje af en begon te bijten. Een hond hoort een pup niet te bijten en wat zoek je met zo'n hond in een losloopgebied als je het weet? Mijn moeder heeft die andere hond dus er vanaf getrokken. En dan ook nog zeggen dat het onze schuld was, wij hadden maar niet in het losloopgebied moeten lopen en natuurlijk moeilijk doen over de dierenartskosten omdat ons hondje een wond had en een dikke poot daardoor. Sommige mensen snap je dan niet.

Soms is het net de omgekeerde wereld. Zij doen iets wat niet mag en als het dan fout gaat is het jouw schuld.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:55

ThreeFingers schreef:
Jullie praten allemaal van ach die loslopende hond doet niks.
Maar die andere aan de lijn misschien wel! Of is loops of ziek heeft misschien pas een OP gehad ofzo.

Helemaal mee eens! Ik word ook niet goed van al die mensen die maar roepen "hij doet niks hoor..." als hun hond op mijn aangelijnde hond afkomt. Sommige grotere honden moet hij nu eenmaal niet en ik heb geen zin in knokpartijen met honden die alleen ff komen snuffelen. ...hou je hond bij je als je ziet dat de mijne aan een riem zit!

Mijn vorige hond is eens aangevallen door een hond waarvan de riem was gebroken.
Die hebben we idd een paar flinke harde trappen verkocht, eerder stopte het beest niet. Resultaat 3 gaten in haar buik en s avonds nog naar de DA. Kosten van bijna 300 euro zijn vergoed door de eigenaar vd losgebrokenn hond hoewel die ook laaiend was dat we zijn hond getrapt hadden...

Zal altijd wel een lastige kwestie blijven!

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:00

Ik denk dat ik in deze situatie liever de losloper had vastgepakt, ze waren met twee dus had een van de twee vast een hand vrij om de losloper vast te pakken. Een teckel kruising heeft een langere rug dan de doorsnee honden en is zeker wel kwetsbaar voor letsel door een schop, ik snap die baas wel dat hij er boos om word maar hij heeft geen poot om op te staan, hond hoorde niet los te lopen daar. Ik zou er ook niet blij mee zijn als iemand mijn hond(en) een schop zou verkopen maar ik hou ontzettend rekening met andere honden/dieren en mensen. Zie ook wel eens hardlopers die lastig worden gevallen en de eigenaren niks doen, die krijgen ook wel eens een schop, geen eigenaar die verhaal gaat halen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:07

primera schreef:
Ik denk dat ik in deze situatie liever de losloper had vastgepakt, ze waren met twee dus had een van de twee vast een hand vrij om de losloper vast te pakken. Een teckel kruising heeft een langere rug dan de doorsnee honden en is zeker wel kwetsbaar voor letsel door een schop, ik snap die baas wel dat hij er boos om word maar hij heeft geen poot om op te staan, hond hoorde niet los te lopen daar. Ik zou er ook niet blij mee zijn als iemand mijn hond(en) een schop zou verkopen maar ik hou ontzettend rekening met andere honden/dieren en mensen. Zie ook wel eens hardlopers die lastig worden gevallen en de eigenaren niks doen, die krijgen ook wel eens een schop, geen eigenaar die verhaal gaat halen.

Dat zou ik zelf ook eerder geprobeerd hebben, of hem een aai hebben gegeven en hem alsnog hebben laten ruiken aan die van ons. Zo aan de riem was het een hele rustige, lieve hond, maar ja, ik weet niet hoe hij was toen hij los liep. Die 2 mensen waar de losloper naar toe liep hadden elk ook al 1 hond aan de lijn.
Wordt dan toch al lastig om dan een andere hond (die misschien wel heel blij om heen heen liep) te grijpen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:08

Het is jammer dat de hond de dupe werd terwijl zijn baas zich niet aan de regels hield. Hij heeft zijn verantwoordelijkheid niet genomen. Een dier schoppen vind ik not done. Ik vind dat zowel de eigenaar als de wandelaars buiten hun boekje zijn gegaan..

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:10

emmaudb schreef:
Wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt maar dan het tegenovergestelde. Wij liepen met ons (toen nog) pupje in een losloop gebied. Daar kwamen wij 2 mensen met 2 honden aan de lijn tegen. Ons pupje dacht eerst goh leuk en wilde er dus op af rennen. Halverwege bedacht hij zich en kwam terugrennen naar ons. Hij is dus niet naar die hond toegegaan. Nou kon die vrouw haar hond niet meer houden en die hond stormde dus op ons pupje af en begon te bijten. Een hond hoort een pup niet te bijten en wat zoek je met zo'n hond in een losloopgebied als je het weet?

De meeste honden vinden pups en overgang naar jonge hond niet leuk, ik ben altijd voorzichtig met pups en zoek liever naar betrouwbare honden in deze periode. Als ik met mijn honden een pup tegen kom loop ik om, losloop lijn ik ze dan nog liever aan, een volwassen hond wil wel eens een jonge hond corrigeren en daar zoeken ze maar een andere hond voor ;).

Altijd eerste basis is 'hier' echt hier, al is dat voor een pup vaak niet haalbaar. Een pup die in volle vaart aan komt stormen is voor andere honden niet leuk, je pup zag de signalen en draaide snel om, jammer dat de andere honden de pup gingen opjagen en bijten, het had de boodschap al begrepen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:13

Het lijkt me dat het wel meevalt hoe hard de schop is geweest. Jullie hoorden immers wel het 'hij doet niks' en het gescheld daarna, maar blijkbaar geen jankende hond.
Los daarvan maakt de ene fout de andere niet minder fout. Dus ja, een hond laten loslopen waar ze aangelijnd horen te zijn is niet goed en een hond schoppen is niet goed en iemand uitschelden is niet goed, maar als die dingen worden niet minder goed of slecht door elkaar.
Het hele verhaal klinkt voor mij nogal als kleuterschoolniveau, waarbij Jantje het zandkasteel van Pietje kapottrapt omdat die zijn emmertje niet wilde uitlenen. Als je je daarin wilt mengen lijkt het mij raadzaam om te doen wat de juf in zo'n geval ook doet. Aan Jantje uitleggen dat het niet lief is om Pietjes zandkasteel om te trappen en aan Pietje uitleggen dat het niet lief is om je emmertje alleen voor jezelf te houden. En dan laat je ze sorry tegen elkaar zeggen en elkaar een handje geven.
Wil je dat niet, kun je dat niet, durf je dat niet of ben je van mening dat het bij volwassen mannen verspilde energie is om te proberen alsnog de lessen van de kleuterschool tussen de oren te krijgen, dan groet je de mensen beleefd en vriendelijk en loop je door.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:15

Isabonny schreef:
2 mensen waar de losloper naar toe liep hadden elk ook al 1 hond aan de lijn.
Wordt dan toch al lastig om dan een andere hond (die misschien wel heel blij om heen heen liep) te grijpen.

Dan ben ik wel handig geworden met twee bullterriers :P zelfs dan kan ik mijn honden beschermen als het geen joekel van een hond is tenminste

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:15

Hahaha Maura, mooi gesproken en zo is het! :-)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:16

met JPS hierboven eens.
Er gebeuren zoveel nare dingen, had pas mijn dalmatier vast aan de scootmobiel, zo maken we kilometers... stond even te praten met een oude man over zijn paarden... en in mijn ooghoeken zie ik zijn cane corso achtige hond vanachter hek ontsnappen en in een flits op mijn dalmatier duiken... ik dook in een juist moment op de grote vechter en kon hem net achter zijn oren grijpen en bij zijn halsband optillen.... de oude man stotterde 'dat doe hij anders nooit en hij speelt allllltijdddd met andere honden'.... de hond viel mijn hond 3 keer aan... mijn hond zat aan een korte lijn aan de scootmobiel en was aan het hangen en wurgen om weg te komen maar mijn honden hebben stevig tuig om...
lang verhaal kort te maken.. je kunt nooit van je hond aan... hoe braaf ook. Als ik zie dat anderen hun honden aanlijnen, gaat die van mij ook aan de lijn... heeft niks met mogen loslopen maar met ongeschreven 'etiquette' te maken?
ook andermans paarden/ fietsers/ wandelaars... ze gaan aan de lijn of worden even vastgehouden aan hun tuig... ze moeten zich gedragen tot alles weg is.
Een hond op een andere hond aan een lijn laten afkomen is altijd vragen om reactie van zo'n hond... een hond aan een lijn reageert ook anders dan een hond los. Mijn dalmatier loopt bijna elke hond eruit en zal vluchten en kon nu dus ook niet aan de scootmobiel en moest van zich afbijten.
omdat ik met mijn benen mijn hond nog kon verdedigen en de andere weg houden, had mijn hond geen schade... maar zo'n flinke vechthond die doorslaat ..... altijd bang dat het dan ook kinderen kunnen zijn die passeren... sorry...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:16

Terechte schop in mijn ogen, hond stond blijkbaar niet goed onder appél. Loslopende hond doet misschien niks, maar misschien de hondjes aan de lijn wel. Misschien vallen die wel aan, dan kan je beter de andere hond wegschoppen dan hem te laten grijpen door de hond aan de lijn.
Joost zal weten waarom, maar ik had de hond ook weggeschopt.
De reactie van de man van het loslopende hondje vind ik ver boven de maat daarintegen

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:18

Sneu voor de hond in kwestie, die heeft zichzelf namelijk niet opgevoed. Maar hopelijk wel een goede les voor de eigenaar, ik zou er ook niet van gediend zijn dat er een vreemde hond op die van mij af komt denderen. De reden kan verschillen: zo kan mijn (even fictieve) hond wel bang zijn voor grote honden, traumatische ervaringen hebben of niet gecastreerd zijn.

Ik vind de trap dus gerechtvaardigd. Aangezien het maar één trap was ga ik er niet vanuit dat het doel was om de hond pijn te doen.