Ik word hebberig...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:09

BlackDancer schreef:
Ik snap je punt zeker, en ik denk inderdaad niet dat het een cavia veel uit maak hoe hij eruit ziet, maar ik denk ook dat een cavia niet echt doorheeft dat hij in een opvang zit, dus qua dierenwelzijn gaan ze daar echt niet op achteruit. Het is alleen wel vervelend voor de opvang dat ze hun dieren niet kwijt kunnen inderdaad, maar dat komt denk ik omdat mensen graag een baby cavia als huisdier willen, ongeacht hoeveel aanbod er is van fokkers :)

En als zo'n opvang vol zit komen mensen die er vanaf willen op een wachtlijst en flikkeren vervolgens de cavia in de plaatselijke kinderboerderij of in de sloot.

Wat bestaat er toch nog een naïviteit :roll:
Ga pas fokken als je werkelijk iets toe kunt voegen aan een ras. Niet omdat ze zo leuk zijn. Die zijn er zat.
BlackDancer schreef:
Naast cavia's houden vind ik het ook leuk om mooie cavia's fokken en ze steeds beter krijgen, niet alleen die leuke baby's te zien rondspringen :D Anders was ik zeker wel bij een opvang gaan kijken! :)

Hoe bedoel je "beter krijgen"? Welk ras wil je je op richten? En hoe ga je rasverbetering creëren?

BlackDancer

Re: Ik wordt hebberig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 16:08

"Beter krijgen" als in hoe dat normaal gaat met fokken :+
Bij cavia's gaat dat meestal op ras in combinatie met een kleur, ik wil me gaan richten op engels gekruinde slate blue zilvervos dieren :)
Hier kun je lezen over de standaard van verschillende rassen als je dat graag wilt weten ;) http://www.caviarassen.nl/

Ik ga niet met cavia's fokken 'omdat ze zo leuk zijn' of zo hoor, ik snap ook niet echt waar je dat vandaan haalt? :P

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:08

BlackDancer schreef:
"Beter krijgen" als in hoe dat normaal gaat met fokken :+
Bij cavia's gaat dat meestal op ras in combinatie met een kleur, ik wil me gaan richten op engels gekruinde slate blue zilvervos dieren :)
Hier kun je lezen over de standaard van verschillende rassen als je dat graag wilt weten ;) http://www.caviarassen.nl/

Ik ga niet met cavia's fokken 'omdat ze zo leuk zijn' of zo hoor, ik snap ook niet echt waar je dat vandaan haalt? :P

Die zin van mij was in zijn algemeen gesproken.
Wat me wel tegen staat is dat er werd geschreven dat cavia's prima in de opvang zitten. Tuurlijk. Maar het gaat erom dat hoe langer ze daar zitten, andere cavia's gedumpt worden omdat het niet in de opvang past.

Kruintjes zijn prachtig! Ik ben heel kritisch over fokken, ik ben betrokken bij de konijnen- en caviaopvang en zie daar gewoon veel te veel jonge dieren binnen komen die impulsief op een kleurtje zijn gekocht en na een half jaar al wegkwijnen in hun hokje in de hoek van de kamer of schuur. Als het bij ons dan zo vol zit en mensen blijven maar "leuke" nestjes fokken en baby's ophalen raak ik lichtelijk gefrustreerd.
Zo te horen heb jij het wel iets verder uitgedacht dan "leuk" :j

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:23

BlackDancer schreef:
Ik heb 2 knuffelcavia's, 1 fokbeer die op dit moment samen zit met een zeug, en daarnaast nog 4 zeugjes die nog te jong zijn om mee te fokken :)
Wat leuk dat jij ook fokt met cavia's :D
Ik heb zelf ook kortharige in de kleuren slate blue, slate blue zilvervos en zwart zilvervos, van die kleuren zie ik eigenlijk altijd dat ze binnen een paar dagen verkocht zijn :) Welke kleuren en ras hebt jij? :D

Het enige waar ik wel een beetje mee zit is de stank die er bij grotere aantallen toch wel vanaf komt :P Vooral omdat ze bij mij binnen staan en niet in een schuur oid...

Als je nu vier jonge cavia's hebt, betekent dat dan dat je die onlangs hebt aangeschaft? Dan denk ik dat nog drie erbij wel erg veel is. Ze gaan nog een jaar of zes mee en straks heb je allemaal oudjes. Zeker als je net begint, zou ik eerst afwachten hoe het gaat met de fokbeer en zeug. Dan kun je ook wat ervaring op doen en rustig bedenken wat je echt wilt. Je hebt ook al vier jonge dames zitten, die heb je ook niet voor niks aangeschaft :-).

Wat ik niet helemaal snap, waarom gaat je er niet één in plaats van drie?

Verder zijn cavia's helemaal geweldig. Ik heb ze als kind jaren gehad en ook mee gefokt. Nou ja, fokken is een groot woord hoor. We haalden de cavia's bij de dierenwinkel en verkochten de jonkies ook weer aan die dierenwinkel.