Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:22

Mijn honden lopen wel los, maar die lopen op het pad. Hetzende honden horen niet los. Nooit.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:23

Ja, in de lente/zomer moet je volgens mij echt goed zoeken voor je een sprong vind. Sowieso horen ze je van verre al aankomen met hond.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:32

Maar is dat in een losloopgebied?
Dat is dan toch ook mis management of ligt dat aan mij..
Hier in de buurt mag ik blij zijn een plekje te vinden waar honden los mógen, wanneer er dan zijn zo'n bordje hangt zou ik flink balen...

Ik denk trouwens dat een ree allang weg is, die ruiken je van verre, hooguit te paard ben ik ze weleens tegen gekomen, maar op dezelfde plekken nog nooit wanneer ik gewoon (zonder hond) aan het wandelen was.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:43

Ik zou zo graag willen dat ze een stukje bos af zouden zetten zodat er geen herten in kunnen, en dat dan losloopgebied word.

Mijn honden gaan jagen zodra ik ze loslaat, niet om te doden (zijn gefokt om konijn levend bij de baas te brengen) maar voor de lol van het speuren. Ik vind het niet leuk dat ze dat doen, en laat ze ook alleen maar los in losloop gebieden. En nu minder om idd zwangere herten en jonkies te ontzien.

Ik vind trouwens dat er hier in Nederland erg met twee maten gemeten wordt.. Als mijn honden achter een hert aanrennen (die veel sneller is) ben ik een dierenbeul en aan het stropen, maar als loslopende katten vogels vangen en doden, is dat 'de natuur'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:48

Mariska_28 schreef:
Ik zou zo graag willen dat ze een stukje bos af zouden zetten zodat er geen herten in kunnen, en dat dan losloopgebied word.

Mijn honden gaan jagen zodra ik ze loslaat, niet om te doden (zijn gefokt om konijn levend bij de baas te brengen) maar voor de lol van het speuren. Ik vind het niet leuk dat ze dat doen, en laat ze ook alleen maar los in losloop gebieden. En nu minder om idd zwangere herten en jonkies te ontzien.

Ik vind trouwens dat er hier in Nederland erg met twee maten gemeten wordt.. Als mijn honden achter een hert aanrennen (die veel sneller is) ben ik een dierenbeul en aan het stropen, maar als loslopende katten vogels vangen en doden, is dat 'de natuur'.

Andere diersoort. Een paard 24/7 binnen houden in een schone stal met voldoende voer en water is dierenmishandeling, maar een kip 24/7 binnen houden met 8 op een m2 is goedkoop vlees. De wereld staat bol van het meten met 2 maten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:00

corine1981 schreef:
Maar is dat in een losloopgebied?
Dat is dan toch ook mis management of ligt dat aan mij..
Hier in de buurt mag ik blij zijn een plekje te vinden waar honden los mógen, wanneer er dan zijn zo'n bordje hangt zou ik flink balen...

Ik denk trouwens dat een ree allang weg is, die ruiken je van verre, hooguit te paard ben ik ze weleens tegen gekomen, maar op dezelfde plekken nog nooit wanneer ik gewoon (zonder hond) aan het wandelen was.

Maar het kalf dus niet!
Die wordt alleen gelaten tussen het zogen door.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:08

ik hou mijn hond wel aangelijnd, ik zal wel moeten, want als hij meent iets te ruiken is hij weg en luisteren, ho maar....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:12

Brainless schreef:
Een kudde reeën in de zomer... dan kun je lang wachten :+

Reeen leven solitair, en soms het eerste jaar in een groepje (2-4), maar zodra ze geslachtsrijp zijn verlaten ze de groep. In de winter kunnen volwassen reeën wel een grote groep vormen, maar deze valt weer uit elkaar in de lente.

Reekalfjes liggen vaak verscholen en moeders is dan "in de buurt".
Ze worden enkele keren per dag gezoogd en voor de rest alleen gelaten.
Zodra een hond/mens zijn geur aan (in de buurt van) het kalf achterlaat, dan wordt deze vaak verlaten door de geit.

weer wat geleerd, vandaar dat we de groep niet meer zien maar zo nu en dan nog maar 1 a 2

ik heb hier overigens nog niet eens over nagedacht over de reeën-hond. dan maar voortaan aan de lange lijn mee. helaas voor de hond maar die zal er niet minder door slapen

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:18

Onze gaan gewoon los. Twee kleintjes overigens. Maar anders mogen hier de honden nooit meer los, behalve op een klein veldje van nog 10m lang. Honden mogen ook hond zijn en daarbij hoort dat ze ook los mogen.

Nu gaan wij vaak in een vrij open bos. Dus meer een pad waar een paar bomen naast staan. Als we echt naar een normaal bos gaan lopen ze aan de uitloopriem. Houden er dus wel rekening mee waar we heen gaan als we los laten.

Willen niemand tot last zijn en ook de dieren niet. Maar als we overal rekening mee moeten houden kunnen we net zo goed de hele dag binnen houden. Je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:25

ilaan schreef:
Willen niemand tot last zijn en ook de dieren niet. Maar als we overal rekening mee moeten houden kunnen we net zo goed de hele dag binnen houden. Je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten.....

En dat heeft een goede reden.
Veel mensen laten de hond maar hun gang gaan en om dat te voorkomen zijn er (strengere) regels ingesteld.
En zolang mensen hier toch schijt aan hebben... dan sluiten ze straks gewoon steeds meer bos af voor recreanten.

"Vroeger" als wij (ik als klein meisje) op zondag gingen wandelen in het bos, kwam je in verhouding weinig honden tegen. En de meeste liepen dan ook nog eens aangelijnd. Wij hadden een hond, maar die ging nooit mee wandelen in het bos op zondag.

Tegenwoordig "stikt" het van de (mensen en) honden en wordt er in verhouding veel meer wild opgejaagd.
Ook komen er veel meer ergernissen omdat bv mensen hun hond gewoon loslaten lopen in het aanlijngebied.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:27

ilaan schreef:
Onze gaan gewoon los. Twee kleintjes overigens. Maar anders mogen hier de honden nooit meer los, behalve op een klein veldje van nog 10m lang. Honden mogen ook hond zijn en daarbij hoort dat ze ook los mogen.

Nu gaan wij vaak in een vrij open bos. Dus meer een pad waar een paar bomen naast staan. Als we echt naar een normaal bos gaan lopen ze aan de uitloopriem. Houden er dus wel rekening mee waar we heen gaan als we los laten.

En als iedereen gewoon zou doen wat er gevraagd werd (de hond aanlijnen op bepaalde momenten & plekken) en voor de rest z'n hond onder appèl zou hebben was er niets aan de hand.

Het zijn die mensen die het vervelend vinden dat ze rekening moeten houden met anderen die het verpesten voor de rest.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:30

Onze honden gaan ook gewoon los. Het zijn beide geen jagers, de een omdat hij te oud is, de ander omdat hij daar gewoon geen interesse in heeft. Voor honden die jagen zeg ik aanlijnen of eigen risico, maar ik vind persoonlijk dat er te veel wordt doorgedraafd op het aanlijnen van honden.
Zoals mijn voorganger al zegt, je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten. Door een boswachter werden we zelfs een keer op een losloopgebied gewezen kilometers rijden van mijn woonplaats vandaan. Tja, en voor even tussen de middag met je hond naar het bos gaan om een wandeling te maken is het een beetje jammer als je daarvoor eerst een halfuur om moet rijden.
Uiteraard houden we wel rekening met onverwachte situaties en met andere mensen en dieren en lijnen we de honden gelijk aan als we iets niet vertrouwen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:34

Wat is dat toch tegenwoordig met het feit dat mensen het gewoon verdomme om regels en richtlijnen de volgen? Iedereen vind zichzelf altijd de uitzondering op de regel. "Mijn hond mag los, want die doet niets." "Ik mag wel te snel rijden, want ik heb haast." "Ik mag hier wel even parkeren, want mijn auto is zo klein, daar kunnen mensen wel omheen."

Aanlijnplicht is aanlijnplicht, of je hond nou luistert of niet, of hij nou jaagt of niet, of hij nou de koningin van Engeland is of niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:40

Tja, hier is het dichtstbijzijnde bos ook 9 km verderop.

Ik woon aan een natuurgebied en daar mogen geen honden los.
Toch zijn er regelmatig mensen die hun hond daar los laten lopen.
Deze worden ook regelmatig aangesproken (door oa de buurtbewoners) en bekeurd.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:50

Als iedereen zich altijd aan alle regels zou houden die er zijn voorgeschreven wordt het hier een stuk minder leuk in Nederland, ook voor onze viervoeters. Zo zie ik het, en je mag het daar niet mee eens zijn. Zo lang je maar respect hebt voor je omgeving en geen onnodige onveilige situaties veroorzaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:53

M_Jacky schreef:
Als iedereen zich altijd aan alle regels zou houden die er zijn voorgeschreven wordt het hier een stuk minder leuk in Nederland, ook voor onze viervoeters. Zo zie ik het, en je mag het daar niet mee eens zijn. Zo lang je maar respect hebt voor je omgeving en geen onnodige onveilige situaties veroorzaakt.

Door je hond los te laten lopen in stukken bos waar juist gevraagd wordt om hem aan te lijnen, toon je juist dat je geen respect voor je omgeving.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:58

Vjestagirl schreef:
Wat is dat toch tegenwoordig met het feit dat mensen het gewoon verdomme om regels en richtlijnen de volgen? Iedereen vind zichzelf altijd de uitzondering op de regel. "Mijn hond mag los, want die doet niets." "Ik mag wel te snel rijden, want ik heb haast." "Ik mag hier wel even parkeren, want mijn auto is zo klein, daar kunnen mensen wel omheen."

Aanlijnplicht is aanlijnplicht, of je hond nou luistert of niet, of hij nou jaagt of niet, of hij nou de koningin van Engeland is of niet.

mee eens!
In mijn werk hoor ik ook vaak klachten van veehouders die last hebben van honden in hun weides.
Deze honden kunnen schade aanrichten (neospora) en wij zien dit veelvuldig voorbij komen bij veehouders die in de buurt van bos of losloopgebieden wonen.
Maar ach ja......je hond zal maar niet los kunnen lopen.......dar de boer in kwestie dan last heeft van neospora op zijn bedrijf is niet belangrijk.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:58

Vjestagirl schreef:
M_Jacky schreef:

Door je hond los te laten lopen in stukken bos waar juist gevraagd wordt om hem aan te lijnen, toon je juist dat je geen respect voor je omgeving.

Met als reden loslopend wild vind ik dat niet, als je geen jaaghond hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:02

M_Jacky schreef:

En ze proberen juist uit te leggen dat reekalfjes al verlaten kunnen worden als een hond heel dicht in de buurt komt.
Dus je hoeft helemaal geen jachthond te hebben of een hond die wild verjaagd om toch te zorgen dat een kalfje achtergelaten wordt door zijn moeder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:02

M_Jacky schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is nou net het hele punt. Die ree komt niet meer terug bij z'n jong als die hond erbij in de buurt is geweest. Dus ook als die alleen maar ff heeft gesnuffeld door de bosjes en daarbij een reekalf is tegengekomen.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:13

[/quote]

Met als reden loslopend wild vind ik dat niet, als je geen jaaghond hebt.[/quote]

Dat is nou net het hele punt. Die ree komt niet meer terug bij z'n jong als die hond erbij in de buurt is geweest. Dus ook als die alleen maar ff heeft gesnuffeld door de bosjes en daarbij een reekalf is tegengekomen.[/quote]

Gek, nou was m'n bericht weg, even opnieuw typen.

Maar hoe groot is nou de kans dat zoiets gebeurd? Dan kan voor hetzelfde geld toch ook een reeënjong in de buurt van een hond komen als deze aangelijnd is?
Bovendien moet een loslopende hond onder appèl staan, en terugkomen bij de baas wanneer er toch een ree in de buurt is en alles, maar dat verhaal lijkt me duidelijk. Wat ik hiermee wil zeggen, ik ben me er bewust van dat je niet zomaar een hond los moet laten lopen.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:14

Sorry, de quotes zijn niet helemaal goed gegaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:14

Ik snap echt niet dat mensen echt zo egoïstisch zijn.. Denk toch ana t welzijn van die kalfjes.. Maar nee MIJN hond kant los want MIJN hond luistert wel. Ga gewoon ergens heen waar je hond wel los kan lopen. En anders hou hem aangelijnd. Hoe moeilijk kan t zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:19

M_Jacky schreef:
Maar hoe groot is nou de kans dat zoiets gebeurd? Dan kan voor hetzelfde geld toch ook een reeënjong in de buurt van een hond komen als deze aangelijnd is?
Bovendien moet een loslopende hond onder appèl staan, en terugkomen bij de baas wanneer er toch een ree in de buurt is en alles, maar dat verhaal lijkt me duidelijk. Wat ik hiermee wil zeggen, ik ben me er bewust van dat je niet zomaar een hond los moet laten lopen.

Reekalfjes liggen, tussen het zogen door, verstopt in de bosjes/hoog gras.
Zij lopen dus niet rond, en als ze de leeftijd krijgen dat ze wat gaan rondscharrelen, dan gaan ze gelijk liggen als ze iets horen/zien.
Die zie je dus als mens eigenlijk nooit liggen.

En ja dat komt dus zo regelmatig voor, dat ze de mensen er wel op attenderen.
Eigenlijk zou ze dat geeneens hoeven te doen, als iedereen zijn hond gewoon aangelijnd houdt op plekken waar het verplicht is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:23

Ik zou mijn hond inderdaad los laten lopen, hij komt namelijk niet van het pad af (hoog gras weigert hij al, pas weer moeten dragen omdat hij echt vol in de ankers ervoor gaat). En daarbij mist hij ongeveer ieder beest dat zich verstopt, hij gebruikt zijn neus niet. Toen er bij ons langs het kanaal een meerkoet stervende was en zich in het (niet hoge) gras verstopt had, stond hij er ongeveer met zijn neus bovenop en hij had het nog niet door. Pas toen ik hem stil had gezet en de meerkoet probeerde te pakken en deze weg liep zag hij hem en zelfs toen was hij gewoon op zijn plaats te houden met een stemcommando. Ik heb de meerkoet trouwens een handje geholpen, die was een slachtoffer van de visserij met een afgestorven poot en 3 afgestorven tenen.

Ik houd overigens wel rekening met de beesten en zal, als ik lees dat er een periode om zo'n reden liever geen loslopende honden zijn, daar niet (meer) komen in die periode. Maar ik ga hem er niet de gehele wandeling voor aanlijnen. Zelfs een 10m-lijn is voor een hond maar een slap aftreksel van loslopen en als dat het enige stuk is waar de hond veilig kan loslopen en je hond dus goed onder appel staat, dan gaat het dierenwelzijn van de hond ook een serieuze rol spelen.