Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mariska_28 schreef:Ik zou zo graag willen dat ze een stukje bos af zouden zetten zodat er geen herten in kunnen, en dat dan losloopgebied word.
Mijn honden gaan jagen zodra ik ze loslaat, niet om te doden (zijn gefokt om konijn levend bij de baas te brengen) maar voor de lol van het speuren. Ik vind het niet leuk dat ze dat doen, en laat ze ook alleen maar los in losloop gebieden. En nu minder om idd zwangere herten en jonkies te ontzien.
Ik vind trouwens dat er hier in Nederland erg met twee maten gemeten wordt.. Als mijn honden achter een hert aanrennen (die veel sneller is) ben ik een dierenbeul en aan het stropen, maar als loslopende katten vogels vangen en doden, is dat 'de natuur'.
corine1981 schreef:Maar is dat in een losloopgebied?
Dat is dan toch ook mis management of ligt dat aan mij..
Hier in de buurt mag ik blij zijn een plekje te vinden waar honden los mógen, wanneer er dan zijn zo'n bordje hangt zou ik flink balen...
Ik denk trouwens dat een ree allang weg is, die ruiken je van verre, hooguit te paard ben ik ze weleens tegen gekomen, maar op dezelfde plekken nog nooit wanneer ik gewoon (zonder hond) aan het wandelen was.
Brainless schreef:Een kudde reeën in de zomer... dan kun je lang wachten![]()
Reeen leven solitair, en soms het eerste jaar in een groepje (2-4), maar zodra ze geslachtsrijp zijn verlaten ze de groep. In de winter kunnen volwassen reeën wel een grote groep vormen, maar deze valt weer uit elkaar in de lente.
Reekalfjes liggen vaak verscholen en moeders is dan "in de buurt".
Ze worden enkele keren per dag gezoogd en voor de rest alleen gelaten.
Zodra een hond/mens zijn geur aan (in de buurt van) het kalf achterlaat, dan wordt deze vaak verlaten door de geit.
ilaan schreef:Willen niemand tot last zijn en ook de dieren niet. Maar als we overal rekening mee moeten houden kunnen we net zo goed de hele dag binnen houden. Je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten.....
ilaan schreef:Onze gaan gewoon los. Twee kleintjes overigens. Maar anders mogen hier de honden nooit meer los, behalve op een klein veldje van nog 10m lang. Honden mogen ook hond zijn en daarbij hoort dat ze ook los mogen.
Nu gaan wij vaak in een vrij open bos. Dus meer een pad waar een paar bomen naast staan. Als we echt naar een normaal bos gaan lopen ze aan de uitloopriem. Houden er dus wel rekening mee waar we heen gaan als we los laten.
Willen niemand tot last zijn en ook de dieren niet. Maar als we overal rekening mee moeten houden kunnen we net zo goed de hele dag binnen houden. Je mag tegenwoordig nergens je hond meer loslaten.....
M_Jacky schreef:Als iedereen zich altijd aan alle regels zou houden die er zijn voorgeschreven wordt het hier een stuk minder leuk in Nederland, ook voor onze viervoeters. Zo zie ik het, en je mag het daar niet mee eens zijn. Zo lang je maar respect hebt voor je omgeving en geen onnodige onveilige situaties veroorzaakt.
Vjestagirl schreef:Wat is dat toch tegenwoordig met het feit dat mensen het gewoon verdomme om regels en richtlijnen de volgen? Iedereen vind zichzelf altijd de uitzondering op de regel. "Mijn hond mag los, want die doet niets." "Ik mag wel te snel rijden, want ik heb haast." "Ik mag hier wel even parkeren, want mijn auto is zo klein, daar kunnen mensen wel omheen."
Aanlijnplicht is aanlijnplicht, of je hond nou luistert of niet, of hij nou jaagt of niet, of hij nou de koningin van Engeland is of niet.
Vjestagirl schreef:M_Jacky schreef:Als iedereen zich altijd aan alle regels zou houden die er zijn voorgeschreven wordt het hier een stuk minder leuk in Nederland, ook voor onze viervoeters. Zo zie ik het, en je mag het daar niet mee eens zijn. Zo lang je maar respect hebt voor je omgeving en geen onnodige onveilige situaties veroorzaakt.
Door je hond los te laten lopen in stukken bos waar juist gevraagd wordt om hem aan te lijnen, toon je juist dat je geen respect voor je omgeving.
M_Jacky schreef:Met als reden loslopend wild vind ik dat niet, als je geen jaaghond hebt.
M_Jacky schreef:Vjestagirl schreef:
Door je hond los te laten lopen in stukken bos waar juist gevraagd wordt om hem aan te lijnen, toon je juist dat je geen respect voor je omgeving.
Met als reden loslopend wild vind ik dat niet, als je geen jaaghond hebt.
M_Jacky schreef:Maar hoe groot is nou de kans dat zoiets gebeurd? Dan kan voor hetzelfde geld toch ook een reeënjong in de buurt van een hond komen als deze aangelijnd is?
Bovendien moet een loslopende hond onder appèl staan, en terugkomen bij de baas wanneer er toch een ree in de buurt is en alles, maar dat verhaal lijkt me duidelijk. Wat ik hiermee wil zeggen, ik ben me er bewust van dat je niet zomaar een hond los moet laten lopen.