Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:51

Omdat castratie nu niet meer de nummer een oplossing is betekent dat ook niet dat het ineens slecht geworden is. Wat deden jullie zelf in de periode dat hij chemisch gecastreerd was? Hebben jullie zijn beweging opgevoerd? Wat voor voer gaf je hem? Hoeveel gram sperziebonen? Hoe vaak voer je hem? Dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:56

Noek_Bronco schreef:
TS zei al eerder dat hij buiten de loopse periode perfect normaal is, en met het implantaat niet..

Nee, dat heb je volgens mij niet goed gelezen. Sinds zijn 6,5 jaar begon het gedrag en toen heeft hij dat implantaat gekregen, sindsdien gaat het goed tot afgelopen winter het bedrag weer begon.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:59

Mariska_28 schreef:
Ik zou ook voor castreren gaan.. En dan met minder voeding en meer beweging op gewicht houden.. Want dit is ook geen leven voor hem.

Ik wilde dit ook zeggen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:00

ondanks dat ze dikker worden wil niet zeggen dat ze dik blijven! ik heb altijd gecastreerde honden gehad waaronder een labrador is heel dik was toen ik hem kreeg (bijna 50 kilo en werd ook laat gecastreerd) maar met behulp van goed en streng voerbeleid en veel beweging 15 kilo heb laten afvallen.. en is een blije energieke hond geworden.

bij sommige honden is het een feit dat de vacht een totale verandering krijg door castratie.. veel meer haar en vaak gaat het krullen.. in jouw geval zou ik niet meer kiezen voor castratie vanwege zijn leeftijd 8 en half is voor een golden al aardig op leeftijd en zou ik me meer gaan verdiepen in bachbloezem om iets dergelijks

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:00

Amandavd schreef:
Omdat castratie nu niet meer de nummer een oplossing is betekent dat ook niet dat het ineens slecht geworden is. Wat deden jullie zelf in de periode dat hij chemisch gecastreerd was? Hebben jullie zijn beweging opgevoerd? Wat voor voer gaf je hem? Hoeveel gram sperziebonen? Hoe vaak voer je hem? Dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Lopen deden we zo veel mogelijk, maar in die periode had hij erg last van zijn rug en poten, dus lopen ging niet altijd. We gaven hem lightvoer, 2 keer per dag (precieze hoeveelheid weet ik niet meer, ik denk ongeveer 1 beker per dag) en dan een hele pot sperziebonen per dag (hoeveel gram weet ik niet precies). Hij kreeg minimaal 3 keer per dag eten, zodat hij steeds een volle maag had. Had hij meer trek, dan kreeg hij op advies van de DA een bruine boterham en een appel.
Vroeger kreeg hij 3 volle bekers voer (géén lightvoer!) per dag en was hij superslank :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:01

Estera schreef:
Noek_Bronco schreef:
TS zei al eerder dat hij buiten de loopse periode perfect normaal is, en met het implantaat niet..

Nee, dat heb je volgens mij niet goed gelezen. Sinds zijn 6,5 jaar begon het gedrag en toen heeft hij dat implantaat gekregen, sindsdien gaat het goed tot afgelopen winter het bedrag weer begon.

Maar het is wel echt alleen als er honden loops zijn. Nu het lente is zijn dat er wel heeeel veel...

Estera

Re: Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:03

Honden worden het hele jaar door loops, dus geen garantie dat het gedrag straks weer zal verminderen helaas.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:07

tita schreef:
Ik persoonlijk snap niet wat men bezielt om een beest niet te castereren of het nu een kat-hond-konijn is.

Een kennis van mij gaf de hond altijd een soort prikpil (ook reu)
Maar mijn voorkeur is ballen eraf maar helaas....of het werkt....hij weet hoe het is

En ik snap niet dat castreren van honden tegenwoordig zo vaak wordt gedaan. Vroeger werd dat alleen gedaan als het reu zijn problemen gaf maar de meeste reuen konden prima in tact blijven.

Ik had een kruising boerenfox/dwergpincher die met 8 jaar een probleem aan zijn testikels kreeg. Weet niet meer hoe het heette maar hij bloedde bijna dood. De dierenarts kon het wel behandelen maar het zou gegarandeerd terugkomen. Hij is toen gecastreerd en dat is probleemloos verlopen.

Was natuurlijk wel een heel ander soort hondje dan een Golden Retriever. Hondje is ook 17,5 jaar geworden.

Onze Ridgeback was wat agressief en die hebben we chemisch laten castreren om te zien of het iets zou uithalen. Daarna is hij alsnog gecastreerd maar het chemisch castreren geeft hetzelfde beeld als echt castreren dus dat zou een goede optie voor jullie kunnen zijn.

Zowel de Ridgeback als onze Spaanse Mastin en de Border Collie zijn nooit dik geworden van het castreren en Droopy, het hondje wat zo laat gecastreerd is, was altijd al dik.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:14

Weet je zeker dat het loopse teven zijn? Ze worden idd zoals eerder genoemd gewoon het hele jaar door loops en niet perse in het voorjaar
Moet wel heel toevallig zijn willen er meerdere ongeholpen teven rondlopen die tegelijk loops zijn

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:20

Chessie schreef:
Weet je zeker dat het loopse teven zijn? Ze worden idd zoals eerder genoemd gewoon het hele jaar door loops en niet perse in het voorjaar
Moet wel heel toevallig zijn willen er meerdere ongeholpen teven rondlopen die tegelijk loops zijn

Ik weet dat ze het hele jaar loops worden, maar over het algemeen in de lente het vaakst. Er lopen nu 4 teven rond in onze wijk die loops zijn.
Het gedrag heeft wel met loopse teven te maken, dat weet ik vrijwel zeker. Hij loopt steeds de straat te likken waar een teef heeft geplast, hij laat dat zo'n typisch geluid horen wat hij alleen doet als het echt om een loopse teef gaat, hij loopt steeds te speuren, etc.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 18:29

We zijn toch naar de DA geweest. De grijzige ogen kan gelukkig geen kwaad, het is een verdikking van de lens waar hij verder geen hinder van ondervindt. De DA wil het liefst niet castreren, omdat er veel nadelen aan zitten (luiheid, dikheid etc. overgewicht is echt heel slecht voor mijn hond i.v.m. arthrose) en omdat hij mijn hond zo mooi vindt dat 'ie het zonde zou vinden :+. Wel zei de DA dat als het over een maand nog zo erg is we een implantaat kunnen doen.
Dus... ik denk dat we het nog een maandje aan moeten kijken. Vandaag is hondlief vrij rustig, dus ik ben benieuwd of het zo blijft! Hond is wel 3 kilo afgevallen door de stress (in twee weken!), dit moet natuurlijk stoppen, anders moeten we wel een implantaat nemen. Hij weegt nu 35 kg in plaats van de 38 die hij moet wegen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:41

En waarom niet chemisch?

Snap dat castreren misschien niet ideaal is. Heb vrienden met een Golden Retriever en hen is ook afgeraden om hem te castreren om precies dezelfde redenen als jouw dierenarts het jou afraad. Die heeft alleen niet zo'n last van de loopse teven gelukkig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:57

fleurtjeuh schreef:
Misschien overgaan op vers vlees?
Ik weet niet of het een optie is, maar heb er wel eens goede verhalen over gehoord/

Om te voorkomen dat een hond achter loopse teven aangaat?
Of om gewichtstoename na castratie te voorkomen?

Ik heb geloof ik op BB nog geen topic gezien waarin wat voor hondengezondheidsprobleem dan ook wordt besproken waarbij het overgaan op vers niet als oplossing wordt aangedragen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 01:00

Houd toch op met dat gezemel. Mijn DA zegt altijd, als de reu geen dekdienst heeft zorgen die ballen alleen maar voor ellende.

Hier labradors in huis en nog geen een is dik, lui en sloom geworden van een castratie. Wel evenwichtiger en makkelijker. Bovendien, denk eens aan de prostaat problemen die ongecastreerde reuen kunnen krijgen. Er zitten veel meer nadelen aan vast op dit moment.

Ik zou ook stoppen bij een hond op leeftijd om het allemaal chemisch te doen. Gun die hond rust, en stop met die chemische zooi lijkt me toch slechter als 20min narcose!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 01:02

ingeb0rg schreef:
Houd toch op met dat gezemel. Mijn DA zegt altijd, als de reu geen dekdienst heeft zorgen die ballen alleen maar voor ellende.

Hahahah! Zouden ze bij alle mannen moeten doen wie lastig zijn of teveel last hebben van hun hormonen. _O- Ik heb wel een paar gegadigden! :')

Eveeeeen on topic :') Ik zou ook voor castratie gaan. Heeft het dier meer rust :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:30

Dik worden na castratie is volgens mij ook iets raars. Goede voeding en veel beweging houdt het lichaam mooi gezond. Mijn reu heeft in zijn 11 jaar gecastreerde tijd nog nooit overgewicht gehad. :n

Wat is dus het bewegingsregime van de hond ondanks zijn ouderdomskwalen? Krijgt hij wel genoeg (geestelijke) uitdaging op een dag?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:33

Magda, het is een algemeen feit dat honden na castratie meer kans op dik worden vanwege de hormoonproductie die geloof ik afneemt. Dus ja het gebeurt wel, en zeker bij rassen die al meer kans op dik worden hebben.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:41

wij hebben hetzelfde gehad alleen had onze hond ook gedekt. Waren we ook soms kwijt omdat hij achter een teef aanging. We hebben hem toen uiteindelijk laten castreren omdat dit gewoon fijner voor hem was. Het is net als met paarden ze zitten dan gevangen in hun lichaam vol hormonen en dat is gewoon hartstikke zielig

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:41

mijn ervaring is dat een implantaat meer bijwerkingen geeft dan een castratie.
Ik zou echt voor Casteren gaan!
Je kunt dat niet vergelijken met een implantaat, wat betreft het aankomen, dat heb je echt zelf in de hand, voeren met je ogen, goed blijven kijken of hij aankomt en dan direct minderen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:56

Ts mijn gecastreerde reu werd ook een lui dikkerdje. Op een bepaald moment ben ik hem Orijen senior gaan geven. Hij krijgt hiervan de min hoeveelheid die bij zijn gewicht past. En binnen een half jaar was hij weer netjes op gewicht. Zonder sperziebonen en honger aanvallen (koelkast openmaken). Tuurlijk houd hij nog steeds van eten maar op een normale manier. Toen het gewicht weer goed was kwam de energie ook weer terug.
Van een opgefokte hitsige reu naar een gezellige wat oudere hond is best wel een verschil hè. Het lijkt misschien sloom omdat jullie de hyper gewend zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:01

Amandavd schreef:
Magda, het is een algemeen feit dat honden na castratie meer kans op dik worden vanwege de hormoonproductie die geloof ik afneemt. Dus ja het gebeurt wel, en zeker bij rassen die al meer kans op dik worden hebben.

Maar het is iets wat de eigenaar helemaal zelf in de hand heeft. Minder energie nodig betekent ook minder geven en dat komt bij de eigenaar weg. Mijn honden hebben nooit overgewicht gehad, maar bewegen hele dag door. Lopen s winters en s zomer buiten of in de schuur, alleen s avonds binnen. Voer is van goede kwaliteit en ze krijgen, vooral mijn grootste reu meer als geadviseerd. Verder zijn ze gezond en ontzettend actief. Castratie heb ik indertijd voor gekozen omdat mijn reu last had van zn hormonen en hij ongelijke ballen had qua grootte. Andere reutje was 3 en gecastreerd toen ik hem overnam. Was vierkant, stonk, was lui, kreeg een grote zak pedigree mee.liep bij zn vorige eigenaren weg. Inmiddels is hij een kg lichter. Stinkt niet meer, actief en vrolijk. Loopt hier los op het erf.
Castratie hoeft niet altijd het gedrag en welzijn te verminderen. Zelf goed voeren en beweging aanpassen aan de hond (hier bv zwemmen ivm arthrose ipv veel lopen). Overigens gaat ie van 3kg afvallen nog niet dood. Dus je kan het wel even aankijken. Al moet dit niet elke 2 maand voorvallen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:06

Dat kan wel zijn, maar niet in elk geval is de hond schuld. Net als mensen zijn bepaalde honden rassen gevoeliger voor aankomen en dik zijn dan andere. Soms kun je dat als eigenaar goed in de hand houden en soms gaat dat iets makkelijker. Om dan meteen met het vingertje te wijzen naar de eigenaar...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:14

Ik ben niet voor onnodige operaties maar als een dier ergens serieus last van heeft dan "moet" je het ook niet moeilijk maken dan het is :)

Als het dier er zo'n last van heeft, dagje ouder wordt en ook niet dekt, dan heeft hij geen enkel gemak van die ballen maar wel heel veel ellende dus zou die bij mij mooi alsnog naar de kiwi-plukker gaan :j

Niks geen gedoe met chemische zooi / implantaten, gewoon knipje hier-knipje daar en het dier heeft veel meer rust :(:)

Dat hij vorige keer dik werd kwam logisch gezien zoals je zelf al aangeeft doordat hij minder beweging kreeg. En wie weet in hoeverre zo'n implantaat toch anders werkt dan gewoon een echte castratie, ook al zegt men van niet.

En...zonde :? Wat is dat nou voor onzin voor een gewone huishond van bijna 9 :P
Als je zo gehecht bent aan z'n balletjes dan laat je ze op sterk water zetten en zet je ze op de kast :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:15

Cemlys schreef:
Amandavd schreef:

Maar het is iets wat de eigenaar helemaal zelf in de hand heeft. Minder energie nodig betekent ook minder geven en dat komt bij de eigenaar weg. Mijn honden hebben nooit overgewicht gehad, maar bewegen hele dag door. Lopen s winters en s zomer buiten of in de schuur, alleen s avonds binnen. Voer is van goede kwaliteit en ze krijgen, vooral mijn grootste reu meer als geadviseerd. Verder zijn ze gezond en ontzettend actief. Castratie heb ik indertijd voor gekozen omdat mijn reu last had van zn hormonen en hij ongelijke ballen had qua grootte. Andere reutje was 3 en gecastreerd toen ik hem overnam. Was vierkant, stonk, was lui, kreeg een grote zak pedigree mee.liep bij zn vorige eigenaren weg. Inmiddels is hij een kg lichter. Stinkt niet meer, actief en vrolijk. Loopt hier los op het erf.
Castratie hoeft niet altijd het gedrag en welzijn te verminderen. Zelf goed voeren en beweging aanpassen aan de hond (hier bv zwemmen ivm arthrose ipv veel lopen). Overigens gaat ie van 3kg afvallen nog niet dood. Dus je kan het wel even aankijken. Al moet dit niet elke 2 maand voorvallen

Natuurlijk is de ene hond gevoeliger dan de andere en daardoor moeilijker dan de andere. Maar als je voert "met je ogen" en ook bijbehorende beweging geeft, is overgewicht imo te voorkomen.

Hier in de buurt loopt bijvoorbeeld een gecastreerde labrador. Krijgt keurig eten qua soort/hoeveelheid maar loopt daarbij hoogstens maar een uur op een dag, de rest ligt ie binnen. Die is dus zo rond als een bijzettafel met zijn 4 jaar. := Om maar aan te geven dat dit prima voorkomen had kunnen worden.
Nu is dit natuurlijk een extreem voorbeeld, maar wel een mooi voorbeeld.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 09:20

Ik zal straks even reageren op alles, ik ga nu even 1-1,5 uur met hondlief lopen :)