Koe met gigantische uiers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:23

caroline_max schreef:
Ik denk dat de boer het best kan waarderen als je even langs gaat en vraagt hoe het zit. Niets mis mee hoor! Misschien wil hij je wel wat laten zien en leren over de koeien, altijd leuk :D

Wij hebben ook wel oudere koeien, waarvan sommigen idd een vrij groot uier hebben. Ze kunnen er nog prima mee uit de voeten gelukkig bij ons. Dat komt inderdaad door hun leeftijd, een slappere ophangband. Nu fokken wij ook niet op grote uiers, aangezien dat met een melkrobot helemaal niet handig is.

Goed! Ik vind het best spannend om daar aan te bellen en iets te gaan vragen. Denk je niet dat dat een beetje opdringerig is?

En klopt het dan ook dat de uier wat slapper wordt? Andere uiers van andere koeien hadden een soort 'stuctuur' met aders erin enzo. Deze uier was slap en 'glad' ofzo. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen :')

Kim14

Re: Koe met gigantische uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:27

Uiers met aders zijn echt kwaliteitsuiers, sommige koeien hebben dit wat meer en anderen nauwelijks tot niet,

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:28

Kim14 schreef:
Uiers met aders zijn echt kwaliteitsuiers, sommige koeien hebben dit wat meer en anderen nauwelijks tot niet,

Echt? En wat merk je dan als ze aders hebben? Is de melk dan beter of geven ze meer..?

Sorry voor de vragen, ben gewoon benieuwd :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:28

Als je het niet rond het middageten doet, ben je vast welkom! Als je oprecht gewoon interesse hebt, dan zal de boer je vast wat meer kunnen vertellen :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:30

Jahoor, gewoon aanbellen, inderdaad niet rond etenstijd en niet rond melkenstijd. Je kunt zeggen dat je vaak langs fietst en dat je je afvraagt hoe dat nou zit met die uiers. Als de boer geen tijd heeft kun je misschien een andere keer eens langs komen, maar dat zal hij dan vast wel zeggen.

Wij hebben liever iemand aan de deur die vraagt hoe het zit met die koe, dan dat er wilde verhalen ontstaan :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:31

Mooiste is bv een half uur voor melktijd, dan kan het zelfs best zijn dat je mee kan kijken met het melkproces! :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:32

Goed, bedankt voor jullie tips/uitleg! Ik zal als ik tijd heb eens aanbellen, leuk! :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:33

tanjaatjuhh schreef:
Het wordt alleen maar erger als straks het quotum er af is , dan wordt er voornamelijk nog op liters gefokt.

Als je niet weet hoe het zit kan je zulke uitspraken beter voor je houden.. Fokdoel van veel melkveehouders is optimalisatie en levensduur een koe met zwak uier is dat niet en voldoet ook niet aan het fokdoel. Koe zou voor het mooie de spenen niet onder de hak hebben hangen. Koe met uitgezakt uier is ook nog eens erg gevoelig voor speenbetrapping wat ook weer zorgt voor hoger antibiotica gebruik waar oom nog een strak op gestuurd wordt om dat juist te verlagen.

On topic, waarschijnlijk is het een wat oudere koe die of veel liters geeft of wat zucht in het uier heeft zitten. Meeste melkveehouders zijn zuinig op hun koeien immers gezond is minder kosten en meer opbrengst.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:34

Vaak zijn deze uiers minder vatbaar voor infecties (uitzonderingen daargelaten) en bij ons geven die koeien gemiddeld iets meer melk. Maar dat is ook afhankelijk of een koe melktypisch is (vaak iets schraler en fijner van bot. Of minder melktypisch (brede grove botten en veel ruimer in conditie) . Al heeft dit niets te maken met de breedte van de koe, ze moeten "inhoud" hebben om veel voer op te kunnen nemen en waar ruimte is voor long inhoud e.d. :) hoop dat het verhaal een beetje te snappen is.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:38

Ik hoop idd dat tanjaatjuhh niet beter weet. Maar juist diergezondheid is zooo belangrijk! Koeien die zich fijn voelen en hun productie aankunnen gaan veel langer mee en daarbij geven ze pas goed melk als je ze goed verzorgd. Liters fokken is een fokdoel geweest sinds de invoer van de hf koe, maar daar zijn ze al lang op terug gekomen

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:40

Hou je ons op de hoogte? :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:35

Niet beter weet? Tis mijn werk. Maar de boeren in mijn omgeving , wil nog niet zeggen dat wij dat doen , slaan nu al wat door doordat de quotum er af gaat. Het moet goedkoper kunnen met meer koeien. dus waarschijnlijk ook meer melk per koe. In 2015 komt er meer mestafzet en wordt er meer voer aangekocht. Dat geld moet ergens vandaan komen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:47

tanjaatjuhh schreef:
Niet beter weet? Tis mijn werk. Maar de boeren in mijn omgeving , wil nog niet zeggen dat wij dat doen , slaan nu al wat door doordat de quotum er af gaat. Het moet goedkoper kunnen met meer koeien. dus waarschijnlijk ook meer melk per koe. In 2015 komt er meer mestafzet en wordt er meer voer aangekocht. Dat geld moet ergens vandaan komen.

Dan weet jij net zo goed als ik dat ze dat toch niet gaat lukken :) Als ze ineens veel meer melk uit een koe willen trekken en de voorwaarden zijn niet goed dan zegt de koe ook van doe ik niet en wordt ie alleen vetter van het extra vreten dat ie krijgt. Koeien die zichzelf compleet geven zijn ook vaak de koeien met een goed uier als dat niet zo is dan mag ik hopen dat de boer in kwestie niet kiest voor extra gezondheidskosten maar voor een sterke koe en niet meer met het dier verder fokt. Als het een koe van een jaar of 12 is die een keer een uitgezakt uier heeft tja dan is het in veel gevallen niet meer dan normaal dat de uier een keer wat gaat hangen.. Krijg zelf maar eens 10 kinderen en kijk dan eens naar beneden :')

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:19

Nee snap je wel. Maar kijk eens naar de hedendaagse koe dat is niet meer de koe van vroeger. Smal hoog op de poten. Voor een groot uier is ook een ruim partij bekken en een breed kruis nodig. Dan kan er ook wat onder hangen en ze moeten van voren breed genoeg zijn om voldoende voer op te kunnen nemen. Ik hoop natuurlijk dat ze niet gaan doorslaan met de fokkerij. Maar ben er bang voor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:52

Hmm nou ik zie juist steeds meer boeren kruisen met Zweeds roodbont, jersey's enz Denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Misschien bij een enkeling (stommeling :) )

Ts weet je al wanneer je langsgaat?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:11

En TS, ben je nog langs geweest? :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:18

Ik denk dat het een koe is die pas gekalfd heeft of nog moet kalven. Daarvan zijn de uiers altijd echt enorm :-). Na de bevalling wordt dit met de dagen minder tot ze weer een normale uier heeft. Kan ook zijn dat ze dus een slechte uier ontwikkeld heeft inderdaad. Maar bij de boer waar ik vaak kom staan ook zo'n koeien met enorme uiers en die staan altijd apart van de andere koeiengroepen... omdat ze dus moeten kalven :).