Dochter gebeten door hond, welke stappen nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:27

Heeft de (dieren)politie ook laten weten wat hun volgende stappen zij?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:29

De politie is ten eerste verplicht je aangifte in behandeling te nemen. Maar aangezien het hier om een mens gaat zou ik op mn strepen gaan staan. Licht je verzekering in, die kunnen ook voor je bemiddelen. en vraag aan je huisarts een rapportje van de verwonding.
Misschien heb je iets aan deze links.. succes.
http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... elden.html
http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... eving.html
http://www.gevaarlijkehonden.info/waars ... mijden.php

In de laatste link gaat t specifiek over gevaarlijke honden, maar er staat wel veel info in.
Sterkte met/voor je dochtertje en succes met je recht te krijgen. Poot stijfhouden helemaal als het eerder is gebeurt. Ik heb het dus met mn hondje meegemaakt die is nu dood.. je raad t al dat doet ie anders nooit!!!! :r terwijl hij ook al hun eige kat vermoord had, maar daar zwijgen ze over.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:31

Elke hond kan bijten. Groot of klein, lief of niet lief.
Daarom nooit op zo'n kleine afstand een hond passeren. De hond kan nog zo lief zijn, er kan altijd een moment ontstaan waardoor een hond gaat bijten. En dat hoeft maar een heel klein banketstaaf dingetje te zijn zoals bijvoorbeeld de hond aankijken.

Het voordeel is dat deze hond al bekend staat als "gevaarlijk".

De meeste tips zijn al gegeven, maar ik wil nog even benadrukken dat je sterker staat met meer.
Het mooiste zou zijn als er meerdere mensen aangiften gaan doen.

Amandavd

Re: Dochter gebeten door hond, welke stappen nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:33

Als een hond uitvalt op het moment dat je de hond even aankijkt is er echt wat mis met de hond. Dat kan in opvoeding zijn maar ook mentaal. Een hond mag niet zomaar uitvallen, zeker niet bij iets simpels als even aankijken. Ga je een lange staar wedstrijd aan, dan kan ik mij er iets bij voorstellen, maar dat gaat niet als je elkaar simpelweg voorbij gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:37

de dierenbescherming doet niets als je doorverwijzen naar de dierenpolitie maar ik snap dat je het probeerd! Hopelijk neemt de dierenpolitie snel contact op met je in mijn regio werken ze heel vlot en snel gelukkig dus ik hoop dat het bij jullie ook zo is. Zo'n hond wil je idd niet in je buurt hebben lopen met zulke eigenaren!!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:38

Dat klopt Amandavd. Maar er lopen genoeg honden op straat die een verleden hebben.
Ik passeer echt nooit een hond op zo'n korte afstand. Je weet nooit de achtergrond van de hond.
Maar ik moet ook toegeven dat, als ik met mijn honden loop, ik er ook voor zorg dat niemand op zo'n korte afstand kan passeren.
Elk dier met tanden kan bijten. En voor elke hond kan het de eerste keer zijn.

In dit geval staat TS vol in haar recht. En ik heb ook echt te doen met haar dochtertje.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:38

een hond staat pas officieel bekend 'als gevaarlijk', als hij als zodanig is aangewezen door de gemeente. dit kan alleen maar met officiele bewijzen, dat zijn aangiften, politieverslagen (dus zelf gezien door een politieagent) en verklaringen van toezichthouders van de gemeente (moeten het dus ook zelf hebben gezien).
de eerste stap is dus door aangifte te doen bij de politie (mogen ze niet weigeren) en de 2e stap is melden bij de gemeente, omdat daar de handhaving ligt van de aanwijzing vd gevaarlijke hond. Dit mag een politieagent niet doen (behalve als hij is aangewezen door de gemeente, komt heel soms voor).
Helaas stuurt de politie, in de meeste gevallen, de aangfite niet door naar de gemeente. Dus je zult die stap dan zelf moeten zetten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:39

Ja wat zou ik doen? Ik zou gewoon even langs die mensen gaan en uitleggen dat er een incident met hun hond is geweest en vragen of ze een aansprakelijkheid verzekering hebben. Je kunt ze dan aansprakelijk stellen voor de schade die je hebt. En uitleggen dat je aangifte of melding hebt gedaan.
Zelf zou ik het niet fijn vinden als opeens de politie aan de deur zou staan zonder dat iemand eerst bij mij zou komen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:41

HorseTopShop schreef:
Elke hond kan bijten. Groot of klein, lief of niet lief.
Daarom nooit op zo'n kleine afstand een hond passeren. De hond kan nog zo lief zijn, er kan altijd een moment ontstaan waardoor een hond gaat bijten. En dat hoeft maar een heel klein banketstaaf dingetje te zijn zoals bijvoorbeeld de hond aankijken.

Het voordeel is dat deze hond al bekend staat als "gevaarlijk".

De meeste tips zijn al gegeven, maar ik wil nog even benadrukken dat je sterker staat met meer.
Het mooiste zou zijn als er meerdere mensen aangiften gaan doen.

Schei uit zeg! Geen enkele hond hoort zomaar te bijten, athans geen honden die gewoon buiten het eigen terrein komen. Als ik maar enigzins twijfelde aan mijn eigen honden, zouden ze echt alleen nog met snuitje de straat op komen. Zou wat moois zijn dat een kind mijn hond even aankijkt en dat het dan gerechtvaardigd is, dat deze HAP zegt. Jaa, had je maar niet moeten kijken meisje |(
Dat is de omgekeerde wereld hoor.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:42

Ik zeg niet dat het goed is DatBenIkNou. Integenstelling zelfs. Maar deze dingen komen wel voor.

Je leert je kind ook dat ze niet zomaar een hond op straat mogen aaien. Een hond kan ervan schrikken (onverwachts moment) en kan in zo'n situatie bijten.
Als ik op straat een hond tegen kom die ik niet ken, ga ik er ook niet zo vlak langs. Het blijven dieren die onverwachts kunnen reageren.

In geval van TS is het bekend dat de hond als "agressief" bekend staat. En dan toch zo vlak langs lopen.

Neem niet weg dat TS vol in haar recht staat. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Houd afstand.
Het is mij alleen onduidelijk in dit verhaal of diegene die met de hond liep, wist van dit gedrag.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:49

Heftig zeg! Ik ben ook een jaar of 4 geleden gebeten door een hond in mn gezicht. Resultaat was een blauw oog en een wond op mn kin, gelukkig had ie niet doorgebeten anders was ik nu blind geweest aan mn linkeroog. Ik deed voor de rest niks raars, alleen maar aaien maar de hond was mishandeld vroeger dus daar zal het dan aan liggen, dat ik onbewust toch iets raars deed.

Een hond hoort niet zomaar te bijten, maar op straat weet je maar nooit wat je tegen komt. Ben benieuwd hoe de politie deze zaak aanpakt en hoop zeer dat er iets aan gedaan wordt!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:29

Ik ben wel in shock door die websites.
Is het waar dat vechthonden niet waarschuwen voordat ze bijten? Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn leven alleen nog maar incidenten heb meegemaakt met herders, nooit met de echte vechthonden.
Maar er staan verhalen op waarvan mijn nekharen overeind gaan staan en ik respect heb dat die mensen de betreffende hond niet ter plaatse zijn strot hebben dichtgeknepen.....

overigens is het dus niet acceptabel dat de politie jouw aangifte niet wilt aannemen. Ik weet niet wat dat tegenwoordig is maar voor het verlies van mijn paspoort kon ik een uur lang formulieren zitten invullen, dat ik aangifte wilde doen van een serieus delict kon dat opeens niet, maar mocht ik wel melding maken (die ze vervolgens zelf niet meer terug konden vinden).
Ik mag het niet zeggen maar soms zijn het echt kneuzen.....

Ik hoop dat je dochter er bovenop komt en dat deze hond wordt gemuilkorfd of afgemaakt en de eigenaar nooit maar dan ook nooit meer een hond mag houden! (ik heb zelf ook een hond, heb ook een ridgeback gehad die het niet in zijn hoofd zou halen om iemand te bijten, het is ook een kwestie van opvoeding)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:42

Maar sommige mensen zien ook het kwaad niet in hun eigen hond en dat vind ik ook gevaarlijk! Toen ik nog in Assen woonde moest ik Joop altijd op van die uitlaatstroken uitlaten. Naast onze flat was gelukkig een uitrenplek zodat hij los kon. Daar liepen met name kleinere honden ( met oudere mensen aan een lijntje ;) ) maar er was ook een stel van een paar straten verderop met vijf 'vechthonden' om het even lekker over 1 kam te scheren. Die kwamen er altijd met een hels kabaal aan en hingen aan hun riemen terwijl ze uitvielen naar de andere honden. Iedereen liep van het pad als zij eraan kwamen en trok angstig hun hondje mee. Aan de ene kant heeft iedere hondenbezitter het recht om zijn hond daar uit te laten maar aan de andere kant was dit ook een situatie dat het wachten was op een ongeluk. Er werd dus eens een hondje gebeten en sindsdien riep de man van het stel: hou je hond bij je, deze bijten! De wijkagent kon hier niets mee omdat de man dus 'netjes' waarschuwde. Gelukkig ben ik verhuisd maar ik ben nog steeds verbaasd over de houding van deze man. Ik vind mijn hond ook de liefste die er is maar ik weet dat hij grote vreemde mannen eng vindt en dan hard gaat blaffen en springen, dus ik anticipeer daar op. Er zijn echter ook mensen die dat grappig vinden en contact gaan zoeken met hem. Dat vind ik ook kwalijk want ik ben nog steeds verantwoordelijk als hij bijt.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:50

Jeetje, dat is schrikken zeg! Gelukkig is je dochter er goed vanaf gekomen! Ik hoop echt dat ze hierdoor geen angst ontwikkeld voor andere honden! Om haar in contact te laten komen met andere honden, vind ik een hele goede tip! Wat voor een ras was het? Ik wilde al aanbieden dat ze een keer met mijn hond kennis mag maken (labrador) Die is echt heel lief. Alleen nog behoorlijk speels (9maanden) dus ben bang dat je dochter het eng vind als ze wat druk word. Maar ik wil je er heel veel succes mee wensen!

En wat betreft de houding van sommige honden eigenaren... Zelfs met een labrador (waarvan je toch kunt zeggen dat het allemands vriendjes zijn) is het zo belangrijk om op te voeden. Hoe kun je zo'n hond aanschaffen en dan helemaal niet opvoeden. Die mensen zouden verboden moeten worden om een hond aan te schaffen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:53

Je dient de eigenaar van de hond schriftelijk aansprakelijk te stellen door middel van een aangetekende brief (gezien de persoon zou ik er ook een sturen met ontvangstbevestiging) waarbij je m aansprakelijk stelt voor alle gemaakte kosten en nog te verwachte kosten. Die persoon kan deze brief dan doorsturen naar zijn verzekeringsmaatschappij.

Eventueel zou je de schade nog kunnen verhalen via een letselschadebureau dat op no cure, no pay basis werkt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:04

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:47

HorseTopShop schreef:
Ik zeg niet dat het goed is DatBenIkNou. Integenstelling zelfs. Maar deze dingen komen wel voor.

Je leert je kind ook dat ze niet zomaar een hond op straat mogen aaien. Een hond kan ervan schrikken (onverwachts moment) en kan in zo'n situatie bijten.
Als ik op straat een hond tegen kom die ik niet ken, ga ik er ook niet zo vlak langs. Het blijven dieren die onverwachts kunnen reageren.

In geval van TS is het bekend dat de hond als "agressief" bekend staat. En dan toch zo vlak langs lopen.

Neem niet weg dat TS vol in haar recht staat. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Houd afstand.
Het is mij alleen onduidelijk in dit verhaal of diegene die met de hond liep, wist van dit gedrag.

Ho ho, ik wist voor deze gebeurtenis NIET dat de hond gevaarlijk is.

Ik vind de aanbiedingen om mijn dochter met honden van posters hier in aanraking te laten komen erg lief, gelukkig heb ik in mijn omgeving wel mensen met staffords en andere grote honden waar ik naar toe kan.
Laatst bijgewerkt door different1 op 29-04-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:52

het ras hoef je niet te bemoeien hoor ts, dan krijg je daar weer een discussie over.

hoe gaat het met de 'wonden' van je dochter. heeft ze overigens ook een inenting gehad of was ze nog beschermd.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:57

Ze klaagt niet meer over pijn, dapper kind!
Ik heb gister het verband moeten verschonen omdat er bloed doorheen kwam.
Bloeden is goed, dat spoelt het schoon.
Heb gelijk een foto gemaakt van het gat, het vlees is alweer bij elkaar alleen de huid is los en je ziet nog duidelijk een deuk.
De zwaluwstaartjes waren al los gelaten, dus het zal een littekentje worden.
Ze heeft alle inentingen gehad en daar zit tetanus bij, ze hoefde dus gelukkig niet nog een prikje.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:02

Wat een bikkel, die meid van je!
Goed dat je toch nog even een foto hebt gemaakt. Wel even slikken dat er een litteken overblijft, maar gelukkig zit deze niet in haar gezicht.
Ik hoop echt van harte dat er gehoor wordt gegeven aan de aangifte en dat de eigenaar de straf krijgt die hij verdient.
Fijn dat er mensen zijn met honden bij wie je terecht kan met je dochtertje. Heeft ze het er nog over?

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:09

Ik heb niet alles gelezen, maar het gaat mij werkelijk aan het hart dat honden altijd te dupe zijn van dit soort situaties. Het beest kan er ook niks aan doen als hij niet weet dat het gedrag wat hij vertoont niet acceptabel is.

Als ik het goed begrijp, ga je jouw dochter wel weer in contact brengen met honden TS? Mij kun je niet blijer maken met zo'n bericht! Zoveel ouders houden hun kinderen weg bij honden omdat er niet meer vertrouwd wordt. In mijn ogen het slechtste wat je kunt doen, aangezien je het kind bang maakt, wat weer als zwakte wordt gezien door honden. Respect voor jou TS! Jij kon er absoluut niets aan doen. Het is niet dat omdat jouw dochter gebeten is, jij een slechte moeder bent o.i.d. Soms ben je gewoon even niet snel genoeg, dat gebeurt iedereen! Je zag de spanningen van de hond tenminste, en dat vind ik al heel wat :D De man die de hond uitliet heeft het ook min of meer veroorzaakt. Ten eerste al om de hond alsnog tussen de mensen te laten terwijl hij weet dat het mis kán gaan. Maar de voornaamste reden is het vasthouden. Hond vasthouden, aan halsband trekken, tussen de benen houden staat gelijk aan spanning. Hij geeft de hond als het ware 'gelijk'. Hond heeft al tekenen van spanning getoond en hondengeleider beantwoord dit met nog meer spanning. Waarom denk je dat ze vechtende pitbulls aan hun halsband omhoog trekken en tussen de benen houden? Frustratie opbouwen omdat ze geen kant op kunnen! Zoveel frustratie opbouwen dat de hond niet anders kan dan aanvallen/bijten.

Alsjeblieft mensen, weet dat honden niks aan dit soort situaties kunnen doen. Hoe kan het weten dat iets niet mag als het niet goed opgevoed is? Het is als een kind dat de vingers in een stopcontact doet. Hoe kan het kind weten dat het gevaarlijk is als het nooit verteld is? Ok, slechte vergelijking misschien :')

Hopelijk houd je dochter en niet te veel nare herinneringen aan. Maar als ik het zo hoor, is het een echte doorzetter :D

@Lusitano: Honden waarschuwen ALTIJD voor een aanval, ook de gefokte vechthonden. Al is het maar een fonkeling van razernij in de ogen. Je moet het alleen weten te herkennen. Mensen zien dit meestal niet, negeren het en vervolgens schuiven ze het op de hond (ik zeg niet dat iemand dat hier doet hoor :) ). Maar dat is pure onwetendheid. Weer hetzelfde: als de mens het nooit uitgelegd is, hoe moeten ze dan weten wanneer een hond signalen geeft of niet? Verantwoordelijkheid ligt gewoon stipt bij de eigenaar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:27

aaahw arm kind.

Gewoon aangifte doen, rapport van de arts vragen. Schrijf ook een lijstje met namen op die voor jou willen getuigen. En aangezien jij zegt dat hij al meerdere honden kwijt is geraakt heb je zeker wel een sterke zaak. Ben je de eerste die wat meld dan word het moeilijker

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:49

nonskagek schreef:
Honden waarschuwen ALTIJD voor een aanval, ook de gefokte vechthonden. Al is het maar een fonkeling van razernij in de ogen. Je moet het alleen weten te herkennen.

Ik weet niet wat je ervaring is met honden. Maar je bent wel heel naïef. Er zijn honden die zonder aanleiding en waarschuwing aanvallen!

Deze hond die al bekend staat als gevaarlijk had door de eigenaar nooit op straat mogen komen met iemand die hem even uitlaat. Dat is een feit!

In mijn ogen is deze hond levensgevaarlijk en mag om mij een spuit krijgen en de eigenaar mag voor de rechter komen.

Let wel, ik ben een hondenliefhebber ik heb er al heel veel gehad in mijn leven en vele getraind. Maar ik heb een enorme hekel aan honden die zonder reden kleine kinderen pakken.

TS, je dochtertje heeft heel veel geluk gehad, maar aub zet alles op alles om er voor te zorgen dat deze hond nooit meer op straat terecht komt. Ik hoop de de eigenaar zijn verantwoording gaat nemen en daar ook voor gaat zorgen dat het nooit meer gebeurt. TS, je wil niet op geweten hebben dat deze hond nogmaals een kind pakt. Jij kunt er voor zorgen (omdat jij in je recht staat) dat het niet weer gebeurd.

Zoek als het niet lukt gewoon de pers op.
Maak nu foto's en zoek getuigen (winkelpersoneel)

Het moest niet mijn dochter zijn, dan had de eigenaar zeker een probleem.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:54

bliver schreef:
aaahw arm kind.

Gewoon aangifte doen, rapport van de arts vragen. Schrijf ook een lijstje met namen op die voor jou willen getuigen. En aangezien jij zegt dat hij al meerdere honden kwijt is geraakt heb je zeker wel een sterke zaak. Ben je de eerste die wat meld dan word het moeilijker

Als de hondeneigenaar inderdaad via de (dieren)politie zijn vorige honden is kwijtgeraakt dan mag je er toch vanuit gaan dat er een dossier van de "beste" man is. In dat geval zal het een stuk makkelijker worden.

Als ik dan van sommigen lees dat de politie dit soort zaken niet serieus neemt, dan gaan bij mij de nekharen rechtovereind staan. Hoe kun je dit soort dingen niet belangrijk vinden?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:56

Wat naar voor je dochtertje.
Ik zou gewoon aangifte doen, zelf de eigenaar met rust laten want wat jij ook typt, misschien neemt hij dan zelf al maatregelen.
Het is niet dat ik hoop dat de hond word ingeslapen oid, maar ik hoop wel dat er maatregelen genomen gaan worden.
TS, probeer er wel voor te zorgen dat je dochtertje hier geen trauma aan over houdt. Ik ben zelf zo'n drie jaar geleden door een hond die ik goed kende gebeten en sindsdien ben ik altijd erg op mijn hoede als een vreemde hond naar mij blaf of als een hond wil spelen..