Alles uit mijn herdershond halen :)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:26

xLIESSSx schreef:
Beetje zoals op het filmpje. Dat zij langs de zijlijn meeloopt om te begrenzen en eventueel achter om wat op te jagen. Niet meteen de bedoeling om haar echt in te gaan zetten zoals je een border gebruikt. (weet zelfs niet echt of het mogelijk is om koeien te drijven zoals je schapen drijft)

En voor zover ik weet geen boeren die hun honden inzetten bij de koeien... Misschien eens rondvragen :) Ik ken wel iemand die zijn hond inzet voor de jacht, maar dat is niet te vergelijken zeker :')

Ik ken wel iemand in Duitsland die gebruikt haar working kelpies op haar melkveebedrijf.

En nee, als je verwacht dat je herder ooit hetzelfde gaat werken of kunnen doen als een border...vergeet dat maar. Het zijn nu eenmaal 2 totaal verschillende rassen met een andere manier van werken, beiden met hun sterke en minder sterke punten.
Al naar gelang waar je ze voor nodig hebt.
Voor dat wat jij wil kan een herder (mits goed getraind en talent aanwezig) zeker voldoen.

Die mevrouw in DE met haar kelpies loopt bijv. ook wedstrijden, tussen de borders, maar komt niet verder als klasse 1 omdat het shedden (afscheiden van een of meer schapen) niet lukt met dat soort honden, die missen net de snelheid en genoeg sheepsense, zoals een werklijn border dat wel heeft en kan. Nu zie ik je dat met een koe ook niet doen, en zie daar ook het nut niet van in.
Me dunkt als je een rund hebt bijv.met een hoefprobleem dat je die sowieso een stal in moet doen om de hoef te behandelen, bij een schaap lukt dat nog wel even snel tussendoor op de wei.

Wil je nu langs een drukke weg, dan is een kelpie of herder bijv. weer wel de juiste hond, om af te grenzen. Of te zorgen dat je vee niet een voortuin in duikt en alle bloemen opvreet.

Je moet dus echt kijken wat wil ik en is mijn hond daar geschikt voor.
En dat kan jou echt alleen iemand met genoeg verstand van zaken zeggen die de hond gezien heeft, dat kun je vanaf internet niet beoordelen...

Machie

Re: Alles uit mijn herdershond halen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:30

Ik zou dus wel les nemen. Het is enorm moeilijk!! Ontzettend leuk als de hond het juiste instinct heeft maar je doet het niet maar zo even. Als je zelf, je vee en je hond groen is is het vragen om problemen als je geen goede lessen hebt ;)