Wond bij kat gaat niet dicht, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:07

Kentaro, ik ga ook zalf in de apotheek halen, die hebben hier heel veel en zijn tot vanavond 20 uur open. En het scheelt inderdaad vaak ontzettend in prijs in vergelijking met medicijnen voor dieren. Maar dan weet ik zeker dat ik vandaag nog wat heb.

Ik denk dat ik voor honingzalf ga. Ik weet dat dat heel goed helpt bij wondgenezing. Ik weet niet of die zalven en cremes hier hetzelfde heten, maar honingzalf zal ik wel kunnen vinden :)
Ik ben de hele dag thuis, dus ik smeer rustig 25 keer, hij zal inderdaad wel gaan poetsen. Alleen het er óp krijgen, dat gaat nog wel een probleempje worden. Bruut vasthouden tussen de knieen werkt enorm goed bij lastige katten die niet willen, maar niet bij deze. Dan is ie gelijk weer 3 maanden bang voor alles en komt niet meer in de buurt. Hij vertrouwt me inmiddels wel een stuk meer, dus ik heb goede hoop dat ik nu een eind kan komen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:08

Helosan wat ik al aangaf, werkt ook jeuk stillend..
misschien toch eens proberen? Wil je ook wel een beetje opsturen als je niet gelijk een hele tube wilt/kunt halen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:09

Mesitran of Vetramil. Mesitran is verkrijgbaar bij de duitse apothekers. Sluit niet af. Heelt goed en gaat jeuk tegen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:10

succes met smeren!

ik zou ook voor honing gaan, het werkt ook nog licht anti-bacteriëel.Want dat is het volgende mogelijke probleem dat het gaat infecteren en ontsteken...
En wat Mesitran betreft, ik heb toch al casussen in het duits gezien van de producent. en anders gewoon zuivere honing proberen (plakt alleen veel harder :D)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:10

Vind hij gewoon kriebelen op z'n koppie lekker?? Zou het dan misschien werken als je de zalf er dan even 'stiekem' op doet??
Maakt hem misschien wat minder angstig?!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:12

Lestria schreef:
Uiteindelijk gaat het echt wel dicht. Als het verder niet ontstoken is en mooi schoon kan vaseline geen kwaad hoor.

Ik denk dat ik honingzalf beter vind dan vaseline. En hij loopt hier al 3 weken mee, ik wilde het tijd geven om langzaam maar zeker toch dicht te gaan maar het gaat niet dicht. Het krijgt de kans er gewoon niet voor.

Maaaarije, dat is lief aangeboden! :j
Maar ik heb er geen probleem mee om geld uit te geven voor mijn dieren hoor, ze zijn allemaal bijelkaar toch al duur genoeg, die paar euro voor een tube kan er ook nog wel bij :')

Wilawander: super, Mesitran heet het hier dus ook! Ga ik straks dan even halen! Dan wacht ik ook nog even met de dierenarts bellen, eerst even de zalf uitproberen. Kater gaat er niet dood aan, het is geen wond waar het bloed uitstroomt, maar wel irritant natuurlijk. Ik heb hem al gewaarschuwd dat ik er een piraten-pleister op ga plakken als ie niet ophoud met krabben, maar da's bij een kat zo banketstaaf als de pleister er af getrokken moet worden :+

Wilawander

Re: Wond bij kat gaat niet dicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:13

Ja haal het altijd hier in Duitsland, is vele malen goedkoper en heb er zeer goede ervaringen mee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:16

ingeb0rg schreef:
Wij hebben ook zo'n kat. Enorme wildebras en ook altijd buiten. Kwam opeens thuis met een open rug, bleef ook elke keer open likken met dat schuurpapier op de tong.

Uiteindelijk als laatste poging omdat het ging infecteren toch maar een kap om gedaan en in de bench gezet, was een dag een ramp en daarna was het met 4 dagen dicht! En was het netjes geheeld. Er zijn inderdaad ook van die wiplash achtige kragen, en anders pleister spray van handsaplast heeft hier ook erg goed geholpen!

Leuk he, van die wildebrassen! Sinds ik deze kat in huis heb, is mijn huis minstens de helft minder waard, zoveel heeft ie al gesloopt :')
Hij komt nu niet buiten, maar echt, die kap/rubber band gaat m bij deze niet worden. Opsluiten in een bench, succes. Al zet je m in een lege, betegelde ruimte met zo'n strakke rubberen band, hij hangt zichzelf op. Deze kater is ehm... bijzonder :D Wel heel lastig als er wat is, zoals nu. Maar ik heb goede hoop dat ie over 10 jaar wat rustiger wordt :')

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:16

een van mijn katten heeft regelmatig van dit soort wondjes op dezelfde plek zitten ( kat vind altijd alles en iedereen lief en geeft overal kopjes aan en daar haalt zij haar kopje dan mee open ). Ik smeer daar dan eigenlijk altijd honingzalf op, binnen paar dagen zijn de wondjes dan vaak weg.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:18

Ik heb zelf zeer goede ervaring met Vulketan creme. Heb het laatste stukje van de wond en het litteken van een grote ( ontstoken ) schaafwond op de hak van ons paard er totaal mee weggekregen. Volgens mij is het niet verkrijgbaar in Nederland maar onze DA heeft het voor ons in Belgie besteld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:20

Ik zou sowieso kiezen voor iets dat ook voor mensen geschikt is, want iets in mij vertelt me dat je die tube zelf ook weleens heel hard nodig kan gaan hebben met zo'n kat :D

Sterkte ermee :(:)

:*

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:21

Kentaro schreef:
Vind hij gewoon kriebelen op z'n koppie lekker?? Zou het dan misschien werken als je de zalf er dan even 'stiekem' op doet??
Maakt hem misschien wat minder angstig?!

Zoiets ga ik natuurlijk eerst proberen, zou wel het makkelijkste zijn. Eerst maar eens kijken wat de structuur van de zalf is. Als het zo'n lekkere dunne zalf is moet het wel lukken. Als ik het echt "uit moet smeren" dan wordt het al lastiger. Maar ik win altijd, al duurt het even :D

petitparis, zie je het voor je, met echte honing insmeren? :D Ha ha ha, honing op een kat en dan in huis loslaten... dan kleeft straks mijn hele huis :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:23

Shirley schreef:
Ik zou sowieso kiezen voor iets dat ook voor mensen geschikt is, want iets in mij vertelt me dat je die tube zelf ook weleens heel hard nodig kan gaan hebben met zo'n kat :D

Ik moet gelijk weer denken aan die internet-joke van de kat die een pil moet. :')

Fijn dat je een middel gevonden hebt TS, nu nog wat rocket science hoe je het erop gaat krijgen.
Ik denk dat je 200 tactieken nodig hebt omdat ze allemaal maar 1 keer werken. :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:24

Shirley schreef:
want iets in mij vertelt me dat je die tube zelf ook weleens heel hard nodig kan gaan hebben met zo'n kat :D

:*

_O- _O- Nee, hij is gelukkig niet gemeen. Hij zou niet uithalen. Maar hij wordt heel bang, en blijft dan bang voor alles en iedereen. Ik ben blij dat hij me nu een stuk meer vertrouwt, in het begin wilde hij niet eens met mij in 1 (grote) ruimte zijn >;) :D
Edit: dat moet "op dezelfde etage in mijn huis" zijn...
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 24-04-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:29

Ik zou ook voor honingzalf/mesitranzalf gaan. Ik gebruik het veel op mijn werk, wordt dan voor geschreven door gemaakte wondprotocollen en het doet echt wonderen. Gebruik het inmiddels ook bij mezelf of bij paard/hond als we wat hebben

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:48

de gewone mesitran is niet echt visceus en kan je makkelijk in 1 veeg aanbrengen op zo'n kleine wonde, de "soft" versie lijkt meer op zuivere honing, plakt heel erg en smeert moeilijker uit.

en was maar aan't denken ivm het aflikken, als je "schrik" moest hebben voor vergiftiging ofzo. oh hier zo'n casus van een kat die genezen is met mesitran wondzalf (wel naar beneden scrollen
http://veterinairewondzorg.nl/onlinebegeleidingen.html

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:53

Dat ziet er allemaal super uit op die website! Zoiets was ik ook al een keer hier op bokt tegengekomen: paard met enorme wonden, door honingzalf uiteindelijk geheeld. Het is sowieso niet slecht om een tube te hebben liggen, ook op stal. Ik ben overtuigd :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:44

lopende zaak 1 is een paard ve bokker en daar is een topic van geweest en ik geloof dat lopende zaak 3 nog steeds mijn paard is.

Ik kende het ook niet, en stomweg door te zoeken voor mijn paard bij die site terecht gekomen en heel goed advies EN voordelig materiaal om alles te kunnen verzorgen en verbinden (of toch poging tot :o ). Sindsdien gaat op elk (brand)wondje honingzalf.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:47

3 is jouw paard?!? Dat waren ook behoorlijke gaten zeg...!

Ik denk inderdaad dat ik dat vcerhaal met foto's van de vos hier op bokt had gezien, een hele tijd terug.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:55

nee, ik bedoel de lusitano merrie (is al wel 2-3 jaar geleden) en de quarter is een kennis die ik doorverwezen heb.

en idd de EV is de mijne. Als je het niet weet zie je het litteken niet eens.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 05:51

Absoluut honingzalf, top spul!
Mijn hond had vorige week een diepe wond op haar borst, hier kon het topje van mijn pink in! Goed schoon gehouden met betadine gewassen en daarna rauwe honing en propolis er op, binnen 5 dagen helemaal dicht, heb van iedere dag foto s gemaakt en het is bizar hoe veel verschil je elke dag ziet

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 06:52

Is het nog gelukt met de zalf??

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 08:37

Nee, helaas niet. 3 apotheken, ze keken me allemaal raar aan, niet bekend. Eentje wilde wel een medicinale honing-iets bestellen, 48 euro voor 50 gram.... -O-
Geen idee waar ik het nu vandaan kan halen, ik kan vandaag niet naar nederland rijden en morgen hebben jullie volgens mij dat gedoe met jullie koning. Gaat m dus ook niet worden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:41

is er niet iemand die het even naar je toe kan sturen?
Ik wil het wel doen maar weet niet welke er precies bedoeld word.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:41