x_Rebecca schreef:In dit geval hebben we Lientje 93 (moeder) en Lientje 95 (de kleine)
Maar waar is Lientje 94 dan?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
jSophiaF schreef:Ah, weer wat geleerd, dat verklaard ook "Bertha43" hahahha. Maar wel makkelijk als ze naar hun naam luisteren, roep er 1, komen ze allemaal.
Maar papa doet toch uitmaken welke lijn het kalf is ? Hoe doe je dat onthouden dan ? weet jij de haflingers dat de hengstjes de naam met de eerste letter van die van paps moet beginnen, om zo de lijn door te zetten, zodat je weet dat het bijvoorbeeld een "w-line" is. ( Dit is puur uit nieuwsgierigheid )
Tenminste bij mijn oom wel. MamaMiesje schreef:x_Rebecca schreef:In dit geval hebben we Lientje 93 (moeder) en Lientje 95 (de kleine)
Maar waar is Lientje 94 dan?![]()
bizons krijgen ze ook hun eerste kalf tussen de 2 en 3 jaar en waterbuffels zelfs al met 1,5.
als ik nu op de boerderij kom kun je precies zien welke toen ze jong waren zijn voor gebracht, veel nieuwsgieriger en makkelijker in omgang.
x_Rebecca schreef:Klopt helemaal Marlinde! Alleen in dit geval is 94 een dochter van de halfzus van Lientje.
En ik heb een vriendje die fokkerij reteinteressant vindt, hij weet alle lijnen uit zijn hoofd, maar goed, zulke paardenmensen heb je ook wel! Hij kan alle oornummers, naam +nummer en afstamming vertellen en weet ook bij elke koe met wat hij het heeft laten insemineren.
2 jaar is redelijk normaal om af te kalven. Een koe is 9 maanden drachtig en worden zodra ze groot genoeg zijn (en bij ons minimaal 15 maanden oud) voor het eerst geinsemineerd. Maar goed, we hebben ook wel eens vaarsjes die voor het eerst afkalven met bijna 3 jaar.