pensionado heeft pijn maar verdraagt pijnstillers niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:11

Je zou eens contact op kunnen nemen met mevrouw Aharon van http://www.kreupeldier.nl of zij er nog heil inziet hem te behandelen. Veel sterkte in ieder geval, met welke beslissing je dan ook neemt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:15

sneeuwpop schreef:
Marion71 schreef:
@Itsmi: zo kijk ik er ook tegenaan. Waarom willen veel bokkers er toch direct een eind aan maken als een oud dier ouderdomsklachten en wat pijn krijgt?.

Omdat veel mensen bang zijn voor pijn en beperkingen.

Helaas kan ik je niet helpen ts

En toch zijn juist wij mensen degenen die daarmee te maken krijgen als je het niet geregeld hebt(en hopen dat er dan een arts is die eraan mee wil werken).

Met een beetje pijn is niets mis. Nodig zelfs om oud te kunnen worden. Euthanasie is bedoeld om als leven lijden wordt het te kunnen beëindigen. Niet VOORDAT leven lijden wordt. Imo is Max nog veel te goed voor euthanasie. En met een beetje hulp kan hij wellicht zelfs weer pijnvrij worden.

TS kent haar hond en weet vast welke kant de balans tussen lol in het leven en gehinderd worden door pijn op slaat.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:10

doebidon schreef:
Monica72 schreef:
Hier ook een hond die helaas niet reageert op pijnstillers van de DA waardoor ze duidelijk pijn had en bleef houden van ellende ben ik haar gewoon paracetamol gaan geven en die werken perfect nu krijgt ze dus 2x per dag een halve paracetamol van 500mg en dat gaat goed nadeel is honden zijn heel gevoelig voor een overdosis paracetamol dus het is heel erg oppassen.

Wauw dat vind ik toch wel erg bijzonder om te lezen!!

Het is niet leuk maar ik denk dat je je moet bedenken hoe het voor hem is. voor ons is het altijd vreselijk wij blijven achter met het gemis, maar zo'n beestje wat er op vertrouwd dat jij voor hem zorgt, van hem houd, en voor hem kiest...... ik zou voor euthenasie kiezen

zolang ze duidelijk laat zien nog lol in het leven te hebben en dan bedoel ik dat ze dagelijks d'r dolle 5 min heeft ga ik haar niet laten inslapen tevens zodra ze eten krijgen gaat ze lopen dansen en springen denk dus dat zij nog niet klaar is met het leven. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: pensionado heeft pijn maar verdraagt pijnstillers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:14

Maar Monica, je hebt het daarmee over vijf minuten per dag dat ze blij lijkt. Doen die overige tijden van pijn er dan niet toe? Lijkt me dat die zwaarder wegen.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:57

Cayenne schreef:
Maar Monica, je hebt het daarmee over vijf minuten per dag dat ze blij lijkt. Doen die overige tijden van pijn er dan niet toe? Lijkt me dat die zwaarder wegen.

Nee, de overige tijd ligt ze of te slapen op de bank of ze loopt op d'r gemak rond te scharrelen in de tuin al kwispelend of ze komt even een knuffel halen en springt dan tegen je aan etc die 5 min zijn dat ze echt nog een jonge hond is die rondraced.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:28

Marion71 schreef:
En toch zijn juist wij mensen degenen die daarmee te maken krijgen als je het niet geregeld hebt(en hopen dat er dan een arts is die eraan mee wil werken).

Met een beetje pijn is niets mis. Nodig zelfs om oud te kunnen worden. Euthanasie is bedoeld om als leven lijden wordt het te kunnen beëindigen. Niet VOORDAT leven lijden wordt. Imo is Max nog veel te goed voor euthanasie. En met een beetje hulp kan hij wellicht zelfs weer pijnvrij worden.

TS kent haar hond en weet vast welke kant de balans tussen lol in het leven en gehinderd worden door pijn op slaat.

Hier ben ik het toch stiekem niet mee eens. Hierbij ga je heel erg uit van de menselijke visie op pijn en ouder worden, leven en door en noem maar op, maar voor een hond ligt dat heel anders. Mensen weten dat een pijntje hoort bij het ouder worden en kan zich er daarom overheen zetten (mits het niet ondraaglijk is, natuurlijk). Een hond weet alleen dat hij pijn heeft. Ik weet niet hoe goed jij Max kent, dat je kunt zeggen dat hij nog veel te goed is, en ik ontken ook zeker niet dat andere pijnstilling misschien wel kan helpen (voorbeelden zijn al genoemd), maar je moet ook de andere kant durven te bekijken.

Ook het laatste gedeelte ben ik niet met je eens. Het is TS haar hond, en zij kent hem inderdaad het beste, maar daardoor wordt het voor haar natuurlijk wel lastiger om onder ogen te zien dat het misschien gewoon over is voor Max.

TS, ik kan niet verder beoordelen vanachter een computerscherm wat het beste is om te doen. Ik wil je alleen aanraden om ook de optie euthanasie serieus te overwegen en evt te overleggen met je DA.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:34

Mijn oudere hond wordt om de zoveel tijd behandeld door een dierfysiotherapeut, dit doet hem erg veel goed. Wellicht is dat te overwegen om te zien of dat helpt het onderliggende probleem op te lossen ?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 21:25

Zo, dit brengt heel wat te weeg! Bedankt voor jullie posts, fijn om ieders ervaringen, tips en visies te mogen lezen... waardeer ik echt!

Max is samen met zn 9jaar jongere vriendinnetje bij ons best nog tevreden. Loopt zn drie rondjes per dag nog graag, staat te draaien wanneer de voerbak in zicht komt... dat soort dingen gaat nog, dus ik kan de dierenliefhebbers onder ons hopelijk geruststellen... er ligt hier geen hond constant te piepen van de pijn...

en nee, ik zou nooit van mn leven zo egoistisch kunnen zijn dat ik mijn geluk boven het levensgeluk van de ander ( mens of dier) zou plaatsen... dat zit niet in mn aard, in mn beroep en in mijn geloof... :)

Ik ben denk ik twee maanden van de een op de andere pijnstiller gestapt met max, rimadyl, novacam en previcox... alles via da... telkens kreeg max last van zn maag, hij viel ook ineens veel af in die tijd. Ik zag mn hond van mank naar mank mager en ronduit apatisch veranderen waarop ik heb voorgesteld bij de da: zullen we es een weekje niks geven? Hij staat al zo lang ik hem heb op voer van hills, jd. Dat heeft het altijd super gedaan en indd.. meneer herpakte zich weer.. kon zelfs weer met plezier een wandeling van een uur maken (met stukken gek doen met zn jonge blondine)... maar hij blijft nu ineens wat sukkelen...

Da geeft aan dat fysio een optie zou kunnen zijn om zijn spieren en pezen in combi met oefeningen steviger te maken..

Dit wil ik ook gaan proberen met hem maar juist omdat ik niet blind ben voor zijn lijden vraag ik me af... wat ik moet ik mijn trouwe en extreem lieve hond op zn oude dag nog voor een oefeningen laten doen...?

Lastig, hij is voor mijn gevoel nog te goed voor het spuitje maar ja.... wat brengt mogelijk de fysio...? Fijn om te lezen dat iemand hier al goede resultaten mee heeft behaald... proberen kan geen kwaad ...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:35

Je zou kunnen kijken of flexadin nog wat verlichting geeft. Zelf in de praktijk nog geen ervaring mee maar niet geschoten is altijd mis! Verkrijgbaar bij de dierenarts.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:25

na te lezen dat het nog best goed gaat, op hier en daar wat makken....
hoe sta je tegenover spirituele behandelingen?
Ik weet dat reiki heel fijn kan helpen. maar ja als dat compleet buiten je boekje valt is het niet echt een optie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:41

Foaly, idd een hond heeft gewoon pijn zonder dat hij weet of hoeft te weten waarom en hoe lang.
Mooie is dus dat ze veel accepteren in tegen stelling tot mensen die wel een reden moeten weten en een termijn .

Dieren zijn veel makkelijker, die voelen of het acceptabel is en als dat het niet meer is, dan geven ze op.

Toen mijn kat 1 pootje moest missen vond ik dat vreselijk. Zij hobbelde na de operatie direct alweer op 3 pootjes alsof het normaal was.....
En na de operatie zal ze best nog wel pijn gevoeld hebben ondanks de pijnstillers...
Bij mensen is zo'n amputatie een heel ander verhaal....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:00

Wat bij mijn hond goed werkt , ook als pijnstiller , trovet mobility.
Ze had op 7 jarige leeftijd een dubbele knieoperatie moeten ondergaan , maar dat was financieel toen niet haalbaar voor ons. Op aanraden van een vriendin toen mobility gaan geven , en ze is nu 14 jaar. Ze rent en heeft haar gekke buien. Kan gewoon opstaan , en lijkt totaal geen pijn te hebben.
Dit spul werkt erg goed bij artrose , en inmiddels heb ik er ook een ander wonder van mogen zien.[Boerboel van 4 maand welke nauwelijks heupkommen had op x-foto , geen operatie , wel mobility en nu 5 jaar en springlevend. Hij zou voor het einde van zijn eerste jaar ingeslapen moeten worden vanwege pijn volgens de dierenarts]
Probeer het eens een maand , gegarandeerd dat je verschil ziet [ als die maand nog haalbaar is]
Veel sterkte met welke keus je ook maakt.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 10:53

Doebidon: max komt regelmatig zelf vragen voor wat aandacht, haha en die krujgt hij ook van mij... zelf reiki1 gehaald ooit. Mooie subtiele aanvulling maar helaas niet opgewassen tegen zijn pijnlijke botjes...

@sneeuwpop: dieren zijn veel meer in het moment dan wij mensen... er gaat nauwelijks een proces aan rouw vooraf zoals wij dat kennen ( boosheid, verdriet, acceptatie). Wat niet betekend dat er geen dieren zijn die wel verdriet kunnen hebben om iets... :) ik leer ook zoveel van hie onze beesten met zaken omgaan, mooi is dat...

Nammie: kijk dat zijn de tips! :)
Ik ga het spulletje eens googlen... wil hwt allemaal nog even proberwn met hem, gecombineerd met dierenfysio...

als dat niet aanslaat laat ik onze max nog een zo fijn mogelijke tijd hebben maar zodra meneer niet meer wilt wandelen/ eten ( his two little joys in life) dan laten we hem los en bedank ik deze hond met gouden hartje die me door alles heeft heen gesleept de laatste 8 jaar... :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:16

Dat is jammer, maar mocht je een reiki master kennen is het zeker de moeite waard om te vragen of hij/zij het eens kan proberen.
Heerlijk dat hij om z'n knuffels komt vragen :D
misschien dat die mobility idd wel werkt. ik hoop het voor max en voor jou natuurlijk.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:38

En Phen Pred of Tramadol? Misschien dat eens proberen, in overleg met je da.
Er zijn veel pijnstillers die maagklachten geven, vaak kan Omeprazol erbij werken, je kan het proberen in ieder geval.
Succes!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:15

rhian schreef:
Doebidon: max komt regelmatig zelf vragen voor wat aandacht, haha en die krujgt hij ook van mij... zelf reiki1 gehaald ooit. Mooie subtiele aanvulling maar helaas niet opgewassen tegen zijn pijnlijke botjes...

@sneeuwpop: dieren zijn veel meer in het moment dan wij mensen... er gaat nauwelijks een proces aan rouw vooraf zoals wij dat kennen ( boosheid, verdriet, acceptatie). Wat niet betekend dat er geen dieren zijn die wel verdriet kunnen hebben om iets... :) ik leer ook zoveel van hie onze beesten met zaken omgaan, mooi is dat...

Nammie: kijk dat zijn de tips! :)
Ik ga het spulletje eens googlen... wil hwt allemaal nog even proberwn met hem, gecombineerd met dierenfysio...

als dat niet aanslaat laat ik onze max nog een zo fijn mogelijke tijd hebben maar zodra meneer niet meer wilt wandelen/ eten ( his two little joys in life) dan laten we hem los en bedank ik deze hond met gouden hartje die me door alles heeft heen gesleept de laatste 8 jaar... :)

Als je het verhaal erachter wilt lezen http://www.sashasblend.com.au/cb_pages/about.php

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:23

rhian schreef:
Zo, dit brengt heel wat te weeg! Bedankt voor jullie posts, fijn om ieders ervaringen, tips en visies te mogen lezen... waardeer ik echt!

Max is samen met zn 9jaar jongere vriendinnetje bij ons best nog tevreden. Loopt zn drie rondjes per dag nog graag, staat te draaien wanneer de voerbak in zicht komt... dat soort dingen gaat nog, dus ik kan de dierenliefhebbers onder ons hopelijk geruststellen... er ligt hier geen hond constant te piepen van de pijn...

en nee, ik zou nooit van mn leven zo egoistisch kunnen zijn dat ik mijn geluk boven het levensgeluk van de ander ( mens of dier) zou plaatsen... dat zit niet in mn aard, in mn beroep en in mijn geloof... :)

Ik ben denk ik twee maanden van de een op de andere pijnstiller gestapt met max, rimadyl, novacam en previcox... alles via da... telkens kreeg max last van zn maag, hij viel ook ineens veel af in die tijd. Ik zag mn hond van mank naar mank mager en ronduit apatisch veranderen waarop ik heb voorgesteld bij de da: zullen we es een weekje niks geven? Hij staat al zo lang ik hem heb op voer van hills, jd. Dat heeft het altijd super gedaan en indd.. meneer herpakte zich weer.. kon zelfs weer met plezier een wandeling van een uur maken (met stukken gek doen met zn jonge blondine)... maar hij blijft nu ineens wat sukkelen...

Da geeft aan dat fysio een optie zou kunnen zijn om zijn spieren en pezen in combi met oefeningen steviger te maken..

Dit wil ik ook gaan proberen met hem maar juist omdat ik niet blind ben voor zijn lijden vraag ik me af... wat ik moet ik mijn trouwe en extreem lieve hond op zn oude dag nog voor een oefeningen laten doen...?

Lastig, hij is voor mijn gevoel nog te goed voor het spuitje maar ja.... wat brengt mogelijk de fysio...? Fijn om te lezen dat iemand hier al goede resultaten mee heeft behaald... proberen kan geen kwaad ...

Jij kent jouw hond het beste, en alleen jij kan het zien wanneer hij aangeeft niet meer te willen, en zo te lezen is dat nog niet het geval. Het enige advies wat ik ooit heb gehoord is heel veel rust, en ook ken ik mensen die hun oude hond paracetamol geeft bij pijn, omdat hij de pijnstillers ook niet verdraagt. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, hij heeft nog nooit wat gehad ervan hoor. Ik lees hier ook genoeg nuttige tips van mensen die er wel ervaring mee hebben, succes en sterkte, ik hoop dat het er nog beter op word..