2 grote rustige kippenrassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: 2 grote rustige kippenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:45

Raar toch. Misschien toch ergens een fout in gefokt. Ik had die van mij bij mensen thuis vandaan. Geen echte fokkers. Misschien dat dat scheelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:12

De eerste keer ook bij prima nette mensen thuis vandaan die gewoon prima kippen hadden.

Tweede keer bij iemand die aan huis fokte in een woonwijk, hobby-fokker zeg maar. Die had het ook allemaal keurig voor elkaar.

Misschien dat ze nog wel een keer Brahma's proberen die al tegen de leg aan zijn, maar kuikens dat zal wel over zijn nu :n

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:17

Nu wij in Frankrijk wonen nemen wij waarschijnlijk een aantal kippen van mijn ouders over. Ik wil graag nog wel wat Australorp eieren zien te bemachtigen zodat we naar een iets stevigere kip toe kunnen werken. Verschil is daarbij wel dat wij onze kippen voor zowel de eieren als het vlees houden dus bij ons draait het niet zo zeer om het ras als wel de eigenschappen die ze hebben.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:54

Kraaikoppen!
Een helaas zeldzaam geworden oud Nederlands ras wat dus best wat liefhebbers kan gebruiken.
Het is een rustig ras, zit gezond in elkaar, geen kam (die kan dus ook niet bevriezen in de winter), leggen goed en zijn van oorsprong gefokt voor het vlees. Bij ons zijn het overigens gezelschapsdieren waar ze zich ook prima voor lenen. Onze oudste hen is nu een jaar of 8 en is gewoon net als ieder jaar weer aan de leg.
Hiervoor hebben we o.a. (echte) Barnevelders, Maransen en Auracuna's gehad. De hanen daarvan waren niet zo lief en kraaiden echt heel veel.
Onze huidige kraaikop haan en zijn voorganger hoor je eigenlijk bijna alleen 's morgens kraaien. Daarnaast zijn ze allebei ook nog eens heel vriendelijk.

http://bkuclub.nl/downloads/Brochure_Kraaikop.pdf

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:39

Hier geen problemen met de Brahma's gehad,hoogstens kalkpoten maar dat is goed te verhelpen en dat hebben de andere kippen ook wel eens.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:09

Ga eens kijken op een pluimvee keuring, daar zijn bijna alle rassen vertegenwoordigd incl. hun eigenaren die vaak ook fokker zijn.
Zo ben ik aan mijn zijdehoenders gekomen. Een echte liefhebster die ze dus op kwaliteit fokt omdat ze mee moesten naar de keuring.
Ze had er zo nu en dan een aantal tussen zitten die al bij de geboorte (uitkomen van het ei) niet goed genoeg waren voor de show. Krom teentje of niet goed van kleur.
Maar verder dus prima gezond!

Ik heb begin januari 4 kuikens bij haar gehaald. 1 witte gewoon niet mooi van vorm.
1 zwarte met een roze teen.
Een bruine met een grijze vlek, en nog een zwarte met een krom teentje.
Waren net drie dagen oud toen ik ze mocht komen ophalen maar moest wel foto's laten zien waar ze kwamen te zitten en dat ik een warmtelamp had enz. Zodat ze zeker wist dat ze goed terecht zouden komen.
Kreeg een maand garantie omdat ze zo jong waren en bij 4 haantjes zou ik nieuwe kuikens krijgen in overleg.

Van baby tot bijna volwassen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:55

Zijdehoenders zijn wel leuk maar natuurlijk niet bepaald groot. Wij hebben er ook eentje gehad. Vervelende is dat je eigenlijk niet kan zien welk geslacht ze hebben, ons kipje begon dan ook op een dag te kukelen :D

Kraaikop heb ik er ook een van gehad. Leuke kip die goed legde. Helaas is ze niet meer. Ze was wel heel erg broeds altijd.

Hier geen potenprobleem met Brahma haan en hen. Haan heeft wel regelmatig een wondje aan zijn poot maar dat komt volgens mij omdat een kip hem soms pikt in zijn poten. Hij is wel lief maar nogal lomp en uiteraard wordt elke kip eens per dag besprongen maar ook daar is hij een beetje lomp in waardoor de dames soms nogal boos op hem worden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 17:04

Zijdehoentjes vind ik gewoon geweldig! Vandaar dat die er 1 of 2 bijkomen! En dan 1 of 2 grote rustige kippen!