hoelang geeft een koe melk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chantaleddie

Re: hoelang geeft een koe melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:18

en melkschapen dan? die kunnen wel met wisselomheining. en gewoon een laag draadje spannen. melkschapen gaan na een jaar melk geven op een gegeven moment heel weinig melk geven, het droogt een beetje uit dan kun je weer lammetjes laten komen. met eten kun je de melk productie zo optimaal mogelijk houden maar op een gegeven moment houd het gewoon op en wie wil er nou geen leuke lammetjes?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 09:24

chantaleddie schreef:
en melkschapen dan? die kunnen wel met wisselomheining. en gewoon een laag draadje spannen. melkschapen gaan na een jaar melk geven op een gegeven moment heel weinig melk geven, het droogt een beetje uit dan kun je weer lammetjes laten komen. met eten kun je de melk productie zo optimaal mogelijk houden maar op een gegeven moment houd het gewoon op en wie wil er nou geen leuke lammetjes?

Ik. Ik wil niet elk jaar een jonkie. Ik laat niets slachten en wat moet ik dan straks met een wei bomvol met schapen :+

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:36

liljebo schreef:
chantaleddie schreef:

Ik. Ik wil niet elk jaar een jonkie. Ik laat niets slachten en wat moet ik dan straks met een wei bomvol met schapen :+

eventueel verkopen? maar het was maar een idee hoor..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:41

En als een koe drachtig is, zal de productie ook terug lopen omdat er melk gemaakt moet worden voor een nieuw kalf.

Er zijn wel degelijk boeren die kijken hoe de productie van de koe is. Zo kunnen boeren dus beslissen om een koe die na 10 maanden nog steeds b.v 25 liter geeft de volgende dracht uit te stellen met een maand. Ik ken boeren in nederland met een aantal koeien die b.v. maar een kalf per 1,5 jaar kregen omdat ze nog steeds zoveel melk produceerden. Wij probeerde hier zelf ook rekening mee te houden. Jammer genoeg kunnen we dat hier in nieuw-zeeland niet omdat hier de fabriek winterdag gewoon dicht gaat en we dus nergens met de melk heen kunnen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 09:43

Nee niet verkopen, want dan gaan de mannetjes weg voor de slacht en de rest naar de gewone schapenboeren, die ook weer lammetjes voor de slacht fokken. Kan ik met mijn tere hartje niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:03

Melkschapen worden minder duurgemolken dan geiten. Blijkbaar ligt de productie daar toch nog serieus lager en wat minder persistent. Dus als je met één keer jongen klaar wilt zijn zal je inderdaad het beste een geit nemen, al dan niet al gelamd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 07:12

Schaap lijkt mij idd geen optie. Beste optie tot nu toe is, denk ik toch een geit.Evt clickergetraind om het melken goed te dulden. Enige probleem is dan de omheining. Heb zelf aardig wat ervaring met hobbygeiten (dus niet met melken) en weet dat het houdini's zijn

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:41

Wij melkten vanaf geboorte( maart/april/mei) tot januari. In oktober ging de bok erbij tot maart endaf ging prima. De smaak van de melk ligt ook aan het voer dat ze krijgen. Als ze bij ons binnen stonden of buiten stonden maakte wel een verschil. De geiten waar ik mee werkte wilde graag gemolken worden want dan kregen ze eten. Wel was het de eerste week hulp bieden met het op de goede plek zetten.

De omheining kan ik je niet mee helpen die hadden wij zo goed als niet. Nu woonde ik wel in Noorwegen en dus voldoende ruimte.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 07:57

ah ok... los laten lopen is hier geen optie. Hebben wel veel ruimte om ons heen, maar ook een moestuin, net als de buren. En geiten vinden verse groente ook erg lekker :)
Leuk wel om te lezen.
Heb er op zich wel zin in... zit alleen dus ff met die omheining.

Hier zouden ze dus vooral in de zomer op gras lopen. In de winter hebben ze gewoon een degelijke stal nodig.(Geiten zijn immers niet erg bestand tegen regen en wind )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:00

liljebo schreef:
ah ok... los laten lopen is hier geen optie. Hebben wel veel ruimte om ons heen, maar ook een moestuin, net als de buren. En geiten vinden verse groente ook erg lekker :)
Leuk wel om te lezen.
Heb er op zich wel zin in... zit alleen dus ff met die omheining.

Hier zouden ze dus vooral in de zomer op gras lopen. In de winter hebben ze gewoon een degelijke stal nodig.(Geiten zijn immers niet erg bestand tegen regen en wind )

Wat mensen hier aan ruimte hebben is geen ruimte. In Noorwegen waren de buren 15 km verderop :+ en alles daartussen was bergen en rotsen en moerassen . Dus niemand had last van elkaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 08:02

Nja ik woon dus in zweden, dus toch wel veel meer ruimte dan in nl. Maar wij wonen aan de rand van een gehucht met 15 huizen en hebben toch buren rechts en links op ong 300 meter afstand. Tegenover ons alleen bos en achter ons wei, met daaromheen de rivier. Mogen dus niet klagen. Maar niet geschikt om geiten los te laten lopen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:07

liljebo schreef:
Nja ik woon dus in zweden, dus toch wel veel meer ruimte dan in nl. Maar wij wonen aan de rand van een gehucht met 15 huizen en hebben toch buren rechts en links op ong 300 meter afstand. Tegenover ons alleen bos en achter ons wei, met daaromheen de rivier. Mogen dus niet klagen. Maar niet geschikt om geiten los te laten lopen

Daar had ik niet eens naar gekeken _/-\o_ dan heb je iid wel iets meer ruimte dan in Nederland.

Alles wat we wel afgezet hadden was met houten palen en gewoon
http://nl.dreamstime.com/royalty-vrije- ... ge27304196 en zonder prikkeldraad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 08:10

ja oke, schapendraad. (zo noemen ze het hier tenminste). Is ook het meest geschikt, maar onze wei is 6 ha (onderverdeeld voor beter rendement bij begrazing door de paarden) en dan wordt dat wel een duur grapje. Eigenlijk zou een verplaatsbare omheining het beste zijn... zou alleen dan eens de prijs moeten bekijken, want hij moet dan wel groot genoeg zijn (vind ik zelf) en liefst met een schuiloptie (Ben verder niet veeleisend of zo :+ )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:11

Verplaatsbare omheining raad ik af. Zo'n paaltje is zo weggeduwd :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 08:30

hm ja... hoewel je ze natuurlijk in de grond prikt... ze worden veel voor schapen gebruikt, maar hoe stevig ze nu zijn, weet ik niet. Zal eens informeren bij vrienden; die verkopen schapenstal/weide inrichting.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:36

De Noorse melkgeit brengt trouwens veel melk op :)