Merelnest, wie red ze?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Re: Merelnest, wie red ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 13:31

Nee, dat is inderdaad nogmaal gesproken niet zo..

Mijn pa is voor het raam gaan staan en zag de vogel in zo'n haakse hoek vliegen dat het wel naar het nest móest zijn gegaan.
Even gewacht en toen met de verrekijker gekeken: de bekkies stonden omhoog, wat dus betekend dat mama langs is geweest...! En ze hebben dus honger.

Nu vooral bang dat meneer ekster nog eens terugkomt...

Ja, was erg rottig om te zien, is uit het nest op z'n ruggetje gevallen en was waarschijnlijk plotsklaps dood.
De ander heeft redelijk normaal kunnen landen, want die kon toen ik hem vast had nog goed bewegen en echt een keihard geluid produceren! En zijn bekkie open doen om te laten zien dat hij wilde eten.

Ik houd jullie op de hoogte, tips tegen eksters zijn erg welkom!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:31

Iris82 schreef:
Uit de lucht schieten met een buks!

Ellendige beesten om in je tuin te hebben.

Hoop dat pappa en mamma snel weer naar de kleintjes toe durven.

Let op dat de ekster een beschermde vogelsoort is. Die mag je dus niet zomaar uit de lucht schieten. Kan je een fikse boete opleveren

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 13:45

Ik twijfel toch echt niet om dat beest uit de lucht te schieten wanneer hij weer in de buurt komt.
Pistool licht klaar. (Okè, grapje.. De tuinslang ligt klaar, is dat beest weer bij het nest, halen we hem daarmee weg... tenminste dat is het plan.) :( ;)

Ellendige beest zat net weer op het dak toe te kijken :(

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:57

Laat de natuur gewoon zijn gang gaan. De natuur regelt alles zelf.

Als elk jong vogeltje zou overleven dan zou er een overpopulatie ontstaan. Eksters eten nou eenmaal andere jonge vogeltjes, maar op die manier onderhouden zij ook de natuur.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 14:00

Zoals ik al zei, Laptopmuis, deze reacties hoef ik niet.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:08

Yasmijntje, pas je dan wel op dat je niet het nest ook natspuit? beetje regen kunnen ze wel tegen maar van de duitsland is al snel te veel. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:13

Yasmijntje schreef:
Zoals ik al zei, Laptopmuis, deze reacties hoef ik niet.

Het is een openbaar forum, jij bepaald niet hoe een ander reageert....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:24

Rintah schreef:
Yasmijntje, pas je dan wel op dat je niet het nest ook natspuit? beetje regen kunnen ze wel tegen maar van de duitsland is al snel te veel. ;)

Nou nou, kan je wel, tegen de Duitsers! :oo

;)

Laptopmuis, we hoeven niet te vrezen voor een overpopulatie van vogels in NL hoor. Niet voor niets zijn vrijwel alle vogels beschermd ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:36

Magrathea schreef:
Rintah schreef:

;)

Laptopmuis, we hoeven niet te vrezen voor een overpopulatie van vogels in NL hoor. Niet voor niets zijn vrijwel alle vogels beschermd ;)

ach, we worden hier vaak toch al bestempeld als reserveduitsers :+ dus dan kan ik dat rustig zeggen :D
bedoelde natuurlijk tuinslang... stomme autocoureur(autocorrect dus) ook altijd :p

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:00

Magrathea schreef:
Rintah schreef:

;)

Van de meeste diersoorten die beschermd worden is er een overpopulatie op een gegeven moment.
Kijk maar naar de marter. Die vind je nu overal in dorpen en zelfs ook vaak in steden omdat er gewoon té veel marters zijn en ze geen territorium meer vinden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:04

Hoop dat ze het redden!
Bij ons op stal vallen de eksters de duiven lastig.
En er zijn ook nog kraaien.
Vind het allemaal maar niks.

In de tuin thuis zie ik ook regelmatig eksters.

Waarom zijn ze eigenlijk beschermd weet iemand dat?

Hou je ons op de hoogte.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 17:45

Even weer een update:
Ik heb een tijdje ze met een verrekijker in de gate gehouden: er zit nog maar 1 ukje in..
Geen idee waar de ander is, misschien overleden in het nestje of toch al eerder meegenomen voor de ekster..

Maar de uk die we wel zien doet het goed, lekker aan het schreeuwen als mama komt (papa is nog erg schuw..)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:52

Koper schreef:
Yasmijntje schreef:
Het maakt niet uit of je ze aanraakt of niet als het goed is ;)

Klopt. Jonge vogeltjes kun je gerust terugzetten in het nest.

TS, staan jullie nog in de tuin/voor het raam? Ik denk dat dat de reden is dat de ouders niet naar het nest teruggaan. Of misschien dat ze op de uitkijk zijn voor de ekster, maar dat lijkt me niet als ze voedsel bij zich hebben.

Enige wat je nog zou kunnen doen is eksters verjagen als die in je tuin komen. Daar heb je dan een fijne klus aan :P

Als je iemand wil bellen, bel dan iemand met verstand van (tuin)vogels. En geen dierenambulance.

M.a.w een dierenambulance is niet goed genoeg.

Wat een onzin. Ik ben zelf 2 jaar medewerkster en wij geven de mensen altijd advies.
Meestal is het advies dat ze ze zelf naar de vogelopvang brengen en als dat niet kan halen wij ze op en brengen ze weg. Beter zo als dat de mensen zelf gaan aanklooien en ze zijn altijd dankbaar dat we dit doen.

Dus TS als het niet lukt gewoon bellen. Waar woon je?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 18:01

Nu verzorgt mama merel ze dus.
Enige angst is dus de ekster.
Mag helaas mn woonplaats niet zeggen.
Maar warom ? :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:11

Als mama ze verzorgd is dat super!!
en een ekster wegjagen is nogal moeilijk hoor.. je kan er ook niet constant op zitten te jagen zodat het nestje in orde blijft..
maar google eens naar tips om eksters uit je tuin te houden. Misschien kan je daar iets van overnemen?
Er zijn vast dingen waar je eksters mee uit je tuin houdt (mensen willen ze ook graag van het fruit etc in de bome weghouden en doen dat dmv cd's die glimmen.. maar of dat niet ook je merels wegjaagd??)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:13

Ik weet wel iets voor kraaien en eksters weg te jagen, heb je er nooit geen last meer van.
Maar ik zet het hier niet neer want dan weet ik zeker dat er een paar gaan flippen.
Komt denk wel goed TS.

Cowgirl, dierenambulance komt echt hier niet.
Vorig jaar mee gemaakt toen we belde, geef maar aan de poes: zie die man.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 19-04-14 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:16

Cowgirl jullie zouden deze ophalen?
Ik zou ze doorsturen naar de vogelopvang, als die zegt dat we ze op kunnen halen prima maar als de ouders in de buurt zijn en op de jongen letten zou ik ze niet zomaar ophalen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:07

dees_daan schreef:
Cowgirl jullie zouden deze ophalen?
Ik zou ze doorsturen naar de vogelopvang, als die zegt dat we ze op kunnen halen prima maar als de ouders in de buurt zijn en op de jongen letten zou ik ze niet zomaar ophalen.

Mijn advies zou eerst zijn even terug zetten zoals TS al gedaan heeft en het dan even een paar uur in de gaten houden.
Komen de ouders niet dan moeten ze ons weer bellen.
Dan zal ik vragen of ze zelf in de gelegenheid zijn om de vogel naar de opvang te brengen en anders komen wij ze halen.

Ik heb vorig jaar wel een paar wezen naar de vogelopvang gebracht. Afgelopen week nog 2 pullen.

Verder ben ik op de hoogte dan sommige dierenambulance's niet rijden voor vogels en dan moet je je wat mij betreft gaan schamen.
Wij rijden op alles.... vorig jaar nog voor een salamander van 2 cm. :D

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:28

Sneu....maar eksters zijn enorme rovers, en als ze eenmaal weten dat er een nest is zullen ze het plunderen.
Keer op keer..

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:15

De kans is er dat ze niet terugkkomenn: we denken toch dat 1 is meeegenomen de de andere 2 zijn eruitgemiieterd. En 1 overleefde dat dus niet.
Misschien weet de ekster dat er niks meer te halen valt.. Ik hoop het maarnn

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 12:35

Even weer een kleine update.
Vanochtend zat er opeens een ekster in de appelboom: ik naar buiten gestormd, maar al te laat.
Geen een vogeltje zat meer in het nest.
Mama en papa merel bleven wel in de buurt rond vliegen en steeds naar een bepaalde plek.
Na goed kijken zat het vogeltje daar in elkaar gedoken.
Wéér uit het nest gevallen dus.

We hebben hem gepakt en niet terug in zijn nestje gezet: die is ondertussen al 2x beroofd, dus niet écht een goed plan.

Nu staat het ukkie in een hokje met gaten erdoor. (nu al zo'n 10 minuten) mama en papa vliegen al tijdje rondjes rond het dichte hok en net heeft papa merel door het gaas heen ukje eten gegeven: stukken veiliger!
Papa's back!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:21

Jeetje, wat lastig zeg! Maar nu kunnen ze de kleine natuurlijk niet warm houden vannacht... Kan je er een klein gaatje in maken waar mams/paps wel doorpast maar de grote ekster niet? Want anders krijgt de kleine het te koud vrees ik...
Wel top dat je je zo voor ze inzet!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:26

de eksters hebben waarschijnlijk ook jongen nu... die ze willen voeren.. spuit je de ekster dood liggen er daar weer jongen zonder pa of ma...

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:05

Heb je geen kat? :Y)
Kan jij niet met een spuit (zonder naald) de babyvogel wat voer geven? Of zeg ik nu iets doms ? :o?

Wij hebben ook eksters in de tuin die mee eten met onze konijnen. Zo lief !
Maar als onze konijnen d'r genoeg van hebben jagen ze de ekster weg.

Verder passen we wel goed op hoor!

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:08

Christiene schreef:
de eksters hebben waarschijnlijk ook jongen nu... die ze willen voeren.. spuit je de ekster dood liggen er daar weer jongen zonder pa of ma...

Inderdaad beetje krom. Je red 1 vogeltje maar je bent eigenlijk medeverantwoordelijk voor de dood van 2 of wie weet hoeveel jonge eksters.
Snap de goede bedoelingen wel hoor. Het is erg lief van je maar voor het ene beestje wat je kan redden gaat er toch eentje dood is het niet het volgende "slachtoffer" is het de "dader" wel die omkomt van de honger.