Oude schapen bijvoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:03

Hevonen schreef:
Ik gebruik Seniores priores voor mijn oude landgeiten (grote geiten). Ze krijgen daarnaast hooi, of lopen in de wei. Krijgen ook vaak groente-afsnijdsels etc. Ze hebben ook een mineralenlikblok voor geiten.

Ik geef mijn oude geiten dagelijks elk een halve schep Seniores in ruim water geweekt. Ik begin meestal als ze een jaar of 8 zijn. Destijds is Seniores mij aangeraden door de dierenarts, want het voorkomt problemen met de pens, iets wat bij oudere herkauwers nogal eens speelt.

Ze eten het graag.

Geef je Seniores gewoon preventief of pas vanaf je klachten van de ouderdom ziet?
Hier 2x 2 jr oud, 2x 6 jr oud en eentje van 17. Die eten samen 2 scheppen brok (dus 2 kilo) op een dag en zijn er imo goed uit. Onbeperkt hooi.

Natuurlijk is die oude gewoon oud en zo ziet ze er ook uit, maar ik merk verder niet dat ze moeilijk eet oid.

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:24

Afbeelding
Preventief, vanaf 8-9 jaar. Dat ben ik gaan doen omdat mijn vroegere oudere geiten eigenlijk vanaf 11-12 jaar vaak pensklachten kregen.

De geit op deze foto is ruim 16, inmiddels wel overleden, maar gezond gebleven tot het einde.

Juut

Re: Oude schapen bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:58

Wauw, wat een leeftijden!
Ik heb vandaag het schaap op mijn werk in laten slapen. Gister kon ze niet goed meer overeind komen. Heb haar op de poten geholpen, en toen trok ze wel weer wat bij. Maar bij twijfel of een dier nog zelfstandig op kan staan vind ik een grens bereikt. Was dierenarts ook mee eens.

Heb nog een 10 jarig schaap lopen, en twee 8 jarige geiten. Denk dat ik hun ook eens vast laat wennen aan seniores....