Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. De meeste dompteurs houden van hun dieren en gaan er respectvol mee om en natuurlijk heb je er rotte appels tussenzitten, maar dat heb je ook met ruiters. GamblersCup schreef:Ankie2011, jij hebt geloof ik niet door wat "wilde dieren" zijn, en gedomesticeerde dieren zijn... wat je zegt klopt niet. Wilde dieren, blijven wilde dieren, ook al zijn ze in gevangenschap geboren. Dat instinct is zó sterk, je krijgt ze niet tam.
Ik ben het overigens eens met je argumenten; zoveel verschillen deze dieren niet van elkaar. 
Ankie2011 schreef:Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´. Dat is niet zoiets als je paard vrijlaten in de natuur. En waarom zou je een olifant die geboren is in gevangenschap en opgegroeid geen kunstjes mogen leren en een paard wel. De meeste dompteurs houden van hun dieren en gaan er respectvol mee om en natuurlijk heb je er rotte appels tussenzitten, maar dat heb je ook met ruiters.
Raponsje schreef:Waarom mag een paard niet in een circus optreden maar wordt een top dressuurpaard wel geaccepteerd?
Circus paarden moeten optreden.
Dressuurpaarden moeten ook hun kunstjes vertonen op wedstrijd en tijdens de dagelijkse training.
Circus paarden worden vaak in hokken gehouden.
Dressuur paarden staan vaak op stal en mogen misschien even aan de hand met rondom beschermers eventjes op de wei grazen.
Circus paarden reizen vaak.
Dressuur paarden staan vaak ook lang op de vrachtwagen of moeten in het vliegtuig mee.
weinig aan toe te voegen. ik heb ook geen paard omdat ik hem kan geven wat ik wil
In dat opzicht sluiten we zowel circus als dressuurpaarden op en halen we ze tevoorschijn zodra ze hun kunstjes moeten vertonen. Het enige verschil zit hem in de act.
Nu ben ik zelf helemaal neutraal betreft deze discussie maar ik ben wel benieuwd wat jullie dan van bovenstaande argumenten vinden.
franka75 schreef:Ankie2011 schreef:Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´. Dat is niet zoiets als je paard vrijlaten in de natuur. En waarom zou je een olifant die geboren is in gevangenschap en opgegroeid geen kunstjes mogen leren en een paard wel. De meeste dompteurs houden van hun dieren en gaan er respectvol mee om en natuurlijk heb je er rotte appels tussenzitten, maar dat heb je ook met ruiters.
mee eens
franka75 schreef:En als je vlees eet weet je ook niet wat op je bord krijgt. of die dieren geleden hebben maar de meeste eten het wel

Ankie2011 schreef:Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´.
Cassidy schreef:Ankie2011 schreef:Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´.
Niet mee eens. Het wilde instinct krijg je er niet uit, bij honden is door de millenia heen geselecteerd op een meegaand en zoet character, en daarom werken al die terugkruisingen met wolven niet, omdat de wolf of kruisingen wolf, nog steeds de trekjes heeft van die wolf, en niet zo reageert zoals honden reageren.
Voorbeeld, filmpje Cesar Milan:
http://www.youtube.com/watch?v=qfpQVjYFcSE
Ankie2011 schreef:Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´. Dat is niet zoiets als je paard vrijlaten in de natuur. En waarom zou je een olifant die geboren is in gevangenschap en opgegroeid geen kunstjes mogen leren en een paard wel. De meeste dompteurs houden van hun dieren en gaan er respectvol mee om en natuurlijk heb je er rotte appels tussenzitten, maar dat heb je ook met ruiters.