Wilde dieren in gevangenschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Re: Wilde dieren in gevangenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:48

Ze zal het hebben over mensen die onterecht vastzitten voor een delict, die dus kunnen zeggen wat ze willen, maar er word niet naar geluisterd.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 15:50

En wat heeft dat met dit onderwerp te maken? :=

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:54

Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´. Dat is niet zoiets als je paard vrijlaten in de natuur. En waarom zou je een olifant die geboren is in gevangenschap en opgegroeid geen kunstjes mogen leren en een paard wel :'). De meeste dompteurs houden van hun dieren en gaan er respectvol mee om en natuurlijk heb je er rotte appels tussenzitten, maar dat heb je ook met ruiters.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:56

Ankie2011, jij hebt geloof ik niet door wat "wilde dieren" zijn, en gedomesticeerde dieren zijn... wat je zegt klopt niet. Wilde dieren, blijven wilde dieren, ook al zijn ze in gevangenschap geboren. Dat instinct is zó sterk, je krijgt ze niet tam.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:05

GamblersCup schreef:
Ankie2011, jij hebt geloof ik niet door wat "wilde dieren" zijn, en gedomesticeerde dieren zijn... wat je zegt klopt niet. Wilde dieren, blijven wilde dieren, ook al zijn ze in gevangenschap geboren. Dat instinct is zó sterk, je krijgt ze niet tam.

you're so right
Sorry moest even in het engels :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:06

Vivian__ schreef:

Jij snijdt een onderwerp aan en je vraagt om een mening...

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:09

eenitraM schreef:
Vivian__ schreef:

Jij snijdt een onderwerp aan en je vraagt om een mening...

Ja over wilde dieren, niet over mensen. Daarbij begrijp ik niet hoe je het een met het ander kunt vergelijken. Zou je dat kunnen uitleggen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:10

Waarom mag een paard niet in een circus optreden maar wordt een top dressuurpaard wel geaccepteerd?

Circus paarden moeten optreden.
Dressuurpaarden moeten ook hun kunstjes vertonen op wedstrijd en tijdens de dagelijkse training.

Circus paarden worden vaak in hokken gehouden.
Dressuur paarden staan vaak op stal en mogen misschien even aan de hand met rondom beschermers eventjes op de wei grazen.

Circus paarden reizen vaak.
Dressuur paarden staan vaak ook lang op de vrachtwagen of moeten in het vliegtuig mee.

In dat opzicht sluiten we zowel circus als dressuurpaarden op en halen we ze tevoorschijn zodra ze hun kunstjes moeten vertonen. Het enige verschil zit hem in de act.

Nu ben ik zelf helemaal neutraal betreft deze discussie maar ik ben wel benieuwd wat jullie dan van bovenstaande argumenten vinden.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:20

Paarden worden inmiddels niet meer beschouwd als wilde dieren.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:28

Raponsje, ik houd van beide niet, dus ik zou je geen gefundeerd antwoord geven over waarom een top dressuurpaard wel geaccepteerd wordt. Misschien omdat een top dressuurpaard dichter bij ons staat dan een circuspaard? We kennen allerlei idolen die in de top rijden en denken ook allemaal diens paarden te kennen. Zij winnen de grote prijzen en zo willen wij ook zijn?

Circuspaarden kennen die faam niet. Of nu ja, ik zou je geen naam van een groots circuspaard kunnen geven die continu in de spotlights staat. Ik denk dat we ons eerder blind staren op de dieren die in de top van de dressuur meelopen waardoor we de tegennatuurlijkheden die daar in voorkomen niet meer goed kunnen zien. Een circuspaard kom je minder snel tegen. Misschien kijk je daar dan kritischer naar.

Just een educated guess :) Ik ben het overigens eens met je argumenten; zoveel verschillen deze dieren niet van elkaar.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:41

Vivian__ schreef:
Paarden worden inmiddels niet meer beschouwd als wilde dieren.

Dat was de vraag van Raponsje ook niet

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:17

Dit topic gaat over dieren en hoort zodoende thuis op "BeestenBoel". Ik ga 'm voor je verplaatsen.

LZP -> BB

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:26

Ik kan me ergens wel in de reactie van Raponsje vinden, maar ik vind paarden niet zozeer onder het begrip "wilde dieren" vallen. Dan denk ik eerder aan leeuwen/tijgers, olifanten, ed.

Wilde dieren in gevangenschap mag van mij, wanneer het dier er niet onder lijd. Dat wil zeggen dat de verblijven groot genoeg zijn en ze niet teveel vermenselijkt worden, lekker hun leventje kunnen leiden en voedsel krijgen wat ze ook in de natuur zouden krijgen.

In Artis zijn de hokken véeeeel te klein, maar in Ouwehands Dierenpark is het al heel anders.. Circussen vind ik daarentegen echt helemaal niets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:43

Wilde dieren in gevangenschap, als voor deze dieren geen accomodatie gecreeerd kan worden, vind ik niet kunnen. In de USA kun je ze gewoon krijgen hoor, tijgers, leeuwen, beren, apen. Ze worden in gevangenschap gefokt en verkocht aan mensen die er geld voor neertellen. En ze fokken niet alleen maar met gezonde dieren of voor het behoud van een soort of een ras, maar omdat de markt er om vraagt, zoals bij witte tijgers. Alle mismaakte dieren zie je dan niet langskomen (als ze het al overleven) en de koper vergist zich er maar al te vaak in dat dit gewoon echt wilde dieren zijn en niet "getemd" kunnen worden. Ineens zijn ze te groot en moeten ze weg, en gelukkig zijn er opvangcentra waar deze dieren terecht kunnen. Maar deze centra zouden niet hoeven te bestaan als mensen verstandig zouden zijn en deze dieren niet zouden aanschaffen.

Kijk maar naar wat filmpjes van Big Cat Rescue:

http://www.youtube.com/channel/UCcftblae5aEnraa34d1FPQg\

En wat achtergrondinfo over de witte tijgers

http://www.youtube.com/watch?v=UKwY7yV5sYo

Animal Cops Houston:

http://www.youtube.com/watch?v=BQ_EXmy0pII

Dus wilde dieren in gevangenschap? Jawel, mits er een educatieve doelstelling achter zit, en die vind je in dierentuinen en speciale dierenparken. Ze hebben in het ideale geval ook een fokprogramma om de dierenpopulatie in de dierentuinen gezond te houden. Wat dan weer resulteerd in het moeten afmaken van bepaalde dieren (giraffe Marius en de leeuwen in dezelfde Deense Dierentuin, onlangs nog een discussie over geweest) gewoon omdat er dan onvoldoende ruimte is, en waar de hele wereld weer van op zijn achterste benen gaat staan.

[LN] 4 gezonde leeuwen gedood

[NM] kerngezonde giraffe door kop geschoten

Dierentuinen hebben zoals gezegd een speciale functie, het dichterbij brengen van de dieren bij de mens. Omdat we uiteindelijk alleen maar dat beschermen waar we van houden. We houden alleen hetgeen we begrijpen. En we begrijpen alleen wat ons is bijgebracht.

“In the end we will conserve only what we love. We will love only what we understand. We will understand only what we are taught.”

Echter zijn niet alle dierentuinen even goed in het verzorgen van hun dieren.

Waarschuwing, schokkende beelden:

http://www.youtube.com/watch?v=CgoCdz7Ku_E

En zijn er nog steeds dierentuinen die teveel diersoorten op een kleine ruimte proppen. Een moderne dierentuin mindert in soorten van dieren maar geeft ze dan wel een betere accomodatie om te leven.
Wat voorbeelden van dierentuinen in Duitsland (en de Zoo in Antwerpen) filmpje in het Duits, maar het geeft een indruk.

http://www.youtube.com/watch?v=rXsdAZ1Mews

http://www.youtube.com/watch?v=3owkuT-AnMY

http://www.youtube.com/watch?v=ppaAfUPMj-A

http://www.youtube.com/watch?v=cB3-i1tHtc0

Over het houden van wilde dieren in een circus kan ik kort zijn: ze horen daar niet. Het is iets uit het verleden, wat nog steeds met moeite in stand wordt gehouden. Maar wereldwijd wordt er aan gewerkt om dit tegen te gaan, er gaan binnenkort verboden komen (of ze zijn er al, ben niet helemaal op de hoogte) , en dat is maar beter ook. Kijk maar naar de olifanten in de circussen die door de jaren heen hun leven daar slijten en waar soms serieuze ongelukken gebeuren, met als gevolg dat in bepaalde staten in USA al geen olifanten in een circus getoond mogen worden.

Waarschuwing, schokkende beelden:

http://www.youtube.com/watch?v=nyxzlP6JpLs

En als ik dan organisaties zie zoals de Elephant Sanctuary in Hohenwald, Tenessee, kan me dat alleen maar ontroeren. maar eigenlijk zou ook dat niet nodig hoeven te zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=319iqKzFplQ

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:16

Ankie2011 schreef:
Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´. Dat is niet zoiets als je paard vrijlaten in de natuur. En waarom zou je een olifant die geboren is in gevangenschap en opgegroeid geen kunstjes mogen leren en een paard wel :'). De meeste dompteurs houden van hun dieren en gaan er respectvol mee om en natuurlijk heb je er rotte appels tussenzitten, maar dat heb je ook met ruiters.

mee eens

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:17

En als je vlees eet weet je ook niet wat op je bord krijgt. of die dieren geleden hebben maar de meeste eten het wel

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:19

Raponsje schreef:
Waarom mag een paard niet in een circus optreden maar wordt een top dressuurpaard wel geaccepteerd?

Circus paarden moeten optreden.
Dressuurpaarden moeten ook hun kunstjes vertonen op wedstrijd en tijdens de dagelijkse training.

Circus paarden worden vaak in hokken gehouden.
Dressuur paarden staan vaak op stal en mogen misschien even aan de hand met rondom beschermers eventjes op de wei grazen.

Circus paarden reizen vaak.
Dressuur paarden staan vaak ook lang op de vrachtwagen of moeten in het vliegtuig mee.
weinig aan toe te voegen. ik heb ook geen paard omdat ik hem kan geven wat ik wil

In dat opzicht sluiten we zowel circus als dressuurpaarden op en halen we ze tevoorschijn zodra ze hun kunstjes moeten vertonen. Het enige verschil zit hem in de act.

Nu ben ik zelf helemaal neutraal betreft deze discussie maar ik ben wel benieuwd wat jullie dan van bovenstaande argumenten vinden.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:20

franka75 schreef:
Ankie2011 schreef:

mee eens

Hoe kun je het respevol noemen wanneer wilde circusdieren (daar geboren en getogen of niet) in een hokje van 2 bij 2 zitten, elke week moeten reizen naar een andere plek en bizarre, onnatuurlijke kunstjes moeten doen? Een tijger is en blijft een roofdier en hoort niet samen te werken met de mens(prooodier in dit geval). Paarden zijn ook prooidieren en werken al honderden jaren samen met de mens.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:22

franka75 schreef:
En als je vlees eet weet je ook niet wat op je bord krijgt. of die dieren geleden hebben maar de meeste eten het wel

Dus als je de desbetreffende boer oid in geldproblemen laat komen door vegetarische te worden denk jij dat ze wel een beter leven hebben? Nee dat is de ogen sluiten voor iets waar je niets aan kunt veranderen. Daarbij zijn er een hoop regels wat betreft het welzijn van deze dieren en het slachthuis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:23

Ankie2011 schreef:
Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´.

Niet mee eens. Het wilde instinct krijg je er niet uit, bij honden is door de millenia heen geselecteerd op een meegaand en zoet character, en daarom werken al die terugkruisingen met wolven niet, omdat de wolf of kruisingen wolf, nog steeds de trekjes heeft van die wolf, en niet zo reageert zoals honden reageren.

Voorbeeld, filmpje Cesar Milan:

http://www.youtube.com/watch?v=qfpQVjYFcSE

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:27

Cassidy schreef:
Ankie2011 schreef:
Circusdieren zijn geen wilde dieren. De leeuwen en olifanten die in het circus worden gehouden zijn daar ook gefokt en komen niet uit het oerwoud (hun voorouders decennia terug wel), zo´n beest krijg je niet meer ´wild´.

Niet mee eens. Het wilde instinct krijg je er niet uit, bij honden is door de millenia heen geselecteerd op een meegaand en zoet character, en daarom werken al die terugkruisingen met wolven niet, omdat de wolf of kruisingen wolf, nog steeds de trekjes heeft van die wolf, en niet zo reageert zoals honden reageren.

Voorbeeld, filmpje Cesar Milan:

http://www.youtube.com/watch?v=qfpQVjYFcSE

Mee eens.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:30

Hanmar schreef:
Dit topic gaat over dieren en hoort zodoende thuis op "BeestenBoel". Ik ga 'm voor je verplaatsen.

LZP -> BB

Bedankt, ik wist niet zo goed waar ik hem nou moest plaatsen :o

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:31

Franka, waarom moet je nou steeds het onderwerp veranderen naar iets wat totaal buiten deze discussie staat? Daarbij zijn er wel degelijk mensen die wél weten waar hun vlees vandaan komt (waaronder ik) en de nodige research gedaan hebben.

Circusdieren zijn zeker wél wilde dieren, hoewel in gevangenschap geboren. Net zoals een paard altijd vluchtinstinct zal houden, houdt een leeuw zijn jachtinstinct. Dat een circusdier niet uitgezet kan worden heeft meer te maken met het feit dat hij nooit geleerd heeft om prooi te vangen of om natuurlijke behoedzaamheid te hebben voor natuurlijk gevaar dan met het feit dat hij geen wild dier is, want dat is hij wel.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:33

Ankie2011 schreef:

De grote circusdieren zullen altijd meer neigen naar wilde dieren dan naar gedomesticeerde dieren. Er gaan millennia overheen voordat een dusdanig wild dier niet meer 'wild' te noemen is. Circusdieren zijn, hoewel ze geen natuurlijk gedrag vertonen, nog steeds wilde dieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:34